omgang met seksualiteit in de zorg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jun 2006 12:52

liefie schreef:en bij bejaarde mannen gebeurd dat ook niet zo snel meer :)

Bij ons juist wel, die bejaarde mannen zijn soms nog erger dan de jongeren....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 jun 2006 13:44

bij ons gelukkig niet :lol: alleen hebben wij wel een vrouwelijke client die nogal met zichzelf bezig is.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 10 sep 2006 18:54

Heel moelijk! Op bij ons op 't werk (gehandicaptenzorg) hebben we ermee te maken. Het lijkt niet eerlijk he, omdat hun minder verstand hebben, mogen hun gevoelens niet bevredigd worden.
Dat zien ze zelf ook wel: ongelofelijk moeilijk!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 11 sep 2006 17:40

Het lijkt niet eerlijk he, omdat hun minder verstand hebben, mogen hun gevoelens niet bevredigd worden.

om welke rede dan?
Is het een christelijke instelling waar je werkt?
- Home is in my head -

Cherry

Berichtdoor Cherry » 11 sep 2006 19:28

In mijn werk (gehandicaptenzorg) wordt ik regelmatig geconfronteerd met bewoners die zichzelf bevredigen. Ze doen dit gewoon waar iedereen bij is, schamen zich er niet voor.
Ze functioneren op het niveau van een baby, dus je kunt ze niet vertellen dat dit niet mag.
Als een bewoner in de huiskamer zichzelf bevredigt, proberen we eerst om te zeggen dat het niet mag, en als dit niet werkt, zetten we de rolstoel op de eigen slaapkamer.

Hoe gaan anderen hier mee om?
Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een bewoner mij vroeg om een seksuele handeling te doen. Ik zou dat echt nooit doen, dat gaat over mijn grens. :!:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 sep 2006 19:36

Cherry schreef:In mijn werk (gehandicaptenzorg) wordt ik regelmatig geconfronteerd met bewoners die zichzelf bevredigen. Ze doen dit gewoon waar iedereen bij is, schamen zich er niet voor.
Ze functioneren op het niveau van een baby, dus je kunt ze niet vertellen dat dit niet mag.
Als een bewoner in de huiskamer zichzelf bevredigt, proberen we eerst om te zeggen dat het niet mag, en als dit niet werkt, zetten we de rolstoel op de eigen slaapkamer.

Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een bewoner mij vroeg om een seksuele handeling te doen. Ik zou dat echt nooit doen, dat gaat over mijn grens. :!:

Bij mij op mijn werk gebeurt het ook, dat de tieners zichzelf bevredigen. Meestal zitten ze nog net niet met de hand in hun broek, doen ze dat wel, dan halen we zonder wat te zeggen hun hand weg en leiden ze af door ze bijvoorbeeld wat anders in de hand te geven.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 sep 2006 19:37

Trouwens, in het begin van je post, vermeldde je, dat ze functioneren op het niveau van een baby. Begrijpen ze dan wel wat je bedoelt als je zegt dat ze zich niet mogen bevredigen?
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2006 20:12

OP de groep waar ik voorheen werkte hadden de bewoners ook het nivo van een baby. daar was 1 bewoner die het wel is deed. We stuurden hem dan naar zijn kamer.

Op de groep waar ik nu werk komt het wel is voor. De meeste doen het op hun eigen kamer. Dat is ook de regel op de groep. Ik heb het nog maar 1 keer meegemaakt dat iemand het in de gang deed. Hem toen naar zijn kamer gestuurd. Hij stopte er eigenlijk gelijk mee.
Al scheelt het wel dat de bewoners bij ons echt veel op hun kamer zijn. Ze krijgen begeleiding vanuit hun kamers. Er is maar een half uur per dag voor 3 bewoners een gezamelijke activiteit.

In eht begin toen ik hier werkte, woonde hier ook een jongen die erg op sex gericht was. Hij had het er vaak over en kon ook opeens recht voor zijn raap vragen: 'Mag ik met je neuken?'
De eerste keren schrik je je lam kan ik je verzekeren. Hem toen ook naar zijn kamer verwezen en daar hem gezegt dat hij dat niet mag vragen. Hij bleek er niet veel van te begrijpen en het niet eens te zijn daarmee want hij was daar boos over en sloeg toen met vlakke hand op mijn rug. Liever dat dan dat ik hem echt moet geven wat hij vraagt.

