bijbelse invulling van het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2006 18:39

André schreef:
Lalage schreef:
André schreef:
Lalage schreef:als ik iemand bij mij thuis wil uitnodigen. Maar 't zal snel genoeg wennen hoop ik ;)
Dan zeg je wsl ook, bij 'ons' thuis ;/

Dat typte ik ook al bijna, maar ik wilde jullie niet te erg shockeren (ben donderdag namelijk al verhuisd 8) )
Dat is ook veel praktischer dan eerst helemaal naar de wederzijdse ouders te reizen om elkaar op te halen enzo :P

Ow maar we trouwen allebei vanaf onze ouders hoor! De laatste nacht voor onze trouwdag tenminste :P

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 02 sep 2006 20:00

Lief en ik overleggen echt niet alles met elkaar, ik zou er doodmoe van worden.
Als hij naar het voetbal wil (zoals de meeste zaterdagen dat ie vrij is) dan zegt ie 'Ik ga vnmi ff voetballen kijken'. Komt er een vriendin van mij langs dan zeg ik 'Die en die komt vanavond'. (om maar ff 2 voorbeelden te noemen)
Komt het de ander echt niet uit, dan zegt die dat wel.
Wij werken allebei onregelmatig en onze roosters lopen niet gelijk. Ik probeer mijn rooster zoveel mogelijk aan dat van hem aan te passen omdat zijn rooster vaststaat en het mijne niet. Dus de weekenden dat hij vrij is zijn we meestal ook wel samen. Maar ook dan overleggen we niet alles en doen we onze 'eigen' dingen als dat zo uitkomt.
Maar als je zolang samen bent dan loopt dat ook gewoon makkelijk. Alhoewel dat zeg ik nu wel, maar wij zijn daar vanaf dag 1 heel makkelijk in geweest.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 sep 2006 08:13

Aragorn schreef:
mw schreef:*verbazing ten top*

ik krijg hier het idee dat met denkt dat de bijbelse invulling van het huwelijk is: de man bedenkt alles, beslist alles en de vrouw doet het maar en knikt maar want ze hoort onderdanig te zijn. Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik geloof dus absoluut niet dat dat de bedoeling is. De man is het hoofd van het gezin. Samen met de vrouw beslissen. En de vrouw is geen slaafje van de man.

Dat zeg ik ook niet natuurlijk, maar het is over het algemeen wel de bijbelse lijn dat er een gezagsrelatie is waarin de man toch net ietsje boven de vrouw staat. En ik geloof niet dat dat nog veel gepraktiseerd wordt/kan worden onder bijbelvaste christenen. Omdat men nu eenmaal in deze tijd is geboren en niet 500 jaar geleden.

Onderdanigheid aan je man (voor de vrouw) en het liefhebben van je vrouw als je eigen lichaam (voor de man) zijn levensinstellingen, niet een opgelegd juk. Het is iets wat van binnenuit moet komen (dus vrijwillig en dat geldt van beide kanten), anders ontaardt het in slavernij.
Jezus was Jozef en Maria ook onderdanig, hoewel Hij hun Heer was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 sep 2006 12:35

elbert schreef:
Aragorn schreef:
mw schreef:*verbazing ten top*

ik krijg hier het idee dat met denkt dat de bijbelse invulling van het huwelijk is: de man bedenkt alles, beslist alles en de vrouw doet het maar en knikt maar want ze hoort onderdanig te zijn. Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik geloof dus absoluut niet dat dat de bedoeling is. De man is het hoofd van het gezin. Samen met de vrouw beslissen. En de vrouw is geen slaafje van de man.

Dat zeg ik ook niet natuurlijk, maar het is over het algemeen wel de bijbelse lijn dat er een gezagsrelatie is waarin de man toch net ietsje boven de vrouw staat. En ik geloof niet dat dat nog veel gepraktiseerd wordt/kan worden onder bijbelvaste christenen. Omdat men nu eenmaal in deze tijd is geboren en niet 500 jaar geleden.

Onderdanigheid aan je man (voor de vrouw) en het liefhebben van je vrouw als je eigen lichaam (voor de man) zijn levensinstellingen, niet een opgelegd juk. Het is iets wat van binnenuit moet komen (dus vrijwillig en dat geldt van beide kanten), anders ontaardt het in slavernij.
Jezus was Jozef en Maria ook onderdanig, hoewel Hij hun Heer was.

