Klaas schreef:Bedankt voor je genuanceerde antwoord.
Beetje jammer dat je mijn antwoord niet geheel citeerd. Iedereen dient een persoonlijke afweging te maken. En daarbij heb ik beide kanten belicht, weliswaar summier, maar heb toch een antwoord gegeven. Maar daar ga je niet op in.
Welk signaal geeft een organisatie af die 'solidariteitsreizen' (misplaatst gebruik van het woord solidariteit overigens) naar Israël organiseert?
Hoezo misplaatst gebruik van het woord solidariteit. Mensen die meegaan met deze reizen tonen op deze manier solidair te zijn met Israël. Ik weet niet wat jij verstaat onder solidair zijn.
Worden er door CvI regelmatig artikelen gepubliceert waarin gesteld wordt dat Israël degene is die de vicieuze cirkel zou moeten doorbreken of kun je stellen dat CvI over het algemeen niet al te veel kritiek heeft op de politiek van Israël?
CvI handelt vanuit een bepaalde visie, dus verkondigt ze deze visie ook. Je kunt het niet eens zijn met de visie, maar dat is iets anders. Ik ben geen spreekbuis van CvI, maar ik geef mijn eigen mening. Maar als je niet in de gaten hebt dat een belangenorganisatie meestal eenzijdig gericht hebt, zeg dan niets.
Israël kreeg ten tijde van de intocht in Kanaan bevel van God het land te veroveren. Als zo'n bevel ontbreekt spreek ik van eigenhandig in bezit nemen.
En jij kunt nu zwart op wit zeggen dat de Joden dat niet hebben gehad? Nee, dat kun je niet. Dus deze vraag is eigenlijk overbodig.
Ik zie Gods hand ook in de wegvoering naar Babel e.d. God kan werken ondanks onze daden. Voor ons is echter de vraag of wij (en of het volk Israël) leeft naar Gods wil.
Dat zien de Joden zo ook zelf ook, de diaspora als straf van God. Leven wij naar Gods wil, doen de Joden dat? Daar is geen antwoord op te geven, omdat iedereen de bijbel weer anders interpreteerd.
Ik wel. Eigenhandig optreden wordt Israël altijd zwaar aangerekend. Denk aan Saul die een waarzegger laat komen als de profeet van God wat aan de late kant is en denk aan Mozes die zelf wel even water uit de rots regelt. Als je actief aan de slag gaat om Gods plannen te verwezenlijken kun je er dus maar beter zeker van zijn dat je handelt overeenkomstig Gods wil. Ik heb het idee dat CvI hier, net als jij, wat te makkelijk over heen stapt.
Er is nu alleen één verschil, Jezus is al gestorven en opgestaan. God openbaart zich niet meer zoals hij dat ten tijde van het ot deed.
Overigens heb ik hier veel orthodoxe joden aan mijn zijde. Zij menen ook dat God Israël pas zal zegenen (ook door het geven van land) als het volk God gehoorzaamt.
Klopt, bepaalde stromingen binnen de Joods-orthodoxe kringen zeggen dat ze Joden zijn en geen Zionisten omdat ze verwachten dat God de staat Israël zal stichten. Daarom verbieden ze hun kinderen bijvoorbeeld ook om in het leger te gaan.
Dus de bezette gebieden behoorden Israël volgens het internationale recht toe toen ze deze bevolkten?
Er is daar vrijwel geen jurispudentie over. Alleen enkele resoluties van de Veiligheidsraad.
In publicaties en uitlatingen van fanatieke Israël aanhangers zie ik vaak het argument dat je het geweld van Israël moet zien in het licht van het geweld van de Palestijnen. Ik vraag nu of dit voor het volk van God een reden kan zijn om de eigen moraal te verlagen. Lijkt me helder.
Voor mij is het niet helder, ten eerste ik zie weinig morele aftakeling, waarvan jij spreekt, mag je me toch eens een voorbeeld van geven.
En jij vindt dus dat Israël zich niet mag verdedigen tegen terroristische aanslagen. Kun je uitleggen waarom?
Klopt het dat velen binnen CvI hier toch wat anders over denken? Wat ik vaak lees is dat men sterk gekant is tegen een Palestijnse staat. Alleen wanneer deze zich ergens in de woestijn van Irak bevindt kan men er eme leven.
