rosekapje schreef:L'être extraterrestre schreef:Dippie schreef:L'être extraterrestre schreef: Maar waarom leid God nooit dominees naar de hele kleine gemeenten?
Onze gemeente is niet groot. Ongeveer 600 leden. Maar wij zijn wel gezegend met een dominee. Dus dat doet Hij wel!
Niet groot?![]()
Ik heb het over KLEINE gemeenten. 50 á 100 leden.
Wij zijn lid van een gemeente met 140 leden (klein genoeg) en wij hebben een dominee.
Finacieel wordt de gemeente ondersteund door de kas OBA.
Ik denk trouwens dat een dominee zijn (be)roeping niet alleen aan God voorlegd, maar ook met zijn gezinsleden overlegd. Ik denk vaak dat de gezinsomstandigheden ook mee tellen. Hierbij denk ik bv aan schoolgaande kinderen.
Klopt, een dominee mag het beroep met z'n gezin bespreken, maar de roepstem van God geeft (als het goed is...) de doorslag!
Er zijn ook kerken waar een dominee niet alleen beroepen kan worden, maar waar ze ook kunnen solliciteren naar een nieuwe plaats. Er wordt dan opgeroepen om te solliciteren, de dominee solliciteert, en als de gemeente hem wel wil hebben wordt hij/zij beroepen. Vervolgens nemen ze het vrijwel meteen aan. In de krant staat dan: Beroepen te Almelo E.J. van der Linde te Rotterdam-Alexanderpolder, die dit beroep heeft aan genomen...