bijbelse invulling van het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 aug 2006 22:04

@ Zuss, dat misbruiken schiet bij mij ff in het verkeerde keelgat, of het huishouden runnen, voor de kinderen zorgen iets weerzinwekkends is.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 24 aug 2006 22:59

@ Zuss:
Je schreef dat niets makkelijker is dan liefhebben.
Wat paulus schrijft over dat mannen hun vrouw lief moeten hebben is het vangnet voor wat hij eerder schreef over onderdanigheid.
De Liefde houd alles in. Alle aspecten van het leven en samenleven komen er in terug. Alles wat de man voor zijn vrouw doet en van haar vraagt moet uit liefde zijn... Als je iemand liefhebt buit je die persoon niet uit. De 'onderdanigheidstekst' wordt/werd vaak gebruikt om vrouwen onder de duim te houden. Mensen die dat doen zijn vergeten verder te lezen...

Esra en ik hebben het hier over gehad, en ik moet zeggen, ik had er meer moeite mee dan zij. Dacht ook dat het was om mensen onder de duim te houden... Het ligt er maar net aan hoe je het zelf invult, er over nadenkt en leest.

@ Lalage;
Dat verschil merk ik ook. Esra is zorgzamer dan ik, ook ziet ze huishoudelijk werk gewoon liggen, terwijl ik het gewoonweg niet (over)zie. Dat is gewoonweg een verschil tussen man en vrouw. Maar dat betekent niet dat ik het niet wil/hoef te leren en doen...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2006 23:10

inderdaad javaca, mannen kunnen heel goed meehelpen in het huishouden, maar wat jij zegt klopt: vrouwen hebben meer het overzicht. Vaak gaat het zo dat ik Borkdude vraag om iets te doen en dan doet hij het wel, maar als ik het niet vraagd blijft het liggen. Gelukkig is hij erg goed in stofzuigen :) en doet hij dat ook uit zichzelf. Het heeft ook voordelen dat hij huisstofmijtallergie heeft :P

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 24 aug 2006 23:21

Tsja, ik ben juist een stofmuis.

M'n beroep brengt veel stof (zaagsel) met zich mee.
Ook m'n hobby's zijn nog weleens stoffig/rommelig... Rommelmarkt, platen verzamelen, boeken...
Ik heb totaal geen doorzicht in huishouden en ben uren bezig om iets klaar te krijgen.

M'n kamer is een t*ringzooi maar ik weet vreemd genoeg vrijwel alles te vinden... :?

Het is geen onwil, maar ik zie het gewoonweg niet.
Laatst gewijzigd door Javaca op 24 aug 2006 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2006 23:22

ow Borkdude is vaak dingen kwijt en dan moet ik ze zoeken. Hij doet ook de hele avond over de afwas als ik er niet ben. Dus hij is ook om praktische redenen blij dat we samen gaan wonen ;) En ik ook haha.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 25 aug 2006 05:22

rosekapje schreef:@ Zuss, dat misbruiken schiet bij mij ff in het verkeerde keelgat, of het huishouden runnen, voor de kinderen zorgen iets weerzinwekkends is.

Dat is niet weerzinwekkend (al moet ik er zelf niet aan denken) Waar het mij om gaat is het dogma dat er achter zit, het feit dat vrouwen in bijna alle religies opd e 2e plek worden gezet. Achter en onder de man en daar horen wij niet.

@de dames die zich zelf wel als anders zien, want zorgzamer en huishoudelijker dan hun man; omdat jullie zo in elkaar steken, zijn alle vrouwen zo? Ik ben zelf helemaal niet zorgzaam. Dat is 1 van de redenen waarom ik ook heel bewust geen kinderen heb.
En Lief is bij ons thuis degene die op mij moppert omdat ik mt de Franse slag heb schoongemaakt.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 25 aug 2006 05:34

(en ff for the record; ik ben geen manwijf en Lief is zeker geen watje :P )
Volgens mij is het een kwestie van aanleg per persoon en is het niet geslachtsgebonden.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 25 aug 2006 06:02

Javaca schreef:@ Zuss:
Je schreef dat niets makkelijker is dan liefhebben.
Wat paulus schrijft over dat mannen hun vrouw lief moeten hebben is het vangnet voor wat hij eerder schreef over onderdanigheid.
De Liefde houd alles in. Alle aspecten van het leven en samenleven komen er in terug. Alles wat de man voor zijn vrouw doet en van haar vraagt moet uit liefde zijn... Als je iemand liefhebt buit je die persoon niet uit. De 'onderdanigheidstekst' wordt/werd vaak gebruikt om vrouwen onder de duim te houden. Mensen die dat doen zijn vergeten verder te lezen...

Esra en ik hebben het hier over gehad, en ik moet zeggen, ik had er meer moeite mee dan zij. Dacht ook dat het was om mensen onder de duim te houden... Het ligt er maar net aan hoe je het zelf invult, er over nadenkt en leest.

@ Lalage;
Dat verschil merk ik ook. Esra is zorgzamer dan ik, ook ziet ze huishoudelijk werk gewoon liggen, terwijl ik het gewoonweg niet (over)zie. Dat is gewoonweg een verschil tussen man en vrouw. Maar dat betekent niet dat ik het niet wil/hoef te leren en doen...

Als je iemand liefhebt dan wíl je dat verschil toch niet? Lief en ik zijn zielsverwanten, daar past verschil of onderdanigheid toch al helemaal niet bij?