Ja, dat begrijp ik en ik denk ook dat als beide partijen met die gezags/relatiepatronen zijn opgegroeid en daar hun plaats in weten niemand er ongelukkig van zal worden. Maar wat ik me afvraag is of dat heden ten dage nog kan. Ik geloof er eigenlijk weinig van, want hoe bijbelvast men ook is, iedereen is beïnvloed door de tijdgeest en houdt er toch andere ideeën over gelijkwaardigheid en rolverdeling op na dan die 50 jaar geleden (laat staan 3000 jaar geleden..) gangbaar waren. En dan voel je je waarschijnlijk toch niet zo lekker bij een relatie waarin de één een beetje boven de ander staat.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 sep 2006 12:49

Aragorn schreef:Ja, dat begrijp ik en ik denk ook dat als beide partijen met die gezags/relatiepatronen zijn opgegroeid en daar hun plaats in weten niemand er ongelukkig van zal worden. Maar wat ik me afvraag is of dat heden ten dage nog kan. Ik geloof er eigenlijk weinig van, want hoe bijbelvast men ook is, iedereen is beïnvloed door de tijdgeest en houdt er toch andere ideeën over gelijkwaardigheid en rolverdeling op na dan die 50 jaar geleden (laat staan 3000 jaar geleden..) gangbaar waren. En dan voel je je waarschijnlijk toch niet zo lekker bij een relatie waarin de één een beetje boven de ander staat.

Het is zeker zo dat de rolpatronen tegenwoordig iets anders liggen dan 50 jaar terug, en dat die weer anders zijn dan 500 jaar terug.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen hedendaagse invulling gegeven kan worden aan een bijbelse grondhouding. Het is nl. in elk tijdsgewricht de uitdaging om daar invulling aan te geven.
Dat de man het hoofd van de vrouw is, betekent mijns inziens niet dat hij altijd en overal de baas moet spelen. Integendeel, hij behoort het hoofd van zijn vrouw te zijn, zoals Christus dat van Zijn gemeente is. Want Hij kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen. Dat horen we als man ons ook te bedenken in de omgang met onze vrouw.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 sep 2006 21:52

elbert schreef:
Aragorn schreef:Ja, dat begrijp ik en ik denk ook dat als beide partijen met die gezags/relatiepatronen zijn opgegroeid en daar hun plaats in weten niemand er ongelukkig van zal worden. Maar wat ik me afvraag is of dat heden ten dage nog kan. Ik geloof er eigenlijk weinig van, want hoe bijbelvast men ook is, iedereen is beïnvloed door de tijdgeest en houdt er toch andere ideeën over gelijkwaardigheid en rolverdeling op na dan die 50 jaar geleden (laat staan 3000 jaar geleden..) gangbaar waren. En dan voel je je waarschijnlijk toch niet zo lekker bij een relatie waarin de één een beetje boven de ander staat.

Het is zeker zo dat de rolpatronen tegenwoordig iets anders liggen dan 50 jaar terug, en dat die weer anders zijn dan 500 jaar terug.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen hedendaagse invulling gegeven kan worden aan een bijbelse grondhouding. Het is nl. in elk tijdsgewricht de uitdaging om daar invulling aan te geven.

Ik denk dat als de liefde centraal staat het inderdaad wel naar God's wil moet zijn. :) Maar aan die voorwaarde kan voldaan worden zonder dat man en vrouw in hun relatie tot elkaar wezenlijk verschillen (de vrouw kan de man ook liefhebben zoals Christus Zijn gemeente en hij kan een hulpe tegenover haar zijn toch?). Als op die manier een geslachtsgebonden rolverdeling niet meer bestaat, dan is dat toch wel een breuk(je) met de bijbelse traditie te noemen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2006 10:11

Gisteravond had ik mijn moeder aan de telefoon en ik vertelde trots dat ik na veel prutsen een lamp aan het plafond vast had geschroefd zonder een schok te krijgen. Ik vond dat als m'n vader dat kon, dat ik dat dan ook zelf moest kunnen. M'n vader vond dat Borkdude dat dat ook wel had moeten kunnen, nou volgens mij kon hij dat niet, want als iets niet meteen lukt dan raakt hij geirriteerd en loopt hij weg. Dus m'n moeder zegt tegen m'n vader: doe nou niet zo moeilijk, zij hebben gewoon een andere taakverdeling!

