Moderator: Moderafo's
Jana schreef:Even een vraag aan alle refo-webbers die geen sex voor het huwelijk (willen) hebben. Wat mag dan eigenlijk wel? Mag je wel (tong)zoenen en alles wat maar niet de 'echte daad' is?
Als dat zo is, vind ik het helemaal vreemd. Ik kan zoenen soms nog intiemer vinden dan sex op zich. Waar gaat het dan eigenlijk om?
MissF schreef:Jana schreef:Even een vraag aan alle refo-webbers die geen sex voor het huwelijk (willen) hebben. Wat mag dan eigenlijk wel? Mag je wel (tong)zoenen en alles wat maar niet de 'echte daad' is?
Als dat zo is, vind ik het helemaal vreemd. Ik kan zoenen soms nog intiemer vinden dan sex op zich. Waar gaat het dan eigenlijk om?
Ik persoonlijk vind de grens bij gemeenschap zelf liggen ja. Dat is mijn uiterste grens die ik aan zou willen houden. Wel moet je je daarbij bedenken dat je zoveel jaar verkering hebt, en in die tijd daarin moet groeien.
Ik denk dat gemeenschap vooral iets is wat echt van je samen is. Elkaar bevredigen ofzo, is dat op zich ook wel, maar is altijd meer op 1 van de 2 gericht, als je dat zou doen. Pas bij gemeenschap denk ik dat je echt 1 wordt, en dat wil ik idd graag tot in ons huwelijk bewaren. Het is denk ik ok niet slecht al in je verkeringstijd te genieten van seksualiteit, alleen dat ene, laatste stapje, vind ik gewoon tof om te bewaren
Lalage schreef:Hoe ver dan wel? Ik denk dat het advies dat Alie Hoek altijd geeft heel goed is: niet uit de kleren. Dus zoenen mag heus wel, elkaars rug krabben kan denk ik ook geen kwaad.
Ik las laatst in het boekje van meneer Ouweneel dat het in de bijbel gaat over 'je schaamte ontbloten'. Dus dat komt erop neer dat je je ondergoed niet uittrekt waar de ander het kan zien. Eigenlijk zou ik wel willen dat ik dat soort dingen eerder had gelezen, dan had ik die grens misschien wel aangehouden. Want het is echt moeilijk om het vol te houden als je er net tegenaan zit. Pyjama's aan houden werkt heel goed, weet ik ook uit ervaringNouja het blijft lastig om de grens te trekken, het verschilt ook per persoon. Het ene stel wil niet bij elkaar op de kamer slapen, omdat de verleiding dan voor hen te groot is, terwijl het voor een ander stel goed te doen is. Daar moet je dus samen uit zien te komen.
Ik ben wel van mening dat het ongezond is om voor je trouwdag niet te zoenen, enkel handje vasthouden ofzo, en dan in je huwelijksnacht ineens all the way te gaan. Het is beter om 't rustig op te bouwen.
Jana schreef:Maar wat ik dan niet helemaal begrijp is het volgende; je geeft al aan dat mensen daar heel verschillend mee omgaan. En toch geloven ze in principe allemaal hetzelfde. Denk jij dan ook dat mensen die wel sex voor het huwelijk hebben slecht bezig zijn en problemen krijgen in het 'hiernamaals'? Iedereen doet maar wat zeg maar en iedereen denkt van zichzelf dat ie het goed doet. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen dan? Er is maar 1 bijbel en dan zou iedereen toch hetzelfde met zaken om moeten gaan.? Ik breng het nu even heel overdreven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Lalage schreef:Jana, er is wel een verschil hoor! Van gemeenschap hebben kan je namelijk zwanger worden. Natuurlijk kan je daar iets tegen doen (gelukkig maar!) toch blijft het een verschil. Het geeft aan dat het iets is dat alleen binnen een vaste relatie hoort. Zoals ik al vaker heb gezegd: ik geef me pas helemaal aan de man die me eeuwig trouw heeft beloofd, daarvoor niet.