En over dat 'gewoonweg' verschil tussen mannen en vrouwen; zie mijn vorige post.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2006 09:59

ow ja daar heb je gelijk in hoor Zuss, het verschil per persoon. Dat is ook de reden dat ik niet tegen vrouwelijke dominees ben. Ik denk dat het ambt van dominee in het algemeen zwaar valt voor een vrouw, omdat vrouwen in het algemeen minder stabiel zijn, emotioneel gezien (met hormonen enzo). Dat sluit echter niet uit dat er vrouwen zijn die heel goed dominee kunnen zijn. Zo denk ik ook dat in het algemeen vrouwen zorgzamer zijn, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ik twijfel zelf ook heel erg of ik wel geschikt ben om ooit moeder te worden hoor, misschien trek ik dat wel helemaal niet. Dus ik vind het prima dat jij bewust geen kinderen hebt, juist goed dat je daarover hebt nagedacht!

Fidèl Castro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fidèl Castro » 25 aug 2006 10:50

Javaca schreef:M'n kamer is een t*ringzooi maar ik weet vreemd genoeg vrijwel alles te vinden..........

:mrgreen: :mrgreen:

Goed, het is hier écht geen t*ringzooi, meer gezellig rommelig, maar ik weet vrijwel nóóit iets terug te vinden..zelfs niet op de plaatsen waar dingen hun vaste plek hebben.......zúcht....
Morgen is er een nieuwe dag met nieuwe kansen

Jana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jana » 25 aug 2006 12:12

Tuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen, maar er zijn ook verschillen tussen mannen en mannen en vrouwen en vrouwen. Iedereen is verschillend, daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen. Wat dat betreft zijn we helemaal gelijk. Ik vind het dus ook best wel erg dat er vrouwen zijn die uit naam van de bijbel thuis blijven poetsen en voor de kinderen zorgen. Waar zijn al die jaren van vrouwen die vechten voor emancipatie en rechten dan goed voor geweest? Bijna iedereen is verontwaardigd over vrouwen die hoofddoekjes moeten dragen voor de Islam (al zijn de meningen daarover verdeeld) en bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis e.d. Maar in mijn ogen is het principe hetzelfde als vrouwen die voor het Christendom thuis blijven voor de kids en het huishouden.
Als een vrouw uit eigen beweegredenen, dus los van het geloof, thuis wil blijven, prima (al zou dat nooit mijn keuze zijn).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 aug 2006 12:25

Ik herinner even aan de topicstart:

esra schreef:wat is de bijbelseinvulling van het huwelijk en hoe geven we daar in de tijd van vandaag een praktische invulling aan.

Dus in dit topic wordt niet het gezag van de Bijbel ter discussie gesteld.

O ja, het gaat om de Bijbelse invulling van het huwelijk en gaat het dus over de vraag hoe man en vrouw samen het huwelijk vormgeven en niet alleen om wat de vrouw wel en niet zou mogen o.i.d.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 25 aug 2006 14:14

Zuss schreef:Dat is 1 van de redenen waarom ik ook heel bewust geen kinderen heb.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn weinig vrouwen levenslang zonder kinderwens. Sterker, ik heb me ooit door een deskundig iemand laten vertellen dat dat niet gezond is (en dat was geen chr. iemand).

Wat rotzooi betreft: ik denk dat ik huishoudelijk preciezer en smettelozer ben dan de meeste vrouwen, maar gezellig zou mijn huishouden niet zijn qua inrichting enzo. Ik denk dat een vrouw in het algemeen het huishouden meer 'versiert'.

Maar goed, om om topic terug te komen: je vrouw lief hebben zoals Christus Zijn gemeente, is niet zo makkelijk. Maar dat moet wel.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 25 aug 2006 18:16

Jort schreef:
Zuss schreef:Dat is 1 van de redenen waarom ik ook heel bewust geen kinderen heb.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn weinig vrouwen levenslang zonder kinderwens. Sterker, ik heb me ooit door een deskundig iemand laten vertellen dat dat niet gezond is (en dat was geen chr. iemand).

Wat rotzooi betreft: ik denk dat ik huishoudelijk preciezer en smettelozer ben dan de meeste vrouwen, maar gezellig zou mijn huishouden niet zijn qua inrichting enzo. Ik denk dat een vrouw in het algemeen het huishouden meer 'versiert'.

Maar goed, om om topic terug te komen: je vrouw lief hebben zoals Christus Zijn gemeente, is niet zo makkelijk. Maar dat moet wel.

1) je vraagt een meisje niet naar haar leeftijd :P :P
2) ik ben 37
3) ik heb nooit een kinderwens gehad. Niet omdat ik twijfel of ik een goeie moeder zou zijn (ik ken mezelf goed genoeg dat ik weet dat ik het best aardig zou doen als moeder) maar omdat ik ze gewoon niet wil. Net zoals er vrouwen zijn die gewoon wél kids willen.
4) ik ben hartstikke gezond, mentaal zowel als fysiek
5) ik versier mijn huis ook. Als ik nu schuin omhoog kijk zie ik een pracht van een spinnenweb :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2006 22:36

Waarom is het ongezond om geen kinderen te willen? Ik vind het ongezonder als mensen geen oerdrang hebben om uit huis te gaan en eeuwig bij hun ouders blijven wonen, maar goed dat is misschien weer een ander verhaal.

Terug naar “Archief”