Berichtdoor Lalage » 24 aug 2006 21:09
De dominee die ons trouwt had ons twee voorbeelden van formuleringen laten zien, die wij allebei niet zo geweldig vonden. Toen zijn we gaan kijken in een paar liturgieen van diensten waar ik was geweest (altijd bewaren, is handig!) en daaruit kozen we een eigentijdse variant van het vrijgemaakte formulier (en we hebben er stiekem nog iets in veranderd volgens mij). De dominee vond het prima. Ik vind dat deze formulering heel goed weergeeft waarom het nuttig is om te trouwen, met bijbelse argumenten:
Wij zijn hier bijeen als gemeente, familie en vrienden van *** en *** om hun huwelijk ten overstaan van God te bevestigen en om voor hen zijn zegen te vragen.
Het huwelijk is een verbintenis waardoor een man en een vrouw uit liefde aan elkaar verbonden zijn in alle aspecten van het leven. Ze zijn er voor elkaar: om elkaar te dienen, om elkaar liefde te geven en trouw te blijven, in voorspoed en tegenspoed. Zo’n intieme en allesomvattende relatie tussen een man en een vrouw is een prachtig geschenk van God!
Op grond van wat in de bijbel staat, geloven wij dat God man en vrouw heeft geschapen en ze voor elkaar heeft bestemd. Al in het begin van de bijbel staat: Het is niet goed, dat de mens alleen is. Ik zal iemand maken die bij hem past en een 'tegenover' voor hem is. Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw: zij zullen één zijn. God gaf hun zijn zegen. Toen de mens buiten het paradijs moest gaan leven, als gevolg van zonde, bleef het huwelijk van kracht. Ook toen is Hij zijn zegen blijven geven. Jezus Christus, Zoon en beeld van God, was aanwezig op een bruiloft in Kana en deed juist daar zijn eerste teken. Hij keerde zich tegen de verbreking van het huwelijk toen Hij zei: "Man en vrouw zijn niet langer twee, maar één. Wat God heeft samengevoegd, mag een mens niet scheiden."
Tenslotte spiegelt God de relatie tussen man en vrouw zelfs aan de relatie tussen Christus en zijn gemeente. Wat dit betekent?
· In de komst en het werk van Jezus Christus zien we dat God er publiekelijk alles voor over heeft gehad om zijn diepe liefde voor de mensen gestalte te geven. Helemaal heeft Hij zich gegeven. Altijd zal Hij trouw zijn. Dit nu zijn de kenmerken van een verbond: officieel, openbaar en duurzaam. Zo heeft God zich aan zijn volk Israël verbonden en wil Hij zich verbinden aan alle mensen.
· Overgezet naar een liefdesrelatie tussen een man en een vrouw betekent dit dat God graag wil dat ook een man en een vrouw zich door middel van een verbond aan elkaar zullen binden. (1) Tot en met het allerintiemste van je leven word je één. Als je zó kwetsbaar voor elkaar wilt zijn, is het goed je ook officieel aan elkaar te verbinden en zo elkaar te beschermen. (2) God heeft de mens in een gemeenschap geplaatst: familie, samenleving, christelijke gemeente. Het is goed om zo’n belangrijke stap als de keus van je levenspartner in het openbaar te doen en er samen ook feest over te vieren. (3) Het huwelijk is een duurzame relatie en het roept de partners op trouw aan elkaar te zijn. Het is niet: ‘as long as we love’, maar ‘as long as we live’.
Zó wordt die prachtige liefderelatie tussen een man en een vrouw zorgvuldig beschermd en gestimuleerd. Laten we daarom nooit oppervlakkig met het huwelijk omgaan, maar het zien als een geschenk van God en als iets waar Hij bij wil zijn. God gunt man en vrouw een levenslang, intiem samenzijn vol vreugde, waarin ze liefde, trouw, hulp en toewijding van elkaar krijgen. Ook in zorg, moeite en verdriet belooft God dat Hij erbij is, dat Hij zonde vergeeft en gebrokenheid heelt. Vergeef daarom ook elkaar en ga in wijsheid met elkaar om, zodat je in harmonie kunt leven, met elkaar en met God.
Trouwbeloftes
Michiel, beloof je voor God en mensen dat je in liefde het leven met Barbara wilt delen, dat je haar geborgenheid zult geven en in alles het goede voor haar zult zoeken, dat je haar zult helpen en dienen overeenkomstig het evangelie? Beloof je dat je Barbara trouw zult blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood jullie zal scheiden of Christus terugkomt?
Michiel: Ja, dat beloof ik.
Barbara, beloof je voor God en mensen dat je in liefde het leven met Michiel wilt delen, dat je hem geborgenheid zult geven en in alles het goede voor hem zult zoeken, dat je hem zult helpen en dienen overeenkomstig het evangelie? Beloof je dat je Michiel trouw zult blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood jullie zal scheiden of Christus terugkomt?
Barbara: Ja, dat beloof ik.
Laatst gewijzigd door
Lalage op 14 apr 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.