Opname der gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hans_is_eigenwijs

Opname der gemeente

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 00:20

De Opname (der gemeente) is een gebeurtenis die in de bijbel vermeld staat, waarbij alle ware gelovigen in de hele wereld in een oogwenk zullen verdwijnen van de aardbodem. De opname hoort bij de christelijke conceptie van de eindtijd.

De Opname is een term die algemeen gebruikt wordt om een gebeurtenis te beschrijven in een bepaalde vorm van christelijke eschatologie (studie van het einde der tijden). Hiermee wordt beschreven dat alle christenen van de aarde weg worden genomen om bij God in de hemel te zijn. Hoewel er in de meeste stromingen binnen het christendom geloofd wordt dat degenen die gered zijn de hemel binnengaan, is deze term voorbehouden aan personen die geloven dat christenen levend voor het einde der tijden in de hemel opgenomen zullen worden. Na die gebeurtenis zal de aarde nog een bepaalde tijd zonder de christenen bestaan. In die periode is het nog mogelijk om christen te worden. In die tijd zal de antichrist zich openbaren. Na die periode zal Jezus nogmaals terugkeren en zal hij zijn koninkrijk definitief vestigen. Niemand weet wanneer de opname plaats zal vinden. Daarom moeten christenen altijd op deze gebeurtenis voorbereid zijn.

Bijbelse fundering

Degenen die de leer van de opname aanhangen, beroepen zich vaak op de volgende teksten uit het Nieuwe Testament:

• 1 Tessalonicenzen 4:15-17: Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
  • Mattheüs 24: 40-41: Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten.

Paulus

De apostel Paulus sprak hierover in De brief aan Tessalonicenzen die aan Paulus toegedicht wordt in hoofdstuk 4 vers 13-18:

Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, brengen met Hem.(vs.14) Vervolgens schrijft Paulus, dat daarna de levenden weggevoerd zullen worden naar de hemel: Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.(vs.17)

En in hoofdstuk 1, vers 10 van de eerste brief van Paulus aan de Tessalonicenzen staat dat de opname van de gemeente plaatsvindt voor de “Grote Verdrukking” door de antichrist: En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn.

In Mattheüs hoofdstuk 24, vers 40-41 wordt deze gebeurtenis, met een paar voorbeelden toegelicht:

Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. (vs.40)

Er zullen twee malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. (vs.41)

Hiermee wordt dus bedoeld, dat de ongelovige achterblijft en de gelovige naar de hemel zal stijgen en zal worden opgenomen.

Het preciese tijdstip van de opname van de gemeente staat niet in de Bijbel, maar vele christenen geloven wel, dat het moment nabij is vanwege de vele tekenen die duiden op de eindtijd, zoals natuurrampen, oorlogen en geweld.

Stromingen

De meeste Rooms-Katholieken en protestanten accepteren het concent van een opname waarin sommigen in de hemel opgenomen worden voor het einde van de wereld. Deze leer kwam pas op omstreeks 1800; daarom behoort het niet tot de Apostolische traditie. De meeste Katholieken en protestanten interpreteren 1 Tessalonicenzen 4:16-17 letterlijk: ze beweren dat de opname onmiddellijk gevolgd wordt door de algemene opstanding op de oordeelsdag. Dan zullen de levenden en de zojuist opgestane doden Christus ontmoeten als hij vanuit de hemel komt om de aarde te oordelen. Zij zien de opname als een detail in het licht van de tweede komst van Christus. De Oosters-Orthodoxe Kerk accepteert de leer van de opname ook niet, omdat zoiets nooit door hun bisschoppen is onderwezen.

De term ‘opname’ kwam vooral in gebruik door de leer van John Nelson Darby. Ook de opkomst van het premillennialisme en het dispensationalisme aan het einde van de 19e eeuw hangt hiermee samen.

Tegenwoordig wordt de leer van de opname vooral aangehangen in evangelische en charismatische kringen, in de vergadering der gelovigen en bij de baptisten.

