soort van 'bang' voor t geloof ofzo...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lorit

Berichtdoor lorit » 03 okt 2003 22:22

Volgens mij hoef je het toch ook niet altijd eens te worden. Ik denk dat het gewoon goed is om met anderen over verschillende onderwerpen van gedachten te wisselen, zodat je zelf een duidelijke mening vormt.
Zoalng het maar geen 'welles-nietes' spelletje wordt :lol:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 okt 2003 23:04

Ik ben doodsbang voro het geloof, niet voor de regeltjes, maar voor God.

lorit

Berichtdoor lorit » 04 okt 2003 13:34

Hoe bedoel je dat?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 okt 2003 15:17

Lalage schreef:amen ;)

JialiKelly en Ikke21 beginnen weer over bekeerd zijn en dan komen we weer bij de oude discussie waar we dus geen zin meer in hebben, omdat iedereen toch stronteigenwijs is ;)

hmm, beetje apart dat je dat zegt.
Ik heb gewoon in één posting uitgelegd dat ik inderdaad bang van het geloof ben, en waar dat misschien uit voortkomt...
ik begin toch geen een of andere ouwe discussie op te halen, of wel soms??
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2003 15:28

ahuibers schreef:
hijwel schreef:
Mimi schreef:Ja, ik snap ook wel dat je bang kunt zijn voor God. Hij is heilig en de zonde moet gestraft worden. Maar volgens mij is God toch vooral liefde, dat hij zijn enige Zoon voor ons heeft laten lijden. En als je dat gelooft en je leeft met Jezus, dan hoef je toch niet bang te zijn dat God je gaat straffen?

Nee, je hoeft echt niet bang te zijn! Je mag juist uitzien naar de eeuwingheid. Alles zal dan goed zijn! nooit meer vedrietig, altijd blij, vrolijk maar tegelijktijd vergeet je god niet. Je kan alles doen je bent dan volkomen vrij, want je kan geen zonde doen!

Dit geld alleen als je bekeerd ben!

Bekeerd ben of bekeert hebt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 16:31

bang zijn voor het geloof..
Ja ik herken dit heel goed. Ben bang voor zo'n rechtvaardig God. Want als Hij in het recht wilt treden en mijzal gadeslaan, wie kan dan bestaan?ik niet! Dus eigenlijk ben ik bang voor de dood, de satan en mezelf. De enige tip die ik je mee wil geven, leg je angsten voor God neer en vraag Hem of hij die droefheid naar Hem wil werken die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt, dan zullen we nooit meer hoeven vrezen voor de dood.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 06 okt 2003 12:49

kurtyo schreef:Ik ben doodsbang voro het geloof, niet voor de regeltjes, maar voor God.

Waarom ben je doodsbang voor God?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 okt 2003 14:08

essieee schreef:bang zijn voor het geloof..
Ja ik herken dit heel goed. Ben bang voor zo'n rechtvaardig God. Want als Hij in het recht wilt treden en mijzal gadeslaan, wie kan dan bestaan?ik niet! Dus eigenlijk ben ik bang voor de dood, de satan en mezelf. De enige tip die ik je mee wil geven, leg je angsten voor God neer en vraag Hem of hij die droefheid naar Hem wil werken die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt, dan zullen we nooit meer hoeven vrezen voor de dood.

Misschien een hele ruwe en brutale vraag...
Maar als je zo bang bent voor God, waarom geloof je dan in Hem?
Geloof is iets dat je zelf bepaald. Als jij niet wil geloven dat God een wreed wezen is, dat je bestaan met angst vervult, dan hoef je dat niet te geloven.

Mimi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mimi » 06 okt 2003 14:31

Storyteller schreef:Geloof is iets dat je zelf bepaald. Als jij niet wil geloven dat God een wreed wezen is, dat je bestaan met angst vervult, dan hoef je dat niet te geloven.

