Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2006 08:14

goofy1978 schreef:ik heb me niet bekeerd omdat je dat niet zelf kan.

en ook omdat je het zelf niet wil.

goofy1978 schreef:ik heb geleerd dat als God je bekeerd je het met God eens word naar de hel te gaan.
en nee dat staat er niet zo eiskoud in als ik het zeg maar mefiboseth zei wel dat gij hebt omgezien naar een dode hond als ik ben zo zullen we allen eens een keer een dode hond voor God moeten worden.

We zijn van onszelf al een dode hond voor God. De vraag is of je dat echt gelooft (het daarmee eens wordt) en daardoor om Christus verlegen bent geworden, of dat je je onmacht om te geloven als smoesje gebruikt om vooral maar niet in Hem te hoeven geloven.
Het ligt niet aan de gewilligheid van de Heere, maar aan onze onwil en ongehoorzaamheid. Dat is onze schuld.
We kunnen wat dit betreft ook niet twee heren dienen: aan de ene kant wel aan gereformeerde waarheden vasthouden en aan de andere kant niet in de Weg, de Waarheid en het Leven geloven als persoonlijke Zaligmaker.

Ansje schreef:Ik ben het wel met je eens. Mensen zeggen zo vaak dat ze bekeerd zijn en ik vind daar dan helemaal niets vanuit gaan.
Ja, ze kunnen goed praten over het geloof en 'getuigen' over Jezus, maar toch... Ik kan nooit jaloers op ze worden.
Ik kan wel jaloers worden op oude mensjes. Van die mensjes van een jaar of 85, lopen helemaal in het zwart en vertellen dan dat ze vroeger op heel jonge leeftijd geroepen werden door God. Ook vertellen ze dan dat het meestal geen makkelijke weg is die God met je gaat...maar dat ze vaak wel weer mogen voelen dat ze er niet alleen voor staan.
Ze laten zo goed merken dat ze het beste met je voor hebben....dat je de tijd nog hebt en moet benutten om je te bekeren... Tjah...op die mensjes ben ik wel vaak jaloers... Daar gaat wat vanuit...
Ik kan niet precies beschrijven wat...maar misschien begrijpen jullie me.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik hiermee dus niet oordeel over mensen of ze nu wel of niet bekeerd zijn. Van mezelf kan ik dat (jammergenoeg) niet zeggen...
Af en toe plaats ik alleen mn vraagtekens daarbij.

De vraag is niet welke mensen je als voorbeeld kent (hoe heilig ook), maar of je Jezus als je persoonlijke Zaligmaker kent. Want bekeerde mensen kunnen je niet redden, Jezus wel. Als het goed is, wijzen die mensen je dan ook op Hem. Wie is Hij voor jou, persoonlijk? Daar draait het om. En zeg niet dat je niet geroepen wordt, elke bladzij van de Bijbel roept tegen jou en mij dat we ons heil buiten onszelf in Christus moeten zoeken, omdat er in ons geen leven is, maar wel in Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 sep 2006 08:28

goofy1978 schreef:ik heb me niet bekeerd omdat je dat niet zelf kan.

en als het wel kon, had je het dan gedaan?

goofy1978 schreef:een mens is dood in zonden en misdaden en kan geen ding aannemen tezij het hem uit de hemel gegeven is.

daar heb je volkomen gelijk. maar als het je uit de hemel gegeven wordt, kun je het dus wél aannemen. er is ook een belangrijk verschil tussen iets nemen, en iets aannemen. iets nemen doe je zelf, iets aannemen is als een cadeau wat je krijgt. als ik van mijn vader een cadeau krijg, zal er niemand zijn die zegt: "zo, wat goed van die Nap, dat hij dat cadeau helemaal zelf aangenomen heeft". welnee, ze zullen alleen zeggen "wat mooi van die vader van Nap dat hij hem dat cadeau geeft".

