God en emoties...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 27 sep 2003 22:48

God is een Geest. Als Hij in de Bijbel over Zichzelf spreekt als een wezen met armen, benen, een hoofd, e.d., dan doet Hij dat om Zó te spreken dat wij mensjes begrijpen waar Hij het over heeft. Heeft God dus emoties?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2003 11:09

God schiep de mensen naar zijn beeld. Als Hij ons humor als eigenschap heeft gegeven, zou Hij dat dan zelf ook niet hebben? In veel voorbeelden in de bijbel zie je dat God zeker humor heeft. Als je bijvoorbeeld de laatste hoofdstukken van Job leest als Hij tegen Job gaat praten kan ik daar wel es om lachen, daarin zit het vol van humor (met een tikkeltje sarcasme:)

1 Toen gaf de HERE Job vanuit een storm Zijn antwoord: 2 "Wie is het die door onzinnig gepraat mijn besluiten onbegrijpelijk probeert te maken? 3 Maak u maar klaar om Mij te ontmoeten, want Ik wil u iets vragen en antwoord van u hebben. 4 Waar was u toen Ik het fundament legde voor deze aarde? Zeg het Mij, u weet immers zoveel!

17-18 Heeft men u verteld waar u de poorten van het dodenrijk kunt vinden? Hebt u ook maar enig begrip van de afmetingen van de aarde? Vertel het Mij maar als u het weet! 19 Waar komt het licht vandaan en hoe kunt u daar komen? Of vertel Mij iets over de duisternis. Waar komt die vandaan? 20 Kunt u haar grenzen bepalen of de plaats waar zij vandaan komt? 21 Maar dat weet u natuurlijk allemaal al lang. Want u werd geboren voordat alles werd geschapen en u heeft zo'n lange ervaring! [Job 38]

Ik was laatst in een dierentuin en zag daar in een aquarium de meest vreemde vissen zwemmen.... het zag er allemaal erg grappig uit en toen dacht ik: God heeft van die humor ook wat in de schepping gelegd!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 sep 2003 14:16

Zeer juist allemaal. God zal emoties moeten hebben. Er wordt zelfs gezegd dat God liefde is.
Maar werkelijk. Ga eens na wat er gebeurd als je sinds het begin der tijden emoties zal voelen. Zal je dan niet gek worden van al die verschillende emoties die zich opstapelen door de millenia heen? Dat God emoties heeft is juist voor mij een reden om niet in Zijn oppermachtigheid te geloven. Want emoties kunnen tot fouten leiden. In een vorige discussie hebben mensen gezegd dat God zich niet laat leiden door Zijn emoties. Maar dan vraag ik, waar zijn emoties goed voor, als je niet eens naar ze luistert?
Een ander opzicht, wat wellicht een stuk interessanter is, is de opvatting van christenen dat God liefde is. Dat God dus uit emotie bestaat. En nog wel de mooiste emotie van allemaal. Helaas wordt dat teniet gedaan als ik kijk naar wat God allemaal heeft gedaan, de afgelopen millenia. Zie maar eens de discussie over David. Of bijvoorbeeld het verhaal van Job. Ik heb nooit begrepen waarom God Job zo veel pijn heeft gedaan.

joris

Berichtdoor joris » 28 sep 2003 15:21

God is rechtvaardig. En dat betekent dat hij recht doet aan de werkelijkheid, oftewel: hij is volkomen eerlijk naar zichzelf en naar ons toe. En dat is een eigenschap die God wel heeft en wij niet. Dus Gods emoties zijn rechtvaardige emoties, die van ons vaak niet.

ik weet ook meestal niet waarom God iets doet, maar omdat ik geloof dat Hij de koning is van hemel en aarde vertrouw ik mijn leven aan Hem toe. Wat Hij doet is goed, of ik dat nu ook vindt of niet.
God is emotie, zeker weten heeft Godemoties. Hij houdt van ons.

Ik werd vanochtend weer gewezen op de relatie tussn God en Abraham. God was wat van plan en zocht en gesprekspartner. Hij ging naar Abraham toe om te vertellen wat Hij van plan was met sodom en gomorra. Die twee hadden wat samen!
En nu nog, Abraham leeft in dehemel met God en ze zijn dikke vrienden. God is liefde, vooral erg veel liefde. En dat wij zijn liefde niet zien komt omdat wij mensne zijn en zijn liefde niet voelen.

Verhaal van Job? waarom doet God dat ? waarom laat Hij dat toe? Omdat wij hetzelf over ons heen hebben gehaald.Als wij doen wat God van ons vraagt zal het met ons goed gaan, dat staat heel duidelijk in de bijbel. Steeds weer. Alleen wij zijn zo eigenwijs te vinden dat God dat moet doen wat wij goed vinden. Nee dus.

