acties tegen concert madonna

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 05 sep 2006 13:40

kurtyo schreef:
Corine schreef:Afgezien van het feit dat atheisten eigenlijk niet bestaan (...)

Wat een onzin...
athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

Natuurlijk bestaan er atheïsten, niet zulke domme uitspraken alsjeblieft.

Wellicht later een inhoudelijke reactie, betreffende het onderwerp.

Hierover is al uitvoerig gesproken, lees aub eerst even verder voordat je een oneliner quote.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 05 sep 2006 14:09

rafaell schreef:
Jort schreef:
Aragorn schreef:
Jort schreef:
Aragorn schreef:Verbasterd? Wat bedoel je?

Ik vind het oprichten van een weeshuis wel een daad overigens.

Daden ook op zedelijk gebied.

Nou, ik heb bij Madonna nog niet echt een kloof tussen woord en daad kunnen ontdekken. Ze zegt (seksuele) taboe's te willen doorbreken en doet dat ook. Ze roept op tot hulp aan aids-slachtoffers en bouwt een weeshuis.

artikel dat ik erover las stond ik Wipedia dacht ik. *zucht* ik schei maar uit want je wordt haast fundamentalistisch ook gezien je bijbelgebruik :wink:

Je hebt nog geen enkel punt dat je tracht te maken onderbouwd.

Dat is niet onderbouwd. :|

Overigens las ik er in de Elsevier ook een artikel over, lees het zelf en duidelijk blijkt het onzedelijke gedoe.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 sep 2006 14:17

Niemand ontkent hier Madonna's voorliefde voor het onzedelijke, om het zo maar eens te noemen, dus ik begrijp je punt niet zo. Of kan iemand die dat doet volgens jou niet tegelijkertijd ook iets voor z'n medemens doen?

Ik vind overigens ook dat Bodar het erg goed wist te zeggen bij Pauw & Witteman.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 sep 2006 15:12

Corine schreef:
kurtyo schreef:
Corine schreef:Afgezien van het feit dat atheisten eigenlijk niet bestaan (...)

Wat een onzin...
athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

Natuurlijk bestaan er atheïsten, niet zulke domme uitspraken alsjeblieft.

Wellicht later een inhoudelijke reactie, betreffende het onderwerp.

Hierover is al uitvoerig gesproken, lees aub eerst even verder voordat je een oneliner quote.

Het is geen one-liner... Het is een aanvulling... Ik had alles gelezen, maar vond het alsnog zinvol om dit te zeggen. Verdere aanvulling heb ik al gegeven in mijn vorige reactie.

Bodar praatte Pauw goed klem... :mrgreen:

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 05 sep 2006 16:31

Ben toch nog wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 sep 2006 16:45

Eigenlijk heb ik verder niet veel zin om verder te praten over Madonna. Afsluitende met: 'storm in een glas water'.

Dit vind ik - eerlijk gezegd - inhoudelijk genoeg voor een dergelijke discussie. Maar vooruit: ik vind de discussie overtrokken omdat de scene NIET kwetsend was en NIET bijzonder controversieel. Sterker nog: het kruis komt in tal van moderne en klassieke kunst terug en vaak nog veel controversieler, evenals de kruisiging en de link naar Jezus (Bodar noemde het voorbeeld van een konijn hangend aan het kruis, ik denk aan de - weliswaar kruisloze - scène uit 'God bestaat niet' (met Jezus als hond; en zelfs deze scène is - hoe smaakloos ook - nog verdedigbaar)). Madonna heeft met deze 'act' WEL een boodschap die zij ook nog op indrukwekkende wijze meegeeft. En ja, ik heb veel meer respect voor Antoine Bodar dan voor menig ander christen (de rel-veroorzakende christenen met name). Daarbij vind ik het een goedkope stunt van de initiatiefnemers, een stunt om weer even uit de anonimiteit te klauteren als nietsbetekenende mensen (want dat zijn het m.i.). Nog een argument TEGEN de actie: het werkt averechts - dat is alweer gebleken uit de artikelen en de ingezonden brieven in de diverse media.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 06 sep 2006 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 sep 2006 17:15

Willard schreef:
MrSokkie schreef:Ernstig off topic:

:oops: Je hebt gelijk. Shame on me... Ik dacht dat het wel ff tussendoor kon :-oo

Ik bedoelde eigenlijk dat MIJN opmerking nog veel meer off-topic was dan de jouwe. :mrgreen:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 sep 2006 21:30

scape schreef:Om meteen met de mits/maarr van 'like a virgin' te komen is gedacht vanuit een reformatorisch kader. Ik weet niet of de ander dit wel zo ziet. . . misschien maakt die een andere balans op.

scape

precies, reformatorisch kader, Refoweb...het zou verboden moeten worden toch?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 sep 2006 21:39

Nu schreef ik nog een en ander meer.

