Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 sep 2006 15:59

Denkertje21 schreef:
L'être extraterrestre schreef:Er word voor iedereen in het algemeen gebeden, je kunt ook ietwat overdrijven. Je mag je van mij alleen voelen, liever niet natuurlijk, maar dat is jouw gevoel. Verwacht je echt dat die dominee's voor iedereen apart gaan bidden? "Heere, wilt u ook die homo op de derde bank tweede plek van links zegenen" bijvoorbeeld.

Als je reëel bent moet je begrijpen dat dat niet kan.

Ach een beetje hardheid en ongevoeligheid ben ik in onze kringen wel gewend, dus dat van jou kan er ook wel bij.
JA, ik verwacht echt dat er ook voor homo's wordt gebeden. En niet voor DIE homó op bank drie, maar voor al die homo's die zich al jaren door de kerk en door kerkmensen zoals jij in de steek gelaten weten!

Mijn Heere en Heiland kijkt om naar het individu, maar dat is kennelijk voor jou iets te veel van het goede. Jammer...
Ik lees, ondanks dat jij dat keihard ontkend, zelfmedelijden.

Ja, je hebt deels gelijk. De kerk is niet altijd tolerant tov homo's. Maar sommige kerken ook gewoon wel! Jij gedraagd je als een verwent kind dat zijn zin niet krijgt omdat de kerk niet binnen een week an jouw eisen voldoet. De Bijbel is heel duidelijk over gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Kun je je voorstellen dat dat moeite kost om toch mensen te accepteren? Om maar even een simpeler voorbeeld te nemen. Hoe lang heeft het geduurd voordat men aan broeken bij vrouwen gewent was? Totdat ze het toestonden? Járen. En nog is het niet alom geaccepteerd. Kun je je dan voorstellen wat het is als het om de geaardheid van mensen gaat, wat veel dieper zit? De kerk wil zoveel mogelijk de wil van God doen, en dat ze dan mensen afstoot, dat doet ze soms bewust, maar niet altijd.

Je kunt zeggen, je hebt het zwaar. Dat geloof ik. Dat vind ik zwaar knudde voor je. Maar betekend dat dat je je in zelfmedelijden moet wentelen? Nee. Misschien moet je uitkijken naar een andere kerk, en je best doen om op jouw manier God te dienen, en misschien moet je wat meer respect hebben voor de mannen Gods, die een kerk Gods, leiden, met inspiratie uit Gods Woord. Ik geloof niet dat jij het recht hebt om zo neerbuigend te praten over kerkelijke mensen die hun best doen. Net zo min als de kerk het recht heeft om jou als een stuk vuil te behandelen. Maar. Doen ze dat? Denken ze misschien dat jij seksueel actief bent (en dan heb ik het niet over wisselende contacten) terwijl de Bijbel dat verbied?

En daarnaast, veel mensen zijn net zo halstarrig en overtuigd van hun eigen mening als jou, en laten zich net zo min van hun mening afbrengen als jou!

meboy

Berichtdoor meboy » 18 sep 2006 16:03

@ smurfie

Ik waardeer jouw bijdrage zeer maar je hebt echt een te rooskleurig beeld van de reformatorische kerken.

Ik haat het om het over de beperkingen van mijn kerk te hebben. Ik zal het daarom proberen kort te houden:

De kerk die mij uitlegt wat ik onder liefde moet verstaan is hard en liefdeloos in de omgang met haar homo's. Ik heb nooit de snoeiharde weg gezocht, altijd het zachte zalvende gesprek. Maar ik, sterk in mijn schoenen staande, mondige homo voel me afgewezen. De hele kerk weet hoe het zit. Er is niemand die vraagt hoe het met me gaat. Er is niemand met een arm om mijn schouder. Er is niemand die je uitnodigt voor een kop koffie... Terwijl elke christen zegt dat die houding de homo toebehoort. Van het bestaan van mijn vriend weet de meerderheid niet af. De meesten zullen mij zien als alleenstaande homo. Als ik mijn vriend niet had dan was ik heel eenzaam.