Verder is het helemaal toppie van God, dat Hij ons recthvaardigt om niets!!!! Als je in Hem gelooft is dat voldoende, je hoeft verder niets geen fratsen uit te halen. God houdt van je, omdat Hij van je houdt. God rechtvaardigt je omdat Hij je rechtvaardigt. Misschien is dat emotieloos: Hij doet het gewoon!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2003 22:55

Verhaal van Job? waarom doet God dat ? waarom laat Hij dat toe? Omdat wij hetzelf over ons heen hebben gehaald.Als wij doen wat God van ons vraagt zal het met ons goed gaan, dat staat heel duidelijk in de bijbel. Steeds weer. Alleen wij zijn zo eigenwijs te vinden dat God dat moet doen wat wij goed vinden. Nee dus.

Ik denk dat God dat deed om Job iets te leren. Het was liefde.... en tegelijk een les (Spreuken: Wie zijn zoon liefheeft kastijdt hem)

Aan het eind zegt Job: Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen maar nu heb ik U werkelijk gezien. Job leerde door zijn moeiten heen God echt kennen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 29 sep 2003 11:10

Storyteller schreef:Een ander opzicht, wat wellicht een stuk interessanter is, is de opvatting van christenen dat God liefde is. Dat God dus uit emotie bestaat. En nog wel de mooiste emotie van allemaal.

God is Liefde. Dit is geen emotie van God, maar een kenmerk van Zijn Wezen. :!:

- Louis Paul Boon

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 14:55

Storyteller, ik heb in die vorige discussie inderdaad geprobeerd aan te geven dat er verschil is tussen het hebben van een emotie en het onvoorwaardelijk volgen van impulsen :mrgreen: God geeft, evenmin als de meeste mensen, direct aan al zijn emoties toe. Daarmee heb ik niet gezegd dat God helemaal niets doet met Zijn emoties. Het tegendeel blijkt duidelijk genoeg uit allerlei bijbelse verhalen.

Een paar opmerkingen over Job, of: poging om te bewijzen dat God hierin niet onrechtvaardig is:

Ten eerste, als je Job helemaal leest, begrijp je dat God de ellende van Job niet zelf bewerkstelligde, maar slechts toeliet (Job 1&2).
Ten tweede is -denk ik- de enige reden dat Job de beproeving doorstaat het feit, dat in zijn denken uiteindelijk het geestelijke centraal staat, en niet het materiele. Dit is trouwens ook een van de meest wezenlijke punten van het christelijk geloof, alleen vergeten de meeste christenen dat nogal eens.
Ten derde krijgt Job alles dubbel terug, behalve zijn kinderen. Mogelijke verklaring: dit is een teken van het feit, dat hij in het hiernamaals die 10 eerste ook weer terug krijgt => hij krijgt ze uiteindelijk dubbel terug. Hiermee is dus niet alleen de geestelijke kant, maar ook de materiele kant vereffend, lijkt mij.

Er was nog wel meer. Heb gisteren een paar heel plausibele verklaringen gelezen (van Philip Yancey), overigens zonder weet te hebben van deze discussie. Ik zal de rest nog wel eens opzoeken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2003 15:31

Gershwin:
God geeft, evenmin als de meeste mensen, direct aan al zijn emoties toe.

Ik vraag me af of je dat zo kunt stellen. Hoe verhoudt zo'n uitspraak zich met de belijdenis dat God één is?

Als God één is in willen, denken en doen zou Hij dan niet 1 zijn met Zijn emoties?

Ik wil niet zover gaan als Elsa en stellen dat we het spreken over emoties in dezelfde lijn moeten zien als het spreken over Gods handen etc, maar ik kan me wel voorstellen dat we dit t.a.v. teksten waar jij blijkbaar aan denkt wél moeten doen. Ik denk b.v. aan de beschrijvingen van de gesprekken van God met Mozes en Abraham waar Hij bekend maakt iets te willen doen (schijnbaar vanuit Zijn emoties) en dan uiteindelijk door een mens (deels) wordt omgepraat.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 sep 2003 15:55

Ten derde krijgt Job alles dubbel terug, behalve zijn kinderen. Mogelijke verklaring: dit is een teken van het feit, dat hij in het hiernamaals die 10 eerste ook weer terug krijgt
leuk hé! Hij had er al tien, dus hij krijgt geen 20 nieuwe, maar 10 erbij. Had ik tot voor kort altijd overheen gelezen. Het is zelfs een soort indirect bewijs van de betrouwbaarheid van deze geschiedenis. Wie kan zoiets nou verzinnen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:05

surfer schreef:
Ten derde krijgt Job alles dubbel terug, behalve zijn kinderen. Mogelijke verklaring: dit is een teken van het feit, dat hij in het hiernamaals die 10 eerste ook weer terug krijgt
leuk hé! Hij had er al tien, dus hij krijgt geen 20 nieuwe, maar 10 erbij. Had ik tot voor kort altijd overheen gelezen. Het is zelfs een soort indirect bewijs van de betrouwbaarheid van deze geschiedenis. Wie kan zoiets nou verzinnen?