We hebben toen een sexuoloog er bij gevraagd en na een aantal keer bleek dat hij een kus geven ook aal sex en neuken noemde.
Zo zie je maar dat woorden van deze mensen wel is een andere betekenis kan hebben dan wij denken
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 11 sep 2006 21:08

Pittige zorgvragers Gerdien!

Bij mij op mijn werk gebeurt het ook, dat de tieners zichzelf bevredigen. Meestal zitten ze nog net niet met de hand in hun broek, doen ze dat wel, dan halen we zonder wat te zeggen hun hand weg en leiden ze af door ze bijvoorbeeld wat anders in de hand te geven.

mogen ze zich dus ook totaal nie bevredigen? Of bedoel je hier alleen mee dat ze het niet in het openbaar mogen?

Op de afdeling waar ik nu zit komt af en toe ook een prostituee langs voor een client. Als personeel moet je die client dan ook uitkleden en naakt op bed zetten...
- Home is in my head -

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 sep 2006 21:09

Daphne schreef:Trouwens, in het begin van je post, vermeldde je, dat ze functioneren op het niveau van een baby. Begrijpen ze dan wel wat je bedoelt als je zegt dat ze zich niet mogen bevredigen?

In mijn werk (gehandicaptenzorg) wordt ik regelmatig geconfronteerd met bewoners die zichzelf bevredigen. Ze doen dit gewoon waar iedereen bij is, schamen zich er niet voor.

Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een bewoner mij vroeg om een seksuele handeling te doen. Ik zou dat echt nooit doen, dat gaat over mijn grens.

Goed lezen :wink:
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 sep 2006 21:14

Dippie schreef:
Daphne schreef:Trouwens, in het begin van je post, vermeldde je, dat ze functioneren op het niveau van een baby. Begrijpen ze dan wel wat je bedoelt als je zegt dat ze zich niet mogen bevredigen?

Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een bewoner mij vroeg om een seksuele handeling te doen. Ik zou dat echt nooit doen, dat gaat over mijn grens.

Goed lezen :wink:

Goed lezen :P Daarna zegt ze namelijk dat ze wel zegt dat het niet mag.[/u][/b]
Afbeelding

Cherry

Berichtdoor Cherry » 15 sep 2006 15:47

Sorry. ik ben idd niet helemaal duidelijk...
:D
Je kunt je afvragen of de bewoners snappen wat je bedoelt omdat ze zo'n laag denkniveau hebben inderdaad...
Maar toch vind ik het goed om 'nee' te zeggen terwijl je de bewoner laat stoppen met bevrediging.
Misschien pakken ze er iets van op. Ik heb ook weleens meegemaakt dat dit juist averechts werkte, de bewoner maakte er een spelletje van: telkens begon ze weer, dan zei ik er wat van en dan deed ze het steeds weer met een heel ondeugend gezicht.

Ik vind dat je bij deze doelgroep je wel moet realiseren dat ze het niet bewust doen. Het geeft een lekker gevoel, waarom is het dan verkeerd? Dat snappen ze echt niet. Maar dat is natuurlijk geen reden om het maar gewoon te laten gebeuren.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 sep 2006 16:05

Cherry schreef:Je kunt je afvragen of de bewoners snappen wat je bedoelt omdat ze zo'n laag denkniveau hebben inderdaad...
Maar toch vind ik het goed om 'nee' te zeggen terwijl je de bewoner laat stoppen met bevrediging.

Bij ons werkt het echt niet als we 'nee' zeggen (bij één meisje van 9 dan). Die gaat gewoon lekker verder en snapt echt niet wat je bedoelt. Dit begrijpt ze alleen als we haar hand weghalen. Ook dan gaat ze weer verder, maar als je het enkele keren hebt gedaan en haar een speeltje in haar hand hebt gegeven, stopt ze wel. Afleiden is bij ons de enige manier...
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 sep 2006 16:07

Cherry schreef:Ik vind dat je bij deze doelgroep je wel moet realiseren dat ze het niet bewust doen. Het geeft een lekker gevoel, waarom is het dan verkeerd? Dat snappen ze echt niet. Maar dat is natuurlijk geen reden om het maar gewoon te laten gebeuren.

Daar ben ik me ook zeer zeker bewust van. :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”