Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 aug 2006 09:49

Jantjes schreef:Nee denkertje21,
Je kan er niet achter komen als je de gevoelens van homoseksualiteit gaat stimuleren en de Bijbel als het ware gaat verdraaien en zeggen dat God Sodom heeft omgekeerd omdat daar geen gastvrijheid was, want dat is niet waar, dat is de Bijbel naar je eigen gedachten vertalen en daarmee derhalve stimuleren.

Ach, doen we dat niet allemaal: de bijbel naar eigen gedachten verdraaie? Gek he, dat die mannen van Sodom even later met de DOCHTERS van Lot aan de haal gaan. Homoseksualiteit? Geaardheid? Kom nou toch... Maar dit even terzijde.

Ben blij dat jij stelligehdi hebt gevonden in je visie, maar leg die mij niet op. God heeft mij deze geaardheid toebedacht en ikm denk dat Hij heel boos wordt als ik die gevoelens onderdruk. Binnen de bijbelse beperkingen van een relatie in liefde en trouw mag ik die gevoelens delen met een andere man. En echt, seks is maar een deel, een uitingsvorm van die liefde en niet gebaseerd op pure lust!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 aug 2006 13:11

Denkertje21 schreef
Ach, doen we dat niet allemaal: de bijbel naar eigen gedachten verdraaie?

Ja, daarom is oplettendheid geboden: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen (Joh 5:39).

Gek he, dat die mannen van Sodom even later met de DOCHTERS van Lot aan de haal gaan.

Nee, dat is niet gek, want hieruit blijkt dat er in Sodom een grote variatie van seksuele varianten waren en de seksualisering ten top gestegen was, waaronder ook androgynie ( www.nl.wikipedia.org/wiki/Androgynie ) en dat was niet het enigen, want Jeremia zegt in hoofdstuk 23 vers14 Maar in de profeten van Jeruzalem zie Ik afschuwelijkheid; zij bedrijven overspel, en gaan om met valsheid, en sterken de handen der boosdoeners, opdat zij zich niet bekeren, een iegelijk van zijn boosheid; zij allen zijn Mij als Sodom, en haar inwoners als Gomorra.
Ben blij dat jij stelligheid hebt gevonden in je visie, maar leg die mij niet op.

Heb ik ook niet gedaan, vandaar dat ik zei te speculeren of gissen.
God heeft mij deze geaardheid toebedacht en ik denk dat Hij heel boos wordt als ik die gevoelens onderdruk.

Het boos worden van God staat in de Bijbel beschreven en daar hoeven wij niet bang voor te zijn. De Bijbel staat juist vol van gevoelens onderdrukken of te strijden, want zonder geestelijk strijd is er geen overwinning.
Binnen de bijbelse beperkingen van een relatie in liefde en trouw mag ik die gevoelens delen met een andere man.

Dat vind ik zeer gevaarlijk, want hoever ga je in liefde en trouw.
En echt, seks is maar een deel, een uitingsvorm van die liefde

Daar heb je het al, dat is te ver en een verkeerde argumentatie.
en niet gebaseerd op pure lust!

Dat zit er dan automatisch aan vast.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 12 aug 2006 13:21

Quote:
en niet gebaseerd op pure lust!

Dat zit er dan automatisch aan vast.

Het gaat niet alleen om de lust, en dat is klaarblijkelijk wel het geval in Sodom en Gomorra.

Een orgie kun je niet vergelijken met een relatie tussen 2 mensen.
- Home is in my head -

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 12 aug 2006 13:45

Heteroseksueel ben je ook niet in een keer dat groeit en mag niet tot verslaving uitgroeien maar daar mag wel gemeenschap bedereven worden op een verstandige wijze en onder voorwaarden. Homoseksueel ben je ook niet in een keer, ook dat groeit als je het stimuleert en dat mag nu juist niet. Hier moet verstandig mee omgegaan worden en in het begin direct zeggen dit is niet goed, God heeft het zo niet bedoeld ook al ben ik homoseksueel.

waar bazeer je dit op?
- Home is in my head -

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 aug 2006 14:14

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: Homoseksueel ben je ook niet in een keer, ook dat groeit als je het stimuleert en dat mag nu juist niet.