Fundamentalisme

De Opname is een thema dat belangrijk is voor vele fundamentalistische en evangelische christenen, met name in de Verenigde Staten. Volgens hen komt Christus naar de Aarde terug ‘ in de lucht ‘, vlak voor het begin van de wereldwijde heerschappij van de antichrist, om de christelijke gemeenschap (ook gemeente genaamd) weg te nemen van de aarde om hen de vervolgingen te besparen die de antichrist zal ontketenen. Voor de achtergebleven ‘ongelovigen’ zal het zijn alsof miljoenen mensen plotseling ‘in het niets’ zijn verdwenen. In de hemel zullen deze christenen samen met de herrezen christenen, gestorven sinds Pasen, hun beloning, groot of klein, ontvangen naarmate van hun trouw en standvastigheid tijdens hun leven aan de leringen van Jezus. Hun woonplaats zal zijn het Nieuwe Jeruzalem. Dit wordt in het Nieuwe Testament de eerste opstanding genoemd. Ondertussen zal op aarde de eindtijd in volle hevigheid losbarsten.

Vooral in de VS wordt er veel aandacht besteed door o.a. Hal Lindsey en andere chiliasten, in films, boeken, websites en discussie, aan de naderende rapture van de ‘ware’ gelovigen.

Na de opname

Nadat de ware gelovige christenen zijn opgenomen in de hemel, zullen ze daar - volgens de Bijbel - de bruiloft van het Lam (de Here Jezus) meemaken. Een beschrijving hiervan staat in Openbaringen hoofdstuk 19, vers 6-9: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, heeft als Koning geheerst. Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid. En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.

Volgens deze verhalen zullen de op aarde achtergebleven mensen geconfronteerd worden met de antichrist, die een leugen zal verspreiden onder hen over de verdwijning van zoveel mensen over de hele wereld. Dit wordt beschreven in de tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen hoofdstuk 2, vers 9-12: Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. De antichrist, die volgens de Bijbel vóór de opname van de gemeente nog zal worden tegengehouden door de nog aanwezige ware gelovige christenen, heeft na de Opname vrij spel om de achtergebleven ongelovigen voor zich te winnen.

Voor hen die bovenstaande serieus nemen, heb ik nog een traktaat wat u op uw bureau of in de lade bij uw waardevolle papieren kunt leggen, opdat uw kinderen of familieleden - die achter zullen blijven - het zullen vinden, zodat u hen voor de laatste maal het Evangelie van de genade van Jezus Christus kunt verkondigen!

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 00:58

Is dit ook jou eigen mening, omdat het knip en plak werk is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opname_der_gemeente

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 07:59

André schreef:Is dit ook jou eigen mening, omdat het knip en plak werk is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opname_der_gemeente

So what? Is dat het eerste waar jullie naar kijken? Gaat het niet om wat het Woord zegt? :roll:

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 09:44

Nou Eigenwijze Hans, ik geloof het wel.

Weet je overigens dat er héél veel christelijke mensen zijn die geen idee hebben van de opname; sterker nog: zij hebben er nóóit van gehoord!

Goed kopiëren en plakken is niks mis mee, scheelt veel tijd, waarvan we toch steeds minder hebben naarmate de opname naderbij komt...

De groetenis met mijn hand,

Chutzpah
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

elbert
Moderator

Re: Opname der gemeente

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 11:22

hans_is_eigenwijs schreef:De meeste Katholieken en protestanten interpreteren 1 Tessalonicenzen 4:16-17 letterlijk: ze beweren dat de opname onmiddellijk gevolgd wordt door de algemene opstanding op de oordeelsdag. Dan zullen de levenden en de zojuist opgestane doden Christus ontmoeten als hij vanuit de hemel komt om de aarde te oordelen. Zij zien de opname als een detail in het licht van de tweede komst van Christus.

Dat is ook wel logisch als je doorleest naar 1 Tess. 5:

1 Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts, en kinderen des daags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
6 Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken, en nuchteren zijn.

