kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 06 sep 2006 11:50

rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 11:52

elbert schreef:
rosalie83 schreef:
elbert schreef:Gen. 9:7: Maar gijlieden, weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve.

Yep, maar waar staat dat het lichamelijk bedoeld wordt?

Ik ga nog even verder met muggenziften: voorttelen is een oud Nederlands woord dat we met "geslachtelijke voortbrenging" moeten vertalen. Wat dat betreft is het zo lichamelijk als het maar kan.

OK thanks, en inderdaad: ook andere vertalingen zeggen iets soortgelijks. Maar God zei dat tegen Adam en Eva. Dat wil dan toch nog niet zeggen dat wij het zo moeten doen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 11:53

André schreef:
rosalie83 schreef:Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Volgens mij is bewust geen kinderen willen dat juist, dan hoef je geen tijd in kinderen te steken, geen geld aan uit te geven enz.

Zo kan je het ook bekijken, het is maar net wat je ingangspunt is hè!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2006 12:02

rosalie83 schreef:OK thanks, en inderdaad: ook andere vertalingen zeggen iets soortgelijks. Maar God zei dat tegen Adam en Eva. Dat wil dan toch nog niet zeggen dat wij het zo moeten doen?

Ik zeg het altijd maar zo: God zegt tegen ons dat we ons moeten vermenigvuldigen, maar niet met hoeveel precies. Dat kan voor ieder mens weer anders liggen. Daarbij denk ik aan (on)vruchtbaarheid, levensomstandigheden, enz.

Dat vraag ik me af. Wie met een egoistische instelling kinderen wil, komt er snel genoeg achter dat het gezin dan geen gezellige bedoening wordt. Want kinderen vragen veel aandacht en hebben die ook nodig. Van ouders wordt een flinke investering gevraagd qua liefde en opvoeding. Wie niet bereid is om die investering te doen, doet er goed aan om heel goed na te denken over z'n instelling.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 12:10

elbert schreef:
rosalie83 schreef:OK thanks, en inderdaad: ook andere vertalingen zeggen iets soortgelijks. Maar God zei dat tegen Adam en Eva. Dat wil dan toch nog niet zeggen dat wij het zo moeten doen?

Ik zeg het altijd maar zo: God zegt tegen ons dat we ons moeten vermenigvuldigen, maar niet met hoeveel precies. Dat kan voor ieder mens weer anders liggen. Daarbij denk ik aan (on)vruchtbaarheid, levensomstandigheden, enz.

Dat vraag ik me af. Wie met een egoistische instelling kinderen wil, komt er snel genoeg achter dat het gezin dan geen gezellige bedoening wordt. Want kinderen vragen veel aandacht en hebben die ook nodig. Van ouders wordt een flinke investering gevraagd qua liefde en opvoeding. Wie niet bereid is om die investering te doen, doet er goed aan om heel goed na te denken over z'n instelling.

Inderdaad, er staat niet dat iedereen perse 8 kinderen moet krijgen of zo ;) Nee, zonder gekheid, ik vind dat wel een goede stelregel.

Natuurlijk is het zo dat kinderen krijgen een flinke investering doen betekent. In heel veel opzichten. Maar waarom krijg je dan kinderen? Omdat het voor die kinderen zo leuk is?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2006 12:17

Het verlangen om kinderen te krijgen kan heel groot zijn. Ik vind dat op zich een gave van God. Hij geeft ons de kinderen waar we voor mogen zorgen, die we mogen opvoeden en die we op Hem mogen wijzen. Dat is trouwens tegelijkertijd een flinke verantwoordelijkheid. Dat het ons veel vreugde brengt om onze kinderen op te zien groeien (en helaas soms ook veel zorgen) zie ik ook als een gave van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 12:20

Eens, kinderen op zich zijn een gave van God. Jammer alleen dat een hele hoop mensen niet als zodanig met hun kinderen omgaan, maargoed, dat is weer wat anders.

Alleen niet iedereen heeft dat verlangen om kinderen te krijgen.

Weer anderen (hehe) wil graag zorgen voor kinderen van anderen die in nood zijn (pleegkinderen, adoptiekinderen).

vlinder
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

Berichtdoor vlinder » 06 sep 2006 12:30

Annemieke86 schreef:Ik persoonlijk denk er wel eens over om kinderen te nemen maar zeker niet meteen nadat ik getrouwd ben

Kinderen neem je niet die krijg je :wink: Het is en blijft een geschenk van God en het is zeker een kroon op je huwelijk!

Het is niet altijd even makkelijk dat geef ik toe maar je krijgt er een hoop moois voor terug :P

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 sep 2006 07:58

Dat iemand geen kinderen wilt, oke, dat kan gebeuren.

Maar hoe komt het dan dat er zovelen zijn die op hun 35-ste ineens toch een kind willen? Dan gaat de biologische klok ineens tikken en o wat een probleem, ze zijn verminderd vruchtbaar. Dus gaan ze het medische circuit in willen ze koste wat het kost toch een kind.

Daar heb ik wel eens mijn vraagtekens bij. Of wat ik pas ook nog las in een blad. Die vrouw was dan ook op latere leeftijd zwanger en had tevoren al alle oppas geregeld zodat ze toch wel door kon gaan met haar carriere. Als ze die opvang niet had gehad was het kind er ook niet gekomen, zei ze. Nou sorrie hoor. Waarom wil ze dan een kind? Om te pronken zeker en dat ze hoopt dat ze nog visite krijgt als ze bejaard is zeker? Zo'n iemand vind ik pas egoïstisch.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2006 11:01

André schreef:

Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen? In dat geval is het niet echt egoïstisch, want de betreffende kinderen bestaan helemaal niet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2006 12:20

Als jij geen kinderen wilt omdat het jou alleen maar zou belemmeren in je carriere, vrijheid en noem maar op, dan zie ik dat ook als egoisme.

Wil je geen kinderen omdat je het niet ziet zitten om kinderen op te voeden vanwege: geld gebrek, gezondheid en dat soort zaken, dan vind ik het heel wat anders.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 07 sep 2006 12:34

Aragorn schreef:
André schreef:

Is egoïsme niet het laten nastreven van je eigen belangen ten koste van anderen?
Nee,
ego·ïs·me (het ~)
1 de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft => ik-zucht, zelfzucht; <=> altruïsme

Het eerste deel van Gerdien haar post, hier boven bedoel ik.

Wel leuk gevonden overigens;/

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 sep 2006 12:42

Dan kun je in theorie dus best egoïstisch zijn en het welzijn van je naaste zoeken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2006 12:44

Als jij een ander helpt om er uit eindelijk zelf er beter van te worden dan is het helpen uit egoisme idd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 sep 2006 12:47

Je kunt anderen helpen en daar allebei beter van worden, het collectief belang kan in theorie gelijk zijn aan het individueel belang. Ik voel ook meer voor de definitie die Aragorn gaf, het is volgens mij ook wat mensen over het algemeen onder egoïsme verstaan.

Terug naar “Archief”