Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 aug 2006 19:21

Sinds wanneer concentreert men zich op die teksten? Volgens mij gebeurt dat enkel in de discussie over homosexualiteit, toch lang niet het belangrijkste thema in het hedendaagse christendom. Bovendien is het nogal simpel om tegen iemand die tegen homosexualiteit is te zeggen dat hij maar naar de andere teksten in de bijbel moet gaan kijken. Dat zeg je immers ook niet tegen iemand die tegen vrouwen zonder hoed is of die er wat van zegt dat je de armen niet helpt.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 26 aug 2006 19:22

hans_is_eigenwijs schreef:
Denkertje21 schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Ik heb geen probleem met ho/le/bi's maar God duidelijk van wél! Ik comformeer me naar [b]Zijn Zoon

Je spreekt jezelf wel erg tegen! Als jij zegt dat God er problemen mee heeft, dan moet jij die toch ook hebben, want je confirmeert je aan Zijn Zoon=God... Je verschuilt je nu wel heel erg achter God.

Joh, en ik kan je verzekeren dat God geen probleem heeft met mij als homo! Hij houdt van me, geeft me ruimte en heeft me geleid in mijn zoektocht door het leven!
Hij had er beter aan gedaan je te leiden in Zijn Woord. Dit leven is immers dood, wat begeer jij dan? De dood en wat er in de wereld is, of het leven bij Christus?

Wie legt mij uit wat er bedoelt wordt met 'dit leven is immers dood'?

Wat ik nog wilde zeggen is dat ik van heel veel niet gelovigen ook de meest weerzinwekkende meningen hoor over homosexualiteit.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 aug 2006 19:23

Het gaat er niet om hoevak iets in de Bijbel staat, maar of iets in de Bijbel staat
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2006 19:24

Gerdien B. schreef:Het gaat er niet om hoevak iets in de Bijbel staat, maar of iets in de Bijbel staat

i know, i know, maar ik vond het gewoon even grappig. Zoveel teksten, en dan zo weinig hierover :wink:
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 aug 2006 21:45

hans_is_eigenwijs schreef:
Denkertje21 schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Ik heb geen probleem met ho/le/bi's maar God duidelijk van wél! Ik comformeer me naar [b]Zijn Zoon

Je spreekt jezelf wel erg tegen! Als jij zegt dat God er problemen mee heeft, dan moet jij die toch ook hebben, want je confirmeert je aan Zijn Zoon=God... Je verschuilt je nu wel heel erg achter God.

Joh, en ik kan je verzekeren dat God geen probleem heeft met mij als homo! Hij houdt van me, geeft me ruimte en heeft me geleid in mijn zoektocht door het leven!
Hij had er beter aan gedaan je te leiden in Zijn Woord. Dit leven is immers dood, wat begeer jij dan? De dood en wat er in de wereld is, of het leven bij Christus?

Weet je wat nou het wonder is: God begeerde het Leven voor mij, bij Christus. Zelfs als homo, en zelfs als allerlei brave kerkmensen me dit misgunnen...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 aug 2006 21:48

Cisca schreef:Het aantal posts heeft niets met m'n principe te maken :lol:

'k Kan tegen jou ook wel zeggen, je hebt nu je punt wel gemaakt, we weten nu wel dat je homo bent!

Als je zo door gaat, mag ik van jou in geen enkel topic meer komen, jammer voor je dat gaat je niet lukken!

Nog ff off topic dan: die gewoon 'copy-paste'en vertel steeds weer dat je niet in god gelooft en van de bijbel niks moet hebben...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 26 aug 2006 21:48

Misgunnen ze jou het leven met Christus?? :shock:

meboy

Berichtdoor meboy » 26 aug 2006 21:49

Denkertje21 schreef:Weet je wat nou het wonder is: God begeerde het Leven voor mij, bij Christus. Zelfs als homo, en zelfs als allerlei brave kerkmensen me dit misgunnen...

Hartgrondig AMEN!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 aug 2006 21:52

meboy schreef:
Denkertje21 schreef:Weet je wat nou het wonder is: God begeerde het Leven voor mij, bij Christus. Zelfs als homo, en zelfs als allerlei brave kerkmensen me dit misgunnen...

Hartgrondig AMEN!!

Weet je, zo af en toe krijg ik het zo heerlijk warm van dit forum, om DIT soort reacties!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2006 21:55

Denkertje21 schreef:
Cisca schreef:Het aantal posts heeft niets met m'n principe te maken :lol:

'k Kan tegen jou ook wel zeggen, je hebt nu je punt wel gemaakt, we weten nu wel dat je homo bent!

Als je zo door gaat, mag ik van jou in geen enkel topic meer komen, jammer voor je dat gaat je niet lukken!

Nog ff off topic dan: die gewoon 'copy-paste'en vertel steeds weer dat je niet in god gelooft en van de bijbel niks moet hebben...

