De waarom-vraag...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2006 21:09

De vraag naar het waarom is van alle eeuwen en van alle mensen. Harold Kushner (Joodse rabbijn) schreef het boek "Als het kwaad goede mensen treft". Hij schreef het n.a.v. de dood van zijn zoon.
Deze week had ik een gesprek met onze (nieuwe) dominee. We hadden het over de dood van mijn moeder, die ik net als Cornelis zijn vader, nooit gekend heb. Ik had het met hem over wat daarna gebeurde en de altijd weer terugkerende vraag waarom God het toeliet, waarom Hij niet ingreep, naar het 'waarom'. Hij sprak een waar woord. Hij zei: "als ik zeg, met de Bijbel in de hand, dat God alles zal doen meewerken ten goede", dat God met 'een kromme stok rechte slagen maakt' en meer van die bekende uitspraken, dan is dat goedkope troost en stuur ik iemand met een kluitje in het riet.
Als die opmerking van degene zelf komt, die iets is overkomen of aangedaan, is het een totaal andere zaak. Want het is een kwestie van hoe je in het geloof staat.

Jouw vraag Loes begrijp ik zo goed. Ik heb God bestormd met mijn vragen en dat mág je ook doen.
Je bent heel jong en jou wordt het verdriet niet bespaard. Eigenlijk zou je gewoon lekker jong moeten kunnen zijn.
Dat is niet zo - bij alles zal er dat stille verdriet zijn. Leg dat maar bij God neer. En ook als je een keer er toch boos van wordt. Hij begrijpt dat...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2006 11:10

:shock: Riska! Ik las net bladzijde 1 en wilde Harold Kushner noemen, omdat ik dat boek net nog aan Borkdude liet zien. En dan noem jij het al :shock:
Lieve Loes en anderen, als je 's wat goeds wilt lezen over het lijden, lees dan Kushner. Hij heeft niet overal antwoord op, maar heeft zelf zoiets ergs meegemaakt en zal je dus niet kwetsen.

hans_is_eigenwijs

Re: De waarom-vraag...

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 13:39

ikbenloes schreef:Heey

Ik ben een meisje (14 jaar) en mijn broer en vader zijn allebei ernstig ziek.. Nu is er altijd een vraag die bij heel mijn familie blijft spelen.. de WAAROM-vraag... Ik wil graag weten wat jullie vinden.. vaak wordt er gezegd: God heeft het gedaan.. Maar ja, dat geloof ik niet.. Maar ja, wie heeft het dan anders gedaan??? Ik hoop dat jullie hier op willen reageren en vertellen wat jullie er van denken!
Johannes 9:1-3 En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af. En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden? Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.

Opdat de blinde God zou kennen... maar hoe dan?
Door zijn onvermogen toe te geven en dat niet hij maar alleen de Christus hem genezen kan:

Straks zal ik zien, O Heer, Uw aangezicht.
Als alle duisternis voor eeuwig zwicht.
Dan breekt de morgen aan, als wij ten hemel gaan,
samen rondom U staan in eeuwig licht.

Zovele zienden, Heer, zijn ziende blind.
Ik heb Uw licht gezien, ik ben Uw kind.
Niet langer is het nacht voor wie, Heer, U verwacht.
U, Die mij leven bracht en mij bemint.

Ik weet dat U, O Heer, mijn jood verdoeg;
als trouwe Herder mij trouw verder droeg.
'k Weet niet waarom, o Heer, ik op aard'licht ontbeer,
maar Uw genade, Heer, is mij genoeg.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jul 2006 20:17

Hans_is_eigenwijs schreef:Opdat de blinde God zou kennen... maar hoe dan?
Door zijn onvermogen toe te geven en dat niet hij maar alleen de Christus hem genezen kan

Waar het om gaat is dat er juist geen genezing plaatsvond, maar dat de dood intrad.
Waar het om gaat is dat aan sommige mensen zoveel kwaad geschiedt/is geschied dat de vraag ontstaat: "waarom" of "waarom grijpt/greep Hij niet in"...
Misschien dat je achteráf wel kunt zeggen: 'zo of zo zat het, dat en dat was de reden', maar alleen door degene die het zelf heeft ondergaan, beleefd, nooit door de ander...

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 21 aug 2006 12:11

Ik denk inderdaad dat Riska gelijk heeft. Dat zie je bij mij nu al een beetje. Met mijn vader gaat het geleidelijk aan beter en dat is ook heel goed om te zien. God is er voor hem op een manier, omdat hij in een revalidatiecentrum geholpen wordt om alles te kunnen doen zonder dat hij pijn heeft. Ik ben daar heel erg blij om en ik geloof daar heel erg in. Ik denk dat je toch niet te veel naar de waarom-vraag moet kijken. Je moet kijken naar de toekomst, en niet naar het verleden. God heeft voor iedereen een doel en ik denk dat je daar ook naar moet kijken. Ondanks alles wat er gebeurt door ziekte en pijn, je bereikt iets wat God van je wil en daarmee helpt hij je. Ik ben de afgelopen tijd een stuk meer volwassener gaan nadenken en misschien zie je dat ook wel. Ik heb voor mijzelf een soort van "antwoord" maar voor andere mensen misschien niet. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die het moeilijk hebben, met oorlog, ziekte, pijn... Maar er is altijd wel iemand die aan je denkt daar boven in de hemel... Blijf hoop houden want in de Bijbel staat dat er een koninkrijk op aarde komt.. En tja, als dat er nog niet is kan je ook gewoon hoop blijven houden, want als je naar de Hemel gaat heeft er niemand meer pijn. Niemand is meer ziek en iedereen is blij. Zo geloof ik en misschien is dit voor andere mensen ook zo! Ik weet het niet maar ik wens iedereen veel sterkte toe...
Doe als een vlinder, rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen...

