Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgerneurink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rutgerneurink » 05 sep 2006 12:22

De manier waarop ik de uitverkiezingsleer heb begrepen, is dat God bepaalde personen verkiest, zoals Hij dat wil, maar wij hebben de keuze niet. Als het ware verkiest God eerst, Hij bewerkt het geloof in ons op dat wij gaan geloven, wat ook automatisch beteknt dat anderen niet geloven, omdat God hen niet verkoren heeft om christen te zijn.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 05 sep 2006 13:52

Marnix schreef:Uitverkiezing heeft te maken met geloof... Wie gelooft mag zich uitverkoren weten...

Tot hier ben ik het met je eens...

en dat is iets anders dan dat wie uitverkoren is gaat geloven.

... maar dit kan ik je niet naspreken.

Geloof is niet een automatisme als gevolg van uitverkiezing, uitverkiezing is een zekerheid als gevolg van geloof.

Niet een mechanisch/machinaal automatisme, nee. Dat zou van God een machine maken. Maar wel een zekerheid, die zo vast staat, als God betrouwbaar is. Wie Hij voor de grondlegging van de wereld heeft uitgekozen, die zal Hij in de tijd roepen met een onweerstaanbare roeping, die te vergelijken is met het opwekken van doden, en wie Hij zo heeft geroepen, die rechtvaardigt Hij, en wie Hij rechtvaardigt, die heeft nu al deel aan eeuwige heerlijkheid en zal veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid. De uiteindelijke grond voor dit alles ligt in God zelf. Het uiteindelijke doel van dit alles is Zijn heerlijkheid.

Het gebruikte woord in Rom 8:29 - proginōskō - is van ginōskō afgeleid. En je hebt gelijk dat het in verband staat met het hebreeuwse yada.
Maar daarmee ben ik dus ook weer terug op mijn punt: in het 'door God gekend zijn' - zit dus ook het verkiezende van God opgesloten.

Het "gekend zijn", zegt dat ook niet wat over uitverkiezing als gevolg van geloof?

Je bedoelt dat wij zijn uitverkoren op grond van het geloof wat God bij ons zag nog voordat Hij de wereld schiep? Een voorzien geloof? Daar zeg ik nee tegen. Want dat zou betekenen dat de uiteindelijke grond van onze redding in ons zelf zou liggen.

Maar het wel goed om hier meer te noemen. Als het gaat om uitverkiezing, dan moeten we op grond van de Bijbel concluderen dat deze on-voorwaardelijk is. God kiest niet uit op grond van iets (vooruitgezien geloof) in ons, integendeel, Hij kiest naar Zijn welbehagen. Zie o.m. Rom 9:11-12: 'En reeds voor zij waren geboren en iets goeds of kwaads hadden gedaan, werd haar aangekondigd: De oudste zal dienstbaar zijn aan de jongste. Daaruit blijkt, dat alleen het besluit van Gods uitverkiezing geldt, onafhankelijk van menselijke daden, slechts afhankelijk van Hem die roept. ' (Willibrordvertaling '95). Hij kiest ons dus niet omdat we (gaan) geloven, maar opdat we zullen geloven. De uiteindelijke grond voor onze verkiezing is God zelf. Je kunt het ook anders benaderen: om werkelijk God te zijn, moet Hij volledig vrij en souverein zijn. Alleen zo is genade ook echt genade. Dat is zijn heerlijkheid. Dat is wat het betekent om God te zijn.

Als het gaat om rechtvaardiging, dan geldt dat deze wel in zeker opzicht voorwaardelijk is. Geloof is namelijk voorwaarde voor onze rechtvaardiging: het is rechtvaardiging door het geloof. Daarbij geldt echter ook weer dat het geloof niet de grond is van onze rechtvaardiging. Het geloof is een middel, waardoor de weldaden van Christus tot ons komen. Je kunt dus niet roemen in je geloof. Want het geloof zelf is ook een geschenk van God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2006 14:57

Zit wat in, maar anderzijds levert dat ook problemen op als je in de Bijbel kijkt, bijvoorbeeld de tekst die aangeeft dat God niet wil dat er mensen verloren gaan. Hoe kan dat in de Bijbel staan als hij sommigen uitverkiest en die zo geroepen worden dat ze niet anders kunnen dan geloven, terwijl de rest verloren gaat en als niet-uitverkorenen geen kans hebben om gered te worden. Daarnaast, waarom droeg Christus dan de zonden van de hele wereld.

Verder ben ik het met je eens dat het "door God gekend zijn" niet inhoud dat we op basis van wat God al van ons wist voor de grondlegging van de wereld we door eigen daden gered zouden worden. Maar het leert denk ik wel heel sterk dat het ook niet zo is dat je er niks aan kan doen, je bent voor de grondlegging uitverkoren of niet, in het ene geval ga je altijd geloven en word je gered, in het andere geval ga je sowieso naar de hel, dat ligt immers al vast.... en daar verander je niets aan.... je wordt niet gered door eigen daden, maar hoe jij met je verantwoordelijkheid omgaat heeft wel degelijk consequenties.... zie de gelijkenissen en het slot van Mattheus 25 waarin Jezus dit heel duidelijk maakt. Het door God gekend zijn maakt duidelijk dat gered worden of niet geen sprake is van een kansberekening en dat de uitverkiezing complexer is dan: Wie uitverkoren is gaat geloven, hij kan niet anders... en wordt gered... wie niet uitverkoren is gaat niet geloven, hij kan niet anders en gaat verloren. Dan zou God wel willen dat er mensen verloren gaan... terwijl Hij wil dat allen behouden worden. God soevereiniteit houdt niet in dat hij voor de zondeval al dacht: Tja, ik ben God dus ik moet kunnen doen wat ik wil, dus ga ik 10% van de mensheid redden en de rest in het vuur laten verteren, dat is mijn goed recht.