De kerkraad wist van mijn strijd, ik heb het ze millimeter voor millimeter verteld. Elk detail, ik heb niets verzwegen. Ik heb mijn masker afgezet en ze laten zien wie ik werkelijk was. Ik had gebed en wijsheid nodig maar ben verzwegen. Ik heb gevraagd waarom. het antwoord was de angst. Ik heb mijn aandacht opgeëist en zal dat blijven doen. Maar waar denkertje zich sterk voor probeert te maken en waarin ik me bij hem aansluit is dit:

Wát gebeurt er met die minder zekere homo, de jongen of meisje die worstelt met zichzelf. Die niet alleen kán strijden. Die niet op eigen benen dúrft te staan? Krijgt die dezelfde klappen te verwerken terwijl hij of zij zich niet kan verweren? Voor die homo/lesbiënne wil ik op de bres.

Die hoort liefde te krijgen, die hoort een arm om zich heen te hebben, die hoort op de koffie gevraagd te worden, daar hoort voor gebeden te worden. Die moet genoemd worden, gezien worden, ondersteund worden.
Als je als homo afhankelijk bent van kerkleden dan BEN je tegen wil en dank zielig... hoe erg ik dat ook vind.
Laatst gewijzigd door meboy op 18 sep 2006 18:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 16:05

Ik denk echt dat het puur 'tussen de oren' zit; De angst niet geaccepteerd te worden.

Uit ervaring weet ik dat dit vette flauwe kul is.(3) Dit zat bij mij zekere niet tussen de oren. Ik was wél zo open en nog. Ik ga geen gesprek uit de weg en ik heb heel wat te verstouwen gehad.(1) Het heeft me gevormd en nog sterker gemaakt. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Want hoeveel homo's ken jij in je gemeente?

(1)Jij niet, dat klopt..

(2)maar..zij wel, zíj durven er niet voor uit te komen, ze hebben dus angst. en daar strijdt jij voor, nietwaar? Jij wilt dat ze die angst overwinnen, toch?

(3). Het is dus geen vette flauwe kul, ik probeer me te focussen op iets waar jij voor strijdt. Ik dacht dat ik aardig in de roos schoot, maar ik blijk er naast te zitten? Leg dan eens duidelijk uit waar je precies voor strijdt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 16:10

Wát gebeurt er met die minder zekere homo, de jongen of meisje die worstelt met zichzelf. Die niet alleen kán strijden. Die niet op eigen benen dúrft te staan? Krijgt die dezelfde klappen te verwerken terwijl hij of zij zich niet kan verweren? Voor die homo/lesbiënne wil ik op de bres.

Dank voor je reactie Meboy :)

Met mijn voorgaande post heb ik voornamelijk op de bovenstaande post gereageerd terwijl ik hem daarna pas las :P Maar het gaat dus over de angst van homo's/Lesbiënnes die er niet vooruit durven komen. dat probeer ik denkertje duidelijk te maken :)

(en zie pb)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 16:13

Denkertje21 schreef:
marina87 schreef:Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!
En dat is misschien ook wel wat Denkertje hier zegt. Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Yep, daar heb je een punt, en nog een goede ook! :)

Zucht... Zie je wel dat er mensen zijn die het begrijpen?!! Bedankt Marina! Er is zo'n grote groep die vecht tegen zijn of haar geaardheid, of die er gewoon niet uitkomt! Chips, het is niet niks als je er achter komt dat je volgens de gangbare opvattingen in de refokerken, de rest van je leven alleen zult blijven, géén kinderen zult hebben enz...

Mág daar dan een keer specifiek voor gebeden worden?!

Volgens mij bedoeld Froske ongeveer hetzelfde als jou, maar brengt hij het op een wat andere manier. Wat ik alleen niet snap is dat jij een vriend heb, hoe doe jij dat dan tegenover zo'n kerk? Tenminste je klaagt nogal over je kerk, dus ik neem aan dat die relaties verbied tussen mannen?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 sep 2006 16:17

Raido schreef:Waarom in vredesnaam zouden we bidden voor mensen die helemaal normaal zijn?

Dat zat ik mij dus ook even af te vragen. Persoonlijk zit ik er niet zo op te wachten. Toch zeker niet in een algemeen kanselgebed.

Smurffie schreef:
Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Omdat die dominee zeer waarschijnlijk niet achter de mening van een strijdende homo kan staan. En wel in deze zin; Homo's die er voor uit komen dat ze homo zijn en willen dat andere homo's er ook vooruit komen zodat men eindelijk geaccepteerd wordt in de kerk.

Ik denk dat je daar een punt hebt, jammer genoeg. Het al dan niet officiële standpunt van bv. de Ger. Gem. is dat homo's niet met elkaar in contact moeten komen. Ook refo-homo's niet. En dan is het natuurlijk de makkelijkste weg om er maar niet over te spreken, zeker niet in het gebed. Nu geloof ik oprecht dat dit voor veel predikanten een hartstikke moeilijke zaak is. Ik geloof vast dat er zeker predikanten zijn die dit wel zouden willen doen, maar dan door hun kerkenraad of Synode worden teruggefloten. Misschien dat daardoor individuele gesprekken met predikanten soms meer hoopvol kunnen zijn.

Smurffie schreef:
Waarom houden homo's het anders in de meeste gevallen lang voor zich?

Ik denk echt dat het puur 'tussen de oren' zit; De angst niet geaccepteerd te worden. Dat is m.i. niet nodig. Hoewel ik begrijp dat het moeilijk is om die stap te zetten, heeft Denkertje21 in die zin wel gelijk; Kom er voor uit, voor je eigen gemoedsrust. Blijf er niet mee lopen. Als dát zijn punt is, strijdt ik met hem mee. Een homofiele geaardheid is tenslotte niet iets om je voor te schamen.

Het percentage zelfdodingen onder jongeren die homoseksueel zijn is behoorlijk groter dan dat bij hun heteroseksuele colega's. Zit dat puur tussen de oren? Ik geloof het niet. Als je als jongere opgroeit in een situatie (kerkelijk of niet) waar alleen maar met afkeer over homo's word gesproken dan bedenk je jezelf wel 1001 keer voordat je je mond opendoet. En helemaal als die afkeer dan ook nog eens Bijbels gefundeerd wordt.
Want zoals Scape al opmerkte, de acceptatie die er is, is gekoppeld aan voorwaarden. Alleen dan wel voorwaarden die men eerst zelf bedacht heeft. Ook vandaag de dag worden kinderen uit huis geschopt omdat ze homo zijn. Je kan het haast niet geloven, maar het gebeurt. (Zelf ben ik ook jaren thuis niet welkom geweest. Al is dat gelukkig inmiddels helemaal hersteld.)
En als je dan hoort dat er in jouw omgeving iemand is die op deze manier is behandeld, dan hou je je mond wel, hoe sterk je ook bent. Zeker als je ook nog eens afhankelijk bent van je ouders.

Ook vandaag zijn er dominees die de boodschap uitdragen; “Draag je last in het verborgene.” Je kan het je haast niet voorstellen dat je mensen voorhoudt dat het het beste is om maar te zwijgen over je identiteit en in een schijn-wereld verder te leven.

Misschien dat de reacties van Denkertje21 soms wat extreem overkomen (af en toe moet ik ook wel eens twee keer lezen) Maar misschien komt dat wel omdat het zo dicht bij komt, het gaat over je diepste zelf.

Overigens waardeer ik je bijdrage zeer.

@Meboy, mooie bijdrage joh.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2006 16:17

Smurffie schreef:

Dank voor je reactie Meboy :)

Met mijn voorgaande post heb ik voornamelijk op de bovenstaande post gereageerd terwijl ik hem daarna pas las :P Maar het gaat dus over de angst van homo's/Lesbiënnes die er niet vooruit durven komen. dat probeer ik denkertje duidelijk te maken :)

(en zie pb)

