Studie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yennie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yennie » 10 aug 2006 18:13

Ik begin dit jaar aan de opleiding SPH in Ede.
Ik ben erg benieuwd!
Heeft iemand ervaring met de CHE? of SPH :?:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 10 aug 2006 19:57

Yennie schreef:Ik begin dit jaar aan de opleiding SPH in Ede.
Ik ben erg benieuwd!

Met allebei, ik ga nu het laatste half jaar van de SPH aan de CHE in. Ik ben na mijn 3e jaars stage deeltijd verder gegaan en hoef nu alleen nog af te studeren.
Erg leuke school, de meeste docenten zijn leuk, gezellig en vooral goed in hun vak.
Succes! :)
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 aug 2006 12:53

Wel vreemd, iedereen met wie ik de klas heb gezeten op de middelbare school
gaat nu al naar 't derde jaar van de universiteit.

En ik moet nu nog een paar vakken VWO afmaken. :redface:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 aug 2006 14:28

Ik heb COmmunicatie (Creatief) gestudeerd en het viel zozeer mee dat ik het wat makkelijk vond, niet erg indrukwekkend. Als iemand mij vraagt of ik 'gestudeerd heb' moet ik altijd even nadenken. Ik heb het er ook niet onplezierig gehad, veel vaardigheden opgedaan waar ik nu nog profijt van heb maar het had ook niet echt mijn passie. Alleen een klein onderdeel ervan, namelijk schrijven en creatieve ideeen bedenken/uitvoeren.

Hoe dan ook heb ik er verdraaid leuke baan mee gekregen waar ik nog lang mee hoop door te gaan. Dus zeker ook geen spijt van mijn keuze na de havo!!

(blijft soms nog raar hoor, niet meer tot de studenten te horen)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 11 aug 2006 15:08

Ik pak na 5 jaar werken weer een studie op, nl Logistiek en Technische Vervoerskunde in Zwolle (Windesheim). Heeft iemand ervaring met het oppakken van een studie na een tijd niks gedaan te hebben? Zo ja, waar moet ik voor oppassen?

Nu we toch bezig zijn over studies: Ik zoek tweedehands studieboeken..... wie kan mij helpen?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 aug 2006 19:13

Ik ben erg benieuwd!

Yes, me too, SPH op de CHE.
De school vind ik helemaal geweldig, de opleiding ook :) Ik snap niet altijd waarom deze SPH landelijk op 1 staat, ik vind de theoretische kennis enzo soms echt te krapjes (maar ik ben in het tweede jaar ingestroomd, dus heb dat misschien precies gemist).
Verder heb ik het heel erg naar mijn zin op de CHE en de SPH, maar ik ben gewoon school int algemeen zat, en ga komend jaar gelukkig stage lopen, een jaar lang, en ik hoop dan in deeltijd verder te kunne studeren, dat laatste jaartje.

Heel veel plezier en succes iig met ontgroeningsweek en op de SPH!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 aug 2006 19:47

MissF schreef:
Ik ben erg benieuwd!

Yes, me too, SPH op de CHE.
De school vind ik helemaal geweldig, de opleiding ook :) Ik snap niet altijd waarom deze SPH landelijk op 1 staat, ik vind de theoretische kennis enzo soms echt te krapjes (maar ik ben in het tweede jaar ingestroomd, dus heb dat misschien precies gemist).
Verder heb ik het heel erg naar mijn zin op de CHE en de SPH, maar ik ben gewoon school int algemeen zat, en ga komend jaar gelukkig stage lopen, een jaar lang, en ik hoop dan in deeltijd verder te kunne studeren, dat laatste jaartje.

Heel veel plezier en succes iig met ontgroeningsweek en op de SPH!

Dat klopt, in het eerste jaar krijg je bergen theorie over je heen...
Afbeelding

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 aug 2006 22:15

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik pak na 5 jaar werken weer een studie op, nl Logistiek en Technische Vervoerskunde in Zwolle (Windesheim). Heeft iemand ervaring met het oppakken van een studie na een tijd niks gedaan te hebben? Zo ja, waar moet ik voor oppassen?