Ik vind het altijd weer opmerkelijk dat mensen 1 Tess. 4 citeren om hun visie op de opname te ventileren, zonder daarbij 1 Tess. 5 te noemen, alsof Paulus hoofdstuk- en versnummers bij zijn brief zou hebben gebruikt.

hans_is_eigenwijs schreef:Volgens deze verhalen zullen de op aarde achtergebleven mensen geconfronteerd worden met de antichrist, die een leugen zal verspreiden onder hen over de verdwijning van zoveel mensen over de hele wereld. Dit wordt beschreven in de tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen hoofdstuk 2, vers 9-12: Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. De antichrist, die volgens de Bijbel vóór de opname van de gemeente nog zal worden tegengehouden door de nog aanwezige ware gelovige christenen, heeft na de Opname vrij spel om de achtergebleven ongelovigen voor zich te winnen.

Wie 2 Tess. 2 leest, kan niet anders tot de conclusie komen dan dat de anti-christ voor de dag van Christus (= de dag des Heeren = de toekomst des Heeren) zich zal openbaren:

2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

De moeite die ik heb met het soort visies van Hal Lindsey en dergelijke, is dat men mijns inziens een aantal bijbelverzen uit de context rukt, dat op een tamelijk willekeurige volgorde achter elkaar zet en vervolgens een verhaal opzet van: "eerst dit, dan dat, vervolgens zus en daarna zo". Daardoor krijg je een chronologisch geheel dat wel Bijbels lijkt (chronologie is extreem belangrijk in dit soort visies), maar het volgens mij niet is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:24

elbert schreef:Ik vind het altijd weer opmerkelijk dat mensen 1 Tess. 4 citeren om hun visie op de opname te ventileren, zonder daarbij 1 Tess. 5 te noemen, alsof Paulus hoofdstuk- en versnummers bij zijn brief zou hebben gebruikt.
Hallóóóóóóó.. maak effe onderscheid, ja? In 1 Tess. 5 gaat het over de Dag des Heren, dat is wat anders dan de opname. Als de opname niet geschiedt, dan kan de Dag des Heren niet komen... Zie je al een stuiterend hoofd op de Olijf? :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 13:33

hans_is_eigenwijs schreef:
elbert schreef:Ik vind het altijd weer opmerkelijk dat mensen 1 Tess. 4 citeren om hun visie op de opname te ventileren, zonder daarbij 1 Tess. 5 te noemen, alsof Paulus hoofdstuk- en versnummers bij zijn brief zou hebben gebruikt.
Hallóóóóóóó.. maak effe onderscheid, ja? In 1 Tess. 5 gaat het over de Dag des Heren, dat is wat anders dan de opname. Als de opname niet geschiedt, dan kan de Dag des Heren niet komen... Zie je al een stuiterend hoofd op de Olijf? :mrgreen:

Je bedoelt dus dat de toekomst des Heeren (1 Tess. 4:15) iets anders is dan de dag des Heeren (1 Tess. 5:2, 2 Petr. 3:2)?

En is dat weer anders dan de dag Gods, waarover Petrus spreekt in 2 Petr. 3:12? Volgens mij gaat het allemaal over dezelfde dag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:43

elbert schreef:Volgens mij gaat het allemaal over dezelfde dag.

Niet filosoferen, jôh! Als je iets niet weet dan pak je de Bijbel erbij en dan zoek je het uit hoe of het zit!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 13:45

hans_is_eigenwijs schreef:
elbert schreef:Volgens mij gaat het allemaal over dezelfde dag.

Niet filosoferen, jôh! Als je iets niet weet dan pak je de Bijbel erbij en dan zoek je het uit hoe of het zit!

In dat geval ben ik eruit. Het is dezelfde dag. :wink:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 sep 2006 15:55

1. Knip en plakwerk getuigt niet van originaliteit; bovendien kan het misbruikt worden om een bepaald gedachtegoed te verspreiden. Dit is toch een discussieforum?

(Maar bovenstaande is verder niet relevant voor de discussie, waar het om draait is:)

2. De opname is hier al vaker bediscussieerd. Ik verbaas me steeds weer over het starre fundamentalisme van de aanhangers ervan. Lees eerst die andere discussies door voordat hier een zinloze herhaling van zetten uit voortkomt.

