bijbelse invulling van het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

bijbelse invulling van het huwelijk.

Berichtdoor esra » 24 aug 2006 17:32

bij het topic sex voor t huwelijk dwaalden we een beetje af. dus vandaar is hier een niuw topic. met de volgende vraagstelling

wat is de bijbelse invulling van het huwelijk en hoe geven we daar in de tijd van vandaag een praktische invulling aan.

veel plezier...

gr esra
Laatst gewijzigd door esra op 27 aug 2006 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 19:24

Esra, ik las je post over onderdanigheid van de vrouw. Wil je dat ff verder uitleggen, want ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2006 20:12

Wij hadden het net tijdens het koffie drinken over dit onderwerp.
Mijn zus en a.s. zwager trouwen morgen en hadden samen het huwelijksformulier zoals het in de statenvertaling achterin staat gelezen. En waren het hier mee oneens. Hierin staan echt dingen die geen mens meer naleeft, of de meeste mensen niet. Zoals de plek van de man en de vrouw in het gezin.
Zij hebben er bewust voor gekozen een ander huwelijksformulier te nemen, gebaseerd op dezelfde teksten in de bijbel, maar deze teksten zijn in dit formulier anders, in mijn idee eigentijdser, geinterpreteerd. De man en vrouw worden niet meer zo verschillend afgeschilders, en er staat niet dat de vrouw onderdanig is aan de man, niet alleen voor de kids zorgt enzo. Bij hen is dat toch niet van toepassing, maar ze vonden het niet goed om hier met ''ja' op te antwoorden (op het oude formulier) terwijl ze het toch niet na gaan leven.

Dusja, ik denk nog steeds dat je de positie van man en vrouw in deze tijd meot blijven zetten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fidèl Castro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fidèl Castro » 24 aug 2006 20:29

MissF schreef:Hierin staan echt dingen die geen mens meer naleeft, of de meeste mensen niet. Zoals de plek van de man en de vrouw in het gezin.
Zij hebben er bewust voor gekozen een ander huwelijksformulier te nemen..........

"geen mens meer naleeft"?? ik zou degenen die hier in mijn omgeving, ik woon tussen twee dorpen in, strikt de SV-forumuleringen naleven én vanuit een diep geloofsleven binnen de orthodoxie, niet graag onderdak verschaffen. In de 3 dorpen rondom ons zijn er sowieso al zo'n 4000 orthodox gerefomeerden die leven volgens de SV-forumuleringen (GerGem en HHG). De SGP is hier in deze omgeving alleen al goed voor de absolute meerderheid.

"een ander huwelijksformulier"
Daarmee ga je dus de geloofsgronden en de daaraan verbonden formuleringen aanpassen aan je eigen smaak, ipv dat je je richt op de Schrift en de in de daarop geënte formulieren???

óf je bent belijdend lid van, zeg maar even, de GerGem, of niet. Zo ja, dan behoor je je te richten naar álles wat er aldaar geleerd en voorgehouden wordt inclusief het huwelijksformulier.

Ben je al tevoren van plan je niet te houden aan het huwelijksformulier van die kerk, dan mag je je afvragen wat je dan nog in die kerk te zoeken hebt, tenzij je gelijktijdig naar een ándere, meer lichte, kerk overgaat.

Dit is hetgeen bij mij bovenkwam toen ik deze posting las.
Morgen is er een nieuwe dag met nieuwe kansen

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 aug 2006 20:38

Fidèl Castro schreef:
MissF schreef:Hierin staan echt dingen die geen mens meer naleeft, of de meeste mensen niet. Zoals de plek van de man en de vrouw in het gezin.
Zij hebben er bewust voor gekozen een ander huwelijksformulier te nemen..........

"geen mens meer naleeft"?? ik zou degenen die hier in mijn omgeving, ik woon tussen twee dorpen in, strikt de SV-forumuleringen naleven én vanuit een diep geloofsleven binnen de orthodoxie, niet graag onderdak verschaffen. In de 3 dorpen rondom ons zijn er sowieso al zo'n 4000 orthodox gerefomeerden die leven volgens de SV-forumuleringen (GerGem en HHG). De SGP is hier in deze omgeving alleen al goed voor de absolute meerderheid.

