Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2006 21:58

rosekapje schreef:
L'être extraterrestre schreef:
Dippie schreef:
L'être extraterrestre schreef: Maar waarom leid God nooit dominees naar de hele kleine gemeenten?

Onze gemeente is niet groot. Ongeveer 600 leden. Maar wij zijn wel gezegend met een dominee. Dus dat doet Hij wel!

Niet groot? :roll:

Ik heb het over KLEINE gemeenten. 50 á 100 leden.

Wij zijn lid van een gemeente met 140 leden (klein genoeg :wink: ) en wij hebben een dominee.
Finacieel wordt de gemeente ondersteund door de kas OBA.

Ik denk trouwens dat een dominee zijn (be)roeping niet alleen aan God voorlegd, maar ook met zijn gezinsleden overlegd. Ik denk vaak dat de gezinsomstandigheden ook mee tellen. Hierbij denk ik bv aan schoolgaande kinderen.

Klopt, een dominee mag het beroep met z'n gezin bespreken, maar de roepstem van God geeft (als het goed is...) de doorslag!
Er zijn ook kerken waar een dominee niet alleen beroepen kan worden, maar waar ze ook kunnen solliciteren naar een nieuwe plaats. Er wordt dan opgeroepen om te solliciteren, de dominee solliciteert, en als de gemeente hem wel wil hebben wordt hij/zij beroepen. Vervolgens nemen ze het vrijwel meteen aan. In de krant staat dan: Beroepen te Almelo E.J. van der Linde te Rotterdam-Alexanderpolder, die dit beroep heeft aan genomen... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 aug 2006 08:30

Maar bij vd Linde was dat niet zo en dat weet jij ook best!
Heel veel mensen verwachten wel dat hij naar Rotterdam zou gaan, en andere hoopten dat hij weg zou gaan (waaronder jij waarschijnlijk).Maar ook moet je niet vergeten dat hij in totaal 6 beroepen had + een beroep vanuit de eigen gemeente.
Ik vond het eerlijk gezegd jammer dat hij ging, maar heb hem in mijn eigen gemeente al een keer weer mogen horen :D .
Toch denk ik wel dat hij in Rotterdam veel meer op zijn plek is.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 aug 2006 08:35

rosekapje schreef:Maar bij vd Linde was dat niet zo en dat weet jij ook best!
Heel veel mensen verwachten wel dat hij naar Rotterdam zou gaan, en andere hoopten dat hij weg zou gaan (waaronder jij waarschijnlijk).Maar ook moet je niet vergeten dat hij in totaal 6 beroepen had + een beroep vanuit de eigen gemeente.
Ik vond het eerlijk gezegd jammer dat hij ging, maar heb hem in mijn eigen gemeente al een keer weer mogen horen :D .
Toch denk ik wel dat hij in Rotterdam veel meer op zijn plek is.

Daarom staan er ook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: bij... :wink:
Ik denk dat hij in R'dam beter op z'n plaats is ja.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 07 aug 2006 12:38

... we hebben regelmatig dominees die bidden voor de gemeente m.b.t. het beroepingswerk. Ze noemen dan de nood van de gemeente en ze hebben het over de teleurstelling die de gemeente steeds weer te verwerken kreeg als een dominee voor het beroep bedankte... maar het gros van de gemeente is tevreden met hoe het nu is... eh, men zit nog niet zo te 'springen' om een eigen herder :oops:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 aug 2006 12:27

Beroepen
te Ouddorp HHK
Ds. D. Zoet te Loon op Zand
Ingangsdatum: D.V. 19 augustus
Beslissingsdatum: D.V. 9 september
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 aug 2006 18:52

Gaat die termijn binnen de HHK altijd pas later lopen? En in andere kerken?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 aug 2006 19:26

LeChat schreef:Gaat die termijn binnen de HHK altijd pas later lopen? En in andere kerken?