goofy1978 schreef:toen Jezus het evangelie predikte zeiden de disipelen deze rede is hard wie kan deze horen,en wie kan dan zalig worden.
en velen volgden Hem niet meer.
haast alle profeten zijn gedood omdat ze het evangelie vertelden,als ze het verteld hadden zoals de meesten van jullie zouden ze niet gedood zijn
omdat als je zegt dat de mens zelf niets aan kan nemen het vijandschap opwekt.

er zijn duizenden christenen wereldwijd die gedood worden, ook als ze zeggen dat een mens het geloof zelf aan kan nemen. er worden ook duizenden christenen gedood die geloven dat je de hemel kan verdienen door goede werken. echt steekhoudend kan ik deze redenering niet noemen.

goofy1978 schreef:maar waarom zijn jullie bekeerder dan ik?

ik heb weinig zin om "wie is hier het bekeerdst"-spelletjes te gaan spelen, ik weet ook niet of ik bekeerder ben dan wie ook, het enige wat ik weet is dat ik geloof, en dat God mij nooit zal laten vallen (iets mooier omschreven in zondag 1 van de HC :) ).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2006 10:00

goofy1978 schreef:tsja je kunt niet God dienen en de mammon.
Jezus zei je zult gehaat worden om Mijns naams wil dus als je het evangelie zuiver predikt zal je gehaat worden door de mensen.
maar waarom zijn jullie bekeerder dan ik?
we geloven hetzelfde alleen de toeeigening des heils verschillen we veel in. ik heb geleerd dat als God je bekeerd je het met God eens word naar de hel te gaan.
en nee dat staat er niet zo eiskoud in als ik het zeg maar mefiboseth zei wel dat gij hebt omgezien naar een dode hond als ik ben zo zullen we allen eens een keer een dode hond voor God moeten worden.
als je tussen de regels door leest kun je het eruit halen.
maar de bijbel is een erg verborgen boek,er is niet voor niks zoveel onenigheid over.
als je het zo meemaakt als ik zeg ben je uitverkoren maar maak je dat niet mee voor je sterft dan sta je links en was niet uitverkoren zo makkelijk is het.
maar als je dat niet geloofd ben ik bang dat je jezelf bedriegd,en straks ook zal zeggen hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, en te horen krijgt gaat weg van Mij ik heb u nooit gekend.

Tja, ik heb geleerd dat God de wereld zo lief had dat Hij Jezus gaf en dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Ik geloof dat ik het verdien om naar de hel te gaan op grond van mijn eigen verdiensten, en God heeft me geleerd dat Hij me toch wil redden door Jezus Christus, dat Hij door de hel heenging omdat Hij van mij houdt en mij wil redden. Precies het zelfde als wat jij hier aangeeft. Dus bedankt voor de bevestiging... Ik hoop dat je die ook mag krijgen.

Goofy schreef:ik heb me niet bekeerd omdat je dat niet zelf kan.

Napoleon schreef:en als het wel kon, had je het dan gedaan?

Precies... als God het mogelijk zou maken dat je je zou bekeren zou je volgens mij nog niks doen onder het motto: "ik kan het niet". Zoals ik al aangaf is het een Bijbels standpunt dat je je uit jezelf niet kan bekeren, dat moet God doen... maar het is ook geen Bijbels standpunt als je zegt: Ik doe niks want ik kan niks. Aan de hand van Handelingen heb ik aangetoond dat we ons moeten bekeren... (actieve houding in tegenstelling tot jou passieve houding) en als we ons bekeren en geloven is het God die dat mogelijk maakt en geeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2006 10:10

Ansje schreef:
goofy1978 schreef:tsja je kunt niet God dienen en de mammon.
Jezus zei je zult gehaat worden om Mijns naams wil dus als je het evangelie zuiver predikt zal je gehaat worden door de mensen.
maar waarom zijn jullie bekeerder dan ik?
we geloven hetzelfde alleen de toeeigening des heils verschillen we veel in. ik heb geleerd dat als God je bekeerd je het met God eens word naar de hel te gaan.
als je tussen de regels door leest kun je het eruit halen.
maar de bijbel is een erg verborgen boek,er is niet voor niks zoveel onenigheid over.
als je het zo meemaakt als ik zeg ben je uitverkoren maar maak je dat niet mee voor je sterft dan sta je links en was niet uitverkoren zo makkelijk is het.
maar als je dat niet geloofd ben ik bang dat je jezelf bedriegd,en straks ook zal zeggen hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, en te horen krijgt gaat weg van Mij ik hen u nooit gekend.

