Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 aug 2006 16:53

columbus schreef:
Als iemand jouw vader kwetst voel jij je dan niet beledigd?

Mrsokkie schreef:
Nee, waarom zou ik? Ik heb het idee dat christenen het veel te veel op zichzelf betrekken als anderen iets doen wat - in de ogen van de christenen - iets is waarvan God het zou afkeuren.

We zijn niet verantwoordelijk voor de daden van de ander. We mogen ze wel aanwijzen op hun gebreken, maar dan wel op een manier zoals Jezus dat deed. Als een homo een relatie aangaat doet hij/zij daar verder niemand kwaad mee. Als de bijbel over zonde spreekt, gaat dit bijna altijd over mensen die elkaar pijn doen, jaloerzie, hoogmoed etc.
- Home is in my head -

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 17:03

De termen 'homoseksualiteit', en 'homoseksuele geaardheid' zijn eigenlijk verkeerde termen. De termen veronderstellen immers dat homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid een alternatief vormen voor resp. heteroseksualiteit en de heteroseksuele geaardheid. Alsof het om twee soorten gaat van hetzelfde fenomeen: seksualiteit. Alsof je zou kunnen zeggen: 'Hij valt op mannen in plaats van vrouwen. Dat kan ook. Is ook prima. Dan moet hij daar maar een (seksuele) relatie mee zien te vinden.'

In de Statenvertaling van de Bijbel lees ik een heel andere terminologie. 'Bij een manspersoon liggen met vrouwelijke bijligging.' (Leviticus 18:22) Dat is een veel zuiverdere terminologie. Daarin zit meer: 'je doet iets met een man, wat je normaal gesproken met een vrouw doet.' Dat doet beter recht aan de realiteit.

De europese terminologie die wij gewend zijn, past wèl bijzonder goed in onze tijdgeest, waarin men alles gelijk wil trekken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 aug 2006 17:30

Boekenlezer schreef:In de Statenvertaling van de Bijbel lees ik een heel andere terminologie. 'Bij een manspersoon liggen met vrouwelijke bijligging.' (Leviticus 18:22) Dat is een veel zuiverdere terminologie. Daarin zit meer: 'je doet iets met een man, wat je normaal gesproken met een vrouw doet.' Dat doet beter recht aan de realiteit.

Ik dacht dat daar een trio mee bedoeld werd...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 aug 2006 17:45

De termen 'homoseksualiteit', en 'homoseksuele geaardheid' zijn eigenlijk verkeerde termen. De termen veronderstellen immers dat homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid een alternatief vormen voor resp. heteroseksualiteit en de heteroseksuele geaardheid. Alsof het om twee soorten gaat van hetzelfde fenomeen: seksualiteit. Alsof je zou kunnen zeggen: 'Hij valt op mannen in plaats van vrouwen. Dat kan ook. Is ook prima. Dan moet hij daar maar een (seksuele) relatie mee zien te vinden.'

hoe gaan we het dan noemen? :roll:
- Home is in my head -

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 19:19

Ik schrik best wel van sommige meningen hier over homosexualiteit (en over disco's, parenclubs etc)
Ik ben atheist, wel gelovig opgevoed. Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat god liefde is. Mijn vader is protestant en van de oude stempel (is ook niet zo gek, hij is in 1918 geboren :) ) en keurt zaken als homosexualiteit, abortus, samenwonen etc in het diepste van zijn hart wel af. Tegelijkertijd accepteert hij iedereen zoals hij is en zal hij nooit iemand veroordelen. Laat staan dat hij zijn (klein)kinderen de deur zou wijzen als ze niet volgens zijn normen leven.
Mijn moeder (van 1928) is katholiek en keurt eigenlijk niks af.
Vandaar dat ik zo schrik dat jonge mensen anno nu soms zo star kunnen zijn. Tegelijkertijd weet ik ondertussen ook dat starheid juist een kenmerk is van de jeugd (jaja, opoe is ook al 37 :lol: :lol: )

Ik begrijp wel dat jullie de bijbel volgen en dat iedereen die anders interpreteert. Zelfs jullie refo's hebben allemaal een eigen kijk.
Maar ik vraag me als ik sommige reacties lees af waar de god 'van mijn jeugd' is gebleven. De god die liefde is, die iedereen accepteert ook al is ie anedrs en volgt hij de bijbel niet.
Voor wie uiterlijk vertoon niet telt, maar die weet hoe jij in je hart bent en daar zijn oordeel op baseert ipv op allerlei regeltjes.
Dat is wat ik geleerd heb over god en dat zijn ook de normen en waarden die ik heb meegenomen, ook al geloof ik niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 19:48

marina87 schreef:
Boekenlezer schreef:In de Statenvertaling van de Bijbel lees ik een heel andere terminologie. 'Bij een manspersoon liggen met vrouwelijke bijligging.' (Leviticus 18:22) Dat is een veel zuiverdere terminologie. Daarin zit meer: 'je doet iets met een man, wat je normaal gesproken met een vrouw doet.' Dat doet beter recht aan de realiteit.

