Wat is volgens u dan een gelovig mens?
##1. Iemand die wederomgeboren is. 2. Iemand die gelooft in Jezus Christus.
Dat klopt, de wedergeboorte is een gevolg van het geloof in Christus.
3. Iemand die gelooft dat alle menseninzettingen rondom kerkelijke zaken van de boze is.
Waar vind ik dat terug in de Bijbel?
4. Iemand die het niet meer kan uithouden bij de godsdienstige mens.
Waar vind ik dat terug in de Bijbel?
5. Iemand die heilig wil leven, dus ook geen orgel meer gebruikt of aan kan horen, dus ook geen chr. feestdagen meer kan vieren.
Waar vind ik dat terug in de Bijbel? Over de Heilige Levenswandel kunnen we het snel eens zijn, maar wat heeft een orgel of Christelijke feestdagen daar mee te maken?
5. Iemand die protesteert tegen alles wat tegen God en Zijn Woord ingaat.
Waar vind ik dat terug in de Bijbel? Ik zie nergens staat dat ik moet protesteren. Integendeel, laat de wereld maar lekker zijn gang gaan. Ik ben een hemelburger.
##Weet u dan ook wat het is om bespot en gesmaad te worden?
Wel, als mijn gehele jeugd ben ik bespot, gesmaad en zelfs in elkaar geslagen omwille van mijn geloof. Dus ik dacht het wel.
Volgens mij is een Bijbelse relatie met Jezus het volgende:
1. Een afhankelijk leven. 2. Een biddend leven.
Daar kan ik het mee eens zijn.
3. Een zuiver leven, zonder menseninzettingen zoals orgels en feestdagen.
En daarmee ben ik het dus niet eens. Nogmaals: Waar vind ik dat terug in de Bijbel? U vind het misschien niet prettig dat ik u steeds vraag om Bijbelteksten, maar ja u zult uw mening toch ook moeten onderbouwen aan de hand van Gods eigen Woord.
4. Een leven dat getuigd dat het anders is dan de gemiddelde godsdienstige mens
.
Wel, een godsdienstig mens hoeft nog geen gelovig mens te zijn.
##Als je goed had gelezen dan had je gezien dat alleen met ## van mij is. Hoewel het natuurlijk wel duidelijk is dat de heer Ouweneel bezeten is met eerzucht, geldzucht en hebzucht.
Blijkbaar niet duidelijk genoeg, want ik zie het niet.
## Wat gebeurt er als ik vol raak van Christus??
##Ik heb hier zeer zeker ervaring mee. Ik weet dan ook dat dit zo iets geweldigs is dat het wel langer dan 5 regels kost om het op te schrijven. De heer Ouweneel is dus zeer oppervlakkig wat dit betreft.
Oppervlakking? Nou, legt u mij maar eens uit hoe u het volzijn van Christus ervaart. Hoe wordt je vol van Christus en wat is het gevolg?
##Alleen al de kleding, muziek en lichten geven al aan dat er meer sprake is van aardsgezindheid dan van hemelsgezindheid.
Ben ik niet met u eens, maar volgens mij staan wij ook nog steeds met twee voeten in deze wereld. We zijn welliswaar hemelburgers, maar in ons aardse leven, leven er 2 naturen naast elkaar: de oude en de nieuwe. En wat hebben de muziek en de lichten ermee te maken?
##Klopt. God is overalomtegenwoordig. Ik ben alleen bang dat hij met zijn straffende hand aanwezig is.
Denk het niet. Leest u de volgende teksten maar eens:
1 Tessalonica 5:9. "want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot verwerving der verlossing door onzen Heer Jezus Christus. "God straft dus in elk geval geen Christenen. En niet-Christenen op dit moment ook niet, dat komt later pas. Dus nee, God was niet met straffende hand aanwezig.
En “waar 2 of meer in Mijn naam vergaderd zijn, daar zal Ik in hun midden zijn”. Daarnaast komen vele jongeren oprecht tot geloof.
##Dat oprecht mag je wel weglaten. De vruchten zijn bijzonder slecht. Datgene wat men voor bekering houdt is niet datgene wat de Bijbel er van zegt.
Wie bent u om daar over te oordelen? Er komen wel degelijk jongeren oprecht tot geloof. Dat is niet alleen feit, ik heb het zelf gezien en gehoord. Vruchten slecht zegt u? Wel, ik denk dat diegenen die net tot geloof zijn gekomen nog niet echt veel vrucht kunnen dragen. Maar vergis u niet, het niet dragen van vrucht wil nog niet zeggen dat je geen Christen kunt zijn!!!!! En wat is bekering volgens u eigenlijk?