Ik ben het wel met je eens. Mensen zeggen zo vaak dat ze bekeerd zijn en ik vind daar dan helemaal niets vanuit gaan.
Ja, ze kunnen goed praten over het geloof en 'getuigen' over Jezus, maar toch... Ik kan nooit jaloers op ze worden.
Ik kan wel jaloers worden op oude mensjes. Van die mensjes van een jaar of 85, lopen helemaal in het zwart en vertellen dan dat ze vroeger op heel jonge leeftijd geroepen werden door God. Ook vertellen ze dan dat het meestal geen makkelijke weg is die God met je gaat...maar dat ze vaak wel weer mogen voelen dat ze er niet alleen voor staan.
Ze laten zo goed merken dat ze het beste met je voor hebben....dat je de tijd nog hebt en moet benutten om je te bekeren... Tjah...op die mensjes ben ik wel vaak jaloers... Daar gaat wat vanuit...
Ik kan niet precies beschrijven wat...maar misschien begrijpen jullie me.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik hiermee dus niet oordeel over mensen of ze nu wel of niet bekeerd zijn. Van mezelf kan ik dat (jammergenoeg) niet zeggen...
Af en toe plaats ik alleen mn vraagtekens daarbij.

Ik hoop dat je op dit punt niet alleen maar jaloers kan worden op oude mensjes... want als er alleen maar oude mensjes met een levend geloof zouden zijn zou het er ernstig aan toe zijn. In de eerste gemeenten zie je juist alleen maar "jonge" christenen, die nog niet lang geloven, die tegen allerlei dingen aanlopen etc... maar toch hun geloof uitstralen, warme liefdevolle gemeenten. Natuurlijk mag je genieten en leren van de geloofs-levenservaring van oude mensen.... maar je mag als jongere zelf ook actief christen zijn en je geloof uitdragen. Als dat gebeurd kunnen jongeren veel van ouderen leren... maar andersom ook... Daar zegt de Bijbel ook wel het een en ander over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 13 sep 2006 15:42

luther heeft eens gezecht als Jezus in de hel zou zijn wil ik daar ook naartoe als ik maar bij Hem kan zijn.
kun je hem dat nazeggen zonder te liegen? of is het je alleen om de hemel te doen?
en je kunt veel van de bijbel weten en alle verborgen dingen maar als je de liefde niet hebt ben je niets.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 16:25

goofy1978 schreef:luther heeft eens gezecht als Jezus in de hel zou zijn wil ik daar ook naartoe als ik maar bij Hem kan zijn.
kun je hem dat nazeggen zonder te liegen? of is het je alleen om de hemel te doen?
en je kunt veel van de bijbel weten en alle verborgen dingen maar als je de liefde niet hebt ben je niets.
goofy1978
Jij bent een man van ds. K. Veldman http://www.refdag.nl/artikel/1274099/%2 ... uo%3B.html
De klink van de deur zit niet aan de binnen kant! Als mensen Christus zelf gegrepen hebben moet ze Hem weer loslaten. Ik denk dat jij het daar mee eens bent?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 13 sep 2006 17:04

Jantjes schreef:
goofy1978 schreef:luther heeft eens gezecht als Jezus in de hel zou zijn wil ik daar ook naartoe als ik maar bij Hem kan zijn.
goofy1978
Jij bent een man van ds. K. Veldman http://www.refdag.nl/artikel/1274099/%2 ... uo%3B.html
De klink van de deur zit niet aan de binnen kant! Als mensen Christus zelf gegrepen hebben moet ze Hem weer loslaten. Ik denk dat jij het daar mee eens bent?

