Beetje jammer dat je mijn antwoord niet geheel citeerd.
Als je het idee hebt dat ik door mijn weergave jouw mening verkeerd weergeef mag je corrigeren.
Sabra:
Hoezo misplaatst gebruik van het woord solidariteit. Mensen die meegaan met deze reizen tonen op deze manier solidair te zijn met Israël. Ik weet niet wat jij verstaat onder solidair zijn.
De vraag was allereerst wat voor signaal een dergelijke organisatie afgeeft. Jij gaat alleen in op een terloopse opmerking. Als jij nou de hoofdvraag beantwoordt reageer ik misschien nog op het woordje solidair.
Klaas:
Worden er door CvI regelmatig artikelen gepubliceert waarin gesteld wordt dat Israël degene is die de vicieuze cirkel zou moeten doorbreken of kun je stellen dat CvI over het algemeen niet al te veel kritiek heeft op de politiek van Israël?
Sabra:
CvI handelt vanuit een bepaalde visie, dus verkondigt ze deze visie ook. Je kunt het niet eens zijn met de visie, maar dat is iets anders. Ik ben geen spreekbuis van CvI, maar ik geef mijn eigen mening.
Het ging in deze discussie over CvI. Het is de visie van CvI waar ik kritiek op heb. Kritiek waar jij het niet mee eens bent. In plaats van de discussie aan te gaan verschuil je je achter je eigen mening. Weer beantwoord je mijn vraag niet.
Sabra:
Maar als je niet in de gaten hebt dat een belangenorganisatie meestal eenzijdig gericht hebt, zeg dan niets.
Eén van mijn kritiekpunten is dat CvI eenzijdig is in haar berichtgeving. Moet ik uit bovenstaande opmaken dat je het daar mee eens bent, maar dat het volgens jou geoorloofd is omdat CvI een belangenorganisatie is?
Klaas:
Israël kreeg ten tijde van de intocht in Kanaan bevel van God het land te veroveren. Als zo'n bevel ontbreekt spreek ik van eigenhandig in bezit nemen.
Sabra:
En jij kunt nu zwart op wit zeggen dat de Joden dat niet hebben gehad? Nee, dat kun je niet. Dus deze vraag is eigenlijk overbodig.
Je draait de zaak om. Als je achter verovering staat moet je je volgens mij kunnen beroepen op een bevel van God. Is zo'n bevel er nou of niet?
Sabra:
Dat zien de Joden zo ook zelf ook, de diaspora als straf van God. Leven wij naar Gods wil, doen de Joden dat? Daar is geen antwoord op te geven, omdat iedereen de bijbel weer anders interpreteerd.
Zo'n postmodernistische opstelling is het einde van alle discussie.
Klaas:
Eigenhandig optreden wordt Israël altijd zwaar aangerekend. Denk aan Saul die een waarzegger laat komen als de profeet van God wat aan de late kant is en denk aan Mozes die zelf wel even water uit de rots regelt.
Sabra:
Er is nu alleen één verschil, Jezus is al gestorven en opgestaan. God openbaart zich niet meer zoals hij dat ten tijde van het ot deed.
De clue zit hem dan ook in wat ik vervolgens schreef: Als je actief aan de slag gaat om Gods plannen te verwezenlijken kun je er dus maar beter zeker van zijn dat je handelt overeenkomstig Gods wil. Ik heb het idee dat CvI hier, net als jij, wat te makkelijk over heen stapt.
Kun je aantonen of in ieder geval waarschijnlijk maken dat het Gods wil is dat de staat Israël nu Gods beloften zelf aan het vervullen is? Als je dat niet kunt moet je m.i. op z'n minst voorzichtig zijn.
Klaas:
Dus de bezette gebieden behoorden Israël volgens het internationale recht toe toen ze deze bevolkten?
Sabra:
Er is daar vrijwel geen jurispudentie over. Alleen enkele resoluties van de Veiligheidsraad.
En hoe spreekt de veiligheidsraad zich uit t.o.v. de 'bezette gebieden'?
Sabra:
Voor mij is het niet helder, ten eerste ik zie weinig morele aftakeling, waarvan jij spreekt, mag je me toch eens een voorbeeld van geven.
Ik denk aan het 'oog om oog' principe dat telkens gehanteerd wordt. Wellicht is dat strikt genomen voor de Joden geen aftakeling omdat dat de OT-norm is maar voor onze beoordeling als Christenen kennen we een hogere norm.
Klaas:
En jij vindt dus dat Israël zich niet mag verdedigen tegen terroristische aanslagen. Kun je uitleggen waarom?
Ik vind 'dus' dat Israël zich niet mag verdedigen? Schreef ik dat?
Klaas:
Klopt het dat velen binnen CvI hier toch wat anders over denken? Wat ik vaak lees is dat men sterk gekant is tegen een Palestijnse staat. Alleen wanneer deze zich ergens in de woestijn van Irak bevindt kan men er eme leven.
