Jantjes schreef:Marnix schreef:Je beroept je weer ten onrechte op de reformatie, blijkbaar denk jij dat een hel en verdoemenispreek van 55 minuten en daarna 5 minuten van genadeverkonidiging voor een enkeling, reformatorisch is...
Dit versta jij zo, maar het is ten onrechte, die oren heeft, die horen wat de Geest tot de Gemeenten zegt.
Ga je nou eens verdiepen in wat de reformatie echt was... Als oprechte christenen in zo'n kerk of bij zo'n preek van hun geloof afgepraat worden, heeft dat niets met zuiver stellen van geloof te maken.
Ja, Marnix het spijt mij wel, maar toch heb je geen rechte kijk op de leer van Calvijn.
Calvijn stelde dat een mens totaal verdorven was in zijn natuurlijke staat. In die toestand is het niet mogelijk om zich tot God te wenden. Het is enkel door de goedheid en wil van God dat de Heilige Geest het voor de mens mogelijk maakt herboren te worden door het Woord van God. Je kunt dit samenvatten als
‘herboren worden komt vóór het geloof’. dat is de leer of gedachtegoed van Calvijn, zonder het werk van de Heilige Geest in de mens kan er nooit sprake zijn van enig geloof.
Jij stelt dat en mens moet geloven, Calvijn en ik met hem niet.
Aan de reacties van Jantjes merk ik dat je grote achting hebt voor de Godgeleerden van vroegere tijden. Of de mens in zijn natuurlijke staat verdorven is, of er sprake is van erfzonde, dat is een andere discussie. Ik weet dat andere broeders en zusters hier een andere kijk over hebben. en misschien is hier al wel een ander topic over. Dat de mens zich moet bekeren is iets waar we het denk ik wel over eens kunnen zijn. Nu weet ik wat het is om verdorven te zijn en volledig hulpeloos. Gelukkig weet ik ook wat het is om bekeerd te zijn. Wat me vervolgens aan je post opviel was de volgende zin:
In die toestand is het niet mogelijk om zich tot God te wenden. Het is enkel door de goedheid en wil van God dat de Heilige Geest het voor de mens mogelijk maakt herboren te worden door het Woord van God.
Bij deze stel ik de vraag wat het uitgangspunt is waaruit je de verkiezingsleer voor jezelf definieert en bekijkt. Ga je uit van de verdorvenheid van de mens of van de goedheid van God. Het is waar dat de mens verdorven is al het leeft zonder God, want (vers 18):
Johannes 3:
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.Nu gaat de cursief gedrukte tekst over de veroordeling van mensen die niet geloofd hebben in Jezus Christus. En vers 19 spreekt over de mensen die de duisternis liever hebben gehad dan het licht omdat hun werken boos waren. Vers 17 echter laat zien wat Gods bedoeling was met het geven van Zijn Zoon. Dit is het uitgangspunt van God, zoals ook in de welbekende tekst Johannes 3:16 staat. Nu is de verdorvenheid van de mens, door zonde, niet iets om zomaar overheen te stappen. Wanneer ik dan in de evangelieën lees over al die mensen die nu niet bepaald een schoon leven hadden die bij Jezus komen (misschien wel met het lood in de schoenen of juist met enorm veel hoop omdat ze geloofden dat Jezus hen kon verlossen) dan denk ik dat de volgende zin.....
In die toestand is het niet mogelijk om zich tot God te wenden.
