Oproep: leden SGP, hoe staat het met het vrouwenbesluit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 04 jul 2006 15:55

Volgens mij geen van beide, maar welke het wel is kan ik ook niet vinden.:?
@NederlandsDagblad: misschien kun je em hier plaatsen?

NederlandsDagblad
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor NederlandsDagblad » 14 jul 2006 21:17

GJB schreef:Volgens mij geen van beide, maar welke het wel is kan ik ook niet vinden.:?
@NederlandsDagblad: misschien kun je em hier plaatsen?

Dit is 'm: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=nd_zoekresultaten&id=74455
Enne, GJB, zoals je kunt lezen (de alinea onder het tussenkopje 'Grabijn') heb ik je informatie mbt Zeist meegenomen.

Ik ben de afgelopen weken redelijk druk geweest met weer heel andere zaken dan de SGP (waar de rust trouwens ook is weergekeerd, voorlopig). In elk geval heb ik het RefoWeb-forum een tijdje niet bezocht, maar daardoor ook nog niet de gelegenheid gehad jullie te bedanken voor de interesse c.q. je bijdragen op dit topic. Bij dezen dus!

Vriendelijke groeten, wellicht tot een volgende keer!
RS

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jul 2006 22:33

GJB schreef:
Aragorn schreef:
NederlandsDagblad schreef:En voor de overige forumleden op de topic politiek: Ik ben natuurlijk blijk met elke reactie, maar als je een echt serieuze hebt: er rest mij nog een dag tot de deadline. Ik heb gezien dat er volop is gediscussieerd over de SGP & 'de' vrouw, dus daaraan kan het niet liggen. Zijn er gewoonweg geen SGP-leden hier? Houden ze hun mond? Of ging het 18 pagina's lang om typische gevalletjes 'Beste stuurlui'?? :wink:

Er zijn hier idd genoeg SGP-leden, maar bijna niemand is lid van of participeert actief in een plaatselijke kiesvereniging, zeker jongeren niet. Ze hebben over het algemeen nogal een stoffig imago (zwaar pratende oudere heren in zwarte pakken), en niet geheel onterecht.

:P Ik ben ook lid van de SGP, én ik ben tot nu toe op alle vergaderingen van de kiesvereniging (Zeist) geweest, én we zijn hier behoorlijk aan het verjongen, én ik kom gewoon binnen in m'n spijkerbroek en felblauw shirt hoor! ;)

Om op de vraag van NederlandsDagblad in tegaan: hier in Zeist is het besluit unaniem goedgekeurd. Wij zullen dus vóór stemmen. De afgevaardigden gaan proberen om een brief op te stellen (ten minste als dat haalbaar is) om daarin uiteen te zetten dat we liever willen dat het besluit nog verder gaat. O.a. dhr. Van Rossum (oud-kamerlid voor de SGP) heeft op onze kiesvereniniging, waar hij lid van is, een warm pleidooi gehouden om in ieder geval voor te stemmen en zo mogelijk nog verder te gaan.
Groet, Johan Bulsink

@ NederlandsDagblad: vraag gerust verder hoor!

Bedankt voor verslag, dan hoef ik er zelf niet heen :mrgreen: ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 19 aug 2006 16:15

Mag ik jullie attent maken op een TV-uitzending op
dinsdag 22 augustus om 21.55 uur Nederland 1

Spraakmakende Zaken - gesprek tussen Paul Rosenmöller en Bas van der Vlies over het vrouwenstandpunt van de SGP.

Lijkt me boeiend, gezien de genuanceerde uitspraken van Van der Vlies, ook bv. vandaag voor de radio, in de EO.nl special.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 aug 2006 21:43

Riska schreef:Mag ik jullie attent maken op een TV-uitzending op

Spraakmakende Zaken - gesprek tussen Paul Rosenmöller en Bas van der Vlies over het vrouwenstandpunt van de SGP.

Lijkt me boeiend, gezien de genuanceerde uitspraken van Van der Vlies, ook bv. vandaag voor de radio, in de EO.nl special.

Was zeker de moeite waard om te kijken. Ik moet zeggen dat ik mijn mening over Dhr v.d. Vlies behoorlijk moet herzien en moet erkennen dat mijn beeld van hem eigenlijk geheel op gebrekkige kennis en vooroordeel gebouwd was. Hij kwam in ieder geval sympathiek over. Een stuk sympathieker dan Rosenmuller in ieder geval :oops:

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 23 aug 2006 12:55

Riska schreef:Mag ik jullie attent maken op een TV-uitzending op

Ja bedankt voor tip!

Riska

Berichtdoor Riska » 23 aug 2006 14:15

Ik ben het niet met bepaalde zaken eens, dat zal duidelijk zijn voor zij die mij kennen, maar ik heb diep respect voor Bas v.d. Vlies. Hij bleef perfect zichzelf en wist zijn standpunt goed naar voren te brengen.
Wat die tante van het Clara Wichmaninstituut betreft: ze moet het eens overlaten aan de SGP-vrouwen zelf...
Het is zoals Hannie van Leeuwen zei: het wordt een conflict tussen de vrijheid van godsdienst en het recht op gelijke behandeling.
Ik denk - hoop - dat ze geen schijn van kans maakt.
Als er iets moet veranderen dan moet het van binnenuit komen...
Wat ik met alle uitzendingen van Spraakmakende Zaken vind is dat Paul Rosemöller mensen niet laat uitspreken, telkens interrumpeert... dat doet het programma geen goed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 aug 2006 15:16

Ha, grappige uitzending. Vooral dat vd Vlies zelfs niet eens wist hoe vreemdgaan heette. :D

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 aug 2006 15:22

Aragorn schreef:Ha, grappige uitzending. Vooral dat vd Vlies zelfs niet eens wist hoe vreemdgaan heette. :D

HUH? :P

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 aug 2006 15:43

wat een heerlijke uitzending!!

