Hokjes van het geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 13:37

Mijn interpretatie volgt gewoon logischerwijs uit jouw woorden. Ik voeg niets van mezelf toe. Als je een niveua ontstijgt is het ontstegen niveau logischerwijs lager. En als je jezelf zover ontwikkelt dan betekent dat logischerwijs dat de achterblijvers minder ontwikkeld zijn. Als dit mijn persoonlijke interpretatie is dan staat 1+1=2 ook open voor interpretatie.

Als je bedoelt dat mijn weergave niet overeenkomt met jouw instelling dan wil dat domweg zeggen dat jouw formulering je insteling niet juist weergaf. Kan gebeuren en ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 sep 2003 13:39

maar minder ontwikkeld zijn impliceert niet dat je ook minder bent. Dat is jou interpretatie, die voeg jij toe 8)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 13:45

Minder ontwikkeld zijn impliceert inderdaad niet minder zijn (wat ik overigens ook nergens zo stel ;-)).

Je zult echter moeten toegeven dat als je over minder ontwikkeld, en op een lager niveau spreekt dit negatieve connotaties heeft. Om deze te vermijden geef ik een alternatieve formulering.

Klaas

PS ws. pas ik in het hokje van de wijsneuzen ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 16:10

surfer schreef:Als je van jezelf zegt dat je zover ontwikkeld bent dat je het hokjesniveau ontstegen bent dan geef je daarmee een duidelijk oordeel over mensen die wel in een hokje passen: ze bevinden zich op een lager, minder ontwikkeld niveau. nee, dat is slechts jouw manier van interpreteren.... :mrgreen:
Het gaat er dan ook niet om hoe anderen zo'n uitspraak waarderen maar hoe je jezelf opstelt. Door jouw formulering stel je je boven andere christenen idem en dat kan nooit de bedoeling zijn is het ook niet, maar dat maak jij ervan. :)

Surfer: Ik moet zeggen dat ik jouw woorden ook op de manier van Klaas heb geinterpreteerd. Misschien ligt het niet slechts aan Klaas z'n 'inlegkunde', maar ook aan jouw formulering.

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Hokjes van het geloof

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 16:18

martinm81 schreef:Hokjes van het geloof

Ik kom hier al een tijdje. Ik kom ook op andere sites. Het valt me zo op, dat iedere gelovige zich in zijn of haar hokje beschermd houd. Een ieder heeft zo zijn geloof in onze dezelfde Machtige God. Ik kom alleen wel wat vreemde dingen tegen, die ik hier bij refoweb het meeste op viel. Dat zelf de operators aangeven dat RK verkeerd is. Hierover komt dan weer een discussie waar harde woorden en keihard met de bijbel en andere “heilige” geschriften.

Het valt me op, dat men pas uit hun hokje komen als men meer mensen zien die in hun hokje passen. Het valt me op, hier maar ook ergens anders dat me een hokje nodig hebben. Het geeft hun een gevoel van veiligheid, geborgenheid onder de mensen. Soms zelfs zonder enige toetsing van de Bijbel. Dat hokje, geeft je veel vrienden, veel mensen die van je houden. Allemaal één kant op, of niet? Nee, want er zijn ook andere hokjes.

Ik zit niet in een hokje. Ik heb geen richtingsgevoel, heb geen vrienden thuis, heb geen geborgenheid bij mensen. Wel heb ik een levensgeluk. Ik heb God in me hart mogen aanvaarde. Dat is iets heel bijzonder. Ik heb geen vrienden nodig, heb geen geborgenheid van mensen nodig, want heb God. Heb een relatie met God. Ik spreek Hem elke dag, weet al mijn geheimen, al mijn kleine dingen. Hij geef mij altijd een gevoel van de liefde. Ik ben door Zijn Bloed een kind van Hem, en mag Hem volgen. Ik heb ook zo mijn problemen, maar die worden wel vaak opgelost bij Hem. Kan overal met Hem praten, overal lezen en alles van Hem leren. Ik leer niet van een richting, ik leer niet van een “heilig geschrift” of wat het voor jullie ook betekend. Ik leer van een boek, die de naam De Bijbel word genoemd.