Ervaring? Ik was het wel in één keer! Namelijk al direct bij mijn geboorte. Ik heb mijzelf nooit anders gekend. En als 'ervaringsdeskundige' denk ik dat ik dat wel kan weten! Je zegt dat het niet mag? Vertel dat dan tegen God die mij verkeerd heeft gemaakt en dus volgens jou een foutje heeft gemaakt. Ik kan je verzekeren: ik ben geen foutje van God, maar een schepsel dat zich mag koesteren in Zijn liefde!

Dat is geen "fout" van God, maar een gevolg van de zondeval, en dus de schuld van de mensheid zelf.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 aug 2006 08:41

froske schreef:
Heteroseksueel ben je ook niet in een keer dat groeit en mag niet tot verslaving uitgroeien maar daar mag wel gemeenschap bedereven worden op een verstandige wijze en onder voorwaarden. Homoseksueel ben je ook niet in een keer, ook dat groeit als je het stimuleert en dat mag nu juist niet. Hier moet verstandig mee omgegaan worden en in het begin direct zeggen dit is niet goed, God heeft het zo niet bedoeld ook al ben ik homoseksueel.

waar bazeer je dit op?
De Bijbel is een richtlijn om naar te leven, er staat in hoe het wel en niet moet.
Dat is mijn uitgangspunt en ik probeer er naar te leven.
Wij hebben het hier in deze topic gehad over Sodomszonden en dat wat geanalyseerd, maar het belangrijkste van de geschiedenis van Sodom is dat wij naar Zoar vlucht.
Sodom en Zoar bestaan niet meer zoals dat in de Bijbel staat, met zijn inwoners zoals bijvoorbeeld Lot. Maar toch….. maar toch…..! het bestaat nog wel degelijk! Alleen dan in de geestelijk betekenis voor ons allemaal. Wij hebben het hier over homoseksuelen gehad t.o.v. heteroseksuelen enzo. Maar de belangrijkste zaak van de geschiedenis is dat wij het geestelijk leren verstaan en kennen in ons eigen hart. De Sodomszonden zit in ieder persoonlijk van ons allemaal, hoe wij ook geaard zijn en wel kenmerken wij ook hebben.

Ook wij moeten het leren wat de Heere eens tegen Lot zei: Haast, behoud u derwaarts; want Ik zal niets kunnen doen, totdat gij daarhenen ingekomen zijt. Daarom noemde men den naam dezer stad Zoar (Ge 19:22).

Moet je eens goed lezen wat daar staat: ‘De Heere kon niets doen terwijl Lot daar nog in Sodom was’ Hier blijkt uit dat Lot in Gods gunst delen mag, want alleen hij word uit Sodom gehaald en die anderen niet. Hoeveel zouden dat er geweest zijn, misschien wel 10, 100 of meer?, die anderen worden verdorven. Jeremia zei het al ‘één uit een stad, twee uit een geslacht’: Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion (Jer 3:14).

Daar gaat het over, naar mijn mening en in het kort gezegd, in de geschiedenis van Sodom en Gomora VLUCHT en STRIJD om in het hehouden Zoar te komen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 aug 2006 08:52

Jesaja 1

4 Wee dit ontrouwe volk, vol ongerechtigheid,
volk van zondaars, verdorven geslacht.
Zij hebben de HEER verlaten,
de Heilige van Israël versmaad,
hem de rug toegekeerd.

5 Ben je niet genoeg geslagen,
verzet je je nog altijd?
Heel je hoofd doet pijn, heel je hart is ziek.
6 Van voetzool tot kruin, niets is ongeschonden:
een en al wonden en builen en striemen,
niet verbonden, niet verzorgd, niet met olie verzacht.
7 Je land is verwoest, je steden zijn verbrand.
Vreemden stropen onder je ogen de akkers af,
vreemdelingen maken alles tot een woestenij.
8 Wat rest er nog van Sion?
Het is als een hut in een wijngaard,
een schuilkeet in een komkommerveld,
een stad in het nauw.
9 Had de HEER van de hemelse machten
ons niet een laatste rest gelaten,
het zou ons zijn vergaan als Sodom en Gomorra.

