Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 08:28

Dat argument vind ik klinkklare onzin. Darmee ondermijn je ouders, en zelfs de kerk zelf.

Als je je kind doopt, beloof je aan God dat je je kind zoveel mogelijk naar Zijn Woord op zult voeden. Kinderen weten nog niet wat alles inhoud, en als ze het al weten zullen ze hun kinderlijke visie erop projecteren. Darom moeten ouders hun kinderen een soort dwingen om mee te gaan naar de kerk. Dat ben jeals ouder aan God verplicht, net als je het an de regering verplicht bent om je kind naar school te laten gaan.

Wat een ander reden zou kunnen zijn is dat je tegenwoordig teveel keuze hebt. Je moet zoveel, vaak staat er een flinke druk op jongeren. En dan heb je tijd tekort. Zondag is de enige dag dat je niets moet, en dan moet je nog eens naar de kerk, voor een God die je niet ziet, en zo weinig lijkt te voelen. Ik kan me voorstellen dat je liever uitslaapt, en daarna je ding gaat doen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 08:35

L'être extraterrestre schreef:Dat argument vind ik klinkklare onzin. Darmee ondermijn je ouders, en zelfs de kerk zelf.

Als je je kind doopt, beloof je aan God dat je je kind zoveel mogelijk naar Zijn Woord op zult voeden. Kinderen weten nog niet wat alles inhoud, en als ze het al weten zullen ze hun kinderlijke visie erop projecteren. Darom moeten ouders hun kinderen een soort dwingen om mee te gaan naar de kerk. Dat ben jeals ouder aan God verplicht, net als je het an de regering verplicht bent om je kind naar school te laten gaan.

Wat een ander reden zou kunnen zijn is dat je tegenwoordig teveel keuze hebt. Je moet zoveel, vaak staat er een flinke druk op jongeren. En dan heb je tijd tekort. Zondag is de enige dag dat je niets moet, en dan moet je nog eens naar de kerk, voor een God die je niet ziet, en zo weinig lijkt te voelen. Ik kan me voorstellen dat je liever uitslaapt, en daarna je ding gaat doen.

Op een of andere manier zie ik tussen de visie van kinderen en de dwang van hun ouders een vacuum ontstaan. . . hoe zou je dit kunnen vullen?

Laatste stuk: idd, kerk behoort in onze maatschappij tot het domein vrije tijd.

scape

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 08:42

Sorry, wat bedoel je met vacuüm, dat het botst?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 09:47

Je zet dwang als een oplosssing tegenover de belevingswereld van jongeren. Daartussen is niets . . . vacuum.

Zijn er meer mogekijkheden?

scape

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 09:50

Er is een verschil tussen jongeren en kinderen, ik had het over kinderen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 09:55

Idd een beetje verwarrend . . . bedoelde je dat het al begint bij het kindzijn? dus als je kinderen dwingt dan zullen ze als jongerende kerk niet verlaten?

Dan heb ik nog steeds dezelfde vraag. Aangezien je als ouders een basis legt voor de manier waarop je over kerkgang communiceerd.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 10:01

Ik moest altijd van mijn ouders, en ik moet nog steeds, maar de situatie is bij ons iets anders.

Ik denk dat je ze moet dwingen tot een jaar of 14. Daarna gaan de meetse wel zelf denken. Maar teveel de nadruk leggen op dwingen, lijkt me geen goed idee. Ik denk dat het vanzelfsprekend moet zijn dat iedereen gaat.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 10:05

L'être extraterrestre schreef:Ik moest altijd van mijn ouders, en ik moet nog steeds, maar de situatie is bij ons iets anders.

Ik denk dat je ze moet dwingen tot een jaar of 14. Daarna gaan de meetse wel zelf denken. Maar teveel de nadruk leggen op dwingen, lijkt me geen goed idee. Ik denk dat het vanzelfsprekend moet zijn dat iedereen gaat.

Maar wat als iemand van 10 al vragen / opmerkingen heeft?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 10:14

Vragen-opmerkingen is iets anders dan niet willen. 10 is en blijft in mijn ogen een kinderlijke leeftijd, alles wat je dan ziet, zie je door een ´kinderlijke´ bril. Net als pubers overigens.

In mijn ogen kun je overigens al wel heel goed ene discussie beginnen met een 10jarige

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 11:07

Maar dwang is toch een uiterste? Niet dat ik alleen in een overlegcultuur geloof. Maar als je van jongsaf je kinderen serieus neemt, naar ze luisterd en uitlegt. . . is er dan dwang nodig?
En wat als ouders eigenlijk zelf twijfels hebben inzake de kerk?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 11:18

Wat is dwang. Ik vind dat je daar best wel verschil in hebt hoor. Wat ik al zei, ermoet een gewoonte zijn, het moet vanzelfsprekend zijn dat de kinderen meegaan. En het voorbeeld wat jij gaf, nee, dan is er geen dwang nodig denk ik.

Als de ouders twijfel heben over de kerk/het geloof hebben ze nog steeds God beloofd om de kinderen naar Zijn Woord op te voeden.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 sep 2006 13:27

Mag ik het oeverloos geklets noemen, tot nu toe?

Zolag kerkenraden en perdikanten niet beseffen dat er een wereld van verschil zit in datgene wat jongeren op zondag in de kerk horen en wat ze door de week voorgeschoteld krijgen, blijft het fout gaan!

Blijf vooral vertellen hoe het MOET en vergeet te vertellen hoe het MAG, dan ben je ze zo kwijt!

Jongeren prikken feilloos door nep heen: er zijn maar twee soorten mensen, maar twee soorten predikanten, maar twee soorten kerken:

ECHT en ONECHT!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 sep 2006 13:42

Heb je ook concrete tips?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 sep 2006 15:25

Denkertje21 schreef:Mag ik het oeverloos geklets noemen, tot nu toe?

Zolag kerkenraden en perdikanten niet beseffen dat er een wereld van verschil zit in datgene wat jongeren op zondag in de kerk horen en wat ze door de week voorgeschoteld krijgen, blijft het fout gaan!

Da's toch ook de bedoeling? Ik bedoel: moet het evangelie zich wel aanpassen aan de wereld, of is het de bedoeling dat de wereld veranderd wordt door het evangelie? Ik denk toch echt het laatste.
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik snap wel dat de jongeren aangesproken moeten worden in hun eigen leefwereld, zodat ze niet het gevoel krijgen dat het niet over hen gaat.

Denkertje21 schreef:Blijf vooral vertellen hoe het MOET en vergeet te vertellen hoe het MAG, dan ben je ze zo kwijt!

Jongeren prikken feilloos door nep heen: er zijn maar twee soorten mensen, maar twee soorten predikanten, maar twee soorten kerken:

ECHT en ONECHT!

Mee eens, maar volgens mij loopt de kerk vooral aan de linkerkant (bijv. van de PKN) leeg, d.w.z. daar waar relatief veel mag en weinig moet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 sep 2006 15:32

elbert schreef:
Mee eens, maar volgens mij loopt de kerk vooral aan de linkerkant (bijv. van de PKN) leeg, d.w.z. daar waar relatief veel mag en weinig moet.
Heeft dat ermee te maken dat de boodschap minder 'echt, rechtzinnig'is of dat men daar veel minder druk ervaart om in de kerk te blijven?

Terug naar “Archief”