"een ander huwelijksformulier"
Daarmee ga je dus de geloofsgronden en de daaraan verbonden formuleringen aanpassen aan je eigen smaak, ipv dat je je richt op de Schrift en de in de daarop geënte formulieren???

óf je bent belijdend lid van, zeg maar even, de GerGem, of niet. Zo ja, dan behoor je je te richten naar álles wat er aldaar geleerd en voorgehouden wordt inclusief het huwelijksformulier.

Ben je al tevoren van plan je niet te houden aan het huwelijksformulier van die kerk, dan mag je je afvragen wat je dan nog in die kerk te zoeken hebt, tenzij je gelijktijdig naar een ándere, meer lichte, kerk overgaat.

Dit is hetgeen bij mij bovenkwam toen ik deze posting las.

Wel het geheel bekijken, en niet een klein deel :wink:
In dat andere formulier zullen echt de belangrijkste dingen wel staan, wat neer komt dat men elkaar steunt in moeilijke tijden zoals ziekten e.d, en tot de dood ons scheidt :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2006 20:42

Tja, als je het huwelijksformulier eens goed leest, dan is het erop gericht dat je als vrouw onderdanig bent, niet werkt als je kinderen hebt, de mindere bent van je man etc. Nou sorry, ik wil blijven werken, ik wil gelijk staan aan mijn man.
Ik ben belijdend lid van de hervormde kerk (PKN) en hier leren ze me gelukkig niet dat ik niet mag werken als ik kinderen heb en de mindere ben van mijn man. Waarom mensen dan nog dat formulier gebruiken? Omdat ze hem echt niet goed lezen van tevoren, of omdat ze tijdens het lezen denken, of bespreken met hun dominee: die zinnen moet je niet letterlijk nemen hoor. Tja, zo kan het ook idd.
Mijn zus heeft het met de dominee die hun trouwt (een erg positieve dominee, herv PKN, het gesprek gevoerd, en hij was het met hun eens dat dit huwelijksformulier in een tijd geschreven is, waarin de Efezebrief anders werd geinterpreteerd dan nu. Is dat erg? Welnee, volgens mij echt niet! En waarom dan niet een modernere versie nemen van een huwelijkfomrulier? Waarom altijd vasthouden aan dingen die altijd zo zijn, en die zomaar nageleefd worden, zonder dat er verder over nagedacht wordt?
Ik ben in ieder geval erg blij dat in mijn positief christelijke gemeente ik mag kiezen welk formulier ik wil. De kern blijft exact hetzelfde en dat is dat ik een zegen vraag over mijn huwelijk en beloof altijd bij mijn man te blijven, en dat we vechten voor ons huwelijk, en onze kinderen op te voeden door ze op onze God te wijzen. Maar niet die dingen als werkende vrouwen enzo

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 20:51

MissF schreef:Tja, als je het huwelijksformulier eens goed leest, dan is het erop gericht dat je als vrouw onderdanig bent, niet werkt als je kinderen hebt, de mindere bent van je man etc. Nou sorry, ik wil blijven werken, ik wil gelijk staan aan mijn man.
Het feit dat je (nu al) zegt ik wil blijven werken, meen je serieus dat dat het is om gelijk aan je man te blijven?
Zou je ook niet gelijk aan je man kunnen zijn als je bijvoorbeeld - noem is wat - vrijw. werk zou gaan doen?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 aug 2006 20:57