Aan ons is de taak om te geloven en als we dat doen mogen we ons uitverkoren weten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 05 sep 2006 16:32

Marnix schreef:Zit wat in, maar anderzijds levert dat ook problemen op als je in de Bijbel kijkt, bijvoorbeeld de tekst die aangeeft dat God niet wil dat er mensen verloren gaan. Hoe kan dat in de Bijbel staan als hij sommigen uitverkiest en die zo geroepen worden dat ze niet anders kunnen dan geloven, terwijl de rest verloren gaat en als niet-uitverkorenen geen kans hebben om gered te worden. Daarnaast, waarom droeg Christus dan de zonden van de hele wereld.

Laten we bij het begin beginnen. Ik geloof in de zgn. totale verdorvenheid. D.w.z. dat ik van nature me in een geestelijke doodstaat bevind. Ik moet opnieuw geboren worden. God moet me tot geestelijk leven wekken.

We moeten ook onderscheiden wat er precies aan het kruis tot stand is gebracht. Is dat voor alle mensen (dus ook de gelovigen) beperkt tot het aanbod van genade? Dat zou betekenen dat wij mensen zelf - op eigen kracht - naar Christus toe moeten gaan, om die genade te verkrijgen. Maar dat is onmogelijk, want wij zijn geestelijk dood van nature. Wij moeten getrokken worden door de Vader (Joh 6:44) en Jezus stelt dat dit een gift is van de Vader (Joh 6:65). Er is wedergeboorte voor nodig: niet uit bloed, niet uit de wil van het vlees, niet uit de wil van een man, maar uit God geboren (Joh 1:13).
Oftewel aan het kruis is meer dan alleen het aanbod van genade bewerkt. De dood van Christus is ook de grond geworden van onze daadwerkelijke redding. Op grond van Zijn offer, trekt God ons. Roept Hij ons.

Verder wil ik een aantal andere bijbelteksten citeren:

Joh 10:15 'Ik geef Mijn leven voor de schapen'. Niet iedereen is een schaap van de Goede Herder: 'Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.' Let op oorzaak en gevolg in deze tekst: oorzaak = u bent niet van Mijn schapen, gevolg = u gelooft niet! Oftewel: een schaap word je niet, dat ben je.

Mat 26:28 'Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.' Velen, niet allen.

Efeze 5:25-27 25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven, 26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord, 27 opdat Hij de gemeente in al haar heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar heilig en onberispelijk.
Christus heeft Zich voor de gemeente overgegeven, om haar te heiligen etc.

Wie zijn die schapen? Wie is die gemeente? Dat zijn zij die in Hem zijn uitverkoren voor de grondlegging der wereld (Ef 1).

Wat betekent dan 1 Joh 2:2? Ik kan twee dingen bedenken:
1. De wereld betekent alle schapen die zich niet alleen in Israel bevinden, maar verspreid in de hele wereld. Dat past goed bij Joh 10:16 'Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.'
2. Het gaat om een intentie, een uitwerking, een reikwijdte (ik zoek naar woorden), waarmee wordt aangegeven dat het kruisoffer hoe dan ook iets uitwerkt bij mensen, of ten goede, of ten kwade.

Deze 2e gedachte kan ook een tekst als 1 Tim 2:4 verklaren.

Verder ben ik het met je eens dat het "door God gekend zijn" niet inhoud dat we op basis van wat God al van ons wist voor de grondlegging van de wereld we door eigen daden gered zouden worden. Maar het leert denk ik wel heel sterk dat het ook niet zo is dat je er niks aan kan doen, je bent voor de grondlegging uitverkoren of niet, in het ene geval ga je altijd geloven en word je gered, in het andere geval ga je sowieso naar de hel, dat ligt immers al vast.... en daar verander je niets aan.... je wordt niet gered door eigen daden, maar hoe jij met je verantwoordelijkheid omgaat heeft wel degelijk consequenties.... zie de gelijkenissen en het slot van Mattheus 25 waarin Jezus dit heel duidelijk maakt.

Uiteraard blijft onze eigen verantwoordelijkheid. Dat is namelijk de weg waarlangs wij van God de uiteindelijke zaligheid zullen ontvangen. Uitverkiezing is daar het begin van en is iets wat volledig buiten ons om gaat. Maar er volgt nog roeping en rechtvaardiging door het geloof en heiliging en volharding. Maar juist in die volharding is het feit van de uitverkiezing iets geweldigs, want de uiteindelijke grond voor je behoud vind je niet in jezelf maar in God die jou van eeuwigheid gekend heeft. Dat geeft moed om vol te houden. Dat geeft alle reden om God te prijzen.

Het door God gekend zijn maakt duidelijk dat gered worden of niet geen sprake is van een kansberekening en dat de uitverkiezing complexer is dan: Wie uitverkoren is gaat geloven, hij kan niet anders... en wordt gered... wie niet uitverkoren is gaat niet geloven, hij kan niet anders en gaat verloren. Dan zou God wel willen dat er mensen verloren gaan... terwijl Hij wil dat allen behouden worden. God soevereiniteit houdt niet in dat hij voor de zondeval al dacht: Tja, ik ben God dus ik moet kunnen doen wat ik wil, dus ga ik 10% van de mensheid redden en de rest in het vuur laten verteren, dat is mijn goed recht.