Ik denk, dat dit met de zomervakantie te maken heeft. Normaal gaat een beroep vaak meteen in.
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 aug 2006 10:02

LeChat schreef:Gaat die termijn binnen de HHK altijd pas later lopen? En in andere kerken?

er waren 2 redenen. 1 op dat moment had hij 2 beroepen lopen en 2 hij ging op het moment van beslissen van die 2 beroepen net op vakantie. daarom is besloten het beroep later in te laten gaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 12 aug 2006 10:38

Heel veel mensen verwachten wel dat hij naar Rotterdam zou gaan, en andere hoopten dat hij weg zou gaan (waaronder jij waarschijnlijk).

Wat is dat toch met Van der Linden? Hij is bij ons ooit een keer beroepen, en toen waren er 2 kampen, zij die hem graag zagen komen, en zij die hem absoluut niet graag wilden hebben. De reacties van beide kampen waren heftiger dan bij andere beroepen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 12 aug 2006 22:46

Het is in de HHK toch zo dat als er meerdere beroepen zijn, dat de tweede ingaat als er voor de eerste bedankt is? Zo was hij bij ons wel. Zweistra had twee beroepen, voor Oudekerk bedankte hij, en toen ging Elspeet al in terwijl men al wist dat hij dat beroep kreeg/zou krijgen. Is er een expert op dit gebied anwesend? :)

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 13 aug 2006 11:17

Beroepen te:Achterberg(Herv PKN),Ds.A.Langerak te Eemnes-Buiten
Ingangsdatum 23 augustus
Laatst gewijzigd door blaarkop op 20 aug 2006 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 aug 2006 13:54

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Heel veel mensen verwachten wel dat hij naar Rotterdam zou gaan, en andere hoopten dat hij weg zou gaan (waaronder jij waarschijnlijk).

Wat is dat toch met Van der Linden? Hij is bij ons ooit een keer beroepen, en toen waren er 2 kampen, zij die hem graag zagen komen, en zij die hem absoluut niet graag wilden hebben. De reacties van beide kampen waren heftiger dan bij andere beroepen.

Bedoel je echt van der Linden of toch ook van der Linde (ze bestaan beide namelijk).
Als het vd Linde betreft, ik vind het een hele fijne predikant, kan goed naar hem luisteren. Hij is erg vooruitstrevend in zijn doen en denken en zeer evanelisch ingesteld, zou kunnen dat het met deze dingen wat te maken heeft.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 aug 2006 21:05

TKF schreef:Het is in de HHK toch zo dat als er meerdere beroepen zijn, dat de tweede ingaat als er voor de eerste bedankt is? Zo was hij bij ons wel. Zweistra had twee beroepen, voor Oudekerk bedankte hij, en toen ging Elspeet al in terwijl men al wist dat hij dat beroep kreeg/zou krijgen. Is er een expert op dit gebied anwesend? :)

dat gebeurd toch?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 18 aug 2006 21:39

TKF schreef:Het is in de HHK toch zo dat als er meerdere beroepen zijn, dat de tweede ingaat als er voor de eerste bedankt is? Zo was hij bij ons wel. Zweistra had twee beroepen, voor Oudekerk bedankte hij, en toen ging Elspeet al in terwijl men al wist dat hij dat beroep kreeg/zou krijgen. Is er een expert op dit gebied anwesend? :)

Dat zou in bepaalde gevallen zo kunnen zijn, maar bij mijn weten hoeft dat beslist niet zo te zijn. Maar expert ben ik ook niet :D

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 20 aug 2006 13:30

rosekapje schreef:
Bedoel je echt van der Linden of toch ook van der Linde (ze bestaan beide namelijk).
Als het vd Linde betreft, ik vind het een hele fijne predikant, kan goed naar hem luisteren. Hij is erg vooruitstrevend in zijn doen en denken en zeer evanelisch ingesteld, zou kunnen dat het met deze dingen wat te maken heeft.

Dat zal het idd wel geweest zijn (we hebben het over dezelfde dominee). Het behoudende kamp in onze kerk was niet positief, terwijl de jeugd hem graag zou komen. Ik zat toen in zo'n tijd dat het me niks interesseerde, dus ik had geen mening. Het is goed dat er soms een dominee is die een stap vooruit wil doen. De gemeente mag best eens wakker worden geschud. Misschien is het zelfs wel een moeten.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Terug naar “Archief”