Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 20 sep 2006 15:48

ja jullie hebben gelijk dat het niet zo duidelijk in de bijbel staat een vierschaarbeleving,dit is het duidelijkste wat ik kon vinden.
zach 3
1 Daarna toonde Hij mij Jósua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De [3:2] Judas vs 9.HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Jósua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, [3:4] Micha 7:18.Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.

en idd nergens met God eens naar de hel te gaan maar toch heeft onze dominee het zo meegemaakt toen stond de duivel ook aan zijn rechterhand en schold de Vader de satan.
maar zou paulus ook niet zoiets meegemaakt hebben toen hij blind was en 3 dagen bidde.ik geloof zeker wel dat paulus bekeerd was.
maar dat er maar zo weinig bekeerd zijn in onze kerk klopt toch ook.
velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
de uitwendige roeping komt tot alle mensen bekeert u en word behouden.
maar in jullie kerk denken ze allemaal uitverkoren te zijn.
dan klopt weinigen uitverkoren niet meer en velen die de weg volgen die tot het verderf leid.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 20 sep 2006 16:27

goofy1978 schreef:maar in jullie kerk denken ze allemaal uitverkoren te zijn.
dan klopt weinigen uitverkoren niet meer en velen die de weg volgen die tot het verderf leid.

Klopt het dan niet meer? Denk eens goed na over deze wereld? Hoeveel mensen zijn er geen Christen? Als zullen alle mensen van elke kerk oprecht Christen zijn dan is het nog een handje vol, weinig.

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 20 sep 2006 16:47

Ik heb even in het kort de discussie doorgeworsteld ;) want echt makkelijk was er niet doorheen te komen, maar oke.

Wat ik persoonlijk denk is dat er een uitverkiezing bestaat, maar dat die pas is bedoeld voor Gods kinderen. Onbekeerde mensen horen niet te worstelen met de uitverkiezing, God heeft het als troost gegeven voor Zijn kinderen. Als wij als onbekeerde mensen gaan worstelen met de uitverkiezing, denk ik dat we niet goed bezig zijn. Want zodra wij aan de uitverkiezing gaan denken en erover gaan piekeren dan komen we nergens uit, en dat is maar goed ook want als wij de uitverkiezing zouden snappen dan zou het wonder van Gods's almacht geen wonder meer zijn, en dan zouden wij God kunnen verklaren. Mijns inziens is dat wij er alles voor moeten doen wát we kunnen doen en dat is aan ons denken en inzicht onderworpen. En nou moet men niet gaan zeggen dat we niks kunnen doen, want dat weten we allemaal. Maar er staat toch met koeienletters in de bijbel:

"Allen die vermoeid en belast zijn, komt tot mij en Ik zal u te drinken geven"

"Laat de kinderen tot Mij komen"

Als we dat opvolgen zullen we na dit leven, hand in hand met Jezus het Hemels Paradijs in mogen wandelen. Maar we moeten ons denken en doen niet laten afhangen van de uitverkiezing, want daar heeft God het niet voor gegeven.
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2006 17:17

goofy1978 schreef:ja jullie hebben gelijk dat het niet zo duidelijk in de bijbel staat een vierschaarbeleving,dit is het duidelijkste wat ik kon vinden.
zach 3
1 Daarna toonde Hij mij Jósua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De [3:2] Judas vs 9.HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Jósua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, [3:4] Micha 7:18.Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.

en idd nergens met God eens naar de hel te gaan maar toch heeft onze dominee het zo meegemaakt toen stond de duivel ook aan zijn rechterhand en schold de Vader de satan.
maar zou paulus ook niet zoiets meegemaakt hebben toen hij blind was en 3 dagen bidde.ik geloof zeker wel dat paulus bekeerd was.
maar dat er maar zo weinig bekeerd zijn in onze kerk klopt toch ook.
velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
de uitwendige roeping komt tot alle mensen bekeert u en word behouden.
maar in jullie kerk denken ze allemaal uitverkoren te zijn.

Dat klopt echt nog wel hoor. Kijk eens hoeveel mensen er in Nederland puur een historisch geloof hebben of helemaal geen geloof. Dat zijn er velen.... en weinigen kennen Christus als Verlosser.... Maar jij gaat van die weinigen die Hem als Verlosser kennen nog eens velen veroordelen. Naast satan als aanklager komen er ook nog eens een mensen als jij bij die gelovigen gaan aanklagen. Ik hoef niet voor je te antwoorden, God antwoordt:

Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.

