kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 sep 2006 17:28

en als een meisje verkracht is zul je mij er ook geen oordeel over horen vellen.

Deze kwestie is anders wel lastig. Natuurlijk is een verkrachting niet goed te praten, maar moet het leven daar dan ook onder lijden?
- Home is in my head -

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 sep 2006 17:40

Ik zou daar nooit over willen oordelen. Wat erg is is dat het kind eigenlijk de straf krijgt die je de dader toewenst. :?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 sep 2006 17:41

ik wil daar ook niet over oordelen, maar het ligt wel anders dan een moeder die door de zwangerschap in levensgevaar komt :wink:
- Home is in my head -

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 21 sep 2006 17:45

Cisca schreef:
marma schreef:'k Snap echt totaal niet hoe iemand voorbehoedsmiddelen en abortus met elkaar kan vergelijken.
Vind je het volgende ook hetzelfde?

Iemand plukt bloemen uit jouw tuin of je poot er niets.
In beide gevallen is je tuin leeg.

Typisch een voorbeeld van een vergelijking die mank gaat, slaat echt nergens op.

Nee hoor, de situatie is idd niet te vergelijken maar het gaat erom dat het nergens op slaat dat jij voorbehoedsmiddelen net zoiets vindt als abortus. Dat is pas mank! :mrgreen:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 sep 2006 17:49

Jouw mening 8)

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 21 sep 2006 17:51

Cisca schreef:Jouw mening 8)

Zeg je dit omdat je vast zit?!?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 sep 2006 17:56

Vast zit, hoe kom je daar nu bij :shock:

'k Heb m'n eigen mening, lijkt me duidelijk, 'k hoef me geen andere mening op te laten dringen, en mezelf ook niet steeds te herhalen lijkt me :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2006 18:13

Kun je dan uitleggen waarom de vergelijking van marina nergens op slaat in dit verband? Ik vind hem namelijk nogal treffend.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 sep 2006 18:17

Cisca, ik zie niet waar de vergelijking misgaat. Er wordt gesteld dat leven "voorkomen" iets anders is dan leven wegnemen. Jijzelf gaf eerder al aan dat je ook een principieel verschil vind zitten tussen een abortus te ondergaan en een baby van een paar maanden te doden. Als je inderdaad zegt dat ongeboren leven (want dat is het heel duidelijk wel) niet volwaardig menselijk leven is, dan is dat standpunt begrijpelijk. Maar het verschil tussen twee geslachtcellen die nog niet bij elkaar gekomen zijn en een bevruchte eicel lijkt me vele malen groter. Waar eerst miljoenen mogelijke combinaties van cellen waren is bij de bevruchting al het erfelijk materiaal van een mens bij elkaar gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 21 sep 2006 18:24

rosalie83 schreef:
Zuss schreef:Dat is ook maar jouw interpretatie dat een ongeboren spartelt van de pijn, heb jij daar bewijs voor? Hij beweegt ja, maar waarom?

Ook voor jou geldt: verdiep je maar eens echt goed in de materie!!

Sorry? Wat denk jij, dat ik onvoorbereid mee ga naar een abortuskliniek? Voor jou geld misschien eerst denken voor je iets roept. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is en dat veel mensen reageren vanuit hun gevoel. (zoals het interpreteren van bewegingen van een vrucht als gespartel van pijn)
Ik ken ook de film 'schreeuw om leven' (zo heet ie geloof ik) waarin zogenaamd te zien is dat een vrucht die wordt geaborteerd zou 'schreeuwen' van pijn. Wie zegt dat het geen gaap is? (ik zeg maar wat)
Zolang dit niet wetenschappelijk bewezen is, ga ik er vanuit dat een vrucht geen pijn voelt.
Met wetenschappelijk bedoel ik dus niet de zgn wetenschappelijke onderzoeken van obscure organisatie als Pro Life, die er geen been in zien abortusartsen te vermoorden.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 sep 2006 18:31

Ik ken ook de film 'schreeuw om leven' (zo heet ie geloof ik) waarin zogenaamd te zien is dat een vrucht die wordt geaborteerd zou 'schreeuwen' van pijn. Wie zegt dat het geen gaap is? (ik zeg maar wat)
Zolang dit niet wetenschappelijk bewezen is, ga ik er vanuit dat een vrucht geen pijn voelt.
Met wetenschappelijk bedoel ik dus niet de zgn wetenschappelijke onderzoeken van obscure organisatie als Pro Life, die er geen been in zien abortusartsen te vermoorden.

Zie ik hierin niet een stukje ontkenning? Ik kan me vergissen natuurlijk, maar weet dat een abortus een levenslange impact op iemand heeft. Dat is met onderzoeken al bewezen.
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 sep 2006 18:34

parsifal schreef:Cisca, ik zie niet waar de vergelijking misgaat. Er wordt gesteld dat leven "voorkomen" iets anders is dan leven wegnemen. Jijzelf gaf eerder al aan dat je ook een principieel verschil vind zitten tussen een abortus te ondergaan en een baby van een paar maanden te doden. Als je inderdaad zegt dat ongeboren leven (want dat is het heel duidelijk wel) niet volwaardig menselijk leven is, dan is dat standpunt begrijpelijk. Maar het verschil tussen twee geslachtcellen die nog niet bij elkaar gekomen zijn en een bevruchte eicel lijkt me vele malen groter. Waar eerst miljoenen mogelijke combinaties van cellen waren is bij de bevruchting al het erfelijk materiaal van een mens bij elkaar gekomen.

Dat klinkt logisch, voor mijn gevoel is het dat niet, maar ja, 'k zal wel een apart gevoel hebben dan.
'k Zal nog één poging wagen om m'n gevoel onder woorden te brengen.
Jullie gaan uit van de bijbel, daar worden kinderen als een zegen beschouwd, een bekroning op het huwelijk.
Op zich vind ik het daardoor heel logisch en vanzelfsprekend dat jullie tegen abortus zijn, wel vind ik het raar, dat jullie niet tegen voorbehoedsmiddelen zijn, want dan houden jullie zelf die zegen tegen, en komt het automatisch niet tot een abortus, omdat je die mogelijkheid al voorkomt.
Dan hoef je later niet te zeggen dat je abortus hebt laten plegen, omdat je de kiem niet eens de mogelijkheid gaf te ontstaan.
Nu ik er zo over nadenk, is dat misschien nog wel erger, in beide gevallen zijn kinderen dus niet gewenst.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2006 18:47

Zoals ik al eerder zei: de voorlichting kan stukken beter. Bij mij op de middelbare school is de VBOK een keer langs gekomen, nou dat zet je al wel aan het denken. Als mensen beter worden voorgelicht over abortus en voorbehoedsmiddelen enzo, kunnen ze zichzelf ook beter beschermen en bewustere keuzes maken.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 21 sep 2006 19:18

froske schreef:

Zie ik hierin niet een stukje ontkenning? Ik kan me vergissen natuurlijk, maar weet dat een abortus een levenslange impact op iemand heeft. Dat is met onderzoeken al bewezen.

Dat zie je verkeerd. Ik had het nu alleen over de vrucht, dat abortus plegen een behoorlijke impact kan hebben op de vrouw in kwestie heb je mij nooit horen zeggen. Integendeel.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 sep 2006 19:25

oh, dan heb ik me vergist, het spijt me :wink:
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”