Daphne schreef:windekind schreef:Natuurlijk bestaat er een duidelijk verschil tussen psychiaters en psychologen. Maar met de term 'zielenknijper' doe je de psychiatrie zeker geen recht, en jij suggereerde dat een psychiater in je verleden gaat graven tegen je uitdrukkelijke wens.
Je kunt beter wat voorzichtiger zijn in je uitspraken denk ik.
Idd, ben ik het helemaal mee eens. Een psychiater zal trouwens ook nooit zomaar tegen je uitdrukkelijke wens in handelen. En een psycholoog kan heel diep graven!
Haha, beweer ik ergens dat 'psychiater' en 'zielenknijper' synoniemen zijn? Dit is helaas wel een beeld wat heel veel mensen er nog wel van hebben. De insteek en methode van behandeling door een pychiater is anders dan die van een psycholoog; als voorbeeld van zulk diep graven noemde ik al de psychoanalyse die een psycholoog niet eens mág doen (ook al proberen sommigen het wel).
Ik ga van het standpunt uit dat je niet met een kanon op een mug moet schieten; psychiatrische behandeling zou soms best kunnen worden vervangen door psychologische behandeling, bv als het om cognitieve therapie gaat. Van heel dicht bij heb ik meegemaakt dat een psychiater door (ongevraagd) narigheid uit het verleden uit te pluizen er een nog grotere bende van maakte. Hij deed dat op de manier van: "ik moet wel weten wat er allemaal is gebeurd, anders kan ik geen behandelplan opstellen." Nadat die man was verteld dat hij meer schade aanrichtte dan herstelde kwam een psycholoog in beeld om orde op zaken te stellen. Hij maakte zich niet druk om de hele geschiedenis en observeerde de huidige toestand om van daaruit een handvat aan te reiken voor de toekomst. Zijn motivatie: "ik praat nú met een cliënt, niet -tig jaar geleden." Achteraf zeggen we hiervan dat dat ook meteen had gekund; focus op het verleden leidt tot niets, je kunt het toch niet veranderen.
In theorie komt een psychiater pas in beeld als een psycholoog onvoldoende kan behandelen. Omdat de behandeling anders zal zijn zal een psychiater waarschijnlijk meer van je willen weten. De vraag is echter of dat altijd nodig is en of door die kennis de behandeling beter wordt.