Het is COOL!!! :mrgreen: ik kwam op het idee door Philip Yancey, las er zelf ook altijd overheen... Maar wijst m.i. wederom op het centraal staan van eeuwige ipv tijdelijke dingen (dit in reactie op mezelf)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 sep 2003 18:29

Als God het liefst mensen gelukkig ziet (met Hem) en vrolijkheid een wezenlijk deel is van geluk, en humor een wezenlijk deel is van vrolijkheid, waarom zou god dan geen humor kunnen hebben.

Goede humor kan geen kwaad, en aangezien volgens de bijbel al het goede van God komt....

Een vrolijk hart bevorderd de genezing...

Verblijd u in alle dingen..
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2003 20:02

Toch staat in de Bijbel dat God zal lachen.

Hij zal lachen in het verderf van de goddelozen die hem op aarde bespot hebben.

Toch moeten wij inderdaad voorzichtig zijn, want wij kunnen met ons beperkte menselijke verstand God niet begrijpen.

lorit

Berichtdoor lorit » 29 sep 2003 21:16

Interessant onderwerp! Ik wil ook even wat roepen.
Volgens mij zijn emoties onder te verdelen in een aantal basisemoties, nml Boos, Bang, Bedroefd, Blij.
Ik lees nergens in de bijbel dat God bang is, wel dat Hij boos is, dat Hij bedroefd is over de zonde en dat Hij blij is als een zondaar zich bekeert.
Toch kunnen we menselijke emoties niet gelijk stellen aan Goddelijke emoties. God heeft zeker emoties. Dat zie je al bij de schepping. Er staat nml..en God zag alles dat Hij gemaakt had, en zie het was goed. Met dat goed wordt m.i. bedoeld dat God er van genoot. Zijn Schepping was zoals Hij deze wilde. God zag hoe mooi alles was.
Wanneer God niet emotioneel zou zijn, zou Hij geen relaties aan kunnen gaan. Hij zou een soort robot zijn. Hij kijkt vanuit de hemel neer op deze aarde, ziet ons hier en Hij is daar blij over of juist verdrietig.
het verschil met de menselijke emoties is echter dat emoties ons kunnen overheersen. wanneer je in paniek raakt, denkt je niet meer na, maar wordt je meegesleept door een alles overheersend gevoel van angst. Zoiets zou bij God niet kunnen gebeuren.
Als God geen emoties had, dan zouden wij ook geen emoties kunnen hebben. Juis het hebben van emoties onderscheid ons van de dieren en planten. We zijn Gods beel onder andere in onze emoties. Al ziun Gods emoties veel rijker, je kan het vergelijken met een 16-kleuren monitor en zo'n nieuwerwetse met weet ik hoeveel kleuren. Daarnaast 'stoort' onze monitor nogal eens, om even in de beeldspraak te blijven omdat wij ons soms laten overheersen door emoties

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 29 sep 2003 23:02

Gershwin schreef:
surfer schreef:

Het is COOL!!! :mrgreen: ik kwam op het idee door Philip Yancey, las er zelf ook altijd overheen... Maar wijst m.i. wederom op het centraal staan van eeuwige ipv tijdelijke dingen (dit in reactie op mezelf)

Grappig dat we hier zo 'overheen' kunnen lezen!
Ik hoorde deze uitleg voor het eerst toen we afgelopen vakantie in Grou kerkten. Daar preekte ds. Den Admirant over Job. Het was indrukwekkend.

- Louis Paul Boon

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 30 sep 2003 22:37

Klaas schreef:Ik wil niet zover gaan als Elsa en stellen dat we het spreken over emoties in dezelfde lijn moeten zien als het spreken over Gods handen etc,
Klaas

En het volgende, Klaas?
Elsa schreef:God is Liefde. Dit is geen emotie van God, maar een kenmerk van Zijn Wezen.

Denk je dat Gods liefde een emotie is of een wezenskenmerk?

- Louis Paul Boon

Terug naar “Archief”