Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 10:03

Denkertje21 schreef:Een letterlijk citaat van een dominee: "Wat ik van de preekstoel zeg, is wat anders dan ik soms op huisbezoek laat horen". Sommigen zijn erg bedreven in het omzeilen van heikele onderwerpen. Ik heb wel eens aan iemand gevraagd om in de kerk dan tenminste het woord homo eens te laten vallen, in een preek, in een gebed. Dan hoef je niet eens een standpunt in te nemen. Dat is altijd nog beter dan in die banken te zitten met het gevoel dat je niet bestaat...

En dat is de ervaring van veel homo's die de kerk nog bezoeken. Je voelt je zo alleen... Hoeveel mensen zitten er in zo'n kerk elke zondag? Sommige gemeenten hebben tientallen, anderen honderden en sommigen passeren met gemak de duizend. Duizend... 5 tot 10 procent zijn homo... Wat zou er in diezelfde kerk gebeuren als er 50 tot 100 rolstoelgebruikers zaten? De kerk werd verbouwd, er kwam een opritje, de voorste rijen banken werden weggebroken en er kan ruimte in de gangpaden. Of 50 doven! Dan kwam er een doventolk... Maar 50 homo's zijn niet eens genoeg om voor te bidden...

Jezus wil dat zijn volgelingen warm of koud zijn, maar van de lauwe, de geit-en-de-kool sparende gelovigen zegt Hij: "Ik zal ze uit mijn mond spuwen... Homo's zijn niet de enigen die uit de kast moeten komen, laat de Zwijgers dat eindelijk ook eens doen en geloof me...elke homo weet hoe verrekte lastig dat is!

Denkertje, Denkertje, Denkertje..hoe vaak moet ik nog zeggen dat je niet zielig bent? Je hebt enorm zelfmedelijden. Je doet nu net of je eigenlijk niet meer in de kerk mag komen, of er gediscrimineerd wordt. Zie het vetgedrukte; homofilie is geen handicap, weet je nog? Wat hebben die extra nodig volgens jou? Gebed? Dat heeft iedereen extra nodig, denk je ook niet? Waar jij om vraagt denkertje, is begrip. Dat heeft men allang laten blijken, maar je blíjft herhalen en denken dat mensen met een andere mening dan jij, ook indirect een hekel aan homo's hebben. Ik wilde dat dat gewoon eens afgelopen was. Je bent niet zielig, je bent gewoon een homo en je wordt hier gewoon geaccepteerd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 10:24

Smurffie schreef: Denkertje, Denkertje, Denkertje..hoe vaak moet ik nog zeggen dat je niet zielig bent? Je hebt enorm zelfmedelijden.

Wat héb je me verkeerd begrepen! Nee, ik ben inderdaad niet zielig. Voor geen meter! Ik zou ook niet willen ruilen met de meeste 'gelukkige' hetero's. En, beste smurffie, ik heb al helemáál geen zelf medelijden. Integendeel: ik ben in veel opzichten heel veel ruimer bedeeld dan menig ander! Ik kan er zelfs heel boos om worden als je mij met dergelijke posts in een zielige hoek probeert te drukken!

Ik geef alleen aan dat er in de kerk zo weinig ruimte is voor mensen met een andere geaardheid. Zoals je in mijn posts hebt kunnen lezen, kan ik me verbaal aardig weren. Dat geldt echter lang niet voor iedereen die homo is, en al zeker niet voor jongeren die net ontdekken dat ze homo zijn! Voor veel mensen is het een zwaar kruis dat een heftig stempel op hun leven drukt omdat het hun hele levensloop bepaalt! Daar ga ik voor en zet ik me voor in!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 10:29

Denkertje21 schreef:
Smurffie schreef: Denkertje, Denkertje, Denkertje..hoe vaak moet ik nog zeggen dat je niet zielig bent? Je hebt enorm zelfmedelijden.

Wat héb je me verkeerd begrepen! Nee, ik ben inderdaad niet zielig. Voor geen meter! Ik zou ook niet willen ruilen met de meeste 'gelukkige' hetero's. En, beste smurffie, ik heb al helemáál geen zelf medelijden. Integendeel: ik ben in veel opzichten heel veel ruimer bedeeld dan menig ander! Ik kan er zelfs heel boos om worden als je mij met dergelijke posts in een zielige hoek probeert te drukken!