Sabra:
Nogmaals ik ben niet CvI, dus als je hier antwoord op zou willen hebben bel je CvI maar om te vragen wat zij vinden hierover.
Het gaat hier om de visie van CvI. Durf je nu inhoudelijk voor de standpunten van CvI op te komen of niet?
Sabra:
Bovendien ben ik ook niet voor een Palestijnse staat in de gazastrook en westbank, alleen vergeet je dat te citeren.
Jouw mening over een Palestijnse staat is voor een ieder die de discussie volgt in je originele bericht te lezen. Als ik alles ga qouten wordt het een zooitje.
Sabra:
Nou wat beweren ze dan? Leg mij dat eens uit,
Wil je dat ik hier wat rapporten van Amnesty ga plaatsen?
Sabra:
en die man uit Netwerk die had het alleen maar over terugtrekking van het leger uit de gazastrook en westbank.
De man waar ik het over had sprak in z'n algemeenheid over de manier waarop Israël de Palestijnen behandelt. Wellicht dat jij een ander op het oog hebt.
Sabra:
In Israël wonen rond de 1000.000 Arabieren. In de Gazastrook en Westbank wonen rond de 200.000 Joden. De joodse instellingen van de gezondheidszorg zijn voor iedereen vrij toegankelijk, de arabische alleen voor arabieren. In Israël is er godsdienstvrijheid, in de gebieden niet. Israël is een democratie, de PA niet. Meer dingen schieten me even niet te binnen, maar ik kan nog meer voorbeelden geven.
En dus? Ik beweerde toch ook niet dat die PA zo'n fijne club is? Dit is het oude en beproefde argument: wijs bij kritiek op Israël op het feit dat het bij de Palestijnen nog veel erger is. Dat zal absoluut waar zijn maar het ene kwaad is geen excuus voor het andere. We hebben het nu over de kritiek op Israël.
Sabra:
CvI vind naar mening ook dat Jezus gepredikt moet worden, alleen niet door henzelf. Zij steunen wel een aantal Joods-Christelijke gemeentes.
Als dat zo is dan kloppen een aantal geluiden die ik heb opgevangen niet. Wellicht dat we dit wat verder zouden moeten onderzoeken.
Sabra:
Ik heb ook een aantal vragen voor jou.
OK
- Waarom leg jij de schuld eenzijdig bij Israël en niet bij de Palestijnen?
Waar leg ik de schuld eenzijdig bij Israël? Dit vind ik nou een typische CvI reactie. Ik heb kritiek op een aantal punten en zet m'n vraagtekens bij wat andere en direct is de conclusie dat ik de volledige schuld bij Israël leg. Bizar.
- Waarom moet je de profetiën over de toekomst in Israël die in de bijbel staan, o.a. in Jesaja, Ezechiël en Zacharia niet letterlijk nemen? Wat is jouw uitleg dan?
Ik denk niet dat het erg verhelderend is om in een discusie over CvI een lastig onderwerp als dit uit te diepen. Als je hierover wilt discussiëren kun je beter een aparte discussie opstarten. Mijn mening is voor een deel overigens wel ergens op dit forum te vinden.
- Je verwacht van Israël zich te houden aan bepaalde normen en waarden, gelden deze alleen voor Israël?
Nee.
- Je ontzegt Israël het recht om te reageren op terroristische aanslagen. Waarom?
Waar stel ik dat?
- Ben je zelf ooit daar geweest om de situatie te aanschouwen?
Nee.
-
Vind je het raar dat Israël moe is van Arafat? Indirect, vind je de Palestijnen een betrouwbare onderhandelingspartner?
Tweemaal nee.
- Wat vind je van de claim van de Arabieren op Jeruzalem, terwijl die stad helemaal niet heillig voor hen is, volgens de Koran, onlangs nog bevestigd door een Egyptische Islamoloog.
Over de vraag of de religieuze claim op Jeruzalem al dan niet terecht is is men het in de islamitische wereld niet eens eens. Zou ik daarover dan het beslissende antwoord moeten geven? Ik kijk naar de huidige situatie en vraag me dan af of het terecht is dat Israël het alleenrecht op Jeruzalem zou krijgen.
- Wat vind je van organisaties zoals diegenen waarvoor G. Duisenberg naar de gebieden ging? (ik ben de naam even kwijt) Zijn die in jouw ogen niet objectief en verdienen ze steun?
Ik vind die organisaties net zo eenzijdig als CvI. Geen van beide partijen krijgen mijn steun.
- Wat heb je tegen Israël?
Ik heb niets tegen Israël. Israël is het volk waar God een eeuwig verbond mee gesloten heeft. Ik hoop dan ook van harte dat veel (liefst alle) Joden zich tot hun God bekeren.
Ik heb wel problemen met de politiek van de staat Israël en de manier waarop deze door bepaalde christelijke organisaties gesteund wordt.
Klaas