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 16:31

Riska schreef:
Hans_is_eigenwijs schreef:Opdat de blinde God zou kennen... maar hoe dan?
Door zijn onvermogen toe te geven en dat niet hij maar alleen de Christus hem genezen kan

Waar het om gaat is dat er juist geen genezing plaatsvond, maar dat de dood intrad.
Waar het om gaat is dat aan sommige mensen zoveel kwaad geschiedt/is geschied dat de vraag ontstaat: "waarom" of "waarom grijpt/greep Hij niet in"...
Misschien dat je achteráf wel kunt zeggen: 'zo of zo zat het, dat en dat was de reden', maar alleen door degene die het zelf heeft ondergaan, beleefd, nooit door de ander...
Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg? Het is God niet die beslist dat iemand dood moet, God is immers leven. De satan is heer en meester over de aarde, die mag je aanklagen!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2006 16:39

hans_is_eigenwijs schreef:Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg? Het is God niet die beslist dat iemand dood moet, God is immers leven. De satan is heer en meester over de aarde, die mag je aanklagen!

Dat God leven is en de Heer van het leven weet ik.
Dat satan nog doet alsof hij heer en meester is over de aarde (maar het geenszins is sinds Pasen!!) weet ik.
Toch mag je met je 'waarom'-vraag bij God aankloppen.
En als je God aanklaagt, klaag je misschien wel degene aan die een verkeerd beeld van God geschapen heeft of het geloofsvertrouwen zeer ernstig geschaad heeft. Voor iemand die ernstig leed is aangedaan zal altijd de vraag blijven bestaan, waarom God dingen toeliet, niet ingreep -alle dogma's van de vrije wil ten spijt.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 27 aug 2006 23:35

Riska schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg? Het is God niet die beslist dat iemand dood moet, God is immers leven. De satan is heer en meester over de aarde, die mag je aanklagen!

Dat God leven is en de Heer van het leven weet ik.
Dat satan nog doet alsof hij heer en meester is over de aarde (maar het geenszins is sinds Pasen!!) weet ik.
Toch mag je met je 'waarom'-vraag bij God aankloppen.
En als je God aanklaagt, klaag je misschien wel degene aan die een verkeerd beeld van God geschapen heeft of het geloofsvertrouwen zeer ernstig geschaad heeft. Voor iemand die ernstig leed is aangedaan zal altijd de vraag blijven bestaan, waarom God dingen toeliet, niet ingreep -alle dogma's van de vrije wil ten spijt.

je hebt gelijk... waarom God mocht ik niet in de plaats van mijn vader en vrienden gaan die mij voorgegaan zijn in de dood? Dát bedoel je tóch?!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2006 07:23

hans_is_eigenwijs schreef:je hebt gelijk... waarom God mocht ik niet in de plaats van mijn vader en vrienden gaan die mij voorgegaan zijn in de dood? Dát bedoel je tóch?!

Dat bedoel ik totaal, maar dan ook totaal niet. Verder zal ik er maar niet op ingaan... het is te onzinng voor woorden.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 07:53

Riska schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:je hebt gelijk... waarom God mocht ik niet in de plaats van mijn vader en vrienden gaan die mij voorgegaan zijn in de dood? Dát bedoel je tóch?!

Dat bedoel ik totaal, maar dan ook totaal niet. Verder zal ik er maar niet op ingaan... het is te onzinng voor woorden.
Dus je verklaart dat de kruiziging van de Here Jezus dus eigelijk ook onzinnig was. :roll:

satan IS DE HEERSER DEZER AION

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 10:35

ho even, aion? Het ruikt hier naar universalisme :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 11:33

Ontopic maar weer over de waarom vraag. En Hans, liever geen conclusies voor anderen trekken, die ze zelf niet trekken. Dat communiceert niet prettig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:56

Lalage schreef:ho even, aion? Het ruikt hier naar universalisme :D
Waar heb jij het nu weer over?

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:57

elbert schreef:Ontopic maar weer over de waarom vraag. En Hans, liever geen conclusies voor anderen trekken, die ze zelf niet trekken. Dat communiceert niet prettig.
Gelijk heb je :mrgreen: 't Ligt er duimendik bovenop!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 14:05

hans_is_eigenwijs schreef:
Lalage schreef:ho even, aion? Het ruikt hier naar universalisme :D
Waar heb jij het nu weer over?

Waarom heb jij het over een aion dan?

Terug naar “Archief”