Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 07:31

Er bestaan ook nog mensen met een ingeschapen Hemel, mensen die hier op aarde altijd aan het avondmaal gaan, maar die toch verloren gaan!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 09:24

Ikke21 schreef:Er bestaan ook nog mensen met een ingeschapen Hemel, mensen die hier op aarde altijd aan het avondmaal gaan, maar die toch verloren gaan!

wat is een ingeschapen hemel dan??? ja je legt wel uit wat voor mensen het zijn.. maar wat is dan precies ingeschapen hemel?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 09:26

ik vraag me trouwens af: - als je je wel onthoudt van het avondmaal terwijl je daar wel 'recht' op hebt, is dat ook niet verkeerd?? God verwacht je dan toch aan Zijn tafel??

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 okt 2003 09:30

Ikke21 schreef:Er bestaan ook nog mensen met een ingeschapen Hemel, mensen die hier op aarde altijd aan het avondmaal gaan, maar die toch verloren gaan!

Vogges mij bedoel je
'mensen die met een ingebeelde hemel naar de hel gaan'

TJ...da tis een cliche die in de 'zwaardere (kweet even geen betere term) kerken weleens gebruikt wordt....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 09:32

Als je inderdaad aan het avondmaal zou moeten, dan is het inderdaad ook niet goed om niet te gaan, dat geloof ik ook, maar volgens mij kan je ook niet altijd. Soms kan je zo in strijd leven en zo twijfelen aan je geloof, dat je op dat moment misschien ook niet aan het avondmaal kan.

Een ingeschapen hemel, dat zijn mensen die denken dat ze bekeerd zijn en die alles weten van de bijbel enz enz...maar wat het echte ware geloof toch niet is. Als deze mensen sterven gaan ze dan ook voor eeuwig verloren....Ik weet niet zo goed hoe ik dit duidelijk uit moet leggen, misschien weet er iemand hier nog iets meer van.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2003 10:53

Ikke21 schreef:Een ingeschapen hemel, dat zijn mensen die denken dat ze bekeerd zijn en die alles weten van de bijbel enz enz...maar wat het echte ware geloof toch niet is. Als deze mensen sterven gaan ze dan ook voor eeuwig verloren....Ik weet niet zo goed hoe ik dit duidelijk uit moet leggen, misschien weet er iemand hier nog iets meer van.

Wil je alsjeblieft ophouden met over andere mensen oordelen? Dat kunnen en mogen wij niet doen. Laat het maar aan God over of hij mensen bij Zich in de hemel wil hebben of niet. (en ja ik ben een beetje geirriteerd)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 10:58

Lalage, Dit is absoluut geen oordelen over mensen, ik heb geen namen helemaal niks genoemd, maar ik weet wel zeker dat dit wel bestaat!!! Het is hetzelfde als wat hier eerder het tijdgeloof genoemd werd.....Dit heeft helemaal niks met oordelen van mensen te maken!!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 12:04

Acire schreef:

Vogges mij bedoel je

TJ...da tis een cliche die in de 'zwaardere (kweet even geen betere term) kerken weleens gebruikt wordt....

Dit wordt niet alleen in zwaardere kerken gebruikt, want ik zit echt niet in een zware kerk ofzo...maar er wordt wel voor gewaarschuwd!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 okt 2003 12:17

Ikke21 schreef:
Acire schreef:

Vogges mij bedoel je

Dit wordt niet alleen in zwaardere kerken gebruikt, want ik zit echt niet in een zware kerk ofzo...maar er wordt wel voor gewaarschuwd!!

Ik geloof dat het heel terecht is dat daar voor gewaarschuwd word! Echter niet op die manier dat iedereen mismoedig wordt! Maar mensen, die weigeren de zonde los te laten, moeten van het avondmaal geweerd worden!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2003 13:13

Een ingebeelde hemel, of ingebeelde bekering is hetzelfde als tijdgeloof, toch?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 13:17

Ja volgens mij wel caprice, het komt in ieder geval wel op hetzelfde neer.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 okt 2003 14:00

henkie schreef:Ik kan de gereserveerde houding om aan te gaan wel begrijpen als ik het avondmaalformulier lees. ("wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel...") Ik meen ook dat er staat dat ze 'met dubbele slagen gestraft zullen worden', dus extra zwaar.

caprice schreef:onwaardig eten en drinken is ook van toepassing op hen die wel geloven, maar die erg in de zonden liggen en daar aan vast houden.

