Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 14:59

Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!
En dat is misschien ook wel wat Denkertje hier zegt. Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Yep, daar heb je een punt, en nog een goede ook! :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 15:03

Omdat die dominee zeer waarschijnlijk niet achter de mening van een strijdende homo kan staan. En wel in deze zin; Homo's die er voor uit komen dat ze homo zijn en willen dat andere homo's er ook vooruit komen zodat men eindelijk geaccepteerd wordt in de kerk.

Ik bedoelde eigenlijk meer een homo die strijd heeft met zijn/haar gevoelens en daardoor ook in een geloofscrisis komt. Mij lijkt het niet teveel gevraagd om deze mensen ook eens in het gebed te benoemen. En dat is helaas nog lang niet altijd het geval.

Verder zie ik niet in waarom homo's niet uit de kast zouden mogen komen in de kerk. Met mensen in contact komen die in hetzelfde schuitje zitten is nooit verkeerd :wink:
- Home is in my head -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2006 15:07

@denkertje: Natuurlijk hebben homo's het in de kerk moeilijk en worden ze vaak niet zo makkelijk geaccepteerd. Maar dit is de kerk niet en hier mag je van de overgrote meerderheid zijn wie je bent, dus heeft het mi. niet zoveel zin om hier dezelfde houding als in de kerk aan te nemen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 15:12

froske schreef:
Omdat die dominee zeer waarschijnlijk niet achter de mening van een strijdende homo kan staan. En wel in deze zin; Homo's die er voor uit komen dat ze homo zijn en willen dat andere homo's er ook vooruit komen zodat men eindelijk geaccepteerd wordt in de kerk.

Ik bedoelde eigenlijk meer een homo die strijd heeft met zijn/haar gevoelens en daardoor ook in een geloofscrisis komt. Mij lijkt het niet teveel gevraagd om deze mensen ook eens in het gebed te benoemen. En dat is helaas nog lang niet altijd het geval.

Verder zie ik niet in waarom homo's niet uit de kast zouden mogen komen in de kerk. Met mensen in contact komen die in hetzelfde schuitje zitten is nooit verkeerd :wink:

Nee, ik reageerde eigenlijk op denkertje21 (strijdende homo) die andere homo's oproept om er vooruit te komen, zodat mensen het accepteren. Als homo-zijnde dan..als mens-zijnde worden homo's echt wel geaccepteerd, zeker in de kerk.

En ik zeg niet dat homo's niet uit de kast mogen komen. Ik zeg alleen dat je niet kan verwachten van die fictieve dominee dat hij de homofiele geaardheid van iemand geaccepteerd, als hij daar niet achter kan staan.

Dan krijg je nog een botsing, immers; Homo's zeggen; [b]Mijn geaardheid is een deel van mijn identiteit. (Of mijn gehele identiteit). Dat zou dus automatisch betekenen dat ze zich ook als mens-zijnde niet geaccepteerd voelen. Dat begrijp ik zeker wel. Alleen is het oogpunt van de fictieve dominee anders, zoals ik al zei; Deze dominee gelooft dat de geest van een homo en zijn geaardheid los staan van elkaar.

Zie je, zo ontstaan er enorme misverstanden, puur door het kijken vanuit verschillende oogpunten.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 sep 2006 15:13

helder smurffie . . .

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 15:26

Duidelijk verwoord Smurffie!

als mens-zijnde worden homo's echt wel geaccepteerd, zeker in de kerk.

Alleen hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Waarom houden homo's het anders in de meeste gevallen lang voor zich?
- Home is in my head -

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2006 15:28

froske schreef:Alleen hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Dan krijg je nog een botsing, immers; Homo's zeggen; [b]Mijn geaardheid is een deel van mijn identiteit. (Of mijn gehele identiteit). Dat zou dus automatisch betekenen dat ze zich ook als mens-zijnde niet geaccepteerd voelen. Dat begrijp ik zeker wel. Alleen is het oogpunt van de fictieve dominee anders, zoals ik al zei; Deze dominee gelooft dat de geest van een homo en zijn geaardheid los staan van elkaar.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2006 15:28

@ Froske: alleen al omdat homo's een geliefd grap-object zijn misschien? :|
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 sep 2006 15:31

froske schreef:Duidelijk verwoord Smurffie!

als mens-zijnde worden homo's echt wel geaccepteerd, zeker in de kerk.

Alleen hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Omdat je als mens geaccepteerd wordt op voorwaarden. Overigens zijn er wel meer zaken waar ik niet direct open over ben. Dit kunnen totaal andere zaken zijn dan mijn geaardheid.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 15:34

Ik denk echt dat het puur 'tussen de oren' zit; De angst niet geaccepteerd te worden. Dat is m.i. niet nodig. Hoewel ik begrijp dat het moeilijk is om die stap te zetten, heeft Denkertje21 in die zin wel gelijk; Kom er voor uit, voor je eigen gemoedsrust. Blijf er niet mee lopen. Als dát zijn punt is, strijdt ik met hem mee. Een homofiele geaardheid is tenslotte niet iets om je voor te schamen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 15:37

Ik dacht dan meer aan alleenstaande homo's. Die kunnen toch wel gewoon geaccepteerd worden in een kerk waar ze wel tegen homosexualteit zijn, maar de homo op zich niet?