Geen kansberekening idd. Maar om te stellen dat iemand die niet uitverkoren is niet anders kan, impliceert alsof hij neutraal zou zijn. Dat is niemand!
Wat betreft Gods wil, heb ik al vaker iets gezegd over de zgn. 2 willen van God.
Wat betreft Gods souvereiniteit: we belijden toch dat het rechtvaardig van God zou zijn als Hij ons allemaal zou laten liggen in de ellende waarin we onszelf gestort hebben? Kijk, hoe het allemaal te rijmen is met Gods eeuwige raad en voorkennis van de zondeval etc. weet ik ook niet precies. Maar er zijn 2 gedachten uit de Bijbel die ik vasthoud:
1. Wij zijn verantwoordelijk voor onze zonde. Wij zijn schuldig.
2. Alleen God kan ons redden. Dat is een redding die te vergelijken is met leven uit de dood. Er is daarbij niets van mezelf.

Aan ons is de taak om te geloven en als we dat doen mogen we ons uitverkoren weten.

Waarbij het geloof ons geschonken is. Ik vergelijk het wel eens met leven. Het leven is een geschenk. Ik heb mezelf niet het leven gegeven. Toch zeg ik: ik leef, en niet: ik wordt geleefd. Zo is het ook met het geloof.

rutgerneurink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rutgerneurink » 05 sep 2006 17:34

De bijbel vertelt ons niet alleen van verantwoordelijkheid, volgeling, maar het zegt: Bekeert u....

Maar hoe weten jullie nu of je behouden bent....

Groejtes rutger

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 05 sep 2006 19:27

rutgerneurink schreef:De bijbel vertelt ons niet alleen van verantwoordelijkheid, volgeling, maar het zegt: Bekeert u....

Idd. Ook in die zin houdt de Bijbel ons verantwoordelijk. Toch kunnen we nooit en te nimmer zeggen: 'Kijk mij eens! Ik heb ervoor gezorgd dat ik behouden ben!' De Bijbel leert dat ook de bekering ons gegeven wordt: zie Hand 11:18, Hand 5:31, 2 Tim 2:25.

Maar hoe weten jullie nu of je behouden bent....

Groejtes rutger

Uiteindelijk is dat een kwestie van God geloven op Zijn Woord. Als je gelooft dat Jezus voor jou zonden is gestorven, dat Hij jouw schuld volkomen heeft betaald, dat Hij Zijn gerechtigheid jou toerekent, dat je rechtvaardig voor God staat, niet op grond van iets in jezelf, maar op grond van Zijn offer, dan mag je zeker zijn van je behoud.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 sep 2006 10:22

Mooie bijdrage Volgeling. Toch heb ik enkele vragen. Wellicht dat je daar iets meer over kunt zeggen.

-In 2 Petrus 1:10 staat: "Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen." Hier lijkt Petrus te zeggen dat de verkiezing deels een verantwoordelijkheid is van de mens zelf. Indirect zou je hieruit kunnen concluderen dat hij oproept tot bekering en heiligmaking, een actie (verantwoordelijkheid) van de mens zelf.

-Diezelfde Petrus zegt in het eerste hoofdstuk van 1 Petrus: "Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd." Er wordt gesproken over "voorkennis". Ik heb het idee dat de kanttekenaars hiermee ook flink in hun maag hebben gezeten en dit daarom wat krampachtig hebben ingepast in de Gomariaanse visie. Het woord "voorkennis" duidt namelijk niet op een "selectie" van voor de grondlegging der wereld.

-Wat me verder opvalt is dat indien er wordt gesproken over uitverkorenen en uitverkiezing in de Bijbel, het veelal een groepsverkiezing is en minder een persoonlijke uitverkiezing. Oftewel, God heeft zich van eeuwigheid een gemeente verkoren, waartoe individuën kunnen behoren mits ze hun verkiezing vast maken.

-Verkiezende liefde duidt m.i. meer op het feit dat God verloren zondaren opzoekt (in plaats van andersom) dan dat Hij Zijn liefde van eeuwigheid heeft gereserveerd voor slechts 'enkelen' ("Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.")
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2006 11:43

Volgeling schreef:We moeten ook onderscheiden wat er precies aan het kruis tot stand is gebracht. Is dat voor alle mensen (dus ook de gelovigen) beperkt tot het aanbod van genade? Dat zou betekenen dat wij mensen zelf - op eigen kracht - naar Christus toe moeten gaan, om die genade te verkrijgen. Maar dat is onmogelijk, want wij zijn geestelijk dood van nature. Wij moeten getrokken worden door de Vader (Joh 6:44) en Jezus stelt dat dit een gift is van de Vader (Joh 6:65). Er is wedergeboorte voor nodig: niet uit bloed, niet uit de wil van het vlees, niet uit de wil van een man, maar uit God geboren (Joh 1:13).
Oftewel aan het kruis is meer dan alleen het aanbod van genade bewerkt. De dood van Christus is ook de grond geworden van onze daadwerkelijke redding. Op grond van Zijn offer, trekt God ons. Roept Hij ons.

We hoeven en kunnen niet op eigen kracht naar Christus te gaan. Maar het is ook niet zo dat we niks kunnen als mensen... ik ben het met je eens dat dat wel de beginsituatie is. Maar God trekt mensen en veranderd hen.... Het is in ieder geval niet de vraag: Moet God het doen, of moet de mens het doen. Het is beiden, God én mens. Maar het begint bij God en dat is maar goed ook, anders zouden we nooit bij Hem komen. Dat is uitverkiezing; God zet altijd de eerste stap. En vervolgens mogen en kunnen wij ook in beweging komen. Wij kunnen niet naar Hem toe komen dus komt Hij naar ons toe.

Joh 10:15 'Ik geef Mijn leven voor de schapen'. Niet iedereen is een schaap van de Goede Herder: 'Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.' Let op oorzaak en gevolg in deze tekst: oorzaak = u bent niet van Mijn schapen, gevolg = u gelooft niet! Oftewel: een schaap word je niet, dat ben je.

