avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2006 08:40

goofy1978 schreef:hij brak het brood met judas voor de paasmaaltijd.
pas toen judas weg was zei Hij eet tot Mijn gedachtenis.
toen stelde Hij het avondmaal in, dus judas heeft geen avondmaal gehouden.zou ook vreemd zijn hij was de zoon der verderfenis en dan toch meedoen met het avondmaal.

Wat een vreemd oordeel: immers, Christus m o e s t sterven zoals Hij gestorven is. Judas heeft aan dit plan meegewerkt, volgens mij is hij dan alles behalve een zoon der verderfenis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

RobertvandenB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RobertvandenB » 14 sep 2006 08:55

Optimatus schreef:Wat een vreemd oordeel: immers, Christus m o e s t sterven zoals Hij gestorven is. Judas heeft aan dit plan meegewerkt, volgens mij is hij dan alles behalve een zoon der verderfenis.

"En de Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk besloten is: doch wee dien mens, door welken Hij verraden wordt! (Lukas 22 vers 22)

Wat jij hier stelt is in feite de boodschap van het recent verschenen "Judas-evangelie", maar is zeker niet bijbels. God heeft het kwaad wat de satan door Judas had beraamd ten goede gekeerd en zelfs in Zijn heilsplan ingepast. Judas heeft dus zeker niet aan dit heilsplan meegewerkt, maar heeft Jezus resoluut de rug toegekeerd en Hem de mond willen snoeren.

Overigens is dit een beetje terzijde van het hoofdonderwerp van deze topic, maar het leek me goed dit even recht te zetten.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 sep 2006 09:01

Optimatus schreef:
goofy1978 schreef:hij brak het brood met judas voor de paasmaaltijd.
pas toen judas weg was zei Hij eet tot Mijn gedachtenis.
toen stelde Hij het avondmaal in, dus judas heeft geen avondmaal gehouden.zou ook vreemd zijn hij was de zoon der verderfenis en dan toch meedoen met het avondmaal.

Wat een vreemd oordeel: immers, Christus m o e s t sterven zoals Hij gestorven is. Judas heeft aan dit plan meegewerkt, volgens mij is hij dan alles behalve een zoon der verderfenis.

Waarom staat er dan in de bijbel, Wee degene door welke Hij verraden wordt?
Dan klinkt als: Wie dat doet krijgt straf, om het maar heel eenvoudig te zeggen...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2006 09:05

Wellicht gold dat wee wel eens niet voor de daad van Judas zelf, maar voor de "faam" die hij zou krijgen...

Terug naar het onderwerp: de kerkenraad kan niet beoordelen of ik in zonde leef. Christus nodigt ons uit om met Hem te eten, de kerkenraad mag er voor zorgen dat de stoelen klaar staan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2006 09:11

Optimatus schreef:Wellicht gold dat wee wel eens niet voor de daad van Judas zelf, maar voor de "faam" die hij zou krijgen...

Nou nee, want in Joh. 17:12 wordt naar Judas verwezen (de "hen" in dit vers zijn de discipelen):

Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

Optimatus schreef:Terug naar het onderwerp: de kerkenraad kan niet beoordelen of ik in zonde leef. Christus nodigt ons uit om met Hem te eten, de kerkenraad mag er voor zorgen dat de stoelen klaar staan.

Dat kan de kerkenraad wel beoordelen voorzover de zonden openbaar zijn. De gemeente wordt geacht te oordelen over de uiterlijke wandel van haar leden (1 Kor. 5:12-6:5).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2006 09:12

En Christus zegt: Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt.

Met verlof, maar ik acht Christus hoger dan Paulus. Ik ben Christen, geen Pauliaan.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 sep 2006 09:14

Optimatus schreef:En Christus zegt: Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt.

Met verlof, maar ik acht Christus hoger dan Paulus. Ik ben Christen, geen Pauliaan.

Oordelen mag niet nee, maar als iemand in openbare zonden leeft oordeel je niet, maar is het een feit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2006 09:24

Optimatus schreef:En Christus zegt: Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt.

Als je dan toch de woorden van Christus hoger acht, dan hier nog een woord van Hem:

Joh. 7:24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.

Wat Paulus dus doet in 1 Kor. 5 en 6, is de gemeente te vermanen om een rechtvaardig oordeel te vellen in het geval van iemand die in openlijke zonde leeft. Daarmee is zijn vermaning in overeenstemming met die van Christus.

