Beste iedereen,
Met interesse en verbazing heb ik deze topic gelezen. Als nieuwe bezoeker van deze site heb ik misschien niet zoveel recht om te reageren, als Christelijk Gereformeerde des te meer.
Tijdens het lezen van deze topic moest ik terugdenken aan een preek, die onze predikant een tijd geleden hield. Het ging over de oorlogssignalen in het oude Israel, de trompetten die waarschuwden voor gevaar en opriepen tot de strijd. Hij zei hierover dat een predikant vergeleken kan worden met zo’n trompet, een alarmsignaal om mensen te waarschuwen. En toch, zei hij, zijn er nog steeds mensen die, als ze het alarmsignaal horen, bij elkaar gaan zitten en het er met elkaar over hebben dat díe trompet toch wel helderder klonk dan déze, dat deze toon toch zuiverder was, dat ze het signaal wel eens beter hadden gehoord.
Zo gaat het ook met predikanten, ging hij verder. Sommige mensen horen de preek en bespreken dan met elkaar dat het deze keer toch minder was, dat die andere dominee het toch beter kan zeggen. Een predikant is, als hij zijn roeping goed verstaat, niet meer maar ook niet minder dan een trompet, gebruikt door Gods Geest om de mensen te waarschuwen dat zíj, dat wíj, zonder bekering nog verloren liggen onder Gods toorn.
Het lijkt me goed om dit te realiseren.
RvdB