Wie ben jij dan om nog te veroordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 19:14

Goofy schreef:

ja jullie hebben gelijk dat het niet zo duidelijk in de bijbel staat een vierschaarbeleving,dit is het duidelijkste wat ik kon vinden.
zach 3

In Zacharia 3 staat de vraag centraal: Kan de Heere bij een zondig volk wonen? Josua staat hier ambtelijk (dus als hogepriester) voor God als rechter. De satan klaagt hem aan, maar de Heere neemt zijn schuld weg. Dat niet alleen, maar Josua krijg ook een feestkleed. Dat betekent dat hij gereinigd en vernieuwd wordt. Satan wordt verjaagd. De Heere maakt zalig wat zondig en onrein is. Wat opvalt is dat Josua helemaal niets zegt. Lege handen heeft hij en niets in te brengen. Hij levert zich over aan de genade van de Heere. En vraagt de Heere naar de 'vierschaarbeleving' van Josua en of deze al voldoende zondekennis heeft? Niets van dit alles. Hij schenkt uit goedheid zonder peil, het eeuwig zalig leven.

Lees ook: "Haggai en Zacharia" van ds. J. Westerink.

Zo wordt met dit nachtgezicht uit het OT nog eens bevestigd dat we tot Hem mogen komen met al onze zonden en Hij zal ze wegwerpen in de diepten der zee.

"Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm [takken] waren in hun handen. En zij riepen met grote stem, zeggende: De zaligheid zij onzen God, Die op den troon zit, en het Lam."

Een schare die niemand tellen kan... Hoeveel zouden dat er zijn?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 20 sep 2006 20:03

Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.

Wie ben jij dan om nog te veroordelen.

heeft God dat persoonlijk tegen je gesproken?
dat doet Hij wel in de vierschaar :wink:

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 20:18

Goofy schreef:

heeft God dat persoonlijk tegen je gesproken?

Zeker, maar dat doet Hij ook tegen jou. Iedere zondag door Zijn Woord, iedere dag als je in je Bijbel leest en zelfs hier in dit topic.

Misschien voel je je beter thuis in de Catechismus? Welaan dan, vraag en antwoord 21: "Wat is een waar geloof? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil."

Dus: Een zeker weten en een vast vertrouwen. Dat is alles. Zo eenvoudig is het om zalig te worden. Zo onmogelijk ook als we ons daartegen blijven verzetten. Alles wat ons dichterbij Hem brengt is Zijn werk. Immers, een mens zoekt van nature deze dingen niet uit zichzelf.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 21 sep 2006 22:57

Gerdien B. schreef:Dat geen mens bekeerd wil worden ben ik niet helemaal met je eens. (...)

Wat ik me wel eens afvraag... willen we nu zo graag bekeerd worden omdat we ...
1) ... zoveel berouw hebben van onze zonden of
2) ... de straf die ons toekomt willen ontlopen?

ad 1: hier heb ik zelf ontzettend veel moeite mee: zoveel berouw vergt een overgave aan de rechtvaardigheid van God, dat Hij ons terecht in de hel kan laten komen. En dáár wil een mens in z'n hart niet aan: ergens hoop je altijd nog dat er nog íéts in je is waardoor je niet naar de hel hoeft. Maar God wil geen mensen die nog iets goeds in zichzelf hebben; Hij wil zondaars.
ad 2: dat wil iedereen wel: geen straf! Ergens voor kiezen om een straf te ontlopen klinkt op z'n minst laf... wil 't echt goed komen met God, dan dien je m.i. onder ogen te zien dat je de straf wel verdiend had... en dat is enorm moeilijk. Een fout op je werk of in je privéleven toegeven is 1000 keer eenvoudiger dan dit.

Ik vermoed eigenlijk een beetje dat Goofy ook met deze materie worstelt, maar dat kan ik mis hebben...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 sep 2006 23:12

toch wordt in de Bijbel de straf regelmatig aangevoerd als reden om je te bekeren, onder andere de tekst:

"Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?"
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 21 sep 2006 23:16

Bertus87 schreef:(...) "Allen die vermoeid en belast zijn, komt tot mij en Ik zal u te drinken geven"

Vrij citaat, waarschijnlijk :wink: de vermoeiden en belasten wordt rust beloofd, de dorstigen water... maar je bedoeling is goed :wink:
Hiervoor moet je je wel eerst vermoeid en belast wéten... Hierbij stel ik me iemand als Christen voor, in het boek van Bunyan: iemand die bijna aan het eind van z'n latijn is, belast met een enorm pak zonde... Hoe vaak hebben we hier werkelijk last van? Toen ik als kind voor het eerst het schilderij van deze Christen zag dacht ik "Zóveel zonde... en hij is er nog niet... het is dus niet 'floep' en je wordt zalig."