Want Jezus bedoelde in Matth. 7:1 ("Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.") niet te zeggen dat je helemaal geen oordeel mag vellen, maar wel dat je geen oordeel mag vellen dat je zelf op een veroordeling komt te staan, omdat je iets dergelijks zelf ook zou doen (dat is hypocrisie). Als je dus oordeelt, moet het voorzichtig zijn en rechtvaardig en moet je zelf die zonde niet doen.
Laatst gewijzigd door elbert op 14 sep 2006 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 sep 2006 09:26

elbert schreef:

Als je dan toch de woorden van Christus hoger acht, dan hier nog een woord van Hem:

Joh. 7:24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.

Wat Paulus dus doet in 1 Kor. 5 en 6, is de gemeente te vermanen om een rechtvaardig oordeel te vellen in het geval van iemand die in openlijke zonde leeft. Daarmee is zijn vermaning in overeenstemming met die van Christus.

Want Jezus bedoelde in Matth. 7:1 ("Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.") niet te zeggen dat je helemaal geen oordeel mag vellen, maar wel dat je geen oordeel mag vellen dat je zelf op een veroordeling komt te staan. Als je dus oordeelt, moet het voorzichtig zijn en rechtvaardig.

Helemaal mee eens!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2006 23:02

Maar als er geoordeeld moet worden: wie o wie kan voor een ander bepalen wat een zonde is? Je zondigt nog altijd tegen God, niet tegenover Ansje, Elbert of de kerkenraad van de Hervormde Gemeente van Berkenwoude.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 sep 2006 07:27

Optimatus schreef:Maar als er geoordeeld moet worden: wie o wie kan voor een ander bepalen wat een zonde is? Je zondigt nog altijd tegen God, niet tegenover Ansje, Elbert of de kerkenraad van de Hervormde Gemeente van Berkenwoude.

Je kunt het alleen bepalen als het openbaar is dat er iemand gezondigd heeft. Bijvoorbeeld: een gemeentelid heeft in een vandalistische bui het orgel van de Hervormde Gemeente van Berkenwoude gemolesteerd en dhr. Optimatus heeft dat (uiteraard met tranen in de ogen) zien gebeuren en heeft dat aan de kerkenraad gemeld. Bij navraag door de kerkenraad bekent het desbetreffende gemeentelid zijn vergrijp. Daarmee is deze zonde openbaar geworden en mag er opgetreden worden (bijvoorbeeld iemand van de sacramenten afhouden).

Dit is natuurlijk een heel duidelijk voorbeeld, maar het geldt ook als het betreffende gemeentelid vreemd gegaan zou zijn en dat openbaar is geworden. Ook dan heeft de kerkenraad het recht en de plicht om daar iets mee te doen. Want de gemeente met al haar leden is het lichaam van de Heere en is onlosmakelijk met Hem verbonden door de Heilige Geest. Als daar onrecht in gebeurt, is dat te vergelijken met een ziekte die het hele lichaam ziek maakt. Daarom zegt Paulus ook dat de gemeente deze boze (man) uit hun midden weg moet doen (1 Kor. 5:13). Iets vergelijkbaars zegt ook Johannes (N.B. de apostel van de liefde) die een zekere Diotrefes en zijn aanhangers uit de gemeente wil zetten (3 Joh. 10). Een gezonde gemeente heeft zelfreinigend vermogen, omdat zij door de Heilige Geest tot een goed oordeel kan komen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2006 08:40

Maar voor wie is het H. Avondmaal nu bedoeld? Voor zondaars of voor zondelozen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 sep 2006 08:59

Optimatus schreef:Maar voor wie is het H. Avondmaal nu bedoeld? Voor zondaars of voor zondelozen?

Voor zondaars die berouw kennen over hun zonden, zich verlost weten door de Heere en oprecht voornemens zijn om in dankbaarheid aan Hem te leven.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 sep 2006 09:42

ja, elbert en als je nu de onmogelijk krijgt in te zien van die ‘oprecht voornemens om in dankbaarheid aan Hem te leven’ kom je in het stof terecht.
Al die oprechte voornemens van ons zijn als een verwerpelijk kleed, want er zijn wat avondmaalgangers met die oprechte voornemens. Dan praten ze over die lieve here jezus die zie hebben aangenomen en zijn zo blij. Zijn nooit ontdekt dat die juist Christus aan het kruis gespijkerd hebben voor hun zonden en ongerechtigheden. Als dat bevinding is ga je niet meer aan het avondmaal en zeg je met de tollenaar: O God wees mij zondaar genadig. Dan ga je niet voor in de kerk zitten, dicht bij de avondmaalstafel, maar achterin en voor die mensen is het avondmaal nu juist bedoeld en daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 sep 2006 09:55

Het is onmogelijk van ons uit gezien, maar de Geest werkt die gezindheid:

avondmaalsformulier schreef:Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.

al is het dan dat die gezindheid nog onvolkomen is:

avondmaalsformulier schreef:Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zoln ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefl1eid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.

Terug naar “Archief”