10 Hoor de woorden van de HEER, leiders van Sodom,
geef gehoor aan het onderricht van onze God, volk van Gomorra.
11 Wat moet ik met al jullie offers? zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer.
12 En wanneer jullie voor mij verschijnen –
wie heeft je gevraagd mijn voorhoven plat te lopen?
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

Hm, ik dacht altijd dat sodom verwoest was omdat er geen rechtvaardigen meer woonden?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 aug 2006 10:45

Hm, ik dacht altijd dat sodom verwoest was omdat er geen rechtvaardigen meer woonden?

Dat klopt, maar voor de verwoesting nog drie: Ge 19:30 En Lot toog op uit Zoar, en woonde op den berg, en zijn twee dochters met hem; (…) En hij woonde in een spelonk, hij en zijn twee dochters.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 aug 2006 11:33

Jantjes schreef:

Dat klopt, maar voor de verwoesting nog drie: Ge 19:30 En Lot toog op uit Zoar, en woonde op den berg, en zijn twee dochters met hem; (…) En hij woonde in een spelonk, hij en zijn twee dochters.

Ik kan mij inlven om het heel geestelijk te leven. Maar als ik jesaja lees dat lees ik een diep fundament: inkeer. Dit kan heel geestelijk zijn. Maar ik denk dat er ook gewoon concrete kanten aan zitten die je heden ten dage communitybuilding zou noemen.

Ik vindt het verhaal van sodom te breed om het met homoseksualiteit te vergelijken. Tegelijkertijd vindt ik de verwoesting van sodom geen blauwdruk van Gods toorn.

Jesaja 58

6 Is dit niet het vasten dat ik verkies:
misdadige ketenen losmaken,
de banden van het juk ontbinden,
de verdrukten bevrijden,
en ieder juk breken?
7 Is het niet: je brood delen met de hongerige,
onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt,
je bekommeren om je medemensen?
8 Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen.
Je gerechtigheid gaat voor je uit,
de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.
9 Dan geeft de HEER antwoord als je roept;
als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben ik.’
Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant,
de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij,
10 wanneer je de hongerige schenkt
wat je zelf nodig hebt
en de verdrukte gul onthaalt,
dan zal je licht in het donker schijnen,
je duisternis wordt als het licht van het middaguur.
11 De HEER zal je voortdurend leiden,
hij zal je verkwikken in dorre streken,
hij maakt je botten sterk en krachtig.
Je zult zijn als een goed bevloeide tuin,
als een bron waarvan het water nooit opdroogt.
12 Je eigen mensen zullen weer opbouwen
wat al eeuwenlang verwoest ligt;
fundamenten, door vroegere generaties gelegd,
zullen weer worden hersteld.
Dan zal men je noemen
‘Hersteller van muren’, ‘Herbouwer van straten’.

Scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2006 12:04

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef:Nee denkertje21,
Je kan er niet achter komen als je de gevoelens van homoseksualiteit gaat stimuleren en de Bijbel als het ware gaat verdraaien en zeggen dat God Sodom heeft omgekeerd omdat daar geen gastvrijheid was, want dat is niet waar, dat is de Bijbel naar je eigen gedachten vertalen en daarmee derhalve stimuleren.

Ach, doen we dat niet allemaal: de bijbel naar eigen gedachten verdraaie? Gek he, dat die mannen van Sodom even later met de DOCHTERS van Lot aan de haal gaan. Homoseksualiteit? Geaardheid? Kom nou toch... Maar dit even terzijde.

Ben blij dat jij stelligehdi hebt gevonden in je visie, maar leg die mij niet op. God heeft mij deze geaardheid toebedacht en ikm denk dat Hij heel boos wordt als ik die gevoelens onderdruk. Binnen de bijbelse beperkingen van een relatie in liefde en trouw mag ik die gevoelens delen met een andere man. En echt, seks is maar een deel, een uitingsvorm van die liefde en niet gebaseerd op pure lust!

