Aragorn schreef:Ja, dat begrijp ik en ik denk ook dat als beide partijen met die gezags/relatiepatronen zijn opgegroeid en daar hun plaats in weten niemand er ongelukkig van zal worden. Maar wat ik me afvraag is of dat heden ten dage nog kan. Ik geloof er eigenlijk weinig van, want hoe bijbelvast men ook is, iedereen is beïnvloed door de tijdgeest en houdt er toch andere ideeën over gelijkwaardigheid en rolverdeling op na dan die 50 jaar geleden (laat staan 3000 jaar geleden..) gangbaar waren. En dan voel je je waarschijnlijk toch niet zo lekker bij een relatie waarin de één een beetje boven de ander staat.
Het is zeker zo dat de rolpatronen tegenwoordig iets anders liggen dan 50 jaar terug, en dat die weer anders zijn dan 500 jaar terug.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen hedendaagse invulling gegeven kan worden aan een bijbelse grondhouding. Het is nl. in elk tijdsgewricht de uitdaging om daar invulling aan te geven.
Dat de man het hoofd van de vrouw is, betekent mijns inziens niet dat hij altijd en overal de baas moet spelen. Integendeel, hij behoort het hoofd van zijn vrouw te zijn, zoals Christus dat van Zijn gemeente is. Want Hij kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen. Dat horen we als man ons ook te bedenken in de omgang met onze vrouw.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)