Dat heb je al zo vaak gezegd, dat is geen nieuws meer!
'k Ben toch niet verplicht om jouw principe over te nemen :roll:
Laatst gewijzigd door Cisca op 26 aug 2006 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2006 21:55

Cisca schreef:
Aragorn schreef:
Cisca schreef:
Aragorn schreef:Precies, je gaat dan dus uit van je eigen gevoel en voorstellingsvermogen en vandaaruit de bijbel interpreteren. En dan kun je natuurlijk niet praten met mensen die de bijbel op de eerste plaats stellen en is het helemaal nogal aanmatigend om te beweren dat zij het verkeerd zouden zien op grond van hun eigen bijbel.

Verder ben ik het overigens wel met je eens wbt homo's.

De bijbel is voor mij geen uitgangspunt, zo gebruik ik hem ook niet, 'k zie het meer als een boek over een volk, meer waarde heeft het voor mij niet.
Waarbij ik dan ook nog twijfel of die authentiek is, gezien het feit dat alle verhalen eerst van generatie op generatie door zijn verteld, en uiteindelijk eens een keer zijn opgeschreven, in die lange periode daar tussen zullen de verhalen wel anders geworden zijn, dan ze oorspronkelijk waren.
Dat zou ook dit onderwerp kunnen betreffen.

Begrijp je dan niet dat mensen die wél in de bijbel als het woord van God geloven geen enkele boodschap hebben aan jouw mening over wat de bijbel over homo's zou zeggen?

Daar baseer ik mijn mening niet op, zoals ik al zei, dat laatste kun je dus weglaten :wink:

Jij hebt hier anders regelmatig beweerd dat de bijbel niet tegen homoseksualiteit en het praktiseren ervan zou zijn en dat mensen die dat wel denken de bijbel verkeerd lezen.
Dat je je mening daarop zou baseren heb ik helemaal niet gezegd, dus je moet wel even goed lezen.

sela

Berichtdoor sela » 26 aug 2006 21:59

Gerdien B. schreef:Het gaat er niet om hoevak iets in de Bijbel staat, maar of iets in de Bijbel staat

een eerdere posting van - ik ben even vergeten van wie - leidde me tot de gedachte - en jij nu ook weer - dat in feite het gehele homoprobleem dat hier besproken wordt [het walgen van boekenlezer e.d. daargelaten] eigenlijk om dezelfde zaak gaan. zowel voor- als tegenstanders bedoelen hetzelfde, zo lijkt het. tegenstanders van homosex. zeggen: 'doe het niet, want anders kom je in de hel' [kort gezegd]. voorstanders zeggen: 'we hebben zekerheid, dus komen we niet in de hel'. feitelijk zijn de bedoelingen dus vrij gelijkwaardig.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2006 22:01

@Aragorn

Klopt, 'k heb het tig keer nagezocht en kan het nergens expliciet vinden, wat is er mis mee om dat te zeggen :roll:
Dat mensen verkeerd lezen heb ik niet gezegd!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 13:21

In de GAYkrant, het lijfblad van veel homo's staat deze week een opmerkelijk interview met refo Johan Quist doe eerder ook in het RD stond:

Diplomatie op het scherp van de snede
Bespreekbaarheid binnen de reformatorische kerken: omzichtig en subtiel

In veel reformatorische kerken in ons land is homoseksualiteit nog steeds volkomen taboe. Het onderwerp is vaak niet eens moeilijk, maar gewoon onbespreekbaar. Toch zijn er enkele Dapperen die aan de poort kloppen. RefoAnders zet zich in voor openheid.

Johan Quist is 44 jaar, woonachtig in Middelburg, lid van de Protestantse Kerk in Nederland en medeoprichter van RefoAnders. Hij heeft een vrouw en vijf kinderen, onder wie één lesbische dochter. RefoAnders, sinds juni een stichting, zet zich in voor meer bespreekbaarheid van homoseksualiteit binnen de reformatorische kerken. Dat moet met de grootste omzichtigheid en subtiliteit gebeuren. Quist, afkomstig van het Zeeuwse Tholen en vroeger lid van de Gereformeerde Gemeenten, is uitstekend toegerust voor deze taak.

Wanneer ben je begonnen met RefoAnders?
“Eind 2004. De aanleiding was een artikel in het Reformatorisch Dagblad over ‘lotgenoot Jeroen’. Jeroen had een website gemaakt over zijn leven als getrouwde homo en de geloofsstrijd die dat opleverde. Hij wilde op zijn site geen gelegenheid bieden voor een forum want daar konden relaties uit voortkomen. Ik vond dit een gemiste kans. Reformatorische homo’s moeten juist elkaar kunnen vinden op het internet, zij kunnen elkaar veel steun geven. Samen met mijn dochter ben ik ermee begonnen, eerst als MSN groep, later als website. Inmiddels zijn er nog twee bestuursleden bij RefoAnders gekomen.”