Scape schreef:Ik wil Madonna niet verdedigen en ook geen discussie a la alice. . . Ik heb het nu over het vertellen van het verhaal waarin het offer van Christus op symbolische wijze wordt gebruikt met als doel een verandering in het denken van mensen. . . namelijk, leren leven om te vertellen. Kan God zo'n verhaal gebruiken? that's all.

In hoeverre heeft dit te maken met wel of niet refowebwaardig. Ik meen dat de Jakobusbrief hier ook over handelt. . . .

Scape

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 sep 2006 22:35

die boodschap op zich is niet verkeerd, het is de manier waarop die gebracht word. waarom moet het op een manier zoals met die kruisscene?
om te shockeren? wat wil ze nu met die kruisiging in combinatie met haar boodschap bereiken?
waarom moet een link met Christus aan het kruis worden gelegd? is die situatie in Afrika de schuld van de christenen? er zijn 6 miljard mensen waarvan ongeveer een 5e deel christenen, de noodzaak kan ik nog steeds niet ontdekken eerlijk gezegd. toch maar schoppen tegen het christendom dan (verhuld in een mooie boodschap maar toch)?

er zijn tegenwoordig zoveel manieren om mensen te bereiken met een boodschap, het kan best anders.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 sep 2006 23:05

columbus schreef:
scape schreef:Om meteen met de mits/maarr van 'like a virgin' te komen is gedacht vanuit een reformatorisch kader. Ik weet niet of de ander dit wel zo ziet. . . misschien maakt die een andere balans op.

scape

Onzin.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 05 sep 2006 23:26

MrSokkie schreef:
Willard schreef:
MrSokkie schreef:Ernstig off topic:

:oops: Je hebt gelijk. Shame on me... Ik dacht dat het wel ff tussendoor kon :-oo

Ik bedoelde eigenlijk dat MIJN opmerking nog veel meer off-topic was dan de jouwe. :mrgreen:

Oh ja :|
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 sep 2006 08:31

columbus schreef:die boodschap op zich is niet verkeerd, het is de manier waarop die gebracht word. waarom moet het op een manier zoals met die kruisscene?
om te shockeren? wat wil ze nu met die kruisiging in combinatie met haar boodschap bereiken?
waarom moet een link met Christus aan het kruis worden gelegd? is die situatie in Afrika de schuld van de christenen? er zijn 6 miljard mensen waarvan ongeveer een 5e deel christenen, de noodzaak kan ik nog steeds niet ontdekken eerlijk gezegd. toch maar schoppen tegen het christendom dan (verhuld in een mooie boodschap maar toch)?

er zijn tegenwoordig zoveel manieren om mensen te bereiken met een boodschap, het kan best anders.

Er zijn zeker andere manieren om mensen te bereiken, daarin ben ik het met je eens. Wij zouden dit waarschijnlijk anders doen. M.i. is de kruisigingsscene een aanklacht tegen tegen het katholieke standpunt inzake AIDsbestrijding, nl verbod op condoomgebruik. Nu heeft dit t.a.v. Afrika wel heel veel met het christendom te maken.

Neem de actie van Modonna dan ook niet te persoonlijk. Katholieke Refowebbers zijn immers in de minderheid. . . maar ook niet iedere katholiek is het eens met dit standpunt.

Maar goed, bovenstaande is meer de politieke kant. Het mooie is m.i. dat het nummer in combi met het visuele op meerdere vlakken geintergrpeteerd kan worden. Op persoonlijk vlak, relationeel, geloof en poitiek. Ik vraag mij nog steeds of of God niet kan spreken door zoiets. . . er zit m.i. een kern van Jezus boodschap in. En dan bedoel ik niet dat jij daar direct wat in moet zien. Maar misschien je buren?

scape

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 sep 2006 09:43

Wat ik me trouwens afvraag.: Madonna is niet strafbaar vanwege Godslastering, maar is ze als er een aanklacht komt wel strafbaar vanwege belediging van een bevriend staatshoofd?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 sep 2006 09:50

Welk staatshoofd? (Heb ik iets gemist?)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”