De waarde van de traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

De waarde van de traditie

Berichtdoor Boekenlezer » 22 sep 2006 18:31

In de afgelopen vakantie heb ik eens nagedacht over het fenomeen traditie.
Het valt mij op, dat het begrip traditie vaak nogal een negatieve bijklank heeft. Traditie vormt dan vooral de tegenstelling van de boodschap van de Bijbel. Maar is dat terecht?
Ik vind die benadering op zijn minst eenzijdig. Wat betekent het woord 'traditie' eigenlijk? Het betekent: overdracht. Het Latijnse werkwoord 'tradere' bestaat uit twee delen: tra- = over, en dare = geven, en het betekent: doorgeven, overleveren. (Traditio is het zelfstandige naamwoord van tradere.)
Paulus spreekt over het avondmaal als over een traditie, zie 1 Korinthiërs 11:23. (Niemand die dan zegt: 'O, da's maar traditie, dus dat kan overboord!', vermoed ik zo.)
Zonder overdracht, zonder doorgeven is ons geloof ondenkbaar, lijkt mij zo. Het zal ons immers verkondigd moeten worden (Romeinen 10:13-15).

Daaruit blijkt dus dat het woord 'traditie' ook heel positief geduid kan worden. Ja, dat het als inherent bestandsdeel van het geloof opgevat kan worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 22 sep 2006 18:45

Geheel en al ben ik het met je eens. Maar dan wel het onderscheid tussen Traditie en traditie in de gaten houden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 sep 2006 19:13

Net las ik dit:
Bakas en Buwalda: „De ontkerkelijking in West-Europa zet nog wel even door, maar dat betekent niet dat men er ook minder religieus op wordt. Het geloof wordt alleen steeds minder beleefd binnen de rechtzinnigheid van een bepaalde geloofsleer of kerk. Zingeving, spiritualiteit en andere vormen van bezinning zullen in het vergrijsde Europa belangrijker worden dan ze de afgelopen decennia waren. Dat zal per generatie verschillend ingevuld worden. Daarmee is God terug in Europa.”

Religie wordt steeds meer een bewuste en persoonlijk ingevulde keuze, aldus de schrijvers. „Een Mariabeeld in de ene hoek van de kamer hoeft niet per se te vloeken met een boeddha of een totembeeld in de andere.”

Tegen zo'n achtergrond krijgt traditie voor mij meer betekenis dan ooit. Het is van deze tijd om als losse individuën aan religie te doen. Je zoekt uit wat je van pas komt. Of anders gezegd: je stelt je eigen 'pretpakket' samen. ('Pretpakket' is de benaming van een vakkenpakket op school, wat puur op je eigen wensen is afgesteld, maar wat geen rekening houdt met wat aan de eisen van de praktijk beantwoordt.) Dergelijke religieuze normloosheid werkt enorm veel ongeloofwaardigheid in de hand, omdat er dan maar weinigen zullen zijn die hetzelfde geloven.
Zo zie je dus, dat (goede) traditie in de volgende zaken voorziet:
- Het biedt iets wezenlijks voor een gemeenschap. Mensen worden niet als 'autonome' individuën aan zichzelf overgelaten. Wat waar is en wat je moet geloven bepaal je niet zelf op eigen smaak, maar dat leert de traditie jou. De werkelijkheid is immers zichzelf, en danst niet naar onze pijpen.
- Verder houdt traditie een gemeenschap ook in stand, door de overeenstemming die er dan ontstaat.

Overigens zie ik een Mariabeeld niet als een echt christelijke traditie. Het gaat immers lijnrecht in tegen het tweede gebod, en misschien ook nog wel het eerste. Ik zie het meer als een heidense traditie in schijnbaar christelijke vorm. En dan wordt 'het vloekt met...' wel erg relatief, nietwaar?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2006 20:34

klopt, als tradities maar niet te belangrijk worden.... en niet bindend... want dan kan, bij gebrek aan overeenstemming, tradities een gemeenschap ook juist uit elkaar kunnen laten vallen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 sep 2006 13:12

Marnix schreef:klopt, als tradities maar niet te belangrijk worden.... en niet bindend... want dan kan, bij gebrek aan overeenstemming, tradities een gemeenschap ook juist uit elkaar kunnen laten vallen.

Het hangt er vanaf over wèlke tradities je het dan hebt. Er zijn tradities die meer het karakter hebben van eigenaardigheden. Maar voor een traditie als bijvoorbeeld het avondmaal gaat dat niet op.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 sep 2006 13:17

Boekenlezer schreef:Het hangt er vanaf over wèlke tradities je het dan hebt. Er zijn tradities die meer het karakter hebben van eigenaardigheden. Maar voor een traditie als bijvoorbeeld het avondmaal gaat dat niet op.
Over een traditie als het avondmaal zal niet veel discussie zijn. Maar er zijn natuurlijk wel tradities te bedenken die sommigen zullen ervaren als eigenaardigheden maar anderen als bijna noodzakelijk ervarn.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 sep 2006 17:03

Machiavelli schreef:
Boekenlezer schreef:Het hangt er vanaf over wèlke tradities je het dan hebt. Er zijn tradities die meer het karakter hebben van eigenaardigheden. Maar voor een traditie als bijvoorbeeld het avondmaal gaat dat niet op.
Over een traditie als het avondmaal zal niet veel discussie zijn. Maar er zijn natuurlijk wel tradities te bedenken die sommigen zullen ervaren als eigenaardigheden maar anderen als bijna noodzakelijk ervarn.