Beetje kort door de bocht. Jezus geeft aan dat Hij de goede herder is en de schapen zijn stem kennen en naar Hem luisteren. Wie hem niet als herder heeft gelooft niet en hoort daarom niet naar zijn stem omdat ze hem niet als herder zien.

Mat 26:28 'Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.' Velen, niet allen.

Ik al het onderscheid gemaakt tussen Christus die de zonden draagt en de vergeving die daaruit voortvloeit. Ik gaf al aan dat niet iedereen vergeving van zonden zal krijgen, omdat ze zich niet beroepen op Jezus die die zonden droeg. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze vergeving ontvangen. Zodoende wordt het voor velen vergoten tot vergeving van zonden maar niet leidt het niet voor allen tot die vergeving. Wie zouden er anders met die "velen" bedoeld worden?

Klopt, en wie is de gemeente? Allen die zich bekeren en in Hem geloven... die worden door zijn offer geheiligd. Wie zich niet bekeren en niet in hem geloven worden dat niet, omdat ze niet in Hem geloven. Zouden ze geloven, dan zouden ook zij door Christus geheiligd worden.

Wat 1 Joh 2 betreft, volgens mij maak je het wat te moeilijk. Ik denk dat we niet om wat er staat hoeven heen te draaien omdat het niet in ons uitverkiezingsdenken past.... Er staat gewoon dat Christus offer voldoende is om de hele wereld met Hem te verzoenen. Dat kan ik ook met een andere tekst onderbouwen:

Alszolief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

En zodoende heeft de mens ook die eigen verantwoordelijkheid. Mensen zullen zich afvragen: Waarom hebben we niet geloofd. Er zal geween zijn en tandengeknars. Waarom niet? Omdat ze niet hebben geloofd. Omdat het hun eigen schuld is dat ze verloren gaan, en niet omdat ze van voor de grondlegging van de wereld al verworpen waren, ze dus niet konden geloven omdat ze niet werden getrokken... en het toch al vastlag dat ze niet zouden geloven en daarom voor eeuwig gestraft zouden worden. Dan zou het geen eigen verantwoordelijkheid zijn, want we zouden daar niets mee kunnen. God wil juist dat mensen die verantwoordelijkheid hebben en er wat mee kunnen... en zoals ik al zei, God zet altijd de eerste stap... maar dat kan niet versimpeld worden tot een God die een hoop creperende mensen ziet en zegt: Jou red ik, jou red ik, jou red ik... en de rest heeft pech, eigen schuld. God biedt geen redding en verzoening aan een enkeling aan.... maar aan de hele wereld. Het zendingsbevel was niet bedoeld om alle uitverkorenen over de grens te trekken, maar om iedereen de vertellen van Jezus Christus door wie ze gered konden worden. God biedt redding aan en zegt: Mensen, geloof het, bekeer je, laat je redden! Hoe dat precies met de uitverkiezing te rijmen weet ik niet maar ik redeneer op dit punt liever vanuit bekering en geloof dan vanuit uitverkiezing, omdat we ons om dat eerste druk moeten maken... en niet om dat laatste, dat vloeit er uit voort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 06 sep 2006 13:48

Omega schreef:Mooie bijdrage Volgeling. Toch heb ik enkele vragen. Wellicht dat je daar iets meer over kunt zeggen.

Ik zal mijn best doen :)

-In 2 Petrus 1:10 staat: "Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen." Hier lijkt Petrus te zeggen dat de verkiezing deels een verantwoordelijkheid is van de mens zelf. Indirect zou je hieruit kunnen concluderen dat hij oproept tot bekering en heiligmaking, een actie (verantwoordelijkheid) van de mens zelf.

Het is goed om hier even de context er bij te pakken. Ik loop even 2 Pet 1:1-15 bij langs.
In vers 1 lezen we dat Petrus schrijft aan mensen 'die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;'. 'Verkregen' heeft in de grondtekst te maken met 'iets verkrijgen als gevolg van het lot werpen'. Het is dus een passief krijgen. Verder volgt er: 'door de rechtvaardigheid van'. Het is dus idd iets wat we niet zelf ons eigen maken.
In vers 3 wordt dit nog duidelijker: 'Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft'. Dat alles is ons geschonken. Ook lezen we hier dat Hij ons geroepen heeft en wel tot heerlijkheid en deugd.
Vers 4 vertelt over prachtige beloften, ons geschonken, om daardoor de goddelijke natuur deelachtig te worden. Beloften vragen geloof. Dat geloof is ons geschonken zo weten we nu.
Vervolgens zien we dan ook in vers 5 dat Petrus oproept om bij dat geloof - als een opeenstapeling - allerlei zaken te voegen, en hij maant ons dat we dat naarstig doen. Overigens: meerdere vertalingen beginnen vers 5 met: 'om deze reden' ipv 'tot hetzelve', iets wat de kanttekeningen ook noemen: 'naar hetzelve'. Er is dus een sterk verband tussen vers 5 en de verzen ervoor. Wij worden opgeroepen bepaalde dingen te doen, vanwege alles wat God al voor ons heeft gedaan. Het betreft hier zaken die we onszelf eigen moeten maken. Het is een leerproces. De heiliging dus. Dit is in de lijn van bijv. Heb 12:14 waar staat: 'Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;'.
De heiligmaking is onderdeel van de weg waarin God ons brengt tot Zijn doel met ons: dat we verheerlijkt zullen worden, dat we gelijkvormig zullen worden aan het beeld van Zijn Zoon, wat weer als doel heeft dat Hij de Eerstgeborene zal zijn onder vele broeders (Rom 8:29).

