Optimatus schreef:En Christus zegt: Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt.
Met verlof, maar ik acht Christus hoger dan Paulus. Ik ben Christen, geen Pauliaan.
Als je dan toch de woorden van Christus hoger acht, dan hier nog een woord van Hem:
Joh. 7:24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.
Wat Paulus dus doet in 1 Kor. 5 en 6, is de gemeente te vermanen om een rechtvaardig oordeel te vellen in het geval van iemand die in openlijke zonde leeft. Daarmee is zijn vermaning in overeenstemming met die van Christus.
Want Jezus bedoelde in Matth. 7:1 ("Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.") niet te zeggen dat je helemaal geen oordeel mag vellen, maar wel dat je geen oordeel mag vellen dat je zelf op een veroordeling komt te staan, omdat je iets dergelijks zelf ook zou doen (dat is hypocrisie). Als je dus oordeelt, moet het voorzichtig zijn en rechtvaardig en moet je zelf die zonde niet doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)