Eleos, reacties graag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Eleos, reacties graag

Berichtdoor Lijntjuh » 05 sep 2006 10:10

Als reactie op het chat-spreekuur van de Eleos, kwamen er nogal wat negatieve geluiden over deze instelling.

Zelf heb ik ook een ruime ervaring met Eleos, zowel positief als negatief.
Ik wil er graag het volgende over zeggen:

Allereerst vind ik het heel goed dat er een christelijke instelling voor geestelijke gezondheidszorg is!! Uit ervaring kan ik zeggen dat de reguliere hulpverlening je geloof meestal wel accepteert, maar dat je er met je vragen en twijfels op religieus gebied niet echt terecht kunt.

Zelf heb ik ook regelmatig kritiek over de werkwijze binnen Eleos, maar ik vind eigenlijk dat ik niet alleen moet klagen, maar ook met opbouwende kritiek moet komen. Overigens heeft een op een kritiek leveren aan een hulpverlener m.i niet echt effect. (ik bedoel dan algemene kritiek) Eigenlijk zou ik Eleos best eens willen laten weten wat zij eventueel kunnen veranderen om de hulpverlening kwalitatief te verbeteren. ( ik weet niet zo of ik in de clientenraad mijn heil moet zoeken, ik denk vaak dat die er alleen voor de vorm is ( naief van mij?)

Dat brengt mij bij de volgende vragen:

- Weet iemand een manier waarop ik mijn opbouwende kritiek kwijt zou kunnen?

- En zijn er mensen die willen reageren (liefst ook met ervaring bij Eleos) die niet alleen willen klagen, maar ook feedback willen geven. Dit gaat dus niet alleen om klachten over individuele hulpverleners, maar meer over de algemene werkwijze.

Laat ik voorop stellen dat het mijn bedoeling is om eventueel een bijdrage te kunnen leveren aan betere zorg en niet om de Eleos af te kraken oid. Ik geloof namelijk zeker dat de hulpverleners hun best doen goede zorg te bieden, met de rijkdom van het geloof.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 sep 2006 11:22

Eleos voert tegenwoordig klant-tevredenheidsonderzoeken uit. Als 't goed is krijg je die nu aan 't eind van een behandeling...

Voor verdere (adres)gegevens zal ik 'ns in mijn papieren kijken als ik thuis ben, maar misschien vind je al wat op www.eleos.nl ?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 05 sep 2006 11:35

Je krijgt als het goed is (is verplicht bij ggz-instellingen volgens mij) informatie over het geven van feedback (vertrouwenspersonen, cliëntenraad).
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 05 sep 2006 11:44

Helaas ben ik voorlopig nog niet klaar bij de Eleos. Ik had dan ook nog nooit van zulke onderzoeken gehoord. En ik ben ook nooit geinformeerd over de mogelijkheden. Toch eens naar vragen...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 sep 2006 12:08

Je kunt bij je Persoonlijk begeleider of therapeut ook opbouwende kritiek kwijt... Ook de cliëntenraad moet kritiek serieus nemen en er wat mee doen!
Verder kun je echte klachten (dus geen kritiek) kwijt bij de patiënten vertoruwens persoon (PVP) maar daar gaat het volgens mij bij jou niet om.

Ikzelf werk in de psychiatrie, ik merk ook bij cliënten die vanaf eleos komen dat ze het bij de algemene instelling anders naar hun zin hebben. Daar kun je (zoals je zegt) niet echt je verhaal kwijt over geloof en je relatie met/tot God. Dat is dan ook voor mij de reden dat ik wel in een algemene instelling wil blijven werken, om zo toch wat te betekenen voor oa christelijke cliënten die met zulke problemen komen.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 05 sep 2006 18:39

Je krijgt als het goed is (is verplicht bij ggz-instellingen volgens mij) informatie over het geven van feedback (vertrouwenspersonen, cliëntenraad).

Die informatie heb ik ook bij Eleos gekregen, aan het begin van mijn behandelingen. Ik heb het al een poos afgerond, maar ik heb alleen maar positieve ervaringen met Eleos.
De enige kritiek die ik zou kunnen geven is dat de therapeuten wel wat vriendelijker tegen de mensen in de wachtkamer mogen zijn, maar verder heb ik het als positief ervaren.

Ik zou idd eens bij de cliëntenraad aankloppen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 sep 2006 18:43

ik heb ook positieve en negatieve ervaringen met eleos.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 05 sep 2006 19:30

Kun je concrete dingen noemen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 sep 2006 19:46

voor hulp aan 1 persoon heel goed.
Maar ze blijven bij hun client en kijken niet naar hun omgeving. ALs je deel uitmaakt van een gezin dan is het belangrijk om hen er ook bij te betrekken. Doe je dat niet dan:
- gezin blijft in onzekerheid
- gezin weet niet waar ze aan toe zijn
- gezin kan moeilijker de client steunen
- gezin weet niet hoe ze met de client om moeten gaan
- gezin weet niet waar ze terecht kunnen.