@ Froske: alleen al omdat homo's een geliefd grap-object zijn misschien?

Ja, dat is vaak ook op scholen het geval. Maar ik mag toch aannemen dat ze er in de kerk wel op een redelijke manier mee weten om te gaan? Een grapje vind ik prima, tenzij het echt kwetsend of op een bepaald persoon gericht is :wink:

Omdat je als mens geaccepteerd wordt op voorwaarden. Overigens zijn er wel meer zaken waar ik niet direct open over ben. Dit kunnen totaal andere zaken zijn dan mijn geaardheid.

Dat is ook weer zo. Het is ook geen gemakkelijk onderwerp. In de kerk ligt vaak al een taboe op sexualiteit, laat staan op homosexualiteit. Je stelt je als homo dan ook erg kwetsbaar op als je er openlijk voor uitkomt in een gemeente.
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 15:41

Raido schreef: Waarom in vredesnaam zouden we bidden voor mensen die helemaal normaal zijn? homofilie is toch geen afwijking of handicap naar jou overtuiging?

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) Ik blijf gewoon geduldig.... ](*,)
Mij heb je nooit horen zeggen, dat ik homoseksusliteit niet zie als een afwijking van het gangbare, als iets wat bij de schepping zo was, als iets wat niet een gevolg is vand e zondeval...

Lees nog gewoon nog één keer m'n dingetjes: ik zie mensen om me heen kapot gaan aan het feit dat ze nergens terecht kunnen. Zoals je gemerkt heb, kom ik er wel uit, en zie ik voor mezelf dit niet echt als een probleem en echt het zal me worst zijn of jij of iemand anders op dit forum mij nu wel of niet accepteert. Je kunt toch geen kant uit: ik ben er gewoon omdat God me er geplaatst heeft..

Maar ik zie andere die die kracht niet hebben en stilletjes via de achterdeur de kerk uit sluipen en nooit meer terug komen. Gewoon omdat ze in de gemeente nono's zijn...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 15:45

marina87 schreef:Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!
En dat is misschien ook wel wat Denkertje hier zegt. Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Yep, daar heb je een punt, en nog een goede ook! :)

Zucht... Zie je wel dat er mensen zijn die het begrijpen?!! Bedankt Marina! Er is zo'n grote groep die vecht tegen zijn of haar geaardheid, of die er gewoon niet uitkomt! Chips, het is niet niks als je er achter komt dat je volgens de gangbare opvattingen in de refokerken, de rest van je leven alleen zult blijven, géén kinderen zult hebben enz...

Mág daar dan een keer specifiek voor gebeden worden?!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 15:49

Die kunnen toch wel gewoon geaccepteerd worden in een kerk waar ze wel tegen homosexualteit zijn, maar de homo op zich niet?

Persoonlijk vraag ik me af; worden ze daadwerkelijk niet geaccepteerd in een kerk..of voelen ze zich niet geaccepteerd?

Ik vrees dat dat meespeelt. Volgens mij worden zíj wel geaccepteerd, alleen de mening die zij hebben aangaande sexualiteit niet. En als men voelt dat dat een deel is van hun persoonlijkheid (Waar ik zelf overigens van overtuigd ben, dat geldt nl. ook voor hetero's), voelen zij zich nóóit geaccepteerd, terwijl ze in feite wel geaccepteerd worden.

Volgens mij herhaal ik dingen :wink:

Anyway, er moet een oplossing gezocht worden tussen deze 2 oogpunten in.

In feite komt het hier op neer; Mensen die de standpunten van een (praktiserend) homo niet begrijpen; accepteer het tóch, accepteer iig de geaardheid én zijn mens-zijn.
Voor de homo's; Accepteer dat niet iedereen jullie mening kan delen, maar desalniettemin op basis van je mens-zijn jullie wel accepteerd. Ook al ben je zelf van mening dat je geaardheid en persoonlijkheid één en dezelfde zijn, begrijp dat een niet-homo dit wellicht anders ziet (met name de mensen die denken dat een homofiele geaardheid een vorm van ontwikkeling is en niet aangeboren)

:)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 15:56

Smurffie schreef:

Ik denk echt dat het puur 'tussen de oren' zit; De angst niet geaccepteerd te worden.

Uit ervaring weet ik dat dit vette flauwe kul is. Dit zat bij mij zekere niet tussen de oren. Ik was wél zo open en nog. Ik ga geen gesprek uit de weg en ik heb heel wat te verstouwen gehad. Het heeft me gevormd en nog sterker gemaakt. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Want hoeveel homo's ken jij in je gemeente?

Smurffie schreef: Kom er voor uit, voor je eigen gemoedsrust. Blijf er niet mee lopen. Als dát zijn punt is, strijdt ik met hem mee. Een homofiele geaardheid is tenslotte niet iets om je voor te schamen.

Maar is het dan te veel gevraagd van de gemeente om het hem of haar wat makkelijker te maken door de loper een beetje uit te leggen? Nee ik heb het er nu niet over of je van homo's praktizerende homo''s zou willen maken. Ik heb groot respect voor mensen die op grond van hun overtuiging celibatair willen blijven. Maar ook voor hen is vaak geen ruimte!

Terug naar “Archief”