De Opname is een term die algemeen gebruikt wordt om een gebeurtenis te beschrijven in een bepaalde vorm van christelijke eschatologie (studie van het einde der tijden). Hiermee wordt beschreven dat alle christenen van de aarde weg worden genomen om bij God in de hemel te zijn. Hoewel er in de meeste stromingen binnen het christendom geloofd wordt dat degenen die gered zijn de hemel binnengaan, is deze term voorbehouden aan personen die geloven dat christenen levend voor het einde der tijden in de hemel opgenomen zullen worden. Na die gebeurtenis zal de aarde nog een bepaalde tijd zonder de christenen bestaan. In die periode is het nog mogelijk om christen te worden. In die tijd zal de antichrist zich openbaren. Na die periode zal Jezus nogmaals terugkeren en zal hij zijn koninkrijk definitief vestigen. Niemand weet wanneer de opname plaats zal vinden. Daarom moeten christenen altijd op deze gebeurtenis voorbereid zijn.
Bijbelse fundering
Degenen die de leer van de opname aanhangen, beroepen zich vaak op de volgende teksten uit het Nieuwe Testament:
- 1 Tessalonicenzen 4:15-17: Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
- Mattheüs 24: 40-41: Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten.
Paulus
De apostel Paulus sprak hierover in De brief aan Tessalonicenzen die aan Paulus toegedicht wordt in hoofdstuk 4 vers 13-18:
Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, brengen met Hem.(vs.14) Vervolgens schrijft Paulus, dat daarna de levenden weggevoerd zullen worden naar de hemel: Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.(vs.17)
En in hoofdstuk 1, vers 10 van de eerste brief van Paulus aan de Tessalonicenzen staat dat de opname van de gemeente plaatsvindt voor de “Grote Verdrukking” door de antichrist: En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn.
In Mattheüs hoofdstuk 24, vers 40-41 wordt deze gebeurtenis, met een paar voorbeelden toegelicht:
Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. (vs.40)
Er zullen twee malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. (vs.41)
Hiermee wordt dus bedoeld, dat de ongelovige achterblijft en de gelovige naar de hemel zal stijgen en zal worden opgenomen.
Het preciese tijdstip van de opname van de gemeente staat niet in de Bijbel, maar vele christenen geloven wel, dat het moment nabij is vanwege de vele tekenen die duiden op de eindtijd, zoals natuurrampen, oorlogen en geweld.
Stromingen
De meeste Rooms-Katholieken en protestanten accepteren het concent van een opname waarin sommigen in de hemel opgenomen worden voor het einde van de wereld. Deze leer kwam pas op omstreeks 1800; daarom behoort het niet tot de Apostolische traditie. De meeste Katholieken en protestanten interpreteren 1 Tessalonicenzen 4:16-17 letterlijk: ze beweren dat de opname onmiddellijk gevolgd wordt door de algemene opstanding op de oordeelsdag. Dan zullen de levenden en de zojuist opgestane doden Christus ontmoeten als hij vanuit de hemel komt om de aarde te oordelen. Zij zien de opname als een detail in het licht van de tweede komst van Christus. De Oosters-Orthodoxe Kerk accepteert de leer van de opname ook niet, omdat zoiets nooit door hun bisschoppen is onderwezen.
De term ‘opname’ kwam vooral in gebruik door de leer van John Nelson Darby. Ook de opkomst van het premillennialisme en het dispensationalisme aan het einde van de 19e eeuw hangt hiermee samen.
Tegenwoordig wordt de leer van de opname vooral aangehangen in evangelische en charismatische kringen, in de vergadering der gelovigen en bij de baptisten.
Fundamentalisme
De Opname is een thema dat belangrijk is voor vele fundamentalistische en evangelische christenen, met name in de Verenigde Staten. Volgens hen komt Christus naar de Aarde terug ‘ in de lucht ‘, vlak voor het begin van de wereldwijde heerschappij van de antichrist, om de christelijke gemeenschap (ook gemeente genaamd) weg te nemen van de aarde om hen de vervolgingen te besparen die de antichrist zal ontketenen. Voor de achtergebleven ‘ongelovigen’ zal het zijn alsof miljoenen mensen plotseling ‘in het niets’ zijn verdwenen. In de hemel zullen deze christenen samen met de herrezen christenen, gestorven sinds Pasen, hun beloning, groot of klein, ontvangen naarmate van hun trouw en standvastigheid tijdens hun leven aan de leringen van Jezus. Hun woonplaats zal zijn het Nieuwe Jeruzalem. Dit wordt in het Nieuwe Testament de eerste opstanding genoemd. Ondertussen zal op aarde de eindtijd in volle hevigheid losbarsten.
Vooral in de VS wordt er veel aandacht besteed door o.a. Hal Lindsey en andere chiliasten, in films, boeken, websites en discussie, aan de naderende rapture van de ‘ware’ gelovigen.
Na de opname
Nadat de ware gelovige christenen zijn opgenomen in de hemel, zullen ze daar - volgens de Bijbel - de bruiloft van het Lam (de Here Jezus) meemaken. Een beschrijving hiervan staat in Openbaringen hoofdstuk 19, vers 6-9: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, heeft als Koning geheerst. Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid. En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.
Volgens deze verhalen zullen de op aarde achtergebleven mensen geconfronteerd worden met de antichrist, die een leugen zal verspreiden onder hen over de verdwijning van zoveel mensen over de hele wereld. Dit wordt beschreven in de tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen hoofdstuk 2, vers 9-12: Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. De antichrist, die volgens de Bijbel vóór de opname van de gemeente nog zal worden tegengehouden door de nog aanwezige ware gelovige christenen, heeft na de Opname vrij spel om de achtergebleven ongelovigen voor zich te winnen.
Voor hen die bovenstaande serieus nemen, heb ik nog een traktaat wat u op uw bureau of in de lade bij uw waardevolle papieren kunt leggen, opdat uw kinderen of familieleden - die achter zullen blijven - het zullen vinden, zodat u hen voor de laatste maal het Evangelie van de genade van Jezus Christus kunt verkondigen!