Ik ben helemaal niet zo'n SGP-er maar Bas vand er Vlies was aandoenlijk oprecht. Ik had grote bewondering voor Hannie van Leeuwen met een helder standpunt maar zonder haat of rancune.

Doe Elsbeth Boor zat gewoon vol met haat. Het kwartje viel toen ze met een vertrokken gezicht vertelde dat ze streng christelijk was opgevoed. Wat een eng mens!
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 23 aug 2006 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 aug 2006 15:48

Instituut zet strijd tegen SGP door

Het Clara Wichmann Instituut zal blijven procederen tegen de SGP, zolang vrouwen nog niet namens die partij gekozen kunnen worden. Dit zegt Elsbeth Boor van het instituut dinsdagavond in een discussie met SGP-fractieleider Bas van der Vlies in het IKON-programma Spraakmakende Zaken.

Afbeelding
Boor ondernam eerder namens het Clara Wichmann Instituut juridische stappen tegen de SGP omdat vrouwen geen lid van die partij mochten worden. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat de SGP de jaarlijkse partijsubsidie van 800.000 euro verloor. Recentelijk zijn de partijstatuten van de SGP aangepast en mogen vrouwen lid worden.

Overtuiging
Tegenover Rosenmöller bekent Van der Vlies dat hij persoonlijk al tien jaar de overtuiging heeft dat vrouwen lid moeten kunnen worden van de partij. Maar het passieve kiesrecht, wat betekent dat vrouwen ook namens de partij gekozen kunnen worden tot lid van bijvoorbeeld een gemeenteraad of het parlement, is nog steeds verboden binnen de SGP. Boor wil doorprocederen totdat de partij ook op dit punt bakzeil haalt.

Van der Vlies stelt echter dat de uiterste grens is bereikt en ziet voorlopig geen mogelijkheden SGP-vrouwen ook passief kiesrecht te verlenen. Van der Vlies: ''Wij blijven ons verzetten tegen dat passieve kiesrecht.'' Ook in het geval dat de partij door de rechter gedwongen wordt ziet van der Vlies het er niet van komen: ''Dan denk ik dat de partij zegt: verbied ons dan maar - dan gaan we een nieuwe partij oprichten.''

Niet blij
Eerste Kamerlid Hannie van Leeuwen zegt in Spraakmakende Zaken niet blij te zijn met de onwrikbare houding van het Clara Wichmann Instituut. ''Ik had liever gezien dat het de SGP, nu deze stap gezet is, eerst een paar jaar de gelegenheid geeft om zélf verder te komen. Ik denk dat we nu een hele moeilijke juridische strijd krijgen tussen het vrouwenverdrag dat moet worden aanvaard en het beginsel van de vrijheid van godsdienst.''

Bron: IKON

Riska

Berichtdoor Riska » 23 aug 2006 19:47

Eigenlijk had je ook wat commentaren op dit bericht moeten plaatsen. Die komen er op neer dat het Clara Wichmaninstituut in feite is opgeheven, maar dat enkelen 'doordrammen', tot: ze hebben gelijk, tot - en dat is de grote tendens: 'waar houden ze zich mee bezig. Laat het over aan de SGP-vrouwen zelf... Met het laatste ben ik het volkomen eens - het is aan hen om te bepalen of ze het eens zijn met het SGP-standpunt of niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2006 07:26

Voor degenen die de uitzending nog eens willen bekijken, is hij hier te vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 05 dec 2007 11:41

BREAKING NIEUWS ! ! !
Teletext meldt zojuist het volgende bijzonder goede nieuws:
105 Teletekst wo 05 dec
SGP krijgt alsnog subsidie

` Binnenlandse Zaken moet de SGP alsnog
subsidie geven over vorig jaar.De Raad
van State heeft een uitspraak van de
Haagse rechtbank vernietigd.Volgens die
uitspraak had de SGP geen recht op
subsidie omdat het vrouwenstandpunt in
strijd was met het Vrouwenverdrag.

De Raad van State is het daar niet mee
eens.Volgens de Raad is de SGP nooit
strafrechterlijk veroordeeld wegens
discriminatie.Ook vindt de Raad dat een
partij met een afwijkend gedachtengoed
mee moet kunnen doen aan het debat.

Vrouwen kunnen inmiddels wel volwaardig
lid worden van de SGP.Maar ze mogen
niet in de Kamer of gemeenteraad.
volgende nieuws financieel sport

--> --> --> -->

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 05 dec 2007 12:37

Nou, kunnen ze lekker met hernieuwde kracht leuke dingen gaan verbieden. 8)
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Terug naar “Archief”