Hoe kom je daar nou weer bij? Grapje zeker?
Leviticus 20:13 is ook wel duidelijk: "Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging..." En dan vat ik die vrouwelijke bijligging niet op als een extra persoon, maar als verschijnsel, iets wat zich voordoet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 19:48

froske schreef:

Tja, daar heb ik wel even over na lopen denken, vanavond. Lastige vraag.
Ik had wel iets bedacht, maar wat was dat ook weer...??

Het was dacht ik zoiets in de trant van: met een man omgaan als een vrouw. (D.w.z.: alsof het een vrouw is.)
Maar ik weet niet meer exact hoe ik het verwoordde.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 aug 2006 19:57

Boekenlezer schreef:
marina87 schreef:

Leviticus 20:13 is ook wel duidelijk: "Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging..." En dan vat ik die vrouwelijke bijligging niet op als een extra persoon, maar als verschijnsel, iets wat zich voordoet.

Maak me even niet belachelijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 20:38

marina87 schreef:
Boekenlezer schreef:
marina87 schreef:

Maak me even niet belachelijk.

Sorry.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 20:46

Ik kwam zojuist dit tegen: http://www.biblicalstudies.org.uk/article_attitude_wenham.html, in het voorbijgaan toen ik in Google zocht op de naam van de oudtestamenticus Gordon J. Wenham. (Vandaag was er in het ND een artikel over hem.)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 aug 2006 21:24

Boekenlezer schreef: De termen 'homoseksualiteit', en 'homoseksuele geaardheid' zijn eigenlijk verkeerde termen.

Vergeef me even mijn cynisme, maar als ik dit lees krijg ik de kriebels van zo'n betweter! Jij komt even vertellen dat het verkeerde termen zijn. Ik denk eerde dat de naam 'boekenlezer' een verkeerde term is, anders zou je wel beter weten en niet zo aanmatigend zijn

Boekenlezer schreef: Daarin zit meer: 'je doet iets met een man, wat je normaal gesproken met een vrouw doet.'

Nee hoor, dat doe ik normaalgesproken NIET met een vrouw. Dat zou tegennatuurlijk zijn want ik ben namelijk HOMO. Eng hé? En nog christen ook!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 24 aug 2006 21:25

Boekenlezer schreef:De termen 'homoseksualiteit', en 'homoseksuele geaardheid' zijn eigenlijk verkeerde termen. De termen veronderstellen immers dat homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid een alternatief vormen voor resp. heteroseksualiteit en de heteroseksuele geaardheid. Alsof het om twee soorten gaat van hetzelfde fenomeen: seksualiteit. Alsof je zou kunnen zeggen: 'Hij valt op mannen in plaats van vrouwen. Dat kan ook. Is ook prima. Dan moet hij daar maar een (seksuele) relatie mee zien te vinden.'

In de Statenvertaling van de Bijbel lees ik een heel andere terminologie. 'Bij een manspersoon liggen met vrouwelijke bijligging.' (Leviticus 18:22) Dat is een veel zuiverdere terminologie. Daarin zit meer: 'je doet iets met een man, wat je normaal gesproken met een vrouw doet.' Dat doet beter recht aan de realiteit.

De europese terminologie die wij gewend zijn, past wèl bijzonder goed in onze tijdgeest, waarin men alles gelijk wil trekken.

Hier sluit ik mij bij aan!!

Het stuit mij zelfs tegen de borst om hetero genoemd te worden.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 aug 2006 21:27

Boekenlezer schreef:Het was dacht ik zoiets in de trant van: met een man omgaan als een vrouw. (D.w.z.: alsof het een vrouw is.)

Je hebt er echt geen benul van he?! Met een man omgaan als met een vrouw? dan had ik allang eenj vrouw! Nee met een man omgaan als met een man omdat mijn geaardheid zo is. Ik voel me veilig bij hem, ik ben op Hem gericht omdat dat zo in me zit en daar gaat niemand het vrouwtje spelen of zo!!!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 aug 2006 21:29

Boekenlezer schreef:
froske schreef:

Tja, daar heb ik wel even over na lopen denken, vanavond. Lastige vraag.
Ik had wel iets bedacht, maar wat was dat ook weer...??

Het was dacht ik zoiets in de trant van: met een man omgaan als een vrouw. (D.w.z.: alsof het een vrouw is.)

word ook in deze verklaring op die manier uitgelegd
http://oudesporen.uitgeverijdaniel.nl/boeken/OS1006.pdf
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 aug 2006 21:29

Jort schreef:Het stuit mij zelfs tegen de borst om hetero genoemd te worden.

Maar misschien ben je dat ook wel niet!!

Ze noemen je toch ook mens, om je te onderscheiden van de aapjes? En man om je te onderscheiden van de vrouwen? En refo om te onderscheiden van 'gewone' christenen ?

Terug naar “Archief”