Nu we toch bezig zijn over studies: Ik zoek tweedehands studieboeken..... wie kan mij helpen?

Abdijbiertje, ga je de studie weer in voltijd volgen? Of deeltijd (of duaal)? Met voltijd studies heb ik geen ervaring, maar ik heb twee opleidingen in deeltijd gevolgd met ook tussenpozen waarin ik alleen werkte. En dan viel het best even tegen: 's avonds huiswerk i.p.v. gezellig ergens koffie drinken etc. Eerst werken en dan studeren heeft een voordeel: je weet hoe de zaken in de praktijk gaan; ook al is er geen 1:1 verband met je studie, je pikt er altijd wat van op. Bijkomend nadeel: ik moest heel erg oppassen dat ik bij bepaalde tentamens echt de antwoorden gaf 'uit het boek'; ik was veel te snel geneigd om de praktische manier te volgen en die werd niet altijd gewaardeerd door de docenten...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 12 aug 2006 23:10

Loezje schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik pak na 5 jaar werken weer een studie op, nl Logistiek en Technische Vervoerskunde in Zwolle (Windesheim). Heeft iemand ervaring met het oppakken van een studie na een tijd niks gedaan te hebben? Zo ja, waar moet ik voor oppassen?

Abdijbiertje, ga je de studie weer in voltijd volgen? Of deeltijd (of duaal)? Met voltijd studies heb ik geen ervaring, maar ik heb twee opleidingen in deeltijd gevolgd met ook tussenpozen waarin ik alleen werkte. En dan viel het best even tegen: 's avonds huiswerk i.p.v. gezellig ergens koffie drinken etc. Eerst werken en dan studeren heeft een voordeel: je weet hoe de zaken in de praktijk gaan; ook al is er geen 1:1 verband met je studie, je pikt er altijd wat van op. Bijkomend nadeel: ik moest heel erg oppassen dat ik bij bepaalde tentamens echt de antwoorden gaf 'uit het boek'; ik was veel te snel geneigd om de praktische manier te volgen en die werd niet altijd gewaardeerd door de docenten...

Ik ga de studie in voltijd volgen. Best heftig, want je moet je leven op een heel aantal punten aanpassen, om maar te beginnen met het uitgavenpatroon. Dat is bij mij nooit echt best geweest, maar goed, die angsten neem ik niet mee mn studietijd in. Ik heb er ongelofelijk veel zin in.
Het nadeel van huiswerk maken onder koffietijd zal ik niet echt ervaren. Ik ben nu nog vrachtwagenchauffeur, rij 4 dagen in Belgie, en maak zo'n 70/80 uur per week, dus ik denk dat ik meer vrije tijd overhoud dan nu. In een gesprek met een docent kwam al naar voren dat ik vrijstelling voor bepaalde stages zou kunnen krijgen vanwege mijn werkervaring. Vond ik best vreemd, maar blijkbaar leer je dus genoeg tijdens het werk. Scheelt weer een stage, kan ik volop gaan rijden! En dat betekent doekoe!.
Goed dat je aangeeft dat je niet teveel moet gaan denken in de praktijk. Je bent natuurlijk snel geneigd dat te gaan doen omdat de situaties in een boek lang niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid. Ik zal het meenemen tijdens de tentamens.

Ik heb er ongelofelijk veel zin in, echter, nu het steeds dichterbijerderderder komt zie ik er wel tegenop...
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

