Als reactie op het chat-spreekuur van de Eleos, kwamen er nogal wat negatieve geluiden over deze instelling.
Zelf heb ik ook een ruime ervaring met Eleos, zowel positief als negatief.
Ik wil er graag het volgende over zeggen:
Allereerst vind ik het heel goed dat er een christelijke instelling voor geestelijke gezondheidszorg is!! Uit ervaring kan ik zeggen dat de reguliere hulpverlening je geloof meestal wel accepteert, maar dat je er met je vragen en twijfels op religieus gebied niet echt terecht kunt.
Zelf heb ik ook regelmatig kritiek over de werkwijze binnen Eleos, maar ik vind eigenlijk dat ik niet alleen moet klagen, maar ook met opbouwende kritiek moet komen. Overigens heeft een op een kritiek leveren aan een hulpverlener m.i niet echt effect. (ik bedoel dan algemene kritiek) Eigenlijk zou ik Eleos best eens willen laten weten wat zij eventueel kunnen veranderen om de hulpverlening kwalitatief te verbeteren. ( ik weet niet zo of ik in de clientenraad mijn heil moet zoeken, ik denk vaak dat die er alleen voor de vorm is ( naief van mij?)
Dat brengt mij bij de volgende vragen:
- Weet iemand een manier waarop ik mijn opbouwende kritiek kwijt zou kunnen?
- En zijn er mensen die willen reageren (liefst ook met ervaring bij Eleos) die niet alleen willen klagen, maar ook feedback willen geven. Dit gaat dus niet alleen om klachten over individuele hulpverleners, maar meer over de algemene werkwijze.
Laat ik voorop stellen dat het mijn bedoeling is om eventueel een bijdrage te kunnen leveren aan betere zorg en niet om de Eleos af te kraken oid. Ik geloof namelijk zeker dat de hulpverleners hun best doen goede zorg te bieden, met de rijkdom van het geloof.