In deze context roept Petrus ons er toe op, om ons te benaarstigen onze roeping en verkiezing vast te maken. Het gaat hier om het idee van 'bevestigen'. De KJV vertaalt met 'sure', verzekeren. Het gaat hier dus om onze zekerheid omtrent onze verkiezing en roeping. Roeping en verkiezing blijken uit geloof inclusief alles wat daar bij hoort (het rijtje wat Petrus in vers 5-7 noemt). De werken bevestigen dus de echtheid van je geloof (vergelijk de brief van Jakobus), en daarmee je roeping en verkiezing. Denk ook bijv. aan 1 Joh 3:14: 'Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben'. Dewijl! Omdat wij de broeders liefhebben, weten we dat we zijn overgegaan uit de dood in het leven. Aan onze liefde voor de broeders mogen wij zekerheid ontlenen.

-Diezelfde Petrus zegt in het eerste hoofdstuk van 1 Petrus: "Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd." Er wordt gesproken over "voorkennis". Ik heb het idee dat de kanttekenaars hiermee ook flink in hun maag hebben gezeten en dit daarom wat krampachtig hebben ingepast in de Gomariaanse visie. Het woord "voorkennis" duidt namelijk niet op een "selectie" van voor de grondlegging der wereld.

Het Griekse woord voor 'voorkennis' wordt verder alleen nog in Hand 2:23 gebruikt: 'Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde...'.

In deze context van Handelingen lijkt het me dat het over hetzelfde gaat als in Rom 8:29 en Rom 11:2. Dus zo ook hier. Vergelijk ook 1 Petr 1:20, waar Petrus niet een zelfstandig naamwoord, maar een werkwoord gebruikt. Het begrip 'voorkennis' wordt hier in 1 Pet 1:2 ook specifiek gekoppeld aan de gelovigen. Daarmee betreft het hier niet Gods algemene voorkennis van alle wat er gebeurt, maar duidt het op het in liefde kennen van bepaalde mensen.

-Wat me verder opvalt is dat indien er wordt gesproken over uitverkorenen en uitverkiezing in de Bijbel, het veelal een groepsverkiezing is en minder een persoonlijke uitverkiezing. Oftewel, God heeft zich van eeuwigheid een gemeente verkoren, waartoe individuën kunnen behoren mits ze hun verkiezing vast maken.

Ik heb al uitgelegd dat het 'vastmaken van de verkiezing' niet Gods kant belicht, maar slechts de menselijke kant. Het gaat om zekerheid, om rust, om vrede. Juist ook om vol te houden. Het is niet zo dat Gods uitverkiezing inhoudt dat God een bepaald aantal touwen heeft, die Hij naar ons toewerpt en die wij vervolgens nog vast moeten maken, waarmee onze uitverkiezing vast komt te staan.

We zitten hier met een spanning tussen wat van eeuwigheid besloten is en dat wat in de tijd gebeurt, en waarin wij een rol spelen. Het is dezelfde spanning als we lezen over de gebeurtenissen rond Jezus lijden en sterven. Het stond vast dat dit zou gebeuren, 'naar de bepaalde raad en voorkennis van God', en toch waren de betrokkenen (Judas, Herodes, etc.) verantwoordelijk.

Mat 24:22-24
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.
23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Vers 24 stelt dat het onmogelijk is uitverkorenen te verleiden. Niet vanwege een automatisme overigens! Want tegelijk is duidelijk dat als die dagen niet verkort zouden worden, geen vlees behouden zou worden! Maar terwille van de uitverkorenen zullen deze dagen verkort worden. Dat is veelzeggend. Want dit houdt in dat God zelf ervoor zorgt dat Hij die Hij heeft uitverkoren ook daadwerkelijk tot het einde toe vasthoudt. Hij zorgt voor de volharding.

Naar mijn idee kan het hier dan niet gaan om een onbestemde groep waarvan voor God nog maar moet blijken wie daar onder gaan vallen. Nee, Hij kent de zijnen. (2 Tim 2:19).

-Verkiezende liefde duidt m.i. meer op het feit dat God verloren zondaren opzoekt (in plaats van andersom) dan dat Hij Zijn liefde van eeuwigheid heeft gereserveerd voor slechts 'enkelen' ("Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.")

Ik begrijp de gedachte. Maar naar mijn mening kom je dan toch in de knoei met bijv. Rom 8:29-30.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2006 14:04

Ik vraag me af of je daarmee in de knoei komt... misschien als je het menselijk logisch wil beredeneren... Als je deze tekst gaat uitleggen als "God heeft enkelen voor de hemel bestemd" kom je namelijk met een hoop andere dingen in de knoei. Het zou dan immers inhouden dat God voor de schepping al besloot een wereld te maken waar vanalles mis zou gaan en velen verloren zouden gaan. God zou dan geen liefde zijn...... maar een grillige, wrede God die mensen maakt met als bestemming: Eeuwige pijn en straf. De zondeval zou dan Gods wil zijn, door God zelf bedacht..... en Hij zou mensen verantwoordelijk houden voor wat God zelf bedacht en door de mens liet uitvoeren. Hij zou liefdevol zijn naar een enkeling en haat richting de rest. Niet door de zonde van de mens maar al daarvoor, voor de schepping. De totale verdorvenheid zou niet meer mensen te verwijten zijn maar God, als er immers verkiezing en verwerping is voor de grondlegging van de wereld, zou dat toch ook inhouden dat de totale verdorvenheid voor de grondlegging van de wereld vast was gelegd, zodat God er vervolgens sommigen uit zou kunnen redden (verkiezing) en anderen er in laten (verwerping)

Dit alles past totaal niet in het beeld dat de Bijbel van God geeft, namelijk dat Hij liefde en ook rechtvaardig. Een dergelijk plan zou liefdeloos en onrechtvaardig zijn en de mens zou niet verantwoordelijk zijn, maar slechts een hulpeloos slachtoffer van omstandigheden en goddelijke plannen.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 06 sep 2006 14:50

Marnix schreef:We hoeven en kunnen niet op eigen kracht naar Christus te gaan. Maar het is ook niet zo dat we niks kunnen als mensen...