Ik ben na de geboorte van ons zoontje thuisgebleven. MI is de taak van de vrouw de zorg voor de kind(eren). De zorg van het huishouden en voor de man. De man daarentegen moet ook goed voor zijn vrouw en kind zorgen. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn (moet eerlijk zeggen dat ik van te voren dacht dat ik erger zou moeten wennen) ik ben ook blij dat ik niet met mijn kind hoef te slepen naar de creche, de oppas of wat dan ook. Ik ben van mening dat degene die het beste voor het kind kan zorgen de moeder is.
Als het om financiele redenen niet zou kunnen dat ik thuis zou zijn (en dan bedoel ik niet werken voor een tweede auto, een vakantie of een garderobekast die uitpuilt, maar voor de maandelijkse lasten) dan zou ik het wel doen, maar niet op tijden als mijn man zou werken.
Wat de rest van de invulling van het huwelijk betreft. Houden van elkaar en daar je best voor blijven doen. genieten van elkaar en als je ze krijgen mag je kinderen, goed zorgen voor elkaar. Omzien naar elkaar. Elkaar blijven verrassen met kleine dingetjes. Samen de bijbel lezen, samen bidden. Elkaar ruimte geven. etc.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Fidèl Castro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fidèl Castro » 24 aug 2006 20:59

De vrouw is gelijkwáárdig aan de man, niet gelijk áán de man

Wat niet wegneemt dat het ieder vrij staat om zijn/haar geloofsleven zódanig te gronden dat hij/zij zich in zijn gemoed verzekerd weet.
Morgen is er een nieuwe dag met nieuwe kansen

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2006 21:09

Een ver van mijn bed show voor mij. Allereerst het is idioot om man en vrouw als gelijk te willen zien. De biologie geeft al duidelijk aan dat dit wat ver gegrepen is. Gelijkwaardig is oke. Maar dat betekent niet automatisch dat er geen verschillen in gezag zijn. Ik ben gelijkwaardig met mijn chef op het werk, toch heeft hij iets meer te zeggen dan ik. Vervelend? Valt wel mee. Het is een aardige kerel tenslotte. Bij je man heb je nog wat meer te kiezen dan bij je chef, dus ik neem aan dat je ook wel een aardige kerel trouwt. Eentje die je bovendien liefhebt. Tenminste ik zou op een vrouw uit zijn die voor mij zoveel betekent dat ik niet gemeen, min of overheersend naar haar zal zijn (en ja nog veel meer natuurlijk :) ).

In Efeze wordt de vrouw aangesproken op onderdanigheid (niet slaafsheid, maar zoals je met een gerespecteerde en geliefde werkgever omgaat). De man heeft geen recht op haar onderdanigheid, dat is een zaak van de vrouw. De man wordt aangesproken op dat hij zijn vrouw moet liefhebben zoals de Heere de gemeente liefheeft, voorwaar geen kleine opgave. Dit is weer geen recht van de vrouw, maar een plicht van de man. Als je allebei dit principe wat aanhoudt, dan heb je in ieder geval goede randvoorwaarden voor een goed huwelijk. (Wat liefde is ook meegenomen :) )

En over werken: Dat komt later wel een keer als de situatie daar is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2006 21:09

De dominee die ons trouwt had ons twee voorbeelden van formuleringen laten zien, die wij allebei niet zo geweldig vonden. Toen zijn we gaan kijken in een paar liturgieen van diensten waar ik was geweest (altijd bewaren, is handig!) en daaruit kozen we een eigentijdse variant van het vrijgemaakte formulier (en we hebben er stiekem nog iets in veranderd volgens mij). De dominee vond het prima. Ik vind dat deze formulering heel goed weergeeft waarom het nuttig is om te trouwen, met bijbelse argumenten:

Wij zijn hier bijeen als gemeente, familie en vrienden van *** en *** om hun huwelijk ten overstaan van God te bevestigen en om voor hen zijn zegen te vragen.

Het huwelijk is een verbintenis waardoor een man en een vrouw uit liefde aan elkaar verbonden zijn in alle aspecten van het leven. Ze zijn er voor elkaar: om elkaar te dienen, om elkaar liefde te geven en trouw te blijven, in voorspoed en tegenspoed. Zo’n intieme en allesomvattende relatie tussen een man en een vrouw is een prachtig geschenk van God!

