Lange broek voor vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 aug 2003 10:08

quantum schreef:
Verder blijf ik het motief het belangrijkst vinden waarom je als vrouw een broek aan zou willen!

Die herhaling van die vraag begint drammerig te worden. Nergens in de Bijbel staat iets over broeken. Het is iets dat in onze tijd cultureel bepaald is geworden. Als we gaan kijken naar mannen en vrouwenkleding in Bijbelse tijden, dan kun je dat toch niet 'vertalen' naar het heden, simpelweg omdat we hier niet in kemelenharen outfits en veelkleurige rokken lopen.

Het argument dat een broek mannenkleding zou zijn is ook een gepasseerd station, je hebt mannen- en vrouwenmodellen, en een dergelijke broek in combinatie met overige kleding, maken heel wel dat je het verschil ziet tussen man en vrouw.

Waar jij zoveel waarde aan hecht, dat de kleding verhullend is, je zult moeten toegeven dat een broek verhullender is dan een rok. Denk maar aan fietsen bij wat wind, het lopen van trappen, het zitten op lage banken, en optillen van zaken, het bukken om je veters te strikken.

Waarom vrouwen een broek willen, het lijkt me simpel, het is veel praktischer en minder koud.

Ik zou zeggen kom dan eens te voorschijn met een echt argument, waarom zou die rok moeten en die broek niet mogen. Want ik lees in je vraag, die je steeds herhaalt een bepaalde suggestie, namelijk dat vrouwen die een broek willen dragen iets onbehoorlijks, iets onbijbels willen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 aug 2003 10:56

Recitativo schreef:
quantum schreef:
Verder blijf ik het motief het belangrijkst vinden waarom je als vrouw een broek aan zou willen!

Die herhaling van die vraag begint drammerig te worden. Nergens in de Bijbel staat iets over broeken. Het is iets dat in onze tijd cultureel bepaald is geworden. Als we gaan kijken naar mannen en vrouwenkleding in Bijbelse tijden, dan kun je dat toch niet 'vertalen' naar het heden, simpelweg omdat we hier niet in kemelenharen outfits en veelkleurige rokken lopen.

Het argument dat een broek mannenkleding zou zijn is ook een gepasseerd station, je hebt mannen- en vrouwenmodellen, en een dergelijke broek in combinatie met overige kleding, maken heel wel dat je het verschil ziet tussen man en vrouw.

Waar jij zoveel waarde aan hecht, dat de kleding verhullend is, je zult moeten toegeven dat een broek verhullender is dan een rok. Denk maar aan fietsen bij wat wind, het lopen van trappen, het zitten op lage banken, en optillen van zaken, het bukken om je veters te strikken.

Waarom vrouwen een broek willen, het lijkt me simpel, het is veel praktischer en minder koud.

Ik zou zeggen kom dan eens te voorschijn met een echt argument, waarom zou die rok moeten en die broek niet mogen. Want ik lees in je vraag, die je steeds herhaalt een bepaalde suggestie, namelijk dat vrouwen die een broek willen dragen iets onbehoorlijks, iets onbijbels willen.

En dan rijst nu de vraag met deze hittegolf : En wat te denken van een korte broek ? :oops:
Weest blij in de Heer !

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 02 aug 2003 11:09

Kunnen we deze discussie niet stoppen wordt er allen maar moe van.
Het is duidelijk dat bij iedereen de grens anders ligt, maar dat komt door de omgeving en de mensen die om je heen staan, denk ik.
Het is ook duidelijk dat de meeste dames op dit forum een broek dragen.

Ben het met Lizzz eens dat je alles moet doen uit het geloof, en als je dat doet, dan kleed je, je zoals het Bijbels is, en dat is eerbaar, en anders lees je Romeinen 14 maar.

De groeten van een gefrustreert iemand. :x

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 aug 2003 12:17

Cor schreef:Kunnen we deze discussie niet stoppen wordt er allen maar moe van.
Het is duidelijk dat bij iedereen de grens anders ligt, maar dat komt door de omgeving en de mensen die om je heen staan, denk ik.
Het is ook duidelijk dat de meeste dames op dit forum een broek dragen.