is een kort en duidelijk stukje het komt alleen van God vandaan.
God keek uit de hemel of er iemand verstandig was en God zocht en er was er niet een.
maar veel zijn er die zelf begonnen zijn met God te zoeken.maar er staat ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten en die naar Mij niet vraagden heb ik gezecht zie hier ben Ik.
en Ik wil en zij zullen.
het opzoeken komt van God uit want niet een mens zoekt zelf want er is niemand verstandig.
al denken veel dat wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2006 17:59

Dat is een sine conditio qua non. Ik zou graag bij Jezus willen zijn... maar ik zou ook graag in de hemel willen zijn. Waarom? Omdat daar alles goed is. Als Jezus in de hel zou zijn zou het daar mooi zijn en goed en fijn. Tegelijk zou het daarmee geen hel meer zijn. Ik wil bij Jezus zijn en weet dat het bij Hem hemels is... en niet hels. Christus en de hemel kan je niet loskoppelen op deze manier... en misschien bedoelde Luther ook wel iets dergelijks... het gaat om onvoorwaardelijke liefde voor Hem omdat Hij je onvoorwaardelijk lief heeft. EN dat heeft Luther goed gezien.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 18:47

goofy1978 schreef:

God keek uit de hemel of er iemand verstandig was en God zocht en er was er niet een.

Deze tekst is uit Ps 14:2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht. Ook in Ps 53 wordt deze tekst genoemd.
Toch zeggen de kantekenaren van deze teksten dat dit bedoeld is tot de heidenen en niet tot de christenen. Dus in zekere zin kan je deze twee ‘mensenkinderen’ (heiden, die nooit van Gods woord vernomen hebben, en christenen die dat wel gehoord hebben) niet gelijk rekenen er is een onderscheid in.
maar veel zijn er die zelf begonnen zijn met God te zoeken.

Ik denk toch dat dit goed is, je moet God zelf proberen te zoeken (bekeren) als je het geloof maar niet op een hoop gooit. Er is een historisch geloof wat wij verplicht zijn te zoeken en een daadwerkelijk keus maken om de wereld te verlaten, zoals de Spreuken zegt: Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands. Alleen! als je dit maar niet voor het zaligmakende geloof houd, want dat is het niet.

maar er staat ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten en die naar Mij niet vraagden heb ik gezecht zie hier ben Ik.

Deze tekst is uit Jes 65:1 Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. Ook haalt Paulus in de Romeinenbrief hoofdstuk tien deze tekst aan. Ik citeer weer de kantekenaren die zeggen dat dit (van hen, die naar Mij niet vraagden en degenen, die Mij niet zochten) van de heidenen gesproken moet worden die hun eigen lusten nawandelen en derhalve niet van de christenen.

en Ik wil en zij zullen.
het opzoeken komt van God uit want niet een mens zoekt zelf want er is niemand verstandig.
al denken veel dat wel.

Dit is de wil van God, gezien vanuit de ‘eeuwig Raad des vredes’ (zac.6:13) of uitverkiezing, waarvan wij niet weten.

Als ik nu even terug kijk naar de uitspraak: ‘De klink van de deur zit niet/wel aan de binnen kant’, brengt dit wel een hoop verwarring met zich mee. Ik denk namelijk dat die klink weldegelijk aan de binnen kant zit en dat wij die deur ook open moeten doen wat ik schaar onder het historisch of verstandelijk geloof. Het wil dus niet zeggen (wat velen wel doen) dat dit het zaligmakende geloof is!

Mee eens?

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 13 sep 2006 18:55

'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'

Filippensen 1:29: "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, ...."

Ik denk dat uit bovenstaande grepen uit de bijbel duidelijk wordt dat het geloof een werk van God is.
Een mens zal gaan proberen zichzelf te bekeren, maar dat is een doodlopende weg. Een mens kan zichzelf niet bekeren. Als iemand daar echt achter komt, krijgt hij God nodig, als hij het uit zichzelf niet meer kan. Alles wat van zichzelf is, moet hij kwijt raken.
Dit is geen belemmering. Het is juist de enige hoop! Als er ook maar iets van een mens zelf bij zou moeten zitten, was het voor eeuwig verloren.

tim 1:9
`Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen.`
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 19:46

Het_Bureau schreef:'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'

Filippensen 1:29: "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, ...."