De vraag is of God die geaardheid jou heeft toegedacht. Als dat zo zou zijn heb je gelijk. Maar ik vraag me sterk af of dát zo is... en daarin verschillen we denk ik erg van mening, dat zijn ook een beetje de twee lijnen die we in deze discussie zien:

1. God heeft me zo gemaakt, zo bedoeld en dat is toch niet voor niets? Dan mag ik er in de praktijk toch ook gevolg aan geven?

2. God heeft je niet zo bedoeld, homoseksuele geaardheid is een gevolg van de zondeval en praktiseren is zonde. God heeft je anders bedoeld en gaat je ook anders maken, en vraagt je daarnaar te leven.

Ik neig zelf meer naar optie twee, omdat bij optie 1 de hele zondeval over het hoofd wordt gezien. En zeg nou niet: Tja, dat is als hetero makkelijk te zeggen. Het geldt namelijk niet alleen voor geaardheid.... ik merk dagelijks dat ik anders in elkaar zit dan God bedoeld heeft. Door de zondeval... dat ik allerlei gebreken heb, dingen die niet kloppen. Dat is niet Gods schuld, dat komt door de zonde. God heeft me niet zo bedacht en gemaakt. Ik kan dan zeggen: Tja, zo zit ik nou eenmaal in elkaar dus kan ik er ook niks aan doen... dat is nou eenmaal mijn karakter. Daarmee ben ik geen foutje..... maar ik zit nuy nog wel vol fouten. Maar ik weet dat God me wil veranderen, steeds meer naar zijn beeld maken, en uiteindelijk me volmaken, helemaal zoals Hij het voor de zondeval al had bedacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 aug 2006 23:13

De vraag is of God die geaardheid jou heeft toegedacht. Als dat zo zou zijn heb je gelijk. Maar ik vraag me sterk af of dát zo is

Natuurlijk is die toegedacht. Waarom zou Denkertje anders op deze wereld staan met deze geaardheid en meerdere met hem? God bestuurt alles en Hij zal hiermee dus echt wel een bedoeling hebben en gaat ook met ieder Zijn eigen weg. En dat is misschien ook hetgeen waar veel mensen over struikelen. Ze denken goed te weten wat Gods weg is, mar Gods weg is juist ondoorgrondelijk en voor mensen soms ongrijpbaar.

Het is dus niet voor niets dat de een celibatair blijft leven en de ander niet. Ik geloof dat God met ieder een verschillende weg gaat en die persoon heeft daarin ook toerusting in God nodig en het vertrouwen in God dat dit de weg is die God met hem of haar gaan wil. Daar hoeft in feite geen mens tussen te komen, het is een zaak tussen God en de desbetreffende persoon.
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2006 23:44

Oh... maar is dat een reden om ook maar in de praktijk het toe te passen?

Ik ben een chaoot. Is het Gods bedoeling dat ik lekker chaotisch ga leven omdat dat mij is toegedacht? Ik ken mensen die opvliegend zijn. Moeten ze zeggen: Tja, zo ben ik door God gemaakt dus het zou raar zijn als ik niet opvliegend zou mogen zijn?

En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen van hoe mensen in elkaar zitten, karaktereigenschappen... waar ze mee zijn geboren, of hoe ze gevormd zijn.... maar waarvan God zegt: Daar moet je tegenin gaan, die moet je niet toepassen, daar moet je tegen strijden etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 aug 2006 00:03

Oh... maar is dat een reden om ook maar in de praktijk het toe te passen?

nee, je leest niet goed.

Ieder vind daarin zijn of haar eigen weg. De een besluit met God om celibatair te leven, de ander besluit met God om een relatie an te gaan.

Daabij is een karaktertrek iets heel anders. Je geaardheid maakt deel uit van je totale persoon, dat is met een karaktertek o.i.d. toch anders.
- Home is in my head -

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 aug 2006 08:35

Denkertje21 schreef:Gek he, dat die mannen van Sodom even later met de DOCHTERS van Lot aan de haal gaan.