Ik geef alleen aan dat er in de kerk zo weinig ruimte is voor mensen met een andere geaardheid. Zoals je in mijn posts hebt kunnen lezen, kan ik me verbaal aardig weren. Dat geldt echter lang niet voor iedereen die homo is, en al zeker niet voor jongeren die net ontdekken dat ze homo zijn! Voor veel mensen is het een zwaar kruis dat een heftig stempel op hun leven drukt omdat het hun hele levensloop bepaalt! Daar ga ik voor en zet ik me voor in!

Mooi zo.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 sep 2006 11:13

Denkertje21 schreef:

|:)|
Auf Wiedersehen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2006 13:36

Heel mooi allemaal denkertje, maar het komt met enige regelmaat wel zo over zoals Smurffie zegt, dus dat is wellicht een punt om op te letten.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 13:52

Ik kan er zelfs heel boos om worden als je mij met dergelijke posts in een zielige hoek probeert te drukken!

Het spijt me, maar ik kan begrijp wel goed wat Smurffie bedoeld. We willen je helemaal niet in een zielige hoek drukken, maar eruit halen. Begin niet over 50 rolstoelen voor gehandicapten enz.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 sep 2006 13:59

Helemaal met Aragorn, Smurffie en Marina eens. Je zegt niet zielig gevonden te willen worden, maar zo komt dat wel over (op mij in ieder geval).
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 14:02

marina87 schreef:Ik kan er zelfs heel boos om worden als je mij met dergelijke posts in een zielige hoek probeert te drukken!

Het spijt me, maar ik kan begrijp wel goed wat Smurffie bedoeld. We willen je helemaal niet in een zielige hoek drukken, maar eruit halen. Begin niet over 50 rolstoelen voor gehandicapten enz.

IK zit me nu echt af te vragen of ik de zaken zoe moelijk heb verwoord! Léés dat stukje nou eens echt! Ik vraag alleen maar om eindelijk eens dat moeilijke woord 'homo' te laten klinken! Omdat ik als 'insider' zie hoe moeilijk veel homo's het hebben in de kerk omdat ze toevallig niet zo vlot gebekt zijn als ik. Als je alleen al de reacties op homo's leest, hier op dit forum, dan zou je genog moeten weten over de reacties in de kerk. Ze bestáán gewoon niet voor het merendeel van de gemeente!

Ik krijg heel veel pb's van homo's die mijn verhalen herkennen, maar niet durven te reageren hier, uit angst om ook een lading over zich heen te krijgen. En dáár kom ik voor op!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 14:06

Denkertje21 schreef:
marina87 schreef:Ik kan er zelfs heel boos om worden als je mij met dergelijke posts in een zielige hoek probeert te drukken!

IK zit me nu echt af te vragen of ik de zaken zoe moelijk heb verwoord! Léés dat stukje nou eens echt! Ik vraag alleen maar om eindelijk eens dat moeilijke woord 'homo' te laten klinken! Omdat ik als 'insider' zie hoe moeilijk veel homo's het hebben in de kerk omdat ze toevallig niet zo vlot gebekt zijn als ik. Als je alleen al de reacties op homo's leest, hier op dit forum, dan zou je genog moeten weten over de reacties in de kerk. Ze bestáán gewoon niet voor het merendeel van de gemeente!

Ik krijg heel veel pb's van homo's die mijn verhalen herkennen, maar niet durven te reageren hier, uit angst om ook een lading over zich heen te krijgen. En dáár kom ik voor op!

Er worden zoveel mensen niet geaccepteerd in hun kerk, en echt niet alleen homo's! Ik ook niet met m'n nagellak en oorbellen, duh :? Verder word je hier gewoon geaccepteerd, soms lijkt het wel of je gewoon wil dat mensen je niet accepteren. Bijvoorbeeld herhaaldelijk in het BBQ topic vragen of je wel ECHT mag komen, terwijl iedereen zegt dat het leuk is als je met je vriend komt, wil je soms NEE horen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 sep 2006 14:08

Ik vind het een klein beetje grappig, eigenlijk. Ik heb in het vorige homofilie topic vaak genoeg gezegt dat ik homofilie een afwijking vind, daarvoor werd ik helemaal de grond in gepraat omdat mensen met homofilie gevoelens geen gehandicapten waren volgens jou (en meer mensen), iets wat ik overigens nooit had gezegt. Daar sla ik nu ook bijna stijl achterover als ik jou vergelijking zie tussen doven, homofielen en gehandicapten..