Tja, als ik het nou leuk vind om af en toe wat technisch te doen en ik heb een rothekel aan stofzuigen, waarom zou ik dan niet de schroevendraaier pakken en Borkdude de stofzuiger?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 sep 2006 10:22

Lalage schreef:Gisteravond had ik mijn moeder aan de telefoon en ik vertelde trots dat ik na veel prutsen een lamp aan het plafond vast had geschroefd zonder een schok te krijgen. Ik vond dat als m'n vader dat kon, dat ik dat dan ook zelf moest kunnen. M'n vader vond dat Borkdude dat dat ook wel had moeten kunnen, nou volgens mij kon hij dat niet, want als iets niet meteen lukt dan raakt hij geirriteerd en loopt hij weg. Dus m'n moeder zegt tegen m'n vader: doe nou niet zo moeilijk, zij hebben gewoon een andere taakverdeling!

Tja, als ik het nou leuk vind om af en toe wat technisch te doen en ik heb een rothekel aan stofzuigen, waarom zou ik dan niet de schroevendraaier pakken en Borkdude de stofzuiger?

Inderdaad, waarom niet! Bij ons gaat het precies zo hoor! Als je het samen maar eens bent erover toch?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 sep 2006 16:43

rosalie83 schreef:
Lalage schreef:Gisteravond had ik mijn moeder aan de telefoon en ik vertelde trots dat ik na veel prutsen een lamp aan het plafond vast had geschroefd zonder een schok te krijgen. Ik vond dat als m'n vader dat kon, dat ik dat dan ook zelf moest kunnen. M'n vader vond dat Borkdude dat dat ook wel had moeten kunnen, nou volgens mij kon hij dat niet, want als iets niet meteen lukt dan raakt hij geirriteerd en loopt hij weg. Dus m'n moeder zegt tegen m'n vader: doe nou niet zo moeilijk, zij hebben gewoon een andere taakverdeling!

Inderdaad, waarom niet! Bij ons gaat het precies zo hoor! Als je het samen maar eens bent erover toch?

Het is ook typisch dat de vrouw altijd een stofzuiger etc. krijgt voor het trouwen, of als verjaardagscadeau, en de man een gereedschapskist, voor het trouwen..het slaat eigenlijk nergens op natuurlijk 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 05 sep 2006 19:24

Ik heb wat opgeschoont, vanaf nu serieus en on topic verder.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2006 09:40

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Het is ook typisch dat de vrouw altijd een stofzuiger etc. krijgt voor het trouwen, of als verjaardagscadeau, en de man een gereedschapskist, voor het trouwen..het slaat eigenlijk nergens op natuurlijk 8)

Hehe, ik had ooit een (potentieel aanstaande) schoonmoeder die met verjaardagen altijd gereedschap wilde geven. Maar aangezien ik geen idee had wat ik daar nu weer mee aanmoest heb ik vriendelijk doch dringend verzocht mijn verlanglijstje met cd's ter harte te nemen. 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2006 09:54

Ik wil best graag een boor krijgen voor ons trouwen... elke keer je vader laten opdraven is op een gegeven moment gewoon niet handig meer ;)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2006 10:11

Best raar dus om te zien dat ouders verbaasd zijn als je als kind zijnde iets doet dat uitgaat van een ander rolpatroon. geeft dit nu thuis ook problemen? Hebben ouders bezwaren tegen een andere rolverdeling bijvoorbeeld?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:12

Nou bij ons niet!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 sep 2006 10:44

Katlheen schreef:Best raar dus om te zien dat ouders verbaasd zijn als je als kind zijnde iets doet dat uitgaat van een ander rolpatroon. geeft dit nu thuis ook problemen? Hebben ouders bezwaren tegen een andere rolverdeling bijvoorbeeld?

Hm, toen mijn zus en zwager allebei nog werkte zei mn moeder zelfs; hij kan best helpen en af en toe de stofzuiger door het huis halen. Maar goed, dat was maar voor korte duur :mrgreen:

Terug naar “Archief”