Bertus87 schreef:(...) Maar we moeten ons denken en doen niet laten afhangen van de uitverkiezing, want daar heeft God het niet voor gegeven.

Ben ik helemaal met je eens; dit is een verborgenheid van God die we op aarde nooit zullen doorgronden. Voor iedereen ligt er dezelfde eis, en daar staat niet bij dat we eerst de vraag moeten beantwoorden of we wel of niet uitverkoren zijn.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2006 23:35

de vermoeiden en belasten wordt rust beloofd, de dorstigen water...
Vrij vertaald hoor.. Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 sep 2006 09:06

Loezje schreef:

Hiervoor moet je je wel eerst vermoeid en belast wéten... Hierbij stel ik me iemand als Christen voor, in het boek van Bunyan: iemand die bijna aan het eind van z'n latijn is, belast met een enorm pak zonde... Hoe vaak hebben we hier werkelijk last van? Toen ik als kind voor het eerst het schilderij van deze Christen zag dacht ik "Zóveel zonde... en hij is er nog niet... het is dus niet 'floep' en je wordt zalig."

Of misschien toch wel... Lees maar eens wat Brakel en Smytegeld daar over zeggen. Let op punt 3.

Brakel beschrijft in zijn "Redelijke Godsdienst" de vijf manieren waarop mensen bekeerd worden.

1. In korte tijd, zoals bij Zacheüs.
2. Met verschrikking van wet, dood en verdoemis zoals op de Pinksterdag.
3. Op een evangelische wijze. Dan vervullen de zaligheden van Jezus Christus en de zoetigheden van het evangelie zo de ziel, dat ze er als het ware door verslonden wordt. Mensen die dit ervaren, hebben geen tijd om aan hun zonden te denken, maar ontvangen Jezus met blijdschap.
4. Met veel bedaardheid door het gezicht van de waarheden. Er is niet veel smartelijke droefheid, niet veel vervoerende blijdschap. Dat zijn de bestendigste en standvastigste christenen.
5. Langzamerhand met veel wisseling van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinnen vallen en opstaan. Dat is de gewone weg.

Maar hij zegt er nog iets bij: "Niemand moet bekommerd zijn over de wijze waarop hij bekeerd is omdat hij niet is overgebracht op deze of gene manier waarop men zichzelf voorschrijft. De wegen van God zijn wonderbaar." Smijtegelt zegt in zijn boek "Het Gekrookte Riet" precies hetzelfde.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 sep 2006 10:38

Hmz, ondanks dat beide oudvaders in hoog aanzien staan in de kerkelijke kringen waarin ik verkeer, heb ik dit nog nooit gehoord. De christenprediking zoals ik die vrijwel elke zondag hoor, gaat altijd uit van een bekering volgens punt 2.

Dank hiervoor, Omega. Da's weer een stukje van de puzzel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 11:32

Hmz, ondanks dat beide oudvaders in hoog aanzien staan in de kerkelijke kringen waarin ik verkeer, heb ik dit nog nooit gehoord. De christenprediking zoals ik die vrijwel elke zondag hoor, gaat altijd uit van een bekering volgens punt 2.

http://i63.photobucket.com/albums/h153/ ... nding1.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h153/ ... nding2.jpg

Een artikel over 'Bevindelijke verwachten een Paulus-bekering'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 sep 2006 13:24

Goed artikel, Raido. Bedankt.

Lange tijd heb ik inderdaad gedacht slechts te kunnen afwachten 'tot het God behaagde' mij te bekeren.

Ik weet nu dat ik het al die tijd bij 't verkeerde eind heb gehad. Daarmee ben ik niet ineens een bekeerd mens. Maar het besef dat God van me vraagt, ja éist Hem te zoeken en me te bekeren, doet me heel anders bidden en Bijbellezen. Het gaat -zoals het artikel zegt- om de bereidheid je open te stellen voor Hem. De belofte ligt er zwart-op-wit dat Hij je Zijn antwoord zal geven. In die verwachting mag ik nu staan.

Terug naar “Archief”