Inhoudelijk:

Elbert heeft uiteraard gelijk met de gelijkstelling van 1 Tess. 4 en 5 wat betreft de beoogde tijd.
Hoofdstuk 5 gaat verder op het onderwerp in. De problematiek bij de Tessalonicenzen was: wat gebeurt er met hen die overlijden vóór Jezus terugkomt. Paulus' antwoord is: dezen zullen bij zijn komst eerst opstaan. In hoofdstuk 5 begint Paulus dan: "Maar van de tijden en de gelegenheden..." Ofwel: Paulus weet wel dat de wederkomst als beschreven zal plaatsvinden, maar niet wanneer.
Taalkundig wordt dit ondersteund door de wending met het partikel de, die alhier een wijziging van onderwerp aangeeft, nl. het wanneer van het beschrevene.
Aldus is er een vloeiende voortgang in het betoog, hetwelk door de aanhangers van opname-fantasieën ruw verstoord wordt.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 02 okt 2006 22:50

hans_is_eigenwijs schreef:En in hoofdstuk 1, vers 10 van de eerste brief van Paulus aan de Tessalonicenzen staat dat de opname van de gemeente plaatsvindt voor de “Grote Verdrukking” door de antichrist: En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn

@Hans ... op deze manier de bijbel uitleggen, doet mij denken aan : creatief boekhouden, ofzo ?? — want : wordt met deze *toekomende toorn*, de grote verdrukking bedoelt ... nee !!!

Er zijn betere argumenten voor een OPNAME aan het einde van de grote verdrukking — immers : de verdrukking dient om de mensen tot een keuze voor het geloof te brengen, en ook tot het allerlaatste moment kunnen er nog mensen tot bekering & geloof komen — voor deze late gelovigen, gelden evenzo alle beloften gelijk als bij hen die reeds voordien tot geloof waren gekomen ....

Conclusie > pas zodra die allerlaatste bekeerde gelooft (en binnen is) pas dan gaat de deur van de feestzaal {hemel} dicht — aldaar mag iedereen : Jezus met verbazing aanschouwen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 okt 2006 21:29

In dat geval ben ik eruit. Het is dezelfde dag. ;)

Leuk om het over de menselijke dagen te hebben terwijl je over de eeuwigheid spreekt...
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2006 07:10

Tja... ik vraag me wel eens af of we daar ook nooit meer slapen. :D Dat zou ik wel missen... hoewel, als ik niet moe ben hoef ik ook niet te slapen... dus... word je er niet meer moe? Of zijn dat naatuurlijke menselijke processen die er daar ook nog zijn.

Wat de opname betreft, ik weet niet wat ik ervan moet denken :) Het is moeilijk concreet te maken... wat is de grote verdrukking.... dat zou dan een wereldwijde verdrukking moeten zijn? Tja..... Kan het ook zijn dat Jezus terugkomt, de gelovigen worden opgenomen en de ongelovigen op aarde blijven.... en de aarde de hel wordt ofzo? Zomaar een bedenksel zo op de vroege morgen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 08:38

Wie weet, mag iedereen eindelijk officieel heeeeel lang opblijven enzo ;)

Maar goed, de grote opname. Ik weet het allemaal niet zo. Er is wel het één en ander over te lezen, maar er zijn vooral veel meer manieren om het te interpreteren. Vaak zitten we op een heel menselijke manier verder te denken en te fantaseren. Op zich best leuk, maar ik probeer me er nooit te veel van voor te stellen. We zien het wel, Gods manier zal wel de juiste zijn ;)
pobody's nerfect

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 06 okt 2006 04:40

Marnix schreef:Wat de opname betreft, ik weet niet wat ik ervan moet denken :) Het is moeilijk concreet te maken... wat is de grote verdrukking.... dat zou dan een wereldwijde verdrukking moeten zijn? Tja..... Kan het ook zijn dat Jezus terugkomt, de gelovigen worden opgenomen en de ongelovigen op aarde blijven.... en de aarde de hel wordt ofzo?

@Marnix ... de rede dat God deze verdrukking toelaat, is zowel om de humanisten tot geloof te dwingen, en tevens om de gelovigen op hun geloof te bevroeven, dwz : wie is echt & wie is on_echt ??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Terug naar “Archief”