Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 sep 2006 15:03

Juist wel gezellig om erbij te staan :lol:

je went vanzelf aan de sigarettenrook :P
- Home is in my head -

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 15:19

Hm, ik wil er best rekening mee houden als mensen daadwerkelijk iets hebben als astma bijv. of tijdens het eten (gewoon even ergens anders roken, ik kan me best voorstellen dat mensen dat vies vinden) Maar mensen die overdreven met hun handen lopen te wapperen en zogenaamd de longen uit hun lijf hoesten (én vaak zelf kettingroker zijn geweest), daar ga ik pál bovenop staan met een peuk.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 17 sep 2006 16:31

Smurffie schreef:. of tijdens het eten (gewoon even ergens anders roken, ik kan me best voorstellen dat mensen dat vies vinden)

"Ik vind het niet erg dat je eet, terwijl ik rook :mrgreen: "

Maar mensen die overdreven met hun handen lopen te wapperen en zogenaamd de longen uit hun lijf hoesten (én vaak zelf kettingroker zijn geweest), daar ga ik pál bovenop staan met een peuk.

Idd, kan ik me aardig aan ergeren. Een overdreven blijk van afkeuring vráágt gewoon om zo'n reactie.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 16:40

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Smurffie schreef:. of tijdens het eten (gewoon even ergens anders roken, ik kan me best voorstellen dat mensen dat vies vinden)

"Ik vind het niet erg dat je eet, terwijl ik rook :mrgreen: "

Maar mensen die overdreven met hun handen lopen te wapperen en zogenaamd de longen uit hun lijf hoesten (én vaak zelf kettingroker zijn geweest), daar ga ik pál bovenop staan met een peuk.

Idd, kan ik me aardig aan ergeren. Een overdreven blijk van afkeuring vráágt gewoon om zo'n reactie.

8)

Het vreemde is; Alleen omdat roken slecht is voor je gezondheid, reageren mensen zo overdreven. Argumenten als; 'Het stinkt, daar wil ik niet mee geconfronteerd worden'. Hoe doen jullie dat dan als je in de bios opeens ontzettend nodig moet poepen? doe je dat dan ook maar niet omdat degene die na jou komt er last van heeft...? Come on..dan doe je je behoefte, nietwaar? Net als ik gehoor geef aan mijn behoefte; een peuk.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 17 sep 2006 16:47

Ik had een collega die zich amper waste. Hij zal op zijn tijd als bijrijder bij mij in de vrachtwagen. Na een dag werken (bij mijn vorige werkgever is traplopen een belangrijk deel van het werk) stonk hij een uur in de wind. Ik heb het er nooit met hem over gehad, hoewel ik er wel voor zorgde dat hij nooit meeging op meerdaagse ritten 8) .

Dus nu mijn vraag: Als je van iemand zegt dat hij stinkt omdat hij/zij rookt, ben je dan ook zo eerlijk in het bovenstaand beschreven geval?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 16:50

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik had een collega die zich amper waste. Hij zal op zijn tijd als bijrijder bij mij in de vrachtwagen. Na een dag werken (bij mijn vorige werkgever is traplopen een belangrijk deel van het werk) stonk hij een uur in de wind. Ik heb het er nooit met hem over gehad, hoewel ik er wel voor zorgde dat hij nooit meeging op meerdaagse ritten 8) .

Dus nu mijn vraag: Als je van iemand zegt dat hij stinkt omdat hij/zij rookt, ben je dan ook zo eerlijk in het bovenstaand beschreven geval?

Hm, misschien niet helemaal eerlijk..maar ik zou het wel heel subtiel, doch niet kwetsend duidelijk maken :wink:

André

Berichtdoor André » 17 sep 2006 16:56

Op de BBQ meeting heb ik voldoende mensen zien roken zodat ik tot de conclusie kwam, een christen rookt ook. :P

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 17 sep 2006 16:57

En als mensen dat ook nou eens deden bij het roken zou het al een stuk beter worden!
En je kunt natuurlijk net doen alsof je de subtiele hint niet begrijpt :mrgreen: , maar dat terzijde.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 16:59

Ik ben christen en kan heel goed roken idd, andré 8)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 sep 2006 18:51

André schreef:Op de BBQ meeting heb ik voldoende mensen zien roken zodat ik tot de conclusie kwam, een christen rookt ook. :P
Tot die conclusie kom ik elke zondag als ik de kerk uitloop :mrgreen:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 06:31

André schreef:Op de BBQ meeting heb ik voldoende mensen zien roken zodat ik tot de conclusie kwam, een christen rookt ook. :P

Cool hoor, een heel rijtje van mensen, dat zichzelf rechtvaardigt dat het roken best kan als christen...

Niemand die echt durft te zeggen dat het gewoon niet kan, maar dat ze te verslaafd zijn om te stoppen!
Waar leg jij dan de grens? bij sigaretten of andere drugs??

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 sep 2006 08:00

Ik vind het anders totaal geen problem om zo nu en dan een sigartje te ontbranden. Maar ik ben dan ook niet zo vatbaar voor verslavingen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 10:33

Niemand die echt durft te zeggen dat het gewoon niet kan, maar dat ze te verslaafd zijn om te stoppen!

Ik ben idd te verslaafd om te stoppen, maar dat het heeft niets te maken met of het nu wel of niet mag. Als je nu eenmaal niet gelooft dat je als christen niet kan roken, dan houdt het op.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 10:39

Smurffie schreef: Als je nu eenmaal niet gelooft dat je als christen niet kan roken, dan houdt het op.

Yep, dan houdt het op... Gemiddeld zelfs 16 jaar eerder dan niet-rokers...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 10:42

Smurffie schreef:Dat lijkt me sterk, er is buiten ruimte genoeg om niet in de rook te staan :wink:

maar vaak moet ik daarvoor wel eerst door de rook...

Het vreemde is; Alleen omdat roken slecht is voor je gezondheid, reageren mensen zo overdreven. Argumenten als; 'Het stinkt, daar wil ik niet mee geconfronteerd worden'. Hoe doen jullie dat dan als je in de bios opeens ontzettend nodig moet poepen? doe je dat dan ook maar niet omdat degene die na jou komt er last van heeft...? Come on..dan doe je je behoefte, nietwaar? Net als ik gehoor geef aan mijn behoefte; een peuk

dit vind ik appels met peren vergelijken.
Poepen doet iedereen, roken niet. Bij iedereen ruikt de ontlasting wel eens (die ruikt lang niet altijd). En iedereen weet dat je de ontlasting niet steeds op kunt en moet houden. Poepen is een gewoon een werking van het lichaam, roken niet. Van de rook kan iemand lichamelijke klachten krijgen (gelukkig lang niet iedereen), van de ontlasting krijgt niemand het benauwd of wat dat ook.
Hoewel ik begrijp wat je bedoeld gaat de vergelijking niet op.

Gister tijdens preekbespreking gehad over roken en 1 Kor 6:19. De meningen hoef ik hier denk ik niet neer te zetten :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”