Vb: mn zus is daar onder behandeling. Als we contact zoeken met ze, dan krijgen we te horen dat mn zus meerderjarig is en zonder haar toestemming niks te horen krijgen. Wij weten dat we dat nooit krijgen en achtenmn zus ook niet geheel handelings en wilsbekwaam. We weten dat mijn zus een verkeerd beeld van haar leven thuis geeft.
Wij sturen een brief richting haar psych om hem daarover in te lichten en hem te vertellen dat het thuis niet langer gaat.
Psych ontvangt netjes die brief, laat hem ook nog aan mn zus lezen (lkkr slim). Slot van het liedje: zus boos want wij hebben zogenaamd gelogen, psych laat niks van zich horen, en wij zetten onze handen nog steviger in ons haar vast omdat we wanhopig zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 05 sep 2006 20:10

Wat een nare situatie!!

Ik herken de situatie niet zozeer (omdat ik zelf onder behandeling ben) maar een aantal dingen komen mij wel bekend voor.

Mijn ouders hebben ook wel eens gebeld. Hetzelfde probleem. Nu is het wettelijk gezien ook wel waar van dat meerderjarige... Er kan pas echt actie ondernomen worden als de rechter anders bepaald. Maar toch, men kan wel een luisterend oor aanbieden lijkt mij zo en zoeken naar een oplossing.

Wat ik zelf het belangrijkste punt vind, (en dat zie ik ook terug in jouw reactie) is dat er actie ontbreekt. Men weet niet van aanpakken, laat het voorlopig allemaal maar op z'n beloop (misschien ook uit angst of indekken?) Er is geen duidelijk beleid in wat voor situatie hoe te handelen enz. Het lijkt of men 'op geleide van het beloop' voor een strategie kiest. Of men kiest uberhaupt niet voor een strategie. Maar (soms of vaak) is het dan (te) laat.

Laat het er niet bij zitten!! Probeer moed te houden en misschien kunnen jullie het ook met de huisarts bespreken?? Een 'collega' kan soms meer bereiken!

Veel sterkte toegewenst!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 sep 2006 20:49

Dank je wel! Eigen huisarts, maatschappelijk werker, dominee...iedereen krijgt hetzelfde te horen.

Jij ook veel sterkte toegewenst.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 sep 2006 08:25

Mw, het "probleem" is dat de hulpverleners de gezinsleden ook wéttelijk gezien zonder de toestemming v/d meerderjarige cliënt geen inzicht mogen geven in de problematiek van hun cliënt. (Zelfs al zouden ze dat willen.)
Wel kunnen ze er natuurlijk op aansturen dat hun cliënt hen toestaat met de gezinsleden te praten en/of een gezamenlijk gesprek aan te gaan...
Bij ons in de regio (ik werk bij Eleos) wordt daar wél snel op aan gestuurd.

En als jullie écht van mening zijn dat je zus niet over haar eigen (psychische) gezondheid en andere niet-materiële zaken kan oordelen, kunnen jullie mentorschap aanvragen. Een ingrijpende beslissing, dat wel, en zo'n verzoek wordt ook niet zomaar gehonoreerd natuurlijk (ik ken uiteraard de situatie niet, dus kan niet inschatten of ze daarvoor in aanmerking zou komen).

Hoe dan ook: heel veel sterkte!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 09:52

Ik mag ook geen info geven aan familie zoalang mijn cliënt dit weigerd... Hele vervelende situatie, op dit moment hebben we ook een cliënt, die hoopt binnenkort naar zijn broer te verhuizen maar wij weten helemaal niet of dat wel zo'n goed idee is, zijn broer mogen we niet spreken van de cliënt....

Sterkte ermee!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2006 12:17

mw schreef:voor hulp aan 1 persoon heel goed.
Maar ze blijven bij hun client en kijken niet naar hun omgeving. ALs je deel uitmaakt van een gezin dan is het belangrijk om hen er ook bij te betrekken. Doe je dat niet dan:
- gezin blijft in onzekerheid
- gezin weet niet waar ze aan toe zijn
- gezin kan moeilijker de client steunen
- gezin weet niet hoe ze met de client om moeten gaan
- gezin weet niet waar ze terecht kunnen.

Vb: mn zus is daar onder behandeling. Als we contact zoeken met ze, dan krijgen we te horen dat mn zus meerderjarig is en zonder haar toestemming niks te horen krijgen. Wij weten dat we dat nooit krijgen en achtenmn zus ook niet geheel handelings en wilsbekwaam. We weten dat mijn zus een verkeerd beeld van haar leven thuis geeft.
Wij sturen een brief richting haar psych om hem daarover in te lichten en hem te vertellen dat het thuis niet langer gaat.
Psych ontvangt netjes die brief, laat hem ook nog aan mn zus lezen (lkkr slim). Slot van het liedje: zus boos want wij hebben zogenaamd gelogen, psych laat niks van zich horen, en wij zetten onze handen nog steviger in ons haar vast omdat we wanhopig zijn.

gaat het hierom een psychiater of een psycholoog?

Want daarin zit ook vrij veel verschil in.

Terug naar “Archief”