Wat is dat, reformatorische geloven?
“De reformatorische kerken vormen een behoudende protestantse stroming binnen het christendom. Het is moeilijk te definiëren, veel liever spreek ik over wat christen zijn is voor mij: leven met Christus in je hart. De liefde van Jezus Christus inspireert mij, evenals wat ik in de Bijbel lees.”

Wat voor invloed heeft je geloof op de belevenis van je homoseksualiteit?
“Wanneer je als christen homo bent dan zie je natuurlijk die jongens wel lopen en de meisjes doen je niet veel maar je vraagt je toch af ‘wat wil Christus dat ik doe met mijn leven? Is wat na dit leven komt niet belangrijker dan wat er nu speelt?’ Dat kan een hele worsteling zijn. Ik lees de Bijbel elke dag, als het geïnspireerde woord van God. De Bijbel bevat echter veel teksten die een andere bedoeling kunnen hebben dan wat er op het eerste gezicht lijkt te staan.“

En op de fysieke kant van homoseksuele relaties?
“Fysieke vormen van relatie moet ieder zelf invullen. Vraag je steeds af of je wat je doet zou kunnen verantwoorden. Uiteindelijk oordeelt God, niet wij mensen. Daarom is het zo belangrijk als kerk open te wezen. Seks is de meest intieme manier om elkaar geborgenheid te geven. Homoseksualiteit is geen ziekte en hoeft ook niet te veranderen. Veel christenen tobben er echter over en vinden geen rust. Dit kan ontaarden in ‘foute’ vormen van seksualiteit.”

Waarom is het zo belangrijk met elkaar in gesprek te gaan?
“Het kan heel verrijkend zijn om met een ander in gesprek te gaan en je mening te toetsen. Een genuanceerde visie op de Bijbel is nodig. Het is tekenend dat het woord ‘geaardheid’ er zelf niet in voorkomt. Ik denk dat het verstandig is om gewoon duidelijk te zijn en te spreken over seksualiteit. Dan wordt iedereen aangesproken en niet alleen ‘die homo’s die die foute dingen doen’.”

Wat is de visie van RefoAnders op geloof en geaardheid? “Wij hebben uiteindelijk afgezien van een officiële visie, vooral omdat wij ons niet wilden vastpinnen. Het primaire doel van RefoAnders is het mogelijk maken van meer openheid. Daarbij kan een officiële visie, als die er zo heel direct staat in druk, ook verwijdering brengen.”

Is meer openheid dan zo ontzettend nodig?
“Kijk, ongeveer zes procent van alle mensen is homo. De plaatselijke kerk waar wij vroeger lid van waren telde ongeveer negenhonderd leden. Toen mijn dochter zich afmeldde als lid was het echter tien jaar geleden dat iemand dit deed om redenen van geaardheid. Ik zelf heb er nooit over kunnen praten in die kerk, ik voelde de benodigde openheid niet. In de reformatorische pers komt het onderwerp tegenwoordig wel ter sprake dus er is wat meer openheid maar de mogelijkheid om er open over te spreken is er niet.”

Is het wel mogelijk om in gesprek te komen?
“Ja zeker wel. Het belangrijkste is te mikken op openheid en niet meteen met je eigen visie te komen. Om in gesprek te komen is het belangrijk om te zoeken naar wat je deelt, om zo een gezamenlijk startpunt te vinden. Soms moet de eigen mening dan even in de schaduw. Wat wij allemaal delen is de bijbel en het geloof. Het grote gebod is de Here lief te hebben met heel je hart en heel je ziel en je naaste als jezelf (Mattheus 22:34-40, red). Dat is onze eerste taak.”

Wat gebeurt er op de RefoAnders website?
“De website trekt zo’n 100 bezoekers per dag. Er is informatie te vinden, links en natuurlijk het forum. Discussies, nieuws en ook gezellige chat. Wat we alleen beslist niet willen is dat mensen ‘dubbelzinnig’ gaan doen. Er komen mensen op onze site die met serieuze vragen worstelen. Die moeten we niet afschrikken.”

Wat zijn de verdere plannen?
“De plannen van stichting RefoAnders omvatten studiedagen en fora. Op deze dagen zouden diverse sprekers genuanceerde verhalen moeten houden over hulpverlening, theologie, geaardheid. Eén van onze motieven is ook mensen te helpen bedenken dat er bij God voor hen altijd openheid is, zelfs als ze in hun kerk niet terecht kunnen.”

Nog een persoonlijke slotoverweging
"Geaardheid is iets wat diep in je persoonlijkheid zit.
Zo zit geloof ook diep in je ziel Gesprekken hierover zijn vaak moeilijk, maar uiterst waardevol als ze respectvol worden aangegaan."

Tekst: Maarten van der Driest
Tekst afkomstig uit de gaykrant 2006-08-26

NB. Deze stichting is te vinden op http://www.refoanders.nl.
Een vergelijkbare, maar veel grotere refosite is http://www.christengay.nl
---------------------------

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar jullie reacties!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 aug 2006 15:44

Dit artikel vind ik positiever dan het artikel in het rd.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”