Ik denk dat je er niet zo makkelijk afkomt als je zo bent opgevoed. Ik zou echt niet weten hoe ik zou kunnen gaan denken dat er geen God is.
People say I'm strange, does it make me a stranger
that my best Friend was born in a manger?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 okt 2003 14:47

Storyteller schreef:Misschien een hele ruwe en brutale vraag...
Maar als je zo bang bent voor God, waarom geloof je dan in Hem?
Geloof is iets dat je zelf bepaald. Als jij niet wil geloven dat God een wreed wezen is, dat je bestaan met angst vervult, dan hoef je dat niet te geloven.

Als je
- gelooft dat God bestaat
- niet doet wat je denkt dat Hij wil
heb je inderdaad genoeg reden om bang te zijn. Is dat het, Kurtyo?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 okt 2003 15:49

Mimi schreef:
Storyteller schreef:Geloof is iets dat je zelf bepaald. Als jij niet wil geloven dat God een wreed wezen is, dat je bestaan met angst vervult, dan hoef je dat niet te geloven.

Ik denk dat je er niet zo makkelijk afkomt als je zo bent opgevoed. Ik zou echt niet weten hoe ik zou kunnen gaan denken dat er geen God is.

Dat is echt niet moeilijk mimi, neem dat van mij aan.. (hoe veel voorbeelden zijn er? Juist ontelbaar)

En Charity: leg jij mij eens uit waarom in NIET doodsbang voor God zou moeten zijn?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 07 okt 2003 23:50

Ja ik weet t wel, wat sommigen ook al aangeven; God is liefde, dus waarom zou je bang voor hem zijn. Ik bedoel als je in God gelooft, en doet wat Hij van je vraagt dan heb je idd weinig om bang van te zijn....

Nu probeer ik dat ook allemaal wel, en dan toch ben k bang. Bang bijv. dat ik allemaal dingen toch niet doe zolas God t wil, of dan lees k hier soms sommige reacties van mensen enzo, dingen waar k zelf nooit bij stil gestaan heb en daar word k dan toch bang van..:-S

Net zoals k soms wel eens na zit te denken van waarom geloof ik eigenlijk in God..?? Ik bedoel van ( pfftt tis erg moeilijk uit te leggen wat k bedoel..:-S) dat ik en veel mensen met mij denk ik toch zo bang zijn voor t geloof enzo komt waarschijnlijk voornamelijk door het feit dat je weet dat er na dit leven of de hemel of de hel op je wacht. Maar soms ben ik dan bang dat ik vooral geloof en daar zo veel mogelijk rekening mee probeer te houden enzo omdat ik later toch echt niet in een'hel'ofzo zou willen komen...
Terwijl toch juist t belangrijkste van t geloof is dat je God ziet als een liefdevolle Vader, Iemand die iedereen geschapen heeft en die voor iedereen t beste wil en gewoon iemand die goed wil zijn voor iedereen enzo. En het belangrijkste is dus ook dat je hierom een goede band opbouwt met God en niet uit angst voor t een en ander enzo...

Hmmzz naja k kom er zelf op t moment ook ff niet helemaal meer uit, k zal t binnenkort nog wel ff iets duidelijker posten, maar k hoop dat er mensen zijn die snappen wat k bedoel...:-)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 11:23

Zou ik de stelling wat anders mogen definieren? Volgens mij gaat het hier niet in de eerste plaats om bang voor God, maar om geloofszekerheid. De meesten hier zijn bang om in de hel te komen, maar geloven wel in God. Waar het in feite op neer komt is dat ze niet weten of ze 'echt' of 'genoeg' in God geloven en daarom nog steeds bang zijn in de hel. Als je weet dat je kind van God bent heeft de duivel en z'n hel geen aanspraak meer op jouw. Het is de duivel die je bang maakt voor God, want hij is de bron van onzekerheid, niet God.

Na deze korte uitweiding de herdefinitie van de stelling: Wanneer weet je zeker dat je het zaligmakend geloof heb?

(als jullie het eens zijn met deze stelling wil ik er wel op reageren)(of in nieuw topic)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”