Avondmaal als traditie? De Heere Jezus heeft het avondmaal zelf ingesteld. Het is meer een instelling. Traditie is bijv. hele/halve noten, kleding enz.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 17:40

Jort schreef:Geheel en al ben ik het met je eens. Maar dan wel het onderscheid tussen Traditie en traditie in de gaten houden.
UHm..

wat is het verschil?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 sep 2006 22:09

pol schreef:
Machiavelli schreef:

Avondmaal als traditie? De Heere Jezus heeft het avondmaal zelf ingesteld. Het is meer een instelling. Traditie is bijv. hele/halve noten, kleding enz.

Ik zou zeggen: lees de openingspost eens. Waarschijnlijk begrijp je het dan. :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 22:41

De Drie-eenheid is ook een traditie ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2006 09:20

Traditie is overlevering. Het is het geheel van geloofsbelijdenissen, liederen, gebeden, liturgieën, rituelen, die behoren bij het christendom.
Wij staan in de traditie van het christelijk geloof, met alles wat daarbij hoort.
In het Liedboek van de Kerken staat een lied, wat gezongen wordt (tenminste in mijn PKN-gemeente) als lied bij de Doop:
"Er is gedoopt,
wij allen zijn verbonden,
het voorgeslacht,
de ouders die hier stonden,
de ganse kerk in één geloof"
Dat geeft precies weer wat de traditie is.
Het kan zijn dat we sommige dingen anders formuleren in onze tijd. Ik denk aan de Geloofsbelijdenissen. Wij doen de Heidelbergsche Cathechismus, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, de Dordtse Leerregels niet van de hand, schrappen ze niet, maar proberen op eigen wijze, in taal van onze tijd, nieuwe woorden te vinden. Om maar wat te noemen.
Traditie in de negatieve zin wordt gevaarlijk als we het vertalen met: "het was altijd zo, dus waarom zouden we veranderen". Dat slaat initiatieven dood.

sela

Berichtdoor sela » 24 sep 2006 09:41

lijkt wel een beetje op ps. 105:3

God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:07

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:klopt, als tradities maar niet te belangrijk worden.... en niet bindend... want dan kan, bij gebrek aan overeenstemming, tradities een gemeenschap ook juist uit elkaar kunnen laten vallen.

Het hangt er vanaf over wèlke tradities je het dan hebt. Er zijn tradities die meer het karakter hebben van eigenaardigheden. Maar voor een traditie als bijvoorbeeld het avondmaal gaat dat niet op.

Het avondmaal is als het goed is geen traditie... het is een opdracht en een sacrament. Ik denk bij traditie niet vooral aan inhoud.... als dat ook onder tradities gerekend wordt zijn dat goede tradities.... ik denk meer aan vormen en gewoonten die buiten ed bijbel omgaan... als die te belangrijk worden kan het tot verdeeldheid leiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 sep 2006 11:18

Er wordt over ons vaak gesproken als "een behoudende kring". Maar vaak betekent 'behoudend' aleen maar 'houden wat we hebben'.

Dat voelt ook lekker veilig. Dat zijn ijkpunten. laten we eerlijk zijn: als we een vreemde kerk binnenstappen kijken we toch zeker naar de vertaling die men er lesst, naar de liederen die men zingt en of er al dan niet hoedjes worden gedragen... IJkpunten dus..

Traditie is niet per definitie fout. Maar hou wel regelmatig je eigen tradities of die van je kerk tegen het licht van wat God er zelf van zegt! Zo is eerbied in allerlei vormen een goede traditie, maar verhef het niet tot wet in alle vormen. Als bijvoorbeeld op een EO jongerendag erg wild wordt gemusiceerd, veroordeel het dan niet omdat het niet in ons traditionel straatje past, maar kijk oprecht of dit strookt met de heiligheid van God. Gooi dan ook niet meteen alles over boord, maar doe net als de kippen: pik er uit wat goed is...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2006 11:32

Je hebt gelijk... maar die laatste nuancering kunnen veel mensen gewoon niet maken. Ze kijken naar Gods heiligheid en denken dat wat hardere muziek met beat daar niet in past. Juist vanwege hun traditie kunnen ze zich dat niet voorstellen... dus als je naar Gods heiligheid gaan kijken komen ze toch bij dezelfde conclusie uit.

Terug naar “Archief”