Geestelijk gezien zijn we van nature dood (Efeze 2:1,5). Wij moeten levend gemaakt worden. God doet dat met een scheppende daad: dat wat er eerst niet is, is er als Hij roept (2 Cor 4:4,6).

ik ben het met je eens dat dat wel de beginsituatie is. Maar God trekt mensen en veranderd hen.... Het is in ieder geval niet de vraag: Moet God het doen, of moet de mens het doen. Het is beiden, God én mens.

Maar uiteindelijk geldt dat God het door ons heen deed. Fil 2:12,13: 'werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.'

Maar het begint bij God en dat is maar goed ook, anders zouden we nooit bij Hem komen. Dat is uitverkiezing; God zet altijd de eerste stap.

Is uitverkiezing dan niet meer dan het aanbieden van verlossing aan (een selecte groep?) mensen? Waarna het afwachten is wat ze ermee doen?

En vervolgens mogen en kunnen wij ook in beweging komen. Wij kunnen niet naar Hem toe komen dus komt Hij naar ons toe.

Maar wat doet Hij dan precies als Hij naar ons toe komt? Nogmaals: is dat 'naar ons toekomen' het aanbieden van de verlossing? En niet meer dan dat? Is dit alles wat Christus' offer tot stand heeft gebracht?

Beetje kort door de bocht. Jezus geeft aan dat Hij de goede herder is en de schapen zijn stem kennen en naar Hem luisteren. Wie hem niet als herder heeft gelooft niet en hoort daarom niet naar zijn stem omdat ze hem niet als herder zien.

Toch staat er duidelijk: omdat/want. Dat kun je niet zomaar weglaten.

Vers 27-29 luiden: Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen Mij gegeven heeft, is meer dan allen; en niemand kan hen rukken uit de hand van Mijn Vader.

Het gaat hier over Jezus' schapen. Zijn eigendom. Zij zijn gekend. Zij volgen Jezus. Zij ontvangen het eeuwige leven, zij gaan beslist niet verloren. Zij door de Vader aan Jezus gegeven. Doet me denken aan Efeze 1:4: We zijn uitverkoren in Hem. Het staat er heel definitief.

In deze context zegt Jezus van de Joden dat ze niet tot Zijn schapen behoren en Hem daarom niet geloven. Veelzeggend.

Ik al het onderscheid gemaakt tussen Christus die de zonden draagt en de vergeving die daaruit voortvloeit. Ik gaf al aan dat niet iedereen vergeving van zonden zal krijgen, omdat ze zich niet beroepen op Jezus die die zonden droeg. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze vergeving ontvangen. Zodoende wordt het voor velen vergoten tot vergeving van zonden maar niet leidt het niet voor allen tot die vergeving. Wie zouden er anders met die "velen" bedoeld worden?

Dit klopt op zich, maar ook hier geldt weer dat de Bijbel laat zien dat achter deze werkelijkheid God bezig is met zijn herscheppende werk. Door de prediking van het Evangelie heen roept God mensen met een roeping die het geloof in het werkt. Zij die God tevoren heeft gekend (of uitgekozen volgens de NBV), heeft Hij tevoren bestemd, en die heeft Hij geroepen etc. (Rom 8:29,30). Deze roeping gaat het om. Dat is een specifieke roeping, een heilige roeping (2 Tim 1:9). Die roeping wordt wel aangeduid als 'inwendige' roeping, onderscheiden van de 'uitwendige' roeping.

Klopt, en wie is de gemeente? Allen die zich bekeren en in Hem geloven... die worden door zijn offer geheiligd. Wie zich niet bekeren en niet in hem geloven worden dat niet, omdat ze niet in Hem geloven. Zouden ze geloven, dan zouden ook zij door Christus geheiligd worden.

Nogmaals, dat is één zijde van de werkelijkheid. Ja je hebt gelijk. Wij zien dat mensen zich bekeren. Maar daarachter is Christus aan het werk in het hart van die mensen. Hij vergadert zo zijn Kerk.

Wat 1 Joh 2 betreft, volgens mij maak je het wat te moeilijk. Ik denk dat we niet om wat er staat hoeven heen te draaien omdat het niet in ons uitverkiezingsdenken past.... Er staat gewoon dat Christus offer voldoende is om de hele wereld met Hem te verzoenen. Dat kan ik ook met een andere tekst onderbouwen:

Alszolief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Maar dat ontken ik ook niet: Gods genade is overvloedig! Niemand zal kunnen zeggen: 'Ik kan niet geloven, want Christus is voor mij niet gestorven'. Juist daarom ook mogen wij dit Evangelie iedereen voorhouden. Wij mensen mogen zo in Gods dienst mensen roepen tot geloof en bekering. Daar doorheen werkt God en komen zij die tot het eeuwige leven bestemd zijn tot geloof. (Hand. 13:48).

En zodoende heeft de mens ook die eigen verantwoordelijkheid. Mensen zullen zich afvragen: Waarom hebben we niet geloofd. Er zal geween zijn en tandengeknars. Waarom niet? Omdat ze niet hebben geloofd. Omdat het hun eigen schuld is dat ze verloren gaan, en niet omdat ze van voor de grondlegging van de wereld al verworpen waren, ze dus niet konden geloven omdat ze niet werden getrokken... en het toch al vastlag dat ze niet zouden geloven en daarom voor eeuwig gestraft zouden worden.

Idd, die eigen verantwoordelijkheid is er en blijft er en ontken ik ook helemaal niet.

