Jana schreef:Hallo allemaal,
Ik wil allereerst melden dat ik niet gelovig ben, dan is dat maar duidelijkIk ben in mijn leven al vele malen met 'gelovigen' (wat voor geloof dan ook, niet refo's specifiek) in discussie gegaan, maar het liep eigenlijk altijd spaak. Je wilt elkaar toch overtuigen op de een of andere manier, maar dat gaat toch nooit lukken.
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen hier op refoweb, omdat ik simpelweg nieuwsgierig ben naar hoe jullie over bepaalde zaken denken. En omdat ik ergens hoop dat mijn 'vooroordelen' niet bevestigd worden. Helaas gebeurt dat wel zo nu en dan.
Nu even on-topic; veel reacties op dit topic komen op mij over alsof er niet zelf gedacht wordt. Er wordt veel geschreven dat 'het nu eenmaal in de bijbel staat, dus zo is het'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Waarom kun je niet gewoon voor jezelf denken?! Als jijzelf echt vindt dat homofilie niet kan, klaar. Onderbouw dat met je eigen argumenten en dat is dan je mening. Maar het alleen maar vinden omdat het in de bijbel staat vind ik geen gegronde reden. Allereerst omdat de bijbel in een compleet andere tijd geschreven is, tig keer herschreven is (waardoor we eigenlijk helemaal niet weten of het oorspronkelijk zo geschreven is, want wie van ons was daarbij?) en op tig verschillende manieren geinterpreteerd kan worden. Daarnaast vind ik het gewoon te makkelijk om je mening altijd maar te baseren op een boek. Je kunt toch ook je eigen mening vormen d.m.v. ervaringen e.d. die je hebt opgedaan?
Ik lees hier van de homo-refo's dat zij het gevoel hebben wel goed bezig te zijn, dus wie ben jij om daarover te oordelen? Wat kan het je uberhaupt schelen wat een ander doet? Zolang die persoon er niemand kwaad mee doet, is er mijns inziens helemaal niks aan de hand toch? En alsof homofilie uberhaupt iets is om over te discussieren. Je bent homo of je bent het niet. Lekker belangrijk, zolang je maar gelukkig bent, klaar.
En het zinnetje: 'Ik veroordeel de persoon niet, maar de daad wel' vind ik een zwaktebod. Je veroordeelt wel en daar gaat het om.
Sorry voor het lange verhaal. Het is ook niet aan iemand specifiek gericht, meer een algemene mening.
Nou hartstikke goed dat je dit vertelt toch?!
Als er wordt geschreven 'het staat nu eenmaal in de bijbel, dus zo is het' kan ik het me voorstellen dat jij denkt 'joh, ga zelf denken'. Maar als christen geloof je in de bijbel, omdat je dan gelooft dat God de bijbel aan ons gegeven heeft, en dat de bijbel de waarheid is. Snap je?
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat we niet mogen oordelen. Natuurlijk kan ik zeggen op grond van de bijbel dat iets niet goed is, dat iemand niet goed handelt, maar dan nog is het dan zoals ik persoonlijk de bijbel interpreteer. Iemand anders kan het weer anders zien. Natuurlijk mag je best kritisch op een ander zijn, je mag elkaar wakker houden, bevragen, etc., maar uiteindelijk is het iedereen voor zich die bepaald wat hij of zij doet. Het is ieders eigen verantwoording!