Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2006 10:12

Ik maak toch even bezwaar dat homoseksuelen op één lijn worden gezet met hoeren, tollenaars en wat dies meer zij.

De bijbelse onderbouwing is nog immer flinterdun. Toon mij nu eens een tekst waarin zou staan dat homoseksuele liefde in den vleze niet bedreven moge worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 aug 2006 10:17

Wat mij opvalt is dat sommige mensen homosexualiteit hardnekkig als een ziekte/afwijking willen zien, enkel en alleen omdat het merendeel der mensheid heterosexueel is. Het merendeel der mensheid is ook rechtshandig, dat maakt linkshandigheid toch ook nog niet tot een ziekte/afwijking?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 aug 2006 10:20

rafaell schreef:Wat mij opvalt is dat sommige mensen homosexualiteit hardnekkig als een ziekte/afwijking willen zien, enkel en alleen omdat het merendeel der mensheid heterosexueel is. Het merendeel der mensheid is ook rechtshandig, dat maakt linkshandigheid toch ook nog niet tot een ziekte/afwijking?

Omdat hierbij nog steeds homoseksuele gemeenschap als zonde wordt gezien. Waar linkshandigheid het afstand nemen van zonde niet moeilijker maakt lijkt een homoseksuele geaardheid dat wel te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2006 10:22

Laten we eerlijk zijn knul: het is Adam en Eva, niet Adam en Evert...

Aan dit soort uitspraken heeft een homo weinig. Je kunt hier echt niets mee want het probleem is er niet mee opgelost :wink:

Bah, een homohuwelijk

Ja, vies he? Ik vind het zelf ook niet smakelijk om een man en vrouw intiem te zien. Blijkbaar ben je vooral tegen het homohuwelijk omdat je het vies vind, maar dat is geen geldige grond.
- Home is in my head -

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 aug 2006 10:23

Behalve als het dus ook geen zonde is. Zoals Opti ook al zei: kom maar met die tekst. En o, lever er dan ook direct een waarin de liefde tussen twee vrouwen wordt veroordeeld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2006 10:33

Bah, een homohuwelijk

Ik houd ook niet van zetpillen, maar goed, mijn smaak hoeft niet tot wetsvoorstel in de Senaat te worden verheven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 aug 2006 10:44

Boekenlezer schreef:Dat maak jij ervan, maar dat komt tendentieus op mij over. Alles zo bijschaven, dat je zelf als homo mooi gespaard blijft.
Ten eerste is het natuurlijk de vraag of je dat opgeven van die natuurlijke omgang met de vrouw individueel op moet vatten. Je kan het ook collectiever opvatten, dus als het gedrag van bepaalde groepen mannen t.o.v. wat gewoon is. Bepaalde mannen doen niet aan die omgang met de vrouw, en hebben die dus opgegeven t.o.v. de meesten.

Dit klinkt natuurlijk net zo tendentieus, alles bijschaven zodat je homo's kunt blijven afkeuren. Hoe collectief je het ook wilt maken, feit is dat het duidelijk gaat over “opgegeven voor”. Alsof er sprake is van een mogelijkheid om te kiezen. Maar wat als die keus helemaal niet mogelijk is. Als er geen alternatief is. Dan zitten jij en ik feitelijk in hetzelfde schuitje. Jij met je heteroseksuele aard, die gruwt van een relatie, laat staan een seksuele relatie met een andere man en ik met mijn homoseksuele aard, die gruwt van een relatie, laat staan een seksuele relatie met een vrouw. We zijn beiden met onze geaardheid geboren, d.w.z. om de een of andere reden heeft God jouw als hetero op de wereld geplaatst en mij als homo. Het enigste verschil is dat jouw voorkeur over het algemeen door de massa iets beter word begrepen. Maar hoe dan ook, jij zult het in je leven met jouw aard moeten doen en ik met de mijne. En of jij en ik om wat voor reden dan ook ons hele leven celibatair zouden blijven, veranderd in feite niets aan onze werkelijke aard en verlangens. Net zoals jij naar een vrouw kan verlangen, verlang ik naar een man. Ten diepste zit daar helemaal geen verschil in.
Boekenlezer schreef:
Wellust. Ja, homo's hebben bepaalde gevoelens voor mannen.
Daar zit altijd wat lust in. Net zoals ik lust voor een vrouw kan voelen. (Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het enige is wat ik dan voel, maar het zit er bij.) Je kan het ook zo bekijken: wellust heeft een negatieve klank in de Bijbel, dus gaat het over iets negatiefs, iets zondigs. Door wellust gedreven zondigen. Dat doen homo's. Immers, als man bij een man liggen, is ongeoorloofd naar Gods wetten, en dus ongegeneerde wellust om dat toch te doen.

Wat mij soms een beetje opvalt is dat je aan de ene fel van leer trekt tegen homorelaties, omdat die op de een of andere manier jou sociale problemen opleveren, terwijl je dan daarna pas met allerlei teksten aankomt. Het lijkt soms of je jouw vooringenomen standpunt met alle macht probeert vorm te geven door de Bijbel er bij te halen. Immers, dat geeft toch een mooi tintje aan soms uiterst 'op het randje' uitspraken.
Zeg nu zelf, als twee kussende mannen je al frustreren. Was het niet Paulus die schreef: Begroet elkander met een broederlijke kus.
Wat je nu doet is proberen om wat voor reden dan ook, jouw verlangen op een hoger niveau te tillen. Want je begint al met mijn aard af te doen als “bepaalde gevoelens” en daarna betrek je alles op lust en wellust. Betrek je alles op het seksuele en ga je gemakshalve maar even voorbij aan houden van, zorgen voor etc. Terwijl daar toch de basis ligt van welke relatie dan ook.
Boekenlezer schreef:Bovendien denk ik, dat het benadrukken dat het om liefde gaat, als een verabsoluteren, een slinkse poging is om het plausibel te maken. Ik heb het meer gehoord, ook van die dominee die uit het ambt is gezet vanwege een homoseksuele relatie. (Stond in de krant.)

Ik ben het met je eens dat de term “liefde” wel eens te makkelijk word gebruikt om alles maar goed te praten. Overigens geldt dat in veel meer situaties dan alleen als het over homoseksualiteit gaat. En eigenlijk is dat jammer want daarmee word de liefde tekort gedaan. Toch is het wel dat aspect wat jij en ik gemeen hebben. Namelijk het ten diepste kunnen en mogen houden van een medemens die op je weg geplaatst word. En dat zou in jouw geval trouwens best wel eens dat atheïstische meisje kunnen zijn.
Dat terzijde.

Het is een illusie te denken dat wij in onze gebroken wereld nog in staat zouden zijn om te kiezen tussen helemaal goed en helemaal verkeerd. Steeds weer kom je voor keuzes te staan die je dwingen te kiezen tussen iets wat het beste is, of iets wat het minst slecht is. En dan kan goed soms de weg zijn van het minste kwaad. Het is een zoeken naar een weg om in die gebrokenheid overeind te kunnen blijven.
Na de zondeval krijgt de vrouw te horen dat ze in smart haar kinderen ter wereld zal moeten brengen. Maar er zal toch geen mens meer zijn die zijn vrouw tijdens de bevalling een ruggeprik zal weigeren omdat dit die pijn zou verlichten. Misschien een slecht voorbeeld maar ik ben er van overtuigd dat God ons de middelen geeft om staande te blijven.
En mijn inziens geldt dat ook voor een homoseksuele relatie. In dit verband wijs ik even naar de tekst die Meboy citeerde waar het gaat over 'twee zijn beter dan een' . Ik geloof vast dat God ook twee mannen of twee vrouwen bij elkaar kan brengen, in een relatie die gekenmerkt word door liefde en trouw en in verbondenheid met Hem, om zo tot die heilzame ordening te komen in een ordeloze wereld.

Moet dat in de vorm van een homohuwelijk, waar jij zo fel tegen ageerde. Ik denk dat het Bijbelse heterohuwelijk niet gekopieerd behoefd te worden. Maar dat is een kerkelijke zaak. Dat staat los van de openstelling van het burgerlijk huwelijk, wat niet meer of minder is dan een wettelijk contract tussen twee partijen. Een samenlevingscontract biedt nu eenmaal minder mogelijkheden om alle zaken goed te kunnen regelen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2006 10:52

Cybercurse schreef:Bah, een homohuwelijk, we hadden het er zojuist op de chat over... naast het feit dat een relatie tussen 2 mannen bijzonder weerzinwekkend is, is het op geen enkele manier bijbels te rechtvaardigen.

Niks tegen een andere geaardheid, maar een homohuwelijk is simpelweg een exces van waar wij mensen toe in staat zijn.

CC wat ben je weer liefdeloos, keihard ten opzichte van anderen, ben je voor jezelf ook zo hard 8)

parsifal schreef:Er is een bericht verwijderd. Praat over mensen als mensen. en bespaar ons plastische beschrijvingen.

Dank je, 'k heb het vanmorgen gelezen, en begrijp niet hoe Boekenlezer het nog over vunzigheid durft te hebben als hij zulke taal post :)
Ook het idee dat hij, zoals hij zegt een gevoelige plek in zich heeft, wil er bij mij nu niet meer in :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2006 11:37

Zareb schreef:Wat mij soms een beetje opvalt is dat je aan de ene fel van leer trekt tegen homorelaties, omdat die op de een of andere manier jou sociale problemen opleveren, terwijl je dan daarna pas met allerlei teksten aankomt. Het lijkt soms of je jouw vooringenomen standpunt met alle macht probeert vorm te geven door de Bijbel er bij te halen. Immers, dat geeft toch een mooi tintje aan soms uiterst 'op het randje' uitspraken.
Zeg nu zelf, als twee kussende mannen je al frustreren. Was het niet Paulus die schreef: Begroet elkander met een broederlijke kus.
Wat je nu doet is proberen om wat voor reden dan ook, jouw verlangen op een hoger niveau te tillen. Want je begint al met mijn aard af te doen als “bepaalde gevoelens” en daarna betrek je alles op lust en wellust. Betrek je alles op het seksuele en ga je gemakshalve maar even voorbij aan houden van, zorgen voor etc. Terwijl daar toch de basis ligt van welke relatie dan ook.

Twee kussende mannen frusteren mij alleen als dat in de sfeer ligt van homo'seksualiteit'. Is dat niet het geval, dan is er niks aan de hand. Maar ja, probeer het in deze verziekte maatschappij nog maar zo te zien... Dat wordt je gewoon verboden. Verziekte associaties zijn gewoon verplicht in onze wereld. :cry:
Ik zou het supergeweldig vinden: dat wanneer je elkaar als mannen bijvoorbeeld aan afscheidszoen geeft op de wang, dat de gedachte aan homo's totaal niet opkomt bij mensen. Dat er gewoon alleen maar normale vriendschap bestaat tussen mannen.
Vroeger als schooljochie liep je als vriendjes ook wel eens met een arm om elkaar, zonder dat het ook maar in de geringste mate met homo-gedoe van doen had. Die gedachte kwam helemaal niet in je op. Maar een stichting als het COC vindt dat blijkbaar maar niks, getuige de uitspraken van Frank van Dalen in het filmpje onder 'BEKIJK ITEM' van deze website. Die wil dat ze openlijk hand-in-hand over straat kunnen als echte homo's. Bah!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 26 aug 2006 11:47

Breng een bezoek aan India zou ik zeggen. Daar hangen mannen en jongens om elkaars nek . . . helpt om van geseksualiseerde blik af te komen.

Voor de rest vindt ik de wending in het topic een beetje onzinnig. We kunnen de schuld op onze cultuur schuiven. Maar gedachten worden nog altijd gevormd in onze eigen hersenen. Tijd om die dan maar eens onder de loep te nemen als we daar last van hebben.

scape

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 aug 2006 11:50

rafaell schreef:Wat mij opvalt is dat sommige mensen homosexualiteit hardnekkig als een ziekte/afwijking willen zien, enkel en alleen omdat het merendeel der mensheid heterosexueel is. Het merendeel der mensheid is ook rechtshandig, dat maakt linkshandigheid toch ook nog niet tot een ziekte/afwijking?

Vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden) werden linkshandigen toch gedwongen rechtshandig te leren schrijven? Dus ja, ook dat werd als ziekte/afwijking/onderdrukbaar gezien.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2006 11:54

Boekenlezer schreef:Ik zou het supergeweldig vinden: dat wanneer je elkaar als mannen bijvoorbeeld aan afscheidszoen geeft op de wang, dat de gedachte aan homo's totaal niet opkomt bij mensen. Dat er gewoon alleen maar normale vriendschap bestaat tussen mannen.
Vroeger als schooljochie liep je als vriendjes ook wel eens met een arm om elkaar, zonder dat het ook maar in de geringste mate met homo-gedoe van doen had. Die gedachte kwam helemaal niet in je op. Maar een stichting als het COC vindt dat blijkbaar maar niks, getuige de uitspraken van Frank van Dalen in het filmpje onder 'BEKIJK ITEM' van deze website. Die wil dat ze openlijk hand-in-hand over straat kunnen als echte homo's. Bah!

Eerder zei je dat het je door de tv opgedrongen wordt, het blijk dat je er nu zelf naar zoekt, vreemd is dat zeg, je spreekt jezelf wel erg tegen!
Waarom zouden mannen niet hand in hand mogen lopen, als meisjes dat doen is dat heel gewoon, daar zegt niemand wat van, hoezo inconsequent :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2006 12:04

scape schreef:Breng een bezoek aan India zou ik zeggen. Daar hangen mannen en jongens om elkaars nek . . . helpt om van geseksualiseerde blik af te komen.

Voor de rest vindt ik de wending in het topic een beetje onzinnig. We kunnen de schuld op onze cultuur schuiven. Maar gedachten worden nog altijd gevormd in onze eigen hersenen. Tijd om die dan maar eens onder de loep te nemen als we daar last van hebben.

scape

Hmm, daar noem je inderdaad wat: geseksualiseerde blik. Dàt is waar ik niet tegen kan. Dàt is het inferieure aspect aan onze cultuur, wat ik diep veracht.
Want met dames vind ik het namelijk ook niet prettig als je op zo'n manier ontvangen wordt van: 'O, die wil wat van me. Afstand houden dus.' Als is dat wel een probleem van andere aard. Dat een meisje denkt van mij dat ik wat met haar zou willen, ervaar ik op zich niet als een schande. Dat mag immers, is iets normaals. Maar ik vind het zo ongezellig als ze je op die manier op afstand houden - het stimuleert in grote mate mijn onzekerheid - terwijl het nog maar te bezien valt of je werkelijk wel wat wilt. Want zo is het. Gevoelens zijn variabel, en het kan best zijn dat wanneer ik bij een meisje iets voel, en daar verkennend mee omga, dat ik bij nader inzien er toch anders over denk.

Verder ben je als mens natuurlijk onderhevig aan de cultuur, net als een boot in zijn water ligt. Natuurlijk heb je zelf een bepaalde creatieve functie, de een meer dan de ander. Maar al creëer je zelf een bepaalde gedachte, je hebt dan toch te maken met je omgeving, de cultuur.

Ik ben geweest in India.
Ik heb ook wel eens gehoord van een Surinaamse buschauffeur die in Nederland werkt. Die zwaaide eens naar een paar dames. Die dames reageren wat precair - zeg ikdat goed? - maar zwaaiden wel terug. Die chauffeur zei: 'als je dat in Nederland doet, denken ze gelijk dat je wat van ze wil.' In Suriname is dat anders.
Inderdaad, in Nederland zijn ze in dat opzicht gewoon dom!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2006 12:07

Cisca schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zou het supergeweldig vinden: dat wanneer je elkaar als mannen bijvoorbeeld aan afscheidszoen geeft op de wang, dat de gedachte aan homo's totaal niet opkomt bij mensen. Dat er gewoon alleen maar normale vriendschap bestaat tussen mannen.

Eerder zei je dat het je door de tv opgedrongen wordt, het blijk dat je er nu zelf naar zoekt, vreemd is dat zeg, je spreekt jezelf wel erg tegen!
Waarom zouden mannen niet hand in hand mogen lopen, als meisjes dat doen is dat heel gewoon, daar zegt niemand wat van, hoezo inconsequent :roll:

Dat zeg ik helemaal niet, dat je als mannen van elkaars handen af moeten blijven. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen, zolang er geen homosfeer om hangt. Maar kom daar in onze cultuur of bij de COC maar eens om...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2006 12:10

Cisca schreef:
Cybercurse schreef:Bah, een homohuwelijk, we hadden het er zojuist op de chat over... naast het feit dat een relatie tussen 2 mannen bijzonder weerzinwekkend is, is het op geen enkele manier bijbels te rechtvaardigen.

Niks tegen een andere geaardheid, maar een homohuwelijk is simpelweg een exces van waar wij mensen toe in staat zijn.

CC wat ben je weer liefdeloos, keihard ten opzichte van anderen, ben je voor jezelf ook zo hard 8)

Wat een onzinnige beschuldiging!
Maar ja, het blijft natuurlijk lastig om je werkelijke gedachten aan iemand duidelijk te maken die de Bijbel hooguit nuttig vindt als WC-papier.

Terug naar “Archief”