Ik heb nooit begrepen waarom zoveel mensen wegblijven van het avondmaal vanwege deze tekst. Iedereen kent de tekst uit zijn hoofd, iedereen hoort hem tijdens het voorlezen van een menselijk formulier, maar wordt de context ook wel eens gelezen?

Mi gaat het hele stuk (1 Kor 11:17-34) over misdragen. De term onwaardig eten en drinken wordt door Paulus gebruikt als afkeer van dronkenschap en schranspartijen. Vrij vertaald:
    Vers 20: Wanneer u bij elkaar komt om te eten heeft dat niets met het Avondmaal te maken.
    Vers 21: Voordat de maaltijd goed en wel is begonnen, schrokt iedereen zoveel mogelijk naar binnen. Met het gevolg dat sommigen nog honger hebben en anderen dronken zijn.
    Vers 22: Als jullie echt zoveel honger hebben, moet u eerst thuis iets eten. Betekend de gemeente van G.d zo weinig voor u dat de arme medegelovigen door u geen kans krijgen om te eten?
    Vers 23-26: Citaat evangelien.
    Vers 27-29: Bewuste tekst.
    Vers 30-32: Gevolgen.
    Vers 33: Dus mijn broeders, als u bij elkaar komt om het Avondmaal te vieren, wacht dan op elkaar, dan kunnen jullie samen beginnen.
    Vers 34: Herhaling: Als iemand honger heeft moet hij eerst thuis eten. Anders haalt u in de bijeenkomst een oordeel over u.
Het hele stuk gaat over misdragen/schranspartijen/dronkenschap, niets anders. Misdragen is heiligschennis. Niet genoeg zondebesef e.d. hebben er niets mee te maken.

Graag reactie, gezien ik de kerkelijke kijk hierop nooit heb begrepen. Ik vind het eigenlijk een schande dat alleen verzen 23-29 in het formulier zijn opgenomen, je creeert een totaal verkeerd beeld. Zonde.

Mvg Invincible.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2003 15:56

Ik ben het daar niet helemaal mee eens.

Het avondmaalsformulier gaat de 10 geboden langs bij de zelfbeproeving. Maar we gaan niet aan het avondmaal om te kennen te geven dat we ons daar aan hebben gehouden. Niemand kan zich aan de wet houden. Maar als je in Jezus gelooft en in Hem oprecht vergeving vraagt krijg je dat. Kortom, je mag niet aan het avondmaal als je niet oprecht in Jezus gelooft. Daar komt het op neer.

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 18:33

in het formulier gaat het erom dat ze duidleijk willen maken dat mensen die in zonde leven (dus niet een keer naar de hoeren gaan, maar een consequente hoerenloper zijn bijvoorbeeld) niet aan het avondmaal horen, want die mensen nemen het offer van Christus niet serieus. Als je je zonden belijdt en van harte beloofd weer tot God terug te gaan, mag je met een gerust hart aan het avondmaal. HEt avondmaal is voor zondaren en niet voor heilige mensen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 okt 2003 18:41

Reactie op Marnix

Dat is jouw invulling (al dan niet op de bijbel gefundeerd).

Maar ik zie dat niet terugkomen in het door mij 'geciteerde' teststuk. Daar zie ik geen woord over het geloof van de gemeenteleden, alleen over hun buitensporige gedrag, en dus staat er een uit-zn-verband-getrokken stuk tekst in het formulier.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar dat het niet in dit stuk tekst staat.
En aangezien dit de enige plek in de bijbel is waar over een oordeel in relatie tot het Avondmaal wordt gesproken, is het uitert belangrijk de context goed helder te krijgen en te houden.
..

Terug naar “Archief”