kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 23:09

Maria_00 schreef:IN zekere zin vind ik mensen die geen kinderen willen toch wel een beetje egoistisch.

Waarom?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 dec 2005 23:17

Weet waar je grenzen liggen!

Ik weet, tot treinstation Sliedrecht en niet verderAfbeelding

Maar goed (ontopic), ik begrijp verder opzich wel je reactie. Het hangt er wel vanaf waaróm ze geen kinderen willen. Stel dat één van beide ernstig ziek is bijv. en je weet dat je je kind niet op zal zien groeien, dan kan ik daar in komen. Het wordt weer een ander verhaal als jij geen kinderen wilt omdat je carriére wil maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 23:22

In dat laatste geval vind ik het ook niet echt egoïstisch. Want tegenover wie zou het dan egoïstisch moeten zijn?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 dec 2005 23:30

Vanuit een christelijk oogpunt gezien, is het egoïstisch, omdat je er dan vanuit gaat dat je kinderen van God krijgt. (Dát klinkt dubieus btw :mrgreen: )
Vanuit een niet-christelijk oogpunt is het logisch dat je er geen kwaad in ziet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 23:38

Smurffie schreef:Vanuit een christelijk oogpunt gezien, is het egoïstisch, omdat je er dan vanuit gaat dat je kinderen van God krijgt. (Dát klinkt dubieus btw :mrgreen: )
Vanuit een niet-christelijk oogpunt is het logisch dat je er geen kwaad in ziet.

Maar waarom is het vanuit christelijk oogpunt dan egoïstisch? Omdat je je geen gaven (want zo worden kinderen toch vaak gezien) laat opdringen maar je eerst afvraagt of jij en het kind daar wel mee gediend zijn?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 dec 2005 23:46

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:Vanuit een christelijk oogpunt gezien, is het egoïstisch, omdat je er dan vanuit gaat dat je kinderen van God krijgt. (Dát klinkt dubieus btw :mrgreen: )

Maar waarom is het vanuit christelijk oogpunt dan egoïstisch? Omdat je je geen gaven (want zo worden kinderen toch vaak gezien) laat opdringen maar je eerst afvraagt of jij en het kind daar wel mee gediend zijn?

Dan kom je op het punt; voorbehoedsmiddelen. Daar zijn de meesten principieel op tegen. Als je die gebruikt zeg je dus nee tegen kinderen, en dus nee tegen Gods gaven, wat uiteraard niet kan als christen zijnde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2005 23:50

Nah, ik denk meer dat het feit dat je kinderen kúnt krijgen een gave van God is en dat je vervolgens zelf kunt beslissen hoe je daarmee om gaat. Het zal iig toch niet de bedoeling zijn dat iedere paringsdaad een kind voortbrengt, ongeacht de consequenties of omstandigheden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 dec 2005 11:52

Ik ben blij dat ik geboren ben omdat m'n ouders graag kinderen wilden en niet omdat ze vonden dat ze geen voorbehoedsmiddelen mochten gebruiken... Zelf weet ik nog niet of ik kinderen wil, ik snap aan de ene kant totaal niet waarom mensen dat eigenlijk zo perse willen, een baby ziet er schattig uit, maar dat wordt al snel een irritante peuterpuber... Maar het is natuurlijk wel een geweldig mooie uitdaging om een mens op te voeden.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 31 dec 2005 11:57

Smurffie schreef:Ik weet, tot treinstation Sliedrecht en niet verderAfbeelding
lol :D dat is niet ver he!! Bij mij in t baggerdurpie :D
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2005 13:02

Lalage schreef:Ik ben blij dat ik geboren ben omdat m'n ouders graag kinderen wilden en niet omdat ze vonden dat ze geen voorbehoedsmiddelen mochten gebruiken... Zelf weet ik nog niet of ik kinderen wil, ik snap aan de ene kant totaal niet waarom mensen dat eigenlijk zo perse willen, een baby ziet er schattig uit, maar dat wordt al snel een irritante peuterpuber... Maar het is natuurlijk wel een geweldig mooie uitdaging om een mens op te voeden.

Hehe idd. :D Zo'n baby is nog best grappig, maar je zit er dan wel zo'n 18 jaar aan vast..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 dec 2005 15:19

fish
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fish » 04 sep 2006 15:43

Wij hebben van God 2 prachtige dochters gekregen. Maar niet meteen nadat we getrouwd waren. Ik ga ervan uit dat jullie niet samenwonen voor je gaat trouwen. Wen daar eerst maar eens aan, het getrouwd zijn en het samen leven, voordat je aan de verantwoordelijkheid van kinderen begint. Want na de zoveelste doorwaakte nacht wordt je relatie wel op de proef gesteld hoor!
Wat betreft de carriere, ik ben een laatbloeier en pas nu aan de studie gegaan. De beide kinderen op school en ik weer aan de studie. Dat houd ook in dat wij ons gezin als compleet beschouwen. Ook al vind ik dit een moeilijk punt, vindt God dat ook? Maar ik heb er moeite mee dat je als vrouw het ene na het andere kind zou moeten baren. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
“Luisteren is meer dan wachten tot iemand is uitgepraat”

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 04 sep 2006 18:35

En als je nu toch onverwachts zwamger wordt? Wat dan? Je zegt nue je gezin als compleet te beschouwen...een eventueel derde kindje is niet echt gewenst dan? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

fish
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fish » 04 sep 2006 19:21

Natuurlijk zou dat kindje heel erg welkom zijn. Ik moet er ook bij zeggen dat ik niet studeer omdat ik perse hogerop wil komen. Ik ben toen ik 21 was aan het werk gegaan na een mislukte poging om HBO spw te gaan doen. Nu werk ik in de zorg en ik merkte dat ik toch wel erg graag de verpleging in wilde en ook dat ik behoefte had om mezelf verder te ontwikkelen. Vandaar dat ik nu de HBO V doe. Vooral om weer wat te leren.
Als ik nog eens zwanger raak is dat kindje dus erg welkom.
Handig voor mijn studie is het niet maar daar zouden we dan weer oplossingen voor zoeken.
“Luisteren is meer dan wachten tot iemand is uitgepraat”

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 04 sep 2006 20:42

Onderwerp naar mijn hart! Ik heb heel bewust geen kinderen. Niet omdat ik carriere wil maken (ik heb een leuke baan, maar daar ben ik ook per ongeluk ingerold) niet uit egoisme, ik heb ze nooit gewild. Als kind wist ik al 'ik word geen moeder' en dat gevoel is altijd gebleven.

Terug naar “Archief”