André

Berichtdoor André » 13 aug 2006 00:43

Ik weet niet of de opleiding die ik heb gedaan tegenwoordig een 'studie' wordt genoemd…
LTS-C heb ik 4 jaar gedaan met een diploma bouwtechniek
Daarna ben ik verder gegaan met 3 dagen werk en 2 school per week in een timmerfabriek.
Ik wist toen al vrij direct dat ik dat niet lang wou doen dat werk.
Na 1 jaar die combi werk/school ben ik daar mee gestopt, duurde eigenlijk 2 jaar.
Toen ben ik terug gegaan naar de dagschool en heb daar 1 jaar meubelmaken en 1 jaar meubelstofferen gedaan.
Daarna toch maar 'begonnen' in een deuren/ramen/kozijnenfabriek ruim 3 jaar.
Toen 'verhuist' naar een grote bouwmarkt als verkoper afdeling hout voor 1 jaar.
Ondertussen had ik al 3 jaar avondschool achter de rug, ondernemers diploma gehaald.
Toen tot 2001 in een service bouwmarkt gewerkt met werkplaats en een breed opgezette klussen/buitendienst. (met wat familie om me heen 8) )

@Abdij: Om nog even in te haken op het mogen overslaan van een stagejaar, ik vind dat niet zo vreemd hoor, in sommige beroepsgroepen heb je meer aan ervaring én opleiding.

topkok

Berichtdoor topkok » 14 aug 2006 12:09

ik heb het briljante idee om na mijn opleiding die in juni next year, is afgelopen om naar leeds te gaan een jaar voor mijn studie Hoger Hotelmanagement, dat is maar een jaar terwijl het in nederland 4 is!!!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 aug 2006 13:42

Telt dat diploma dan in Nederland ook gewoon?

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 14 aug 2006 13:48

topkok schreef:ik heb het briljante idee om na mijn opleiding die in juni next year, is afgelopen om naar leeds te gaan een jaar voor mijn studie Hoger Hotelmanagement, dat is maar een jaar terwijl het in nederland 4 is!!!

Dan is het dus geen gelijkwaardige opleiding. Ik zou maar goed uitzoeken wat de diplomawaardering is...
Waarom is dat zo?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 aug 2006 13:59

topkok schreef:ik heb het briljante idee om na mijn opleiding die in juni next year, is afgelopen om naar leeds te gaan een jaar voor mijn studie Hoger Hotelmanagement, dat is maar een jaar terwijl het in nederland 4 is!!!

Afgaande op mijn ervaringen met de Engelse keuken (voor zover je daarvan kunt spreken Afbeelding) kan het nooit veel bijzonders zijn... 8)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 14 aug 2006 21:13

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik ga de studie in voltijd volgen. Best heftig, want je moet je leven op een heel aantal punten aanpassen, om maar te beginnen met het uitgavenpatroon. Dat is bij mij nooit echt best geweest, maar goed, die angsten neem ik niet mee mn studietijd in. Ik heb er ongelofelijk veel zin in.
Het nadeel van huiswerk maken onder koffietijd zal ik niet echt ervaren. Ik ben nu nog vrachtwagenchauffeur, rij 4 dagen in Belgie, en maak zo'n 70/80 uur per week, dus ik denk dat ik meer vrije tijd overhoud dan nu. In een gesprek met een docent kwam al naar voren dat ik vrijstelling voor bepaalde stages zou kunnen krijgen vanwege mijn werkervaring. Vond ik best vreemd, maar blijkbaar leer je dus genoeg tijdens het werk. Scheelt weer een stage, kan ik volop gaan rijden! En dat betekent doekoe!.
Goed dat je aangeeft dat je niet teveel moet gaan denken in de praktijk. Je bent natuurlijk snel geneigd dat te gaan doen omdat de situaties in een boek lang niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid. Ik zal het meenemen tijdens de tentamens.

Ik heb er ongelofelijk veel zin in, echter, nu het steeds dichterbijerderderder komt zie ik er wel tegenop...

Nou, jij zult inderdaad wel meer tijd overhouden dan nu! Tijd genoeg voor een bijbaantje of om iets leuks te doen (wat nogal weer eens geld kost :D ).
Klopt, van die vrijstelling voor stages; ik had in de deeltijdopleiding ook geen stage; moest alleen een verslag inleveren over het bedrijf waar ik werkte. Nouja... dat lukte nog wel in een paar uur :wink:
Ik wens je heel veel succes, straks terug in de schoolbanken! En als je er eenmaal bent vraag je je af waarom je er zo tegenop hebt gezien :)
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”