Waarom in vredesnaam zouden we bidden voor mensen die helemaal normaal zijn? homofilie is toch geen afwijking of handicap naar jou overtuiging? Ik vind dat een beetje onbegrijpelijk. Je wilt geaccepteerd worden, je bent niet zielig, niet anders maar tóch loop je er tegen aan dat er geen gebed is voor homofiele mensen.. Waar is het gebed voor de heterofilie en biseksuele medechristen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 sep 2006 14:08

marina87 schreef:Er worden zoveel mensen niet geaccepteerd in hun kerk, en echt niet alleen homo's! Ik ook niet met m'n nagellak en oorbellen, duh :? Verder word je hier gewoon geaccepteerd, soms lijkt het wel of je gewoon wil dat mensen je niet accepteren. Bijvoorbeeld herhaaldelijk in het BBQ topic vragen of je wel ECHT mag komen, terwijl iedereen zegt dat het leuk is als je met je vriend komt, wil je soms NEE horen?

Jij zegt, wat ik denk. Ik heb het idee, Denkertje, dat je jezelf alleen maar meer de zielige hoek indrukt dan dat je ervoor zorgt, dat homo's meer geaccepteerd worden!
Afbeelding

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 14:09

Sorry voor mijn boze reactie btw, iets minder had wel gekund.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 sep 2006 14:09

Raido schreef:Ik vind het een klein beetje grappig, eigenlijk. Ik heb in het vorige homofilie topic vaak genoeg gezegt dat ik homofilie een afwijking vind, daarvoor werd ik helemaal de grond in gepraat omdat mensen met homofilie gevoelens geen gehandicapten waren volgens jou (en meer mensen), iets wat ik overigens nooit had gezegt. Daar sla ik nu ook bijna stijl achterover als ik jou vergelijking zie tussen doven, homofielen en gehandicapten..

Waarom in vredesnaam zouden we bidden voor mensen die helemaal normaal zijn? homofilie is toch geen afwijking of handicap naar jou overtuiging? Ik vind dat een beetje onbegrijpelijk. Je wilt geaccepteerd worden, je bent niet zielig, niet anders maar tóch loop je er tegen aan dat er geen gebed is voor homofiele mensen.. Waar is het gebed voor de heterofilie en biseksuele medechristen?

inderdaad, hij spreekt zichzelf behoorlijk tegen...
Afbeelding

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 14:46

Het staat er idd een beetje zielig, maar ik begrijp wel goed wat Denkertje bedoelt.

In de gemeente waar ik zit, wordt de homosexualiteit afgewezen. Je mag het zijn, maar niet doen. Ik vind het prima dat de gemeente dit standpunt heeft, maar doe er dan ook wat mee!
En dat is misschien ook wel wat Denkertje hier zegt. Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Bij een doopdienst wordt meestal ook gebeden voor kinderloze echtparen. Ik denk dat dat heel belangrijk is, vooral met zo'n dienst. Maar wat mij dus ook wel opvalt is dat er ,tot nu toe, niet gebeden wordt voor homo's en ook weinig voor alleenstaanden. Het gaat hier niet om zielig, maar wel om een bemoediging.
- Home is in my head -

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 14:57

Waarom bid de dominee niet voor een strijdende homo?

Omdat die dominee zeer waarschijnlijk niet achter de mening van een strijdende homo kan staan. En wel in deze zin; Homo's die er voor uit komen dat ze homo zijn en willen dat andere homo's er ook vooruit komen zodat men eindelijk geaccepteerd wordt in de kerk.

@Denkertje21, ik denk dat je niet duidelijk het verschil ziet tussen het accepteren als mens-zijnde en het accepteren als homo-zijnde. Die (nu even) fictieve dominee accepteerd en respecteerd jóu wel, maar kan je mening niet delen over het feit dat homo's er allemaal vooruit moeten komen. Hoe zou hij dan ooit kunnen bidden voor deze zaak? Hij zal zeker voor je bidden, maar dan; ''God, verander hem''. Dat is niet wat jij zou willen, maar desalniettemin gewoon goed bedoeld, omdat het nu eenmaal de opvatting van die dominee is. :)

Terug naar “Archief”