Ben het met Lizzz eens dat je alles moet doen uit het geloof, en als je dat doet, dan kleed je, je zoals het Bijbels is, en dat is eerbaar, en anders lees je Romeinen 14 maar.

De groeten van een gefrustreert iemand. :x

Kijk, ik wil nog toevoegen, dat ik veel respect heb voor meiden die uit overtuiging als onderdeel en niet als hoofdzaak van hun geloof de rok dragen. Enkel men dient zich er wel van bewust te zijn, dat er in principe geen bijbeltekst aanwijsbaar is, waar dit zo voorgeschreven wordt. Het is dan ook jammer dat mensen die tot andere keuzes komen, daar op aangevallen worden. Ik zou zeggen, respecteer elkaar in dit, want het is geen hoofdzaak, het is zelfs niet eens een theologisch, maar een cultureel iets.

Eerbaarheid dient altijd nagestreeft te worden, maar het punt is ook dat hier grenzen anders getrokken worden. HEt is cliché maar ik denk dat de middenweg goed is, niet te uitdagend, maar ook niet te krampachtig, dat beschadigt op den duur mensen ook. Bovendien denk ik dat veel meer van houding, dan van kleding afhangt. Laten we niet te veel belang hechten aan zulke voorschriften. Ik vind het jammer dat mensen vaak op uiterlijkheden worden bevraagd ipv op hun geloof.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 aug 2003 16:48

[

Kijk, ik wil nog toevoegen, dat ik veel respect heb voor meiden die uit overtuiging als onderdeel en niet als hoofdzaak van hun geloof de rok dragen. Enkel men dient zich er wel van bewust te zijn, dat er in principe geen bijbeltekst aanwijsbaar is, waar dit zo voorgeschreven wordt. Het is dan ook jammer dat mensen die tot andere keuzes komen, daar op aangevallen worden. Ik zou zeggen, respecteer elkaar in dit, want het is geen hoofdzaak, het is zelfs niet eens een theologisch, maar een cultureel iets.

Eerbaarheid dient altijd nagestreeft te worden, maar het punt is ook dat hier grenzen anders getrokken worden. HEt is cliché maar ik denk dat de middenweg goed is, niet te uitdagend, maar ook niet te krampachtig, dat beschadigt op den duur mensen ook. Bovendien denk ik dat veel meer van houding, dan van kleding afhangt. Laten we niet te veel belang hechten aan zulke voorschriften. Ik vind het jammer dat mensen vaak op uiterlijkheden worden bevraagd ipv op hun geloof.[/quote]
Een rok dragen ja of nee, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, maar dan ook geen woord meer over moslimmeisjes met een hoofddoek.
Weest blij in de Heer !

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 aug 2003 18:54

wina schreef:[

Een rok dragen ja of nee, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, maar dan ook geen woord meer over moslimmeisjes met een hoofddoek.

Je quote eerst mijn stuk en komt dan uit het niets met deze opmerking, die de suggestie zou kunnen wekken dat ik me negatief uitlaat over moslimmeisjes dat is geenszins het geval. Bovendien spelen in dat geval hele andere factoren een rol, dan bij het dragen van rokken. Ik stoor me een beetje aan deze oneliner van je, moet ik zeggen. Het is helemaal niet relevant voor deze discussie, omdat het over een andere religie gaat en een daarmee totaal ander samenhangende cultuur en dan heb je nog te maken met moslimmeisjes in Nederland enz. enz.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 aug 2003 19:13

Recitativo schreef:
wina schreef:[

Je quote eerst mijn stuk en komt dan uit het niets met deze opmerking, die de suggestie zou kunnen wekken dat ik me negatief uitlaat over moslimmeisjes dat is geenszins het geval. Bovendien spelen in dat geval hele andere factoren een rol, dan bij het dragen van rokken. Ik stoor me een beetje aan deze oneliner van je, moet ik zeggen. Het is helemaal niet relevant voor deze discussie, omdat het over een andere religie gaat en een daarmee totaal ander samenhangende cultuur en dan heb je nog te maken met moslimmeisjes in Nederland enz. enz.