Nogmaals ik ben niet CvI, dus als je hier antwoord op zou willen hebben bel je CvI maar om te vragen wat zij vinden hierover. Bovendien ben ik ook niet voor een Palestijnse staat in de gazastrook en westbank, alleen vergeet je dat te citeren.
Dat komt dan waarschijnlijk doordat je alleen publicaties van CvI leest

Lees ook eens iets van Amnesty of zo... Ik hoorde zondag in Netwerk een Joodse man, afkomstig uit een orthodox milieu, nog wel wat anders beweren...
Nou wat beweren ze dan? Leg mij dat eens uit, en die man uit Netwerk die had het alleen maar over terugtrekking van het leger uit de gazastrook en westbank.
Hier wed je op 2 paarden broeder. Enerzijds beweer je dat het niet gaat om bezette gebieden, maar als het gaat om schendingen van de mensenrechten vallen ze ineens niet onder Israël?
Ik wed helemaal niet op twee paarden. Het zijn geen bezette gebieden omdat het leger zich vrijwel overal heeft teruggetrokken en de PA wel degelijk de enige autoriteit is.
Dream on Sabra...
Ik droom niet, dat is zo. Ik wil je even uit jouw droom helpen.
In Israël wonen rond de 1000.000 Arabieren
In de Gazastrook en Westbank wonen rond de 200.000 Joden
De joodse instellingen van de gezondheidszorg zijn voor iedereen vrij toegankelijk, de arabische alleen voor arabieren.
In Israël is er godsdienstvrijheid, in de gebieden niet.
Israël is een democratie, de PA niet.
Meer dingen schieten me even niet te binnen, maar ik kan nog meer voorbeelden geven.
Het gaat er niet om wat er gebeurt, het gaat hier om de mening van CvI. Hoe staan zijn in deze kwestie? Klopt datgene wat daar hier over gezegd is niet?
CvI vind naar mening ook dat Jezus gepredikt moet worden, alleen niet door henzelf. Zij steunen wel een aantal Joods-Christelijke gemeentes.
Worden Joden buiten Jezus om gered?
Zo'n antwoord zegt genoeg; blijkbaar wil je de mogelijkheid openhouden. Laat ik je dan maar uit de droom helpen: niemand wordt gered buiten Jezus om. Had je nou nog wat gezegd over een andere weg maar wel via Jezus dan had ik er nog wat mee gekund, maar nu. 'Niemand komt tot de Vader dan door mij' zegt Jezus. Is toch duidelijk genoeg?
Je hebt gelijk
Kom op Sabra, dat is iets te goedkoop. Bij CvI hebben ze er over het algemeen geen moeite mee om ergens een moreel oordeel over te vellen, dus doe jij dat dan ook eens... Ik vraag je niet om een technische beoordeling maar om een ethisch / religieuze.
Nogmaals ben ik CvI, ik heb grote sympathie voor ze, maar ik ben hen niet. Ik geef ook geen ethisch of religieus oordeel, ik vind het dienstweigeraars en geen helden of verraders.
Ik heb ook een aantal vragen voor jou.
- Waarom leg jij de schuld eenzijdig bij Israël en niet bij de Palestijnen?
- Waarom moet je de profetiën over de toekomst in Israël die in de bijbel staan, o.a. in Jesaja, Ezechiël en Zacharia niet letterlijk nemen? Wat is jouw uitleg dan?
- Je verwacht van Israël zich te houden aan bepaalde normen en waarden, gelden deze alleen voor Israël?
- Je ontzegt Israël het recht om te reageren op terroristische aanslagen. Waarom?
- Ben je zelf ooit daar geweest om de situatie te aanschouwen?
- Vind je het raar dat Israël moe is van Arafat? Indirect, vind je de Palestijnen een betrouwbare onderhandelingspartner?
- Wat vind je van de claim van de Arabieren op Jeruzalem, terwijl die stad helemaal niet heillig voor hen is, volgens de Koran, onlangs nog bevestigd door een Egyptische Islamoloog.
- Wat vind je van organisaties zoals diegenen waarvoor G. Duisenberg naar de gebieden ging? (ik ben de naam even kwijt) Zijn die in jouw ogen niet objectief en verdienen ze steun?
- Wat heb je tegen Israël?
-
-