Op grond van wat in de bijbel staat, geloven wij dat God man en vrouw heeft geschapen en ze voor elkaar heeft bestemd. Al in het begin van de bijbel staat: Het is niet goed, dat de mens alleen is. Ik zal iemand maken die bij hem past en een 'tegenover' voor hem is. Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw: zij zullen één zijn. God gaf hun zijn zegen. Toen de mens buiten het paradijs moest gaan leven, als gevolg van zonde, bleef het huwelijk van kracht. Ook toen is Hij zijn zegen blijven geven. Jezus Christus, Zoon en beeld van God, was aanwezig op een bruiloft in Kana en deed juist daar zijn eerste teken. Hij keerde zich tegen de verbreking van het huwelijk toen Hij zei: "Man en vrouw zijn niet langer twee, maar één. Wat God heeft samengevoegd, mag een mens niet scheiden."

Tenslotte spiegelt God de relatie tussen man en vrouw zelfs aan de relatie tussen Christus en zijn gemeente. Wat dit betekent?

· In de komst en het werk van Jezus Christus zien we dat God er publiekelijk alles voor over heeft gehad om zijn diepe liefde voor de mensen gestalte te geven. Helemaal heeft Hij zich gegeven. Altijd zal Hij trouw zijn. Dit nu zijn de kenmerken van een verbond: officieel, openbaar en duurzaam. Zo heeft God zich aan zijn volk Israël verbonden en wil Hij zich verbinden aan alle mensen.
· Overgezet naar een liefdesrelatie tussen een man en een vrouw betekent dit dat God graag wil dat ook een man en een vrouw zich door middel van een verbond aan elkaar zullen binden. (1) Tot en met het allerintiemste van je leven word je één. Als je zó kwetsbaar voor elkaar wilt zijn, is het goed je ook officieel aan elkaar te verbinden en zo elkaar te beschermen. (2) God heeft de mens in een gemeenschap geplaatst: familie, samenleving, christelijke gemeente. Het is goed om zo’n belangrijke stap als de keus van je levenspartner in het openbaar te doen en er samen ook feest over te vieren. (3) Het huwelijk is een duurzame relatie en het roept de partners op trouw aan elkaar te zijn. Het is niet: ‘as long as we love’, maar ‘as long as we live’.

Zó wordt die prachtige liefderelatie tussen een man en een vrouw zorgvuldig beschermd en gestimuleerd. Laten we daarom nooit oppervlakkig met het huwelijk omgaan, maar het zien als een geschenk van God en als iets waar Hij bij wil zijn. God gunt man en vrouw een levenslang, intiem samenzijn vol vreugde, waarin ze liefde, trouw, hulp en toewijding van elkaar krijgen. Ook in zorg, moeite en verdriet belooft God dat Hij erbij is, dat Hij zonde vergeeft en gebrokenheid heelt. Vergeef daarom ook elkaar en ga in wijsheid met elkaar om, zodat je in harmonie kunt leven, met elkaar en met God.

Trouwbeloftes

Michiel, beloof je voor God en mensen dat je in liefde het leven met Barbara wilt delen, dat je haar geborgenheid zult geven en in alles het goede voor haar zult zoeken, dat je haar zult helpen en dienen overeenkomstig het evangelie? Beloof je dat je Barbara trouw zult blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood jullie zal scheiden of Christus terugkomt?

Michiel: Ja, dat beloof ik.

Barbara, beloof je voor God en mensen dat je in liefde het leven met Michiel wilt delen, dat je hem geborgenheid zult geven en in alles het goede voor hem zult zoeken, dat je hem zult helpen en dienen overeenkomstig het evangelie? Beloof je dat je Michiel trouw zult blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood jullie zal scheiden of Christus terugkomt?

Barbara: Ja, dat beloof ik.
Laatst gewijzigd door Lalage op 14 apr 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2006 21:09

André schreef:
MissF schreef:Tja, als je het huwelijksformulier eens goed leest, dan is het erop gericht dat je als vrouw onderdanig bent, niet werkt als je kinderen hebt, de mindere bent van je man etc. Nou sorry, ik wil blijven werken, ik wil gelijk staan aan mijn man.
Het feit dat je (nu al) zegt ik wil blijven werken, meen je serieus dat dat het is om gelijk aan je man te blijven?
Zou je ook niet gelijk aan je man kunnen zijn als je bijvoorbeeld - noem is wat - vrijw. werk zou gaan doen?