....een meer genuanceerde uitleg nodig heeft. Uiteindelijk, na de dood, kan een mens in deze verdorven staat niet bij God komen, maar in dit leven worden we juist opgeroepen ons te bekeren en tot Hem te komen. In Jesaja 55 staat zo prachtig beschreven wat God voor een troost wil geven en wat een mens daarvoor kan doen. Lees het hoofdstuk maar en je zult zien dat de mens wordt opgeroepen te komen, zich zijn weg moet verlaten. En ook zoeken, heel actief, ipv. alleen passief. De Heilige Geest doet Zijn werk wel, dat is iets waar je nooit aan hoeft te twijfelen. En je hoeft er ook nooit aan te twijfelen of God van je houdt. Hij haat de zonden die je doet. Daar is Hij boos om maar tevens verdrietig. Maar Hij wil je vergeven als je Zijn Naam aanroept. Hij houdt toch van je? Hij houdt immers van de wereld. En vanuit die liefde mag je ook evangeliseren. Hoe moeilijk is het om te evangeliseren als je twijfelt of degene die je aanspreekt wel uitverkoren is, of het Woord wel zal horen of nog vervelender: als je twijfelt of God wel van hem/haar houdt.
Ik heb in de tijd dat ik God ken geleerd dat er nadat ik tot geloof kwam nog een heleboel in me zat wat Hem erg veel verdriet deed. Er zijn dagelijks nog dingen die niet goed aan me zijn en waar Hij verdriet over heeft. Maar denk je eens in dat je kind verkeerde dingen doet en niet meer bij je komt. Hoe vreselijk is dat! God wil niet dat je tegen Hem zondigt, maar Hij wil al helemaal niet dat die zonden de barrière zijn tussen Hem en jou omdat je maar niet terug komt tot de waterbron. Er zijn mensen die al zeker 60 jaar geloven en vertellen: dan denk je dat je zonder zonde leeft, helemaal schoon bent, maar dan wijst God nog iets in mijn leven aan waar Hij aan wil schaven zodat het mooi wordt. Dit even mbt het zaligmakend geloof. Het zegt het al: een geloof dat je zalig maakt. Ik ben niet in de waan dat mijn leven helemaal schoon is, maar ik heb wel geloof dat God werkt in mij en andere mensen en helpt om te leven zoals Hij van me vraagt. En dat alles is pure genade. Niets meer en niets minder. Ik heb het niet gegenereerd. Ik heb er werkelijk niets voor gedaan, behalve zoeken en bidden, en zelfs dat heb ik niet gedaan, het was de Heilige Geest die dat deed. En dat alles terwijl ik ver van God was.
Het was en is genade, en genade is iets dat uitgestort wordt. En om iets uit te storten moet het al boven je hangen. Ok, dit is misschien een hele simpele voorstelling ervan, maar ik geloof dat mensen liefde voor mensen heeft. Hij wil mensen op de rechte banen leiden en heiligen. Dat is Gods doel met mensen en dat doel is denk ik een goede les om als erfgenamen van God te leren en dat in de praktijk te brengen met de hulp van de Heilige Geest. Zonder die hulp kunnen we niet, en dat wist God en daarom gaf Hij ook de Geest. Zonder de Heilige Geest zullen we weer in zonde vallen. Dat is al erg genoeg, maar zonder het zoeken van God en het lezen van het Woord etc.etc. zullen we onze taak hier op aarde bijzonder belabberd uit kunnen voeren.
Ik zie het zo: er lopen nog enorm veel mensen op deze wereld rond die nog geen kennis gemaakt hebben met de enige en liefdevolle God die niet wil dat ze verloren gaan. Dat is onze taak hier zolang we leven. Over het uitmaken wie er nu uitverkoren is en wie nu wel of niet zaligmakend geloof heeft of een ander soort geloof dat is toch geen taak van ons? God toetst het hart, niet wij mensen elkaars hart. Naast het vertellen van het Goede Nieuws zijn we er om elkaar te helpen te leven naar Gods wil. Is ooit aan 1 mens verteld wie er wel of niet uitverkoren was? Waarom dan een indeling in 4 soorten geloof om te bepalen of iemand geloofd? Deze dingen begrijp ik niet helemaal, zou je dat eens willen uitleggen.
Al laatste wil ik je vragen of je geloofd dat God van je houdt en van degenen die nu bij je zijn?
Groeten en veel zegen,
Martijn