Dan zou het geen eigen verantwoordelijkheid zijn, want we zouden daar niets mee kunnen. God wil juist dat mensen die verantwoordelijkheid hebben en er wat mee kunnen... en zoals ik al zei, God zet altijd de eerste stap... maar dat kan niet versimpeld worden tot een God die een hoop creperende mensen ziet en zegt: Jou red ik, jou red ik, jou red ik... en de rest heeft pech, eigen schuld. God biedt geen redding en verzoening aan een enkeling aan.... maar aan de hele wereld.

Het probleem met ons mensen is dat we maar een kant van de zaak kunnen begrijpen, maar niet het geheel. En toch is dat wat de Bijbel ons voorhoudt.
Jouw laatste zin hier, is ook niet wat ik stel. Ik maak juist onderscheid tussen het aanbieden van redding en verzoening aan de hele wereld enerzijds, en daadwerkelijke, volkomen verlossing anderzijds.

Het zendingsbevel was niet bedoeld om alle uitverkorenen over de grens te trekken, maar om iedereen de vertellen van Jezus Christus door wie ze gered konden worden. God biedt redding aan en zegt: Mensen, geloof het, bekeer je, laat je redden! Hoe dat precies met de uitverkiezing te rijmen weet ik niet maar ik redeneer op dit punt liever vanuit bekering en geloof dan vanuit uitverkiezing, omdat we ons om dat eerste druk moeten maken... en niet om dat laatste, dat vloeit er uit voort.

Er is ook een andere kant aan het zendingsbevel: zij die het horen maar niet geloven zal dat worden aangerekend. In die zin werkt het ook scheidend. Maar dwars door dit alles heen, speelt op de achtergrond die uitverkiezing mee.

Ik vind het prima dat je redeneert vanuit bekering en geloof. Dat lijkt me ook de goede manier in bijv. evangelisatie. Maar pas op dat je daarmee niet tekort doet aan de uitverkiezing en wat dat betekent voor de gelovigen.

Tot slot nog een opmerking: ik heb het idee dat er een verband is tussen hoe wij kijken naar uitverkiezing en in hoeverre we in ons denken uitgaan van de eer van God... Dit heeft alles te maken met wat wij uiteindelijk het hoogste doel van alles beschouwen. Maar dat is een discussie apart.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 06 sep 2006 15:43

Marnix schreef:Ik vraag me af of je daarmee in de knoei komt... misschien als je het menselijk logisch wil beredeneren... Als je deze tekst gaat uitleggen als "God heeft enkelen voor de hemel bestemd" kom je namelijk met een hoop andere dingen in de knoei. Het zou dan immers inhouden dat God voor de schepping al besloot een wereld te maken waar vanalles mis zou gaan en velen verloren zouden gaan. God zou dan geen liefde zijn...... maar een grillige, wrede God die mensen maakt met als bestemming: Eeuwige pijn en straf. De zondeval zou dan Gods wil zijn, door God zelf bedacht..... en Hij zou mensen verantwoordelijk houden voor wat God zelf bedacht en door de mens liet uitvoeren. Hij zou liefdevol zijn naar een enkeling en haat richting de rest. Niet door de zonde van de mens maar al daarvoor, voor de schepping. De totale verdorvenheid zou niet meer mensen te verwijten zijn maar God, als er immers verkiezing en verwerping is voor de grondlegging van de wereld, zou dat toch ook inhouden dat de totale verdorvenheid voor de grondlegging van de wereld vast was gelegd, zodat God er vervolgens sommigen uit zou kunnen redden (verkiezing) en anderen er in laten (verwerping)

Dit alles past totaal niet in het beeld dat de Bijbel van God geeft, namelijk dat Hij liefde en ook rechtvaardig. Een dergelijk plan zou liefdeloos en onrechtvaardig zijn en de mens zou niet verantwoordelijk zijn, maar slechts een hulpeloos slachtoffer van omstandigheden en goddelijke plannen.

Ik zou wat voorzichtiger zijn met dit soort redeneringen. We moeten de hele Bijbel meenemen in onze redeneringen. Ik merk vaker bij mensen dat als het op het punt van uitverkiezing komt, ze dan redeneren dat God liefdeloos en onrechtvaardig zou zijn. Maar dat is toch precies de vraag die Paulus stelt in Romeinen 9?

Ik geloof zeker dat God liefde is, en dat Hij rechtvaardig is. Ik geloof ook dat Hij veel wijzer is dan ik, dat Hij veel groter is dan wie maar ook.

Maar ook dat ik het recht niet heb Hem ter verantwoording te roepen. Ik ben immers zijn maaksel? Ik ben er tot Zijn eer. Daartoe heeft Hij mij bestemd, zo geloof ik. Echter, als we de Bijbel willen naspreken, dan moeten we ook volledig zijn. En dan zijn er ook in jouw redenering moeilijke teksten. Bijv.:

1Pe 2:7-9
7 U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;
8 Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;

Jud 1:4
4 Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen.

Rom 9:21-22
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2006 16:15

Idd, die eigen verantwoordelijkheid is er en blijft er en ontken ik ook helemaal niet.

Dat is maar de vraag, als ze toch niet kunnen geloven.... en als hun verwerping al voor de schepping vastlag. Is het dan nog wel de schuld van die mensen? Kunnen ze er wat aan doen dat ze gemaakt zijn met als bestemming het eeuwige vuur? Als dat voor hun schepping al vastlag, hoe kunnen ze dat dan nog verantwoordelijk zijn, ze doen immers waar ze voor bestemd zijn.

