Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2003 17:45

Bij ons in de kerk is het zo dat alleen bekeerde mensen die genade hebben ontvangen van de Heere en die mogen weten dat hun zonden vergeven zijn aan het avondmaal kunnen aangaan. Dit moet een ieder wel voor zichzelf beslissen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 17:58

Dat is volgens mij in elke kerk, alleen liggen de criteria anders... :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2003 18:01

Naar verhouding vind ik dat er in onze kerk niet erg veel mensen aangaan, maar er blijven er altijd zitten die niet durven of vrijmoedigheid hebben. Bij ons gaat ongeveer 4,5 - 5% van de hele gemeente aan (dus ongeveer 10- 12 % van de belijdende leden).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2003 18:56

caprice schreef:Bij ons in de kerk is het zo dat alleen bekeerde mensen die genade hebben ontvangen van de Heere en die mogen weten dat hun zonden vergeven zijn aan het avondmaal kunnen aangaan. Dit moet een ieder wel voor zichzelf beslissen.

Tja, dat wist ik al wel toen ik elf was, dus ik heb ook geen spijt van dat ik toen aan het avondmaal mocht. Het is best lastig te beslissen wie wel en niet mee kan doen, omdat je het hart van een mens niet kunt inkijken. Mijn zusje vond het wel jammer dat ze al als kind (vanaf haar zesde ofzo) meedeed, omdat ze toen nog niet bewust gekozen had. In veel evangelische en baptistengemeente kun je vanaf een jaar of 12 al gedoopt worden en wel deelnemen aan het avondmaal. Daar ben ik eerlijk gezegd wel voor. En stiekem vind ik ook wel dat kinderen mee mogen doen, zij horen er immers ook bij. Maar ik begrijp wel dat mensen het avondmaal te 'heilig' vinden om zomaar iedereen te laten meedoen.

nu weer on topic: waarom ga jij wel of niet aan het avondmaal?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2003 18:59

Gershwin:
Dat is volgens mij in elke kerk, alleen liggen de criteria anders...

Niet in elke kerk; er zijn ook kerken waar b.v. kinderen welkom zijn en kerken waar men van mening is dat het avondmaal in het verlengde van de prediking ligt (zichtbare prediking) en waar ook ongelovigen aan mogen gaan (net zoals ze naar de prediking mogen luisteren).

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2003 11:04

Naar verhouding vind ik dat er in onze kerk niet erg veel mensen aangaan, maar er blijven er altijd zitten die niet durven of vrijmoedigheid hebben. Bij ons gaat ongeveer 4,5 - 5% van de hele gemeente aan (dus ongeveer 10- 12 % van de belijdende leden).

Huh? Zijn er in jullie kerk dan zo weinig leden die in Jezus geloven?!?! En hebben er dan zoveel mensen belijdenis gedaan zonder dat te doen?!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 30 sep 2003 12:18

Marnix schreef:

Huh? Zijn er in jullie kerk dan zo weinig leden die in Jezus geloven?!?! En hebben er dan zoveel mensen belijdenis gedaan zonder dat te doen?!

Heel de rechterflank van de christenheid in Nederland worstelt met dit probleem.
Vooral zit volgens mij dit probleem in de lage drempel tot belijdenis doen. Belijdenis is niet belijdenis van het geloof, maar van de leer. Daardoor gaan weinig mensen aan het Avondmaal, omdat hiervoor 'genade nodig is'.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2003 14:11

Bij deze wat bijbelteksten over genade en vergeving. ik vind het verdrietig te horen dat er bij jou in de kerk zo weinig mensen aan het avondmaal gaan. Want God wil iedereen die in Hem en in Jezus als redder en koning gelooft vergeving van de zonde en zijn genade geven. Daarom wil ik iedereen die niet aan het avondmaal gaat uit angst zeggen: Als je in Jezus gelooft, belijdt dan je zonden, vraag vergeving en ga vervolgens aan het avondmaal!

In de wet van Mozes is ons al verteld wat wij wel en niet moeten doen. Maar Jezus Christus bracht ons genade en waarheid.

Hoe schril steekt de zonde van de mens af tegen de genade van God! Door de schuld van één mens, Adam, zijn de mensen gestorven. Maar hoog boven alles uit torent de genade van God voor alle mensen, de onverdiende gift van die ene mens Jezus Christus, Die Zijn eigen leven opofferde om tallozen van de dood te redden.

Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, zodat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Gods Zoon heeft Zijn leven en Zijn bloed gegeven om ons van de zonde te verlossen. Alles wat wij hebben misdaan, is ons daardoor vergeven. Wat een ongelofelijke genade!

Hij heeft ons samen met Christus levend gemaakt! Wat een genade! Dat u gered bent, is enkel en alleen genade van God.

Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.

Dank zij Zijn genade heeft Hij ons voor God rechtvaardig verklaard. En nu mogen wij vol verwachting uitkijken naar het eeuwige leven dat Hij ons geeft.

Laten wij daarom vrijmoedig naar de troon van God gaan om van Hem genade te ontvangen; om hulp te krijgen, juist in die ogenblikken dat wij het moeilijk hebben.

Ik heb u ermee willen bemoedigen, zodat u nooit zult twijfelen aan de ware genade van God, zoals ik die hierboven heb beschreven. Blijf daar dus bij.

"Drink er allemaal uit", zei Hij. "Dit is mijn bloed, waarmee het nieuwe verbond wordt bezegeld. Het zal vloeien om vergeving van de zonden te bewerken.

Van Jeruzalem uit zou dit bericht over de hele wereld uitgaan: 'Ieder die zijn zonden aan Christus belijdt, krijgt vergeving.'

Hij kocht onze vrijheid met Zijn bloed en daardoor ontvingen wij vergeving voor al onze zonden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 sep 2003 18:15

C.S. Lewis: Jezus heeft ons bevolen: 'Neem, eet.' en niet 'Neem, begrijp.'

caprice

Berichtdoor caprice » 30 sep 2003 19:13

Marnix schreef:

Ja, ik vind het zelf ook onbegrijpelijk. Maar ik wil graag echt belijdenis doen. Niet alleen van de leer, maar vooral belijdenis des geloofs. Wat voor nut zou de belijdenis anders hebben? Geen enkel nut toch?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 sep 2003 23:06

Ik kan de gereserveerde houding om aan te gaan wel begrijpen als ik het avondmaalformulier lees. ("wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel...") Ik meen ook dat er staat dat ze 'met dubbele slagen gestraft zullen worden', dus extra zwaar.

Om dat nu direct te koppelen aan 'het niet geloven in Jezus' gaat te ver. Ik ken diverse mensen die niet aan het avondmaal gaan maar bij wie ik aan hun geloof niet twijfel.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:10

Huh, maar als je in Jezus gelooft en je gaat aan het avondmaal dan lijkt me toch opzich niet dat je dan 'onwaardig eet en drinkt'enzo, of begrijp ik t dan verkeerd..??
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 23:11

Henkie:
Ik ken diverse mensen die niet aan het avondmaal gaan maar bij wie ik aan hun geloof niet twijfel.

Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat er met het hele gebeuren rond het avondmaal iets verschrikkelijk is misgegaan?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2003 23:56

Ik kan de gereserveerde houding om aan te gaan wel begrijpen als ik het avondmaalformulier lees. ("wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel...") Ik meen ook dat er staat dat ze 'met dubbele slagen gestraft zullen worden', dus extra zwaar.

Om dat nu direct te koppelen aan 'het niet geloven in Jezus' gaat te ver. Ik ken diverse mensen die niet aan het avondmaal gaan maar bij wie ik aan hun geloof niet twijfel.

Ik denk dan dat het angst is wat deze mensen weerhoudt om aan het avondmaal te gaan... Heeeel misschien is er toch iets niet goed... als ik niet aan het avondmaal ga kan ik ook niet extra zwaar gestraft worden.

Stel je eens een ouder-kind-relatie voor. Je bent ouder en je kind denkt: Ik mag niet uitvallen tegen mijn ouders..... dan krijg ik straf. Dus wat doe ik? Ik zeg maar helemaal niks, kan ik ook niks verkeerd zeggen en dus ook geen straf krijgen. Zou je dan als ouder gelukkig zijn?

Trek dat eens door naar je Vader in de hemel!

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2003 05:26

onwaardig eten en drinken is ook van toepassing op hen die wel geloven, maar die erg in de zonden liggen en daar aan vast houden.

Terug naar “Archief”