'k Dacht al dat je die posting net gemist had :wink:
Feit blijft m.i. dat die angst grotendeels wel terecht is, als ik Meboy goed begrijp :)
Dat kan ik ook wel begrijpen, als ik denk hoe het toeging in de kerk waar toe ik behoord heb, als er al over gesproken werd, was dat lacherig, men werd dus niet serieus genomen, verder werd er inderdaad over gezwegen, en men vond geen aansluiting bij de gemeente.
Men werd afgekeurd en veroordeeld, punt uit, geen gesprek mogelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2006 16:26

Cisca schreef:als er al over gesproken werd, was dat lacherig, men werd dus niet serieus genomen, verder werd er inderdaad over gezwegen

Een beetje net als bij bepaalde fetishes dus? :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2006 16:31

'k Denk dat je daar helemaal niet mee aan moet komen :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 16:54

Maar is het dan te veel gevraagd van de gemeente om het hem of haar wat makkelijker te maken door de loper een beetje uit te leggen? Nee ik heb het er nu niet over of je van homo's praktizerende homo''s zou willen maken. Ik heb groot respect voor mensen die op grond van hun overtuiging celibatair willen blijven. Maar ook voor hen is vaak geen ruimte!

Nog even hier op reageren, wat iets makkelijker wordt vanwege de bijdragen van Meboy en Zareb; Ik geloof idd dat homo's met de nek worden aangekeken in de kerk. En het maakt niet uit wát voor kerk. En geloof me; dat vind ik echt triest. Dergelijke gemeenschappen zouden zich moeten schamen dus, en níet degene met een homofiele geaardheid.

Er is een kloof en die zal altijd blijven. Een weinig opbeurend gegeven, maar helaas wel de waarheid.

Ik heb vanmiddag een oplossing geopperd, echter; Niet iedereen deelt die mening, dus houdt het op.

Dan blijft er één ding over, met name voor de homo's die bijdragen aan deze discussie; Wees blij met een ieder die iig in déze discussie blijk geeft van begrip en acceptatie. Voor de rest; Hebt elkander lief, ongeacht de gebreken die iedereen heeft. Gebreken; Niet de homofiele geaardheid, dat is tenslotte geen gebrek, maar de soms wat vennijnige manier van discusseren. Nogmaals een oproep tot respect. Ik denk dat we al veel geleerd hebben van elkaar, en ik zie ook dat de discussie respectvoller verloopt dan een aantal pagina's terug. Ga zo door d:)b

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 17:10

Ik denk dat we al veel geleerd hebben van elkaar, en ik zie ook dat de discussie respectvoller verloopt dan een aantal pagina's terug. Ga zo door

Eeenscchh!

Petje af :)
- Home is in my head -

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 sep 2006 17:55

froske schreef:Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!

Om eerlijk te zijn vind ik dit een volledig schizofreen standpunt, omdat je een mens wel zo'n ontzettende beperking oplegt, een beperking die ik in ieder geval nooit zo willen dragen.

edit: naam veranderd
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 18 sep 2006 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 18:00

MrSokkie schreef:
marina87 schreef:Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!

Om eerlijk te zijn vind ik dit een volledig schizofreen standpunt, omdat je een mens wel zo'n ontzettende beperking oplegt, een beperking die ik in ieder geval nooit zo willen dragen.

Dit zei Froske hoor, maar ik had fout gequoted :wink: Dat zou ik niet durven zeggen, omdat ik niet weet wat het is.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 sep 2006 18:03

L'être extraterrestre schreef: De Bijbel is heel duidelijk over gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

Alleen als het om twee mensen van het mannelijk geslacht zijn, over 2 vrouwen wordt niks gezegd. Je gaat je wel afvragen waarom dat zo is. Is er inherent verschil in God's ogen tussen homo's en lesbiennes? En zo ja, waarom staat daar dan niks over in de Bijbel?

De kerk wil zoveel mogelijk de wil van God doen, en dat ze dan mensen afstoot, dat doet ze soms bewust, maar niet altijd.

Hoe kun je mensen afstoten en de wil van God doen in vredesnaam rijmen?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 sep 2006 18:06

meboy schreef:De kerk die mij uitlegt wat ik onder liefde moet verstaan...

Mag je dat niet zelf meer beslissen/bepalen/ervaren dan?

Verder een zeer indrukwekkende post.

Terug naar “Archief”