En als God je dan bestemd heeft voor de hemel ben je ontzettend blij en dankbaar, maar ben je bestemd om voorgoed verloren te gaan, dan mag je daar niet over klagen, dat is immers Gods goed recht? Hij heeft besloten dat je naar de hel gaat voordat hij je schiep, en wie ben jij om je maker vervolgens van onrechtvaardigheid te beschuldigen, hij moet toch zelf weten wat hij met zijn schepping doet? Een God die met de een het goede voorheeft en met de ander niet, op basis van willekeur? Lijkt me niet zo troostvol voor hen die aan de verkeerde kant staan. En daar blijven staan als ze daarvoor bestemd waren. Voor mij gevoel klopt er iets niet.... is dit in strijd met hoe God is... en wat Hij mensen wil geven.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 06 sep 2006 19:32

Marnix schreef:

Dat is maar de vraag, als ze toch niet kunnen geloven.... en als hun verwerping al voor de schepping vastlag. Is het dan nog wel de schuld van die mensen? Kunnen ze er wat aan doen dat ze gemaakt zijn met als bestemming het eeuwige vuur? Als dat voor hun schepping al vastlag, hoe kunnen ze dat dan nog verantwoordelijk zijn, ze doen immers waar ze voor bestemd zijn.

En als God je dan bestemd heeft voor de hemel ben je ontzettend blij en dankbaar, maar ben je bestemd om voorgoed verloren te gaan, dan mag je daar niet over klagen, dat is immers Gods goed recht? Hij heeft besloten dat je naar de hel gaat voordat hij je schiep, en wie ben jij om je maker vervolgens van onrechtvaardigheid te beschuldigen, hij moet toch zelf weten wat hij met zijn schepping doet? Een God die met de een het goede voorheeft en met de ander niet, op basis van willekeur? Lijkt me niet zo troostvol voor hen die aan de verkeerde kant staan. En daar blijven staan als ze daarvoor bestemd waren. Voor mij gevoel klopt er iets niet.... is dit in strijd met hoe God is... en wat Hij mensen wil geven.

Jij noemt hier het woord willekeur.

Benader het eens van een andere kant: Als onze uitverkiezing niet afhankelijk is van iets in/van ons (zoals Rom 9:11 ons leert), dan is er zelfs hoop voor de grootste zondaar. Niemand kan ooit zeggen: ik ben te slecht, God zal mij wel niet hebben uitgekozen. Dat is goed nieuws. Het hangt - uiteindelijk - niet van ons af, niet van onze prestaties, niet van ons geloof. Juist daarom kunnen, mogen en moeten we evangeliseren.

Nog iets anders: Jij redeneert heel sterk vanuit de verantwoordelijkheid van de mens: als de mens verantwoordelijk wordt gesteld voor het niet-geloven, dan is hij dat ook voor het wel geloven. En door het geloof wordt je gered. Dus de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen redding.

En in deze redenering zie jij geen ruimte voor God die van tevoren mensen heeft uitverkoren op zo'n manier dat de uitverkiezing garandeert dat deze mensen geroepen zullen worden, gerechtvaardigd zullen worden (door het geloof), en verheerlijkt zullen worden (Rom 8:29,30).

Eerlijk gezegd zie ik deze ruimte ook niet, puur menselijk logisch geredeneerd. Ik snap het in die zin ook niet. Maar ik kan niet om teksten als Rom 8:29,30, Ef 1:4 en vele andere heen.

En daarin kom ik eigenlijk uit bij wat de DL hebben geformuleerd. Wat daar allemaal in staat 'past' niet. Het is geen complete puzzel, integendeel, er lijken puzzelstukjes elkaar te overlappen. Maar de Bijbel leert het wel. En daarom geloof ik het. Want God openbaart het.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 sep 2006 22:44

Beste Volgeling,

Allereerst mijn complimenten voor de wijze van antwoorden. Ik kan er eerlijk gezegd geen speld tussen krijgen. Dat wil niet zeggen dat ik het begrijp. Dat lijkt me ook onmogelijk. Gods gedachten zijn hoger dan de onze en met ons beperkt verstand komen we niet veel verder dan een onbegrip over deze -in onze ogen- willekeurige voorselectie. Als we mogen belijden dat Hij rechtvaardig is in al Zijn doen en laten, kunnen we er vanuit gaan dat dit ook voor de uitverkiezing geldt.

Het enige nadeel van een krampachtig vasthouden aan de uitverkiezing is dat het een enorme lijdelijkheid in het geloofsleven teweeg brengt (of kan brengen). Ik zie dat bij veel jonge mensen in hun redenering: Als ik niet uitverkoren ben, kan ik toch nooit zalig worden. Dan heeft het "strijden om in te gaan" ook geen enkele zin. A. Omdat het dan een gevecht wordt in en uit eigen kracht en daarmee kan ik niet zalig worden. B. Als ik uitverkoren ben, dan kom ik er toch wel. Tsja, praktisch gezien hebben ze dan nog gelijk ook.

Daarmee wordt wel de kracht en de rijkdom van het Middelaarschap van Christus voor een belangrijk deel teniet gedaan. Waar ik me aan vast houd is dan ook het volgende: God is rechtvaardig. Zijn uitverkiezing van zondaren is dus ook rechtvaardig. Op welke wijze Hij dat gedaan heeft begrijp ik niet. Hij is echter een genadig God die geen bidder laat staan. Indien wij ons tot Hem bekeren, zoals Hij van ons eist, zal Hij dat ook waarmaken. Niet omdat er iets goeds in onszelf is of omdat wij dat in eigen kracht kunnen, maar om het werk van Zijn Zoon Jezus Christus, onze Voorspraak. Of zoals ds. J. Driessen dat zo mooi zegt: "De Heere zegt: bekeert u! (“Nader, naakt tot God”, Jakobus 4). Begin er aan!!!!!! En als je dan begonnen bent, zul je ontdekken dat je nooit had kúnnen beginnen als Gód niet begonnen was. Maar jij moet dus beginnen!!!!"
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”