Dit kan alleen door de Here Jezus Christus en de Heilig Geest.
##Of door een flink portie enthousiasme van de duivel.
Wel, is satan misschien ook eindelijk verstandig geworden. Zie je niet in wat voor loze opmerking u hier maakt? Satan zal nooit meewerken om het van de Gemeente 'vol' te maken.
De Heer is dus wel degelijk aanwezig op de EO Jongerendag.
##In leer en leven wil de EO, sprekers en hoorders niets weten van de ware praktijk der godzaligheid zoals te vinden is bij (Nadere) Reformatie, Puriteinen, Covenanters.
De watte? Nadere Reformatie, Puriteinen en Covenanters? Sorry, die woorden ben ik volgens mij nog tegen gekomen in de Bijbel dus ze zullen wel niet belangrijk zijn. Godzaligheid is alleen te vinden bij God en niet bij de kerk of enig andere instelling.
En als ik u was zou ik maar oppassen met het afkraken van bepaalde personen, want naar mijn mening kraakt u het werk van de Heer zelf af.
##De heer Ouweneel is prof.dr.dr.dr. en als er ondanks zijn inbreng in kerkelijk NL niets verbetert, maar zelfs verslechtert dan kan ik hem niet als een ware Knecht beschouwen. Zijn lezing is ronduit slecht, wat positiefs moet ik nog zeggen?
Tsja, Christelijk Nederland gaat achteruit. Maar ik denk niet dat ik het eens ben met u over de reden hiervan. Wat positiefs u nog moet zeggen? Wel, denk daar zelf maar over na. Zoiets als: "Ook hij behoort Christus toe"?
Over de vormgeving hoeven we het niet eens te zijn.
##Dus je geeft zelf toe dat niet alles op de Bijbel te gronden is?
Inderdaad. Maar soms is ook traditie een probleem. Het evangelie naar jongeren brengen doe je weer op een andere manier dan naar ouderen. Een andere vormgeving dus.
Dat er dames uitdagend gekleed zijn, is waar. Maar dat is gewoon de tijd.
##En die dames zijn dan christenen?
Ja hoor. No problem!!!
Paulus kende zelfs een hele gemeente die op seksueel gebied allerlei gekke dingen deden. Desondanks waren het Christenen. Dat ging dus wel een stapje verder dan te korte of te strakke broeken.
Moet daar niet tegen gewaarschuwd worden?
Wel, er zijn wel belangrijkere zaken.
Het is toch duidelijk dat die dames lak hebben aan Gods Woord als men er zo verschrikkelijk bijloopt?
Is dat zo? Staat er ergens in Gods Woord dat dit niet zou mogen of niet naar Gods Wil is dan? Wederom vraag ik u om Bijbelteksten.
U vraagt zichzelf af of een bekeerd mens naar de Jongerendag zou mogen, of disco’s, cafe’s, ect. Wel, daar is Paulus heel duidelijk over: “Alles is ons geoorloofd, maar niet alles is nuttig (of: sticht)”. Dus ja, een bekeerd mens mag daar rustig heen. Dat wil echter niet zeggen dat alles sticht of ‘geestelijk gezond’ is.
##Nee, alles wat niet uit het geloof is, is zonde.
Ja, en voor de zonde hebben wij Genade ontvangen.
U zegt dat ik de Bijbel daarmee niet aan mijn kant heb. Wel, zou u dat voor mij kunnen beargumenteren aan de hand van Bijbelteksten. Kijk, je kunt wel een heel verhaal ophangen, maar ik zou daar graag wel een Bijbels fundament voor willen zien.
##Rom 6:6
Leest u voor het gemak het hele hoofdstuk eens goed door.
Quote: @@ Het kenmerk van Jezuieten is dat ze de Wet Gods wegnemen. Dit heeft tot gevolg dat mensen in duisternis blijven rondwandelen, met als gevolg dat ze zullen zoeken naar leraars die enigszins blijk geven daarin een beetje licht te kunnen geven. Dit is volgens mij ook de reden dat op de jongerenavonden geen specifieke zonden worden aangesproken, omdat dan de sprekers hun macht kwijt raken.
Jezuieten? Zou u mij die term nader kunnen verklaren. Nooit van gehoord eigenlijk. Afijn, maar ik dat ik daar ook bij hoor wat inderdaad: de Wet Gods is weggenomen. Immers, Christus is het einde der wet. Paulus is daar heel duidelijk over.