Ik denk dat uit bovenstaande grepen uit de bijbel duidelijk wordt dat het geloof een werk van God is.
Een mens zal gaan proberen zichzelf te bekeren, maar dat is een doodlopende weg. Een mens kan zichzelf niet bekeren. Als iemand daar echt achter komt, krijgt hij God nodig, als hij het uit zichzelf niet meer kan. Alles wat van zichzelf is, moet hij kwijt raken.
Dit is geen belemmering. Het is juist de enige hoop! Als er ook maar iets van een mens zelf bij zou moeten zitten, was het voor eeuwig verloren.

`Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen.`
Ik ben het wel enigszins met je eens, maar ik denk dat je het verkeerd zegt. Nochtans een mens moet zich verplicht bekeren, als je tenminste bekeren niet verward met de genade of zaligmakend geloof, wat een mens alleen maar kan ontvangen. In die zin is bekeren geen doodlopende weg, maar een noodzakelijk, zonder een historisch of verstandelijk geloof is het niet mogelijk om genade of de verkregen (cadeau) kennis te ontvangen. Het is heel belangrijk wat de Bijbel ons meedeelt en deze kennis te vergaren, dat moeten wij derhalve niet kwijt raken, of dat daar iets van de mens zelf in zou zitten tot zaligheid.

De eerste tekst die jij aanhaalt staat toch dat wij ‘door’ (met nadruk op door) het geloof zalig worden! dat is een verstandelijke geloof of kennis.

De tweede teks die jij aanhaalt wordt toch ook duidelijk de strijd des verstandelijk geloof aangehaald zie vanaf vers 27 t/m 30.

Het woord ‘geroepen’ in Tim 1:9 verwijst naar een plicht! Niet dat je daar als vanzelfsprekend de zaligheid op ontvangt als een voorgeziene oorzaak of God daardoor bewogen zou zijn, nee, het is de belofte die er opvolgt zonder werken, maar wel verplicht.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 13 sep 2006 19:55

openbaringen 3

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

met deze teks zou je zeggen dat je zelf de deur open kan doen.
maar dat zal je niet kunnen zonder de werking van de Heilige Geest.
dus niet uit jezelf.
als je onder het evangelie zit klopt Jezus aan de deur bekeert u en word behouden want waarom zou je sterven das de uitwendige roeping.
maar Gods volk word inwendig geroepen door de H.G en komt aan de weet ik ben God kwijt.
zon mens voelt zich de grootste zondaar die er is.paulus noemd zich de voornaamste der zondaren.
en probeert heilig voor God te leven maar minder zonde doen is groter zondaar worden(graaf maar dieper o mensenkind en gij zult meer gruwelen vinden)
tot het Gode behaagd Zijn Zoon te openbaren.
op Zijn tijd.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 13 sep 2006 21:24

Jantjes schreef:
Het_Bureau schreef:'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'

Ik ben het wel enigszins met je eens, maar ik denk dat je het verkeerd zegt. Nochtans een mens moet zich verplicht bekeren, als je tenminste bekeren niet verward met de genade of zaligmakend geloof, wat een mens alleen maar kan ontvangen. In die zin is bekeren geen doodlopende weg, maar een noodzakelijk, zonder een historisch of verstandelijk geloof is het niet mogelijk om genade of de verkregen (cadeau) kennis te ontvangen. Het is heel belangrijk wat de Bijbel ons meedeelt en deze kennis te vergaren, dat moeten wij derhalve niet kwijt raken, of dat daar iets van de mens zelf in zou zitten tot zaligheid.

De eerste tekst die jij aanhaalt staat toch dat wij ‘door’ (met nadruk op door) het geloof zalig worden! dat is een verstandelijke geloof of kennis.