Recitativo
Deze reaktie was geenszins aan jou als persoon gericht en misschien was de bedoeling wel wat onduidelijk.
Ik wou er alleen maar mee zeggen dat ik achter jouw schrijven sta, dat ieder het voor zichzelf moet weten, maar dat ik dan ook nooit uit hun mond kritiek zou willen horen op de overtuiging van een ander geloof.
Zo iets duidelijker ?
Weest blij in de Heer !

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 okt 2003 18:53

ds. Hoek geeft een mooi antwoord op een vraag hierover.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oek13.html

Ben het ermee eens.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 okt 2003 19:32

surfer schreef:ds. Hoek geeft een mooi antwoord op een vraag hierover.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oek13.html

Ben het ermee eens.

Ik ook. Erg goed antwoord. Zulke antwoorden ga ik ook schrijven... :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2003 23:07

Laten we het onderwerp dan een beetje verbreden... ik lees in het stukje van ds. Hoek dat ik niet in vrijetijdskleding aan het avondmaal mag maar netjes gekleed moet zijn. Nou zit ik wel es in een t-shirt en een lange wijde broek met skateschoenen er onder aan het avondmaal. Doe ik nu iets fout?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 01 okt 2003 23:15

Marnix schreef:Laten we het onderwerp dan een beetje verbreden... ik lees in het stukje van ds. Hoek dat ik niet in vrijetijdskleding aan het avondmaal mag maar netjes gekleed moet zijn. Nou zit ik wel es in een t-shirt en een lange wijde broek met skateschoenen er onder aan het avondmaal. Doe ik nu iets fout?

Sorry ik heb de rest niet gelezen, dus k hoop niet dat ik iets ga zeggen wat nergens op slaat...
Maar volgens mij doe je nix fout hoor als je in een wijde broek en met skateschoenen aan enzo aan t avondmaal gaat. das dan toch jouw manier van kleden..?? Je hoeft toch niet ineens op zondag een supernet pak enzo aan terwijl je de hele week niet in zulke kleding loopt, lijkt mij tenminste dan...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 07:43

hmm ik ben het niet me Johanne eens, ik vind dat je wel degelijk in nette en gepaste kleding naar de kerk en aan het avondmaal behoort te gaan (niet perse een 3-delig pak), we zitten tenslotte wel in Gods huis en God is Heilig en nu weet ik wel dat het niet om het uiterlijk gaat, maar ik vind wel dat we eerbied voor God moeten hebben en zeker als we aan het avondmaal gaan, dus waarom zouden we niet nette kleding aantrekken? Dat is toch zeker niet te veel gevraagd?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 okt 2003 07:59

Ik kan mij nog de uitspraak van mijn moeder herinneren die ze altijd gaf als wij weer eens anders gekleed wilden dan zij eigenlijk gepast vond:
Als je gaat trouwen trek je toch ook je beste kleren aan, waarom dan niet als je naar de bruidegom gaat.
En dan trokken wij toch maar weer onze nette kleren aan.
Ik weet dat het in alles gaat of je hart voor Hem klopt, en dan kies je vanzelf die kleren die "passen " bij de gelegenheid. Je wordt als het ware vernieuwd vanbinnen en wilt je zo mooi mogelijk kleden voor Hem.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 10:24

ik ben dus definitief om. Dwz: ik heb persoonlijk ook geen bezwaar meer tegen nette broeken in de kerk.

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 10:35

surfer schreef:ik ben dus definitief om. Dwz: ik heb persoonlijk ook geen bezwaar meer tegen nette broeken in de kerk.

ik ook niet hoor. Ik merk aan mijzelf dat ik in alle situaties beetje oplet wat ika antrek. Als ik bij iemand op bezoek ga die op een camping staat trek ik andere kleren aan dan als die persoon gewoon thuis is. Als ik weet dati k een afspraak heb met iemand op mijn werk dan trek ik toch eerder een overhempie aan terwijl ik dat niet iedere dag doe. En als ik naar de gemeente ga trek ik vaak mijn nieuwste kleren aan omdat die meestal nog het netste/leukst/mooist zijn.

Terug naar “Archief”