Dat staat er niet. Lot biedt zijn dochters aan (!), maar ze gaan er niet op in.

De vraag of homosexualiteit een geaardheid (dus aangeboren) is, is wetenschappelijk gezien niet te beantwoorden. De term 'sexuele geaardheid' is niet ingeburgerd geraakt door een wetenschappelijk onderbouwde verandering van inzicht, maar door de propaganda van de homo-lobby.

Voor veel christenen is het een heel belangrijke vraag of h.s. aangeboren is, of niet. De gedachte is dan, dat je aan een geaardheid weinig kunt doen en dat het dan moeilijk zonde kan zijn. Als het daarentegen een keuze is, dan zou het pas zonde zijn. Het merkwaardige is, dat diezelfde christenen ook in de zondige natuur van de mens geloven en dus dat de neiging tot zonde in het algemeen aangeboren is. Maar daaruit mag je dan weer niet de conclusie trekken, dat het geen zonde is, omdat het aangeboren is... Wie het snapt, mag het uitleggen.

Volgens mij is die hele vraag naar de oorsprong van h.s. niet zo belangrijk, maar het lijkt me zuiverder om niet over 'geaardheid', maar over 'gerichtheid' te spreken, juist om de vraag naar de oorsprong buiten beschouwing te laten.

Waar de bijbel duidelijk over is, is dat God homosexueel handelen niet toestaat. Dat betekent niet, dat iemand er niet naar kan verlangen. Maar in dat opzicht lijkt me dat er geen verschil is met andere zonden. Naar iedere zonde kun je verlangen: naar machtswellust, naar hoererij, naar dronkenschap, noem maar op. Het zijn de 'werken van het vlees', die gekruisigd dienen te worden. Althans, dat lees ik toch in m'n bijbel en ik geloof het.

Denkertje21 schreef:Ervaring? Ik was het wel in één keer! Namelijk al direct bij mijn geboorte. Ik heb mijzelf nooit anders gekend.

Wil je ons laten geloven, dat jij in de wieg al over jongetjes lag te fantaseren? Of als kleuter? Een klein kind heeft geen sexuele verlangens naar anderen toe.

froske schreef:Natuurlijk is die toegedacht. Waarom zou Denkertje anders op deze wereld staan met deze geaardheid en meerdere met hem? God bestuurt alles en Hij zal hiermee dus echt wel een bedoeling hebben en gaat ook met ieder Zijn eigen weg

Dus alles wat gebeurt is Gods wil? Dan bestaat er geen zonde. Dan is het tamelijk overbodig om te bidden "Uw wil geschiede". De bijbel leert niet, dat God alles bepaalt en dat alles wat gebeurt Zijn wil is.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 aug 2006 09:12

Peter L schreef:
Denkertje21 schreef:Ervaring? Ik was het wel in één keer! Namelijk al direct bij mijn geboorte. Ik heb mijzelf nooit anders gekend.

Wil je ons laten geloven, dat jij in de wieg al over jongetjes lag te fantaseren? Of als kleuter? Een klein kind heeft geen sexuele verlangens naar anderen toe.

*zucht* waarom denken anderen toch altijd dat ze beter weten wie ik ben, dan ik zelf???

Ik ben homoseksueel GEAARD en niet anders.
Losbandigheid kan niet. Niet voor homo's en ook niet voor hetero's. Tegen beide soorten wordt in de bijbel gewaarschuwd. Overigens tegen hetroseksuele losbandigheid een beetje heel erg veel vaker dat tegen homoseksuele losbandigheid .
Maar tegen liefde wordt nergens in de bijbel gewaarschuwd!

Deze dominee Ophoff, waar het in dit topic over gaat, heeft de keuze van zijn hart gevolgd en omdat ik geloof op grond van zijn getuigenis, dat God in zijn hart woont, vind ik die keuze uitermate moedig en goed!

Terug naar “Archief”