Ja hoor, why not? Ik denk dat het voor mij belangrijk zal zijn om iets voor mezelf te hebben. Ik wil tijd hebben voor mij, alleen voor mij. Ik ben een persoon die zich soms teveel op anderen kan richten, wat aan de ene kant prima is, en mooi is, maar waardoor ik geen tijd heb voor mezelf. Even egoistisch denken, dat heb ik soms nodig :)
Dat is de reden waarom ik wil blijven werken, en ook mijn opleiding, en gewoon omdat het me supertof werk lijkt (tja, dat moet ik natuurlijk nog ontdekken ;) )
Maar ik bedoel meer dat de mab alles voor het zeggen heeft thuis. Brr, moet ik neit aan denken. IN dit oude huwelijksformulier staat zoiets als dat je man je 'heer' is. Aan wie je onderdanig meot zijn.
Nou, bedankt. Ik heb een erg lieve vriend, voor wie ik alles over heb, maar ik sta pal naast hem in het leven, en wil ook de dingen voor het zeggen hebben :) (ligt misschien ook aan mn karakter? ;) )

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:14

Ik ben gelijk aan wie dan ook, ongeacht man of vrouw. Natuurlijk zijn er uiterlijke verschillen, maar that's it.
Die uiterlijke verschillen zijn mi te lang misbruikt om vrouwen een 2e rangs plaats toe te kennen. Onder het mom van 'zorgen voor huis en kids is net zo belangrijk' hebben mannen het toch maar mooi voor elkaar gekregen dat zíj al eeuwenlang de dienst uitmaken.
Raar dat bijna alle godsdiensten de vrouw die plek hebben toegewezen, raar ook dat vrouwen die zich los willen breken (of wilden breken) alijd meedogenloos zijn vervolgd. Dat gebeurde vroeger bij ons met de zgn 'heksen', dat gebeurt nu oa in landen als Afghanistan. En het gebeurt altijd met het heilige boek van de betreffende religie in de hand.
Dus ja, vrouwen en mannen zijn gelijk. En dat is iets anders dan gelijkwaardig, want dat laatste valt op teveel verschillende manieren te interpreteren, met alle gevolgen vandien.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:18

Parsifal zegt;
de man wordt aangesproken op dat hij zijn vrouw moet liefhebben zoals de Heere de gemeente liefheeft, voorwaar geen kleine opgave.

Geen makkelijke opgave? Niks is makkelijker dan liefhebben.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:19

MissF schreef:
André schreef:

Ja hoor, why not? Ik denk dat het voor mij belangrijk zal zijn om iets voor mezelf te hebben. Ik wil tijd hebben voor mij, alleen voor mij. Ik ben een persoon die zich soms teveel op anderen kan richten, wat aan de ene kant prima is, en mooi is, maar waardoor ik geen tijd heb voor mezelf. Even egoistisch denken, dat heb ik soms nodig :)
Dat is de reden waarom ik wil blijven werken, en ook mijn opleiding, en gewoon omdat het me supertof werk lijkt (tja, dat moet ik natuurlijk nog ontdekken ;) )
Maar ik bedoel meer dat de mab alles voor het zeggen heeft thuis. Brr, moet ik neit aan denken. IN dit oude huwelijksformulier staat zoiets als dat je man je 'heer' is. Aan wie je onderdanig meot zijn.
Nou, bedankt. Ik heb een erg lieve vriend, voor wie ik alles over heb, maar ik sta pal naast hem in het leven, en wil ook de dingen voor het zeggen hebben :) (ligt misschien ook aan mn karakter? ;) )
Ik begrijp je, je gaat dan wsl ook nog niet 1 dezer maanden trouwen? :P

Terug naar “Archief”