##Zie <http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dslwsmelt15.html>
## Christus heeft de wet niet afgeschaft, maar wel de vloek weggenomen. Voor ongelovigen geldt de wet. Bij gelovigen geldt de wet als richtlijn.
Wel, ik geen Jezuiet in ieder geval. Overigens, over uw laatste opmerking: zou u mij een plezier willen doen en de volgende bijbelstudie eens door willen lezen?
http://www.bijbeljongeren.nl/Genade/##Heeft u ook nog kritiek op de heer Ouweneel?
Nee, eigenlijk niet. Behalve dat ik wel vond dat ie een troep aan het maken was op het podium. Al dat water enzo. Mag ie wel eens wat aan doen.
Quote: ## Komt zo iemand dan ook niet meer op de EO-Jongerendag, die wat betreft wereldgelijkvormigheid niets verschild met een ordinair werelds feest. Heeft zo iemand dan ook geen vrienden meer in die zogenaamde evangelische ‘christelijke’ wereld? Wordt zo iemand bespot, gesmaad, gehoond, uit de synagoge geworpen omdat hij/zij in tegenstelling tot de rest van de EO-Jongerendagbezoekers het ware geloof heeft?
Als u wilt wil ik u wel eens het verschil laten zien tussen de EO-Jongerendag en een ordinair werelds feest.
##Laat u maar eens het verschil zien!
Stuur maar een e-mail, dan maken we een afspraak.
En wat is volgens u het ware geloof?
##zie <http://www.theologienet.nl/documenten/Koelman_geloofsgronden.pdf>
Theologie? Getsie... Afijn, neem ik binnenkort wel een keer door.
## Ik ken ook nog een uitspraak van de Heere. Dat je een ieder moet vermanen om zuiver te zijn en om de oude paden na te volgen. Jer 6:16.
Weet u van Dhr. Paulus zegt over het navolgen van oude paden? : "O, gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd - hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der Wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met de Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees (d.w.z. met de Wet)? Gal. 3:1-3. Verward u aub niet het Oude Testament met het Nieuwe Testament. Wij leven niet onder de wet, maar onder de Genade.
##Nee, het gebouw is eerder een synagoge des satans.
Wel, gelukkig won Ajax er wel met 2-0 van Club Brugge in de Champions League!!!
Quote: @@ Het is opmerkelijk dat iemand in een synagoge van satan dit zegt (deze uitspraak is overigens moeiteloos te onderbouwen).
Moeiteloos te onderbouwen zegt u? Wel, laat maar zien dan. Haal de Bijbelteksten maar aan die uw uitspraak zouden kunnen onderbouwen.
##Openb 3:9
Daar komt inderdaad de term 'synagoge van satan' voor. Maar wilt u het wel in de context lezen. Ga dit niet uitgebreid uitleggen want ik geloof niet dat ik een goede bijbelstudie met u kan doen.
##Klopt niet. Eerst wedergeboorte en de rest volgt!
En wanneer wordt een mens wedergeboren? Juist, wanneer het gelooft. Begrijpt u uberhaubt het Evangelie wel?
2. Iemand die nog enig overblijfsel in de mens, zoals vrije wil, hartje openen als grond ziet van de zaligheid, die loochent God.
Ben blij dat u niet aangesteld bent tot Evangelist.
##Deze analyse is beter onderbouwd dan de lezing zelf. Waarom heb je geen kritiek op Ouweneel die met zijn prof.dr.dr.dr. geen fatsoenlijke lezing kan maken?
Omdat er weinig kritiek te leveren valt gezien ook de doelgroep waarvoor de preek bestemd was.
##Deze uitspraak is niet van mij, hoewel ik er wel achter sta.
Ow, wees gerust. Ook over uw gedachten zult u verantwoording moeten afleggen

##Dan moet je Ouweneels preek maar vergelijken met preken van Boston, Erskine, Van der Groe, enz.
Belangrijke denkfout. Ik vergelijk zijn preken uitsluitend met Gods Woord. Als ik u was, zou ik niet gaan vergelijken met Borston, Erskine, Van der Groe (wie deze mensen ook mogen zijn). Het gaat immers om Gods Woord, dat is de enige betrouwbare basis.
##Pak de bijbel en de oudvaders en ga die mannen zelf maar toesten!
Definieer: oudvaders aub
Ruben Hadders
r.hadders@bijbeljongeren.nl
P.S. Je kickt hier wel op he? Vraagje: ben je uberhaubt bereid je mening te herzien waneer mocht blijken dat jouw mening niet in overeenstemming is met Gods Woord?