eeuwigheid schreef:volgeling schreef:Toch ben ik van mening dat we in het algemeen gesproken te snel stellen dat de uitverkiezing enerzijds en onze verantwoordelijkheid anderzijds een mysterie, een paradox is. Uiteindelijk is dat natuurlijk zo. Maar als we dat gaan gebruiken als excuus om ons er maar niet meer in te verdiepen, dan bestaat zomaar het gevaar - en dat merk in gesprekken - dat we de genade die naar ons toekomt in de uitverkiezing (bijv. in vorm van troost en zekerheid), onszelf onthouden, waardoor we uiteindelijk God niet prijzen om zijn genadige verkiezing.
Komt de genade tot ons door de uitverkiezing of door het plaatsvervangend lijden en sterven van Christus? Het punt is dat de uitverkiezing als zodanig een theologisch gezichtspunt is en in die zin vrij abstract. Dat kun je niet zeggen van het offer van Christus.
Beide. Want het is alles genade. Van begin tot eind. Je kunt dit niet van elkaar scheiden.
Neem nu dat bekende gedeelte uit Romeinen 8, vers 28-30:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Hier is sprake van de 'gouden keten': te voren gekend -> te voren verordineerd -> geroepen -> gerechtvaardigd -> verheerlijkt.
'Te voren gekend' wil ik even toelichten: Het betekent meer dan alleen 'kennen', of 'weten'. Zie bijv.:
Gen 18:19 'Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.'
Amos 3:2 'Uit alle geslachten des aardbodems heb Ik ulieden alleen gekend; daarom zal Ik al uw ongerechtigheden over ulieden bezoeken.'
1 Cor 8:3 'Maar zo iemand God liefheeft, die is van Hem gekend.'
2 Tim 2:19 'Evenwel het vaste fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn; en: Een iegelijk, die den Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid.'
Gekend zijn is dus gekozen zijn, geliefd zijn van voor de grondlegging der wereld. Het gaat dus over Gods verkiezende liefde.
Even terug weer naar de gouden keten. Over al deze zaken wordt duidelijk dat het uit genade is:
- Verkiezing is door genade - Rom 11:5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
- Predestinatie is door genade - Ef 1:5-6 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
- Gehoor geven aan Gods roep is door genade - 2 Tim 1:9 Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;
- Rechtvaardiging is door genade - Rom 3:24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
- Verheerlijking is door genade - 2 Thes 1:12 Opdat de Naam van onzen Heere Jezus Christus verheerlijkt worde in u, en gij in Hem, naar de genade van onzen God en den Heere Jezus Christus.
Allemaal genade!