’Bekeerde’ Raphaël na tien jaar heterohuwelijk weer zichzelf
„Ik heb vier kinderen en ben nu ook trotse opa”
door MARIE-THÉRÈSE ROOSENDAAL
Ooit was Raphaël Creemers (46) als bekeerde homo hét paradepaardje van de EO. God had hem gered! Als vader van vier kinderen werd hij het boegbeeld van de exhomo’s. Maar na tien jaar heterohuwelijk koos hij voor zijn eigen, niet te onderdrukken gevoel. Creemers, inmiddels opa, schreef zijn levensverhaal in het boek ’Rammelend van de Huidhonger’: „Voor mijn kinderen.”
Inmiddels heb ik dit boek gelezen. Erg goed omschreven allemaal, het leest als een soort roman. Hij heeft intussen al enorm veel meegemaakt, ik begrijp niet dat hij zich staande heeft kunnen houden, je zult wel begrijpen wat ik bedoel als je het boekje zelf leest
Het is heel eerlijk en open omschreven hoe hij het allemaal heeft ervaren, erg ingrijpend is het gedeelte van zijn "verandering" en de daarop volgende 10 jaar huwelijk, met daarna weer een radicale verandering. wat me erg opviel was de liefdeloze en keiharde manier van omgaan met Raphael van de christenen uit zijn gemeente. Ik wist niet dat evangelische christenen er soms zo radicaal in kunnen zijn. Als homo kun je misschien nog beter in een kerk zitten uit de refomatorische hoek, daar wordt je als homo meestal nog wel geaccepteerd in de gemeente, maar in sommige evangelische kerken worden homo's op zichzelf al niet geaccepteerd en moeten ze veranderen. Uit dit verhaal blijkt wel hoe enorm fout dat kan gaan, het had zijn dood kunnen betekenen.
Ik hoop dat d.m.v. dit boek wel duidelijk is geworden dat het "genezen" van homo's niet langer het doel van een behandeling behoort te zijn. Het maakt eerder mensen kapot dan heel.