De tweede teks die jij aanhaalt wordt toch ook duidelijk de strijd des verstandelijk geloof aangehaald zie vanaf vers 27 t/m 30.

Het woord ‘geroepen’ in Tim 1:9 verwijst naar een plicht! Niet dat je daar als vanzelfsprekend de zaligheid op ontvangt als een voorgeziene oorzaak of God daardoor bewogen zou zijn, nee, het is de belofte die er opvolgt zonder werken, maar wel verplicht.

De plicht zal ik zeker niet ontkennen! Het is niet de bedoeling om maar lijdzaam af te wachten of we toevallig geroepen worden.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2006 23:01

Jantjes schreef:Als ik nu even terug kijk naar de uitspraak: ‘De klink van de deur zit niet/wel aan de binnen kant’, brengt dit wel een hoop verwarring met zich mee. Ik denk namelijk dat die klink weldegelijk aan de binnen kant zit en dat wij die deur ook open moeten doen wat ik schaar onder het historisch of verstandelijk geloof. Het wil dus niet zeggen (wat velen wel doen) dat dit het zaligmakende geloof is!

Klopt, de klink zit aan de binnenkant. En je hebt helemaal gelijk. We hadden ook niks om bij de Vader aan te komen. Waarom zou Hij de deur open doen voor zondaars die bij Hem in de schuld staan, zonder dat ze de schuld zouden kunnen voldoen?

Todat Hij Jezus stuurt omdat Hij ziet dat wij niet bij Hem kunnen komen. Hij komt naar ons toe.... en opent de weg naar de Vader weer door onze schuld te voldoen. Daarom zegt Hij: Zoekt en je zal vinden, klopt en je zal opengedaan worden. De klink zit dus nog steeds aan de binnenkant, maar wij mogen/moeten zoeken en kloppen, en Hij doet open om Jezus wil.

Als je bidt zal Hij je geven
Als je klopt aan de deur zal Hij opendoen
Als je zoekt dan zul je vinden.
Halleluja.

(Goofy, dit is geen tegenstelling met wat jij aanhaalt... maar het geeft mooi de twee kanten van het verhaal weer.... Het komt van God... maar dan mogen en moeten wij ook bidden, zoeken en aankloppen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 sep 2006 12:20

Marnix schreef:
Jantjes schreef:Als ik nu even terug kijk naar de uitspraak: ‘De klink van de deur zit niet/wel aan de binnen kant’, brengt dit wel een hoop verwarring met zich mee. Ik denk namelijk dat die klink weldegelijk aan de binnen kant zit en dat wij die deur ook open moeten doen wat ik schaar onder het historisch of verstandelijk geloof. Het wil dus niet zeggen (wat velen wel doen) dat dit het zaligmakende geloof is!

Klopt, de klink zit aan de binnenkant. En je hebt helemaal gelijk. We hadden ook niks om bij de Vader aan te komen. Waarom zou Hij de deur open doen voor zondaars die bij Hem in de schuld staan, zonder dat ze de schuld zouden kunnen voldoen?

Todat Hij Jezus stuurt omdat Hij ziet dat wij niet bij Hem kunnen komen. Hij komt naar ons toe.... en opent de weg naar de Vader weer door onze schuld te voldoen. Daarom zegt Hij: Zoekt en je zal vinden, klopt en je zal opengedaan worden. De klink zit dus nog steeds aan de binnenkant, maar wij mogen/moeten zoeken en kloppen, en Hij doet open om Jezus wil.

Als je bidt zal Hij je geven
Als je klopt aan de deur zal Hij opendoen
Als je zoekt dan zul je vinden.
Halleluja.

Zo zie je maar weer Marnix dat de discussie tussen Arminius en Gomarus nog altijd levendig is. Arminius stond op het standpunt dat er toch wel enige menselijke inbreng was ten aanzien van het verwerven van het zielenheil. Gomarus verwierp dit idee en ging van een totale voorbeschikking of predestinatie uit. De ere Gods stond centraal in dit denke, waarbij de mens niets is en God alles.
Remonstranten en contraremonstranten.

Terug naar “Archief”