Waarom een hokje, als God zegt ik ben altijd bij je, waarom een hokje? Is jullie geloof zo zwak, dat je niet zonder het hokje kan?

martin

Kun je ook zonder broeders en zusters in het geloof?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 sep 2003 16:50

Surfer: Ik moet zeggen dat ik jouw woorden ook op de manier van Klaas heb geinterpreteerd. Misschien ligt het niet slechts aan Klaas z'n 'inlegkunde', maar ook aan jouw formulering.
misschien hebben jullie allebei lange tenen, en leggen graag iets negatief uit.

wat vermoeiend... :?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 17:09

Calvin schreef:Er is niets op tegen om in een hokje te zitten (lekker beschut), zolang je maar niet bang bent om je over de rand van je hokje heen te kijken.

Ik ben het met Calvin eens. En dan bedoel ik niet alleen voor de beschutting, maar ook om elkaar binnen het hokje te helpen.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 30 sep 2003 20:11

Calvin schreef:Er is niets op tegen om in een hokje te zitten (lekker beschut)

Oneens, dan zijn we bezig de twee uitelkaar gescheurde stukken van het voorhangsel weer dicht te naaien en terug te hangen op de plek waar het hing :!:
Afbeelding

lorit

Berichtdoor lorit » 30 sep 2003 20:28

Straks in de hemel zullen er ook geen hokjes zijn (in de hel trouwens ook niet.)
Zal voor bepaalde mensen misschien wel even wennen zijn

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 21:53

Aan de ene kant vind ik het wel goed om het hokjes denken te voorkomen en niet iedereen buiten je eigen hokje meteen af te keuren.

Aan de andere kant kun je volgens mij moeilijk zeggen dat je zelf ook niet in een hokje zit of denkt. Bijvoorbeeld
als martinm81 zegt
Ik ben door Zijn Bloed een kind van Hem, en mag Hem volgen.

dan zit je blijkbaar niet in het hokje van de hervormde hoogleraar die over de verzoening door het bloed van Christus zegt, 'Geef mijn portie maar aan fikkie'

lorit

Berichtdoor lorit » 01 okt 2003 18:04

Op zich heb je gelijk Cicre, met je punt dat je altijd ergens niet bij hoort.

Ik voel me niet thuis bij vrijzinnigen, maar ook niet bij ultrarechtsen. Daar ben ik heel eerlijk in. Ik vind het echter wel heel triest dat het zo is.

Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat je zelf bezig bent met de dingen over het geloof en God. Dat je er zelf over nadenkt en een mening vormt. Als er dan toevallig meer mensen zijn die er net zo over denken, dan is dat gemakkelijk en leuk.
Het bezwaar van hokjes voor mij is dat je niet meer zelf nadenkt, maar lekker veilig in het hokje wegkruipt en de 'grote bazen' naroept

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 okt 2003 18:13

ik irriteer me wel eens aan mijn eigen bekrompenheid. Jullie?

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 18:27

surfer schreef:ik irriteer me wel eens aan mijn eigen bekrompenheid. Jullie?
haha nee nooit.

volgens mij ben ik niet bekrompen, of doe ik nu iemand pijn?

hokjes vakjes we stoppen iedereen in hokjes vakjes alsze anders zijn dan wij-ij-ij, ken je die van Elly en Rikkert. Waarheid als een koe.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 okt 2003 19:10

joris schreef:
surfer schreef:ik irriteer me wel eens aan mijn eigen bekrompenheid. Jullie?
haha nee nooit.

volgens mij ben ik niet bekrompen, of doe ik nu iemand pijn?

hokjes vakjes we stoppen iedereen in hokjes vakjes alsze anders zijn dan wij-ij-ij, ken je die van Elly en Rikkert. Waarheid als een koe.

Hahaha! :lol: nee joris, ik heb je nog nooit op bekrompenheid kunnen betrappen, alleen af en toe een klein beetje bij je doopvisie :mrgreen: hokje baptisten :D :D :D

PS ik heb nu ook weer een hoop mensen in mijn hokje 'mensen-die-denken-dat-ze-niet-in-een-hokje-zitten' kunnen plaatsen :mrgreen: verder sluit ik me aan bij Cire
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2003 22:56

Tja, je kunt overal wel een hokje voor verzinnen.... Ik wil mensen niet in hokjes stoppen... ik ben vrijzinnig :)... maar ja, das ook weer een hokje he. Tenminste, dat hebben we er van gemaakt. Als we nou eens mensen niet in hokjes gaan stoppen zou dit topic wat interessanter worden :)

Terug naar “Archief”