Lalage schreef:Jana schreef:Maar wat ik dan niet helemaal begrijp is het volgende; je geeft al aan dat mensen daar heel verschillend mee omgaan. En toch geloven ze in principe allemaal hetzelfde. Denk jij dan ook dat mensen die wel sex voor het huwelijk hebben slecht bezig zijn en problemen krijgen in het 'hiernamaals'? Iedereen doet maar wat zeg maar en iedereen denkt van zichzelf dat ie het goed doet. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen dan? Er is maar 1 bijbel en dan zou iedereen toch hetzelfde met zaken om moeten gaan.? Ik breng het nu even heel overdreven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Voda zegt altijd: als je bij de hemelpoort komt, dan wordt er heus niet gevraagd of je wel een rok aan had en of je niet teveel zoop en of je seks voor het huwelijk had. Nee, de vraag is: 'Hoe is je relatie met Jezus? Ken je Hem?' In het christendom gaat het niet om regels houden, het gaat om een relatie die je hebt met je Schepper (God de Vader) en je Heer (Jezus Christus). Als je zo'n relatie hebt, dan gaat de Heilige Geest in je werken, waardoor je van binnen uit veranderd wordt. Je leert de liefde van God kennen, je merkt hoeveel Hij van je houdt en dan ga je begrijpen dat het nuttig is om Zijn adviezen op te volgen. En kan het dan zijn dat Hij aan de ene persoon een ander advies geeft dan aan de andere persoon? Ik denk dat dat vaker voorkomt dan dat Hij iedereen hetzelfde advies geeft! Een moeder geeft haar kinderen toch ook niet allemaal hetzelfde advies.
Hoe denk jij trouwens over het hiernamaals?
Jana schreef:Lalage schreef:Jana, er is wel een verschil hoor! Van gemeenschap hebben kan je namelijk zwanger worden. Natuurlijk kan je daar iets tegen doen (gelukkig maar!) toch blijft het een verschil. Het geeft aan dat het iets is dat alleen binnen een vaste relatie hoort. Zoals ik al vaker heb gezegd: ik geef me pas helemaal aan de man die me eeuwig trouw heeft beloofd, daarvoor niet.
Maar je kunt toch ook eeuwig trouw beloven zonder te trouwen? Ik beloof mijn partner in principe iedere dag eeuwige trouw (voor zover dat mogelijk is, want je kunt niets met 100% garanderen). En daarnaast weet je toch ook nooit zeker dat wanneer jouw partner je op jullie huwelijksdag eeuwige trouw belooft, dat dat ook zo zal zijn?
Jana schreef:Dus dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit wat je doet, als je relatie met jezus maar goed is? Ik snap dat je niet heel je leven kan lopen moorden, stelen en vreemdgaan, maar in principe zijn die regeltjes dus niet zo strikt. Dat blijkt ook wel, want ik heb nog maar weinig Christenen ontmoet die er hetzelfde over denken.
Jana schreef:Het hiernamaals is voor mij niets. Ik denk dat we gewoon dood gaan en dat dan het licht uitgaat en er verder niets is. Ik heb in ieder geval geen redenen om aan te nemen dat het hierna nog verder gaat. Ik zeg niet dat wat ik zeg de waarheid is, maar ik ben nogal van het 'eerst zien en dan geloven' en dat gaat lastig natuurlijk wat het hiernamaals betreft
Jana schreef:MissF schreef:Jana schreef:Even een vraag aan alle refo-webbers die geen sex voor het huwelijk (willen) hebben. Wat mag dan eigenlijk wel? Mag je wel (tong)zoenen en alles wat maar niet de 'echte daad' is?
Ik persoonlijk vind de grens bij gemeenschap zelf liggen ja. Dat is mijn uiterste grens die ik aan zou willen houden. Wel moet je je daarbij bedenken dat je zoveel jaar verkering hebt, en in die tijd daarin moet groeien.
Ik denk dat gemeenschap vooral iets is wat echt van je samen is. Elkaar bevredigen ofzo, is dat op zich ook wel, maar is altijd meer op 1 van de 2 gericht, als je dat zou doen. Pas bij gemeenschap denk ik dat je echt 1 wordt, en dat wil ik idd graag tot in ons huwelijk bewaren. Het is denk ik ok niet slecht al in je verkeringstijd te genieten van seksualiteit, alleen dat ene, laatste stapje, vind ik gewoon tof om te bewaren
Oke, bedankt voor je antwoord! Ik ben het niet helemaal met je eens, al begrijp het gedeelte van iets voor elkaar bewaren wel, dat vind ik wel romantisch, maar niet uit bijbels oogpunt ofzo. Alleen denk ik dat gemeenschap wel erg overschat wordt door sommigen. Niet dat het niet leuk is ofzo :-0 , maar wat ik al eerder aangaf; zoenen o.i.d. kan soms veel intiemer zijn. En dan ben je ook wel 1 met zn tweeen. En met andere vormen van sex ook. Ik vind dat laatste stapje dan niet zo'n grote stap meer eigenlijk. Ik snap de meerwaarde ervan niet echt. Wel als je zegt dat je het zelf speciaal vindt om te bewaren, maar niet omdat het moet van de bijbel. En bij velen heb